Hova megy ez a vonat?

Hídbontók éjszakája

2014. június 23. Szerző: Budapest, aut. ford.

Kultúrember az év legrövidebb éjszakáját múzeumokban vagy azok előtt sorban állva tölti. Mi nem. Illetve mi sem vagyunk barbárok, de szolgáltató blog szerzőiként kötelességünk gondoskodni az olvasnivalótokról, és ehhez pont szombat késő este tűnt alkalmasnak. A helyszín Budapest, a Kőbányát és Kispestet összekötő felüljáró a Sibrik Miklós úton. Biciklis bakterral tehát fényképezőgéppel a nyakunkban elindultunk betont és vasat nézni.

Dscf7481_s.jpg

A rozsda hangos csámcsogását még ma is hallani a korláton, háttérben a munkaterület.

A harmincadik évét jócskán betöltött szerkezet megóvására szinte semmilyen erőfeszítést nem tettek, legalábbis az utóbbi másfél évtizedben, ameddig a mi emlékezetünk terjed. Kőbánya-Kispest vasútállomásától néhány méterre, annak méltó társa lett ez a híd elhanyagoltságban, lepusztultságban. Ám míg a MÁV területén maradnak a borzasztó állapotok, a Főváros elkötelezettnek tűnik a változásban: bő másfél év alatt előbb a Kőbánya, majd a Kispest felé vezető oldalt bontják el, majd építik teljesen újjá a Sibrik Miklós úti felüljárón. Alig túlzunk, ha azt mondjuk, teljesen új szerkezet épül, hiszen mindössze a pillérek maradnak eredetiek (persze alapos felújítást kapnak), minden más új, szebb, jobb lesz.

Dscf7471_s.jpg

A hídról lefolyó rozsda és a töredezett beton hamarosan a múlté

Néhány hete a bontási munkálatok látványos fázisa folyik: a metró, a gyorsforgalmi út illetve a vasút feletti félpálya teljes bontása, a korábban felmart, szétfúrt, szétvert felső rétegek után feldarabolták is kiemelték a hosszú vasbeton gerendákat is, melyek eltűnésével most tényleg csak a pillérek emlékeztetnek arra, hogy a most láthatónál kétszer szélesebb volt ez a felüljáró, még idén tavasszal is. A gerendák kiemelése csak teljes útzár mellet történhet, ezért több éjjel, 22 és hajnali 4 óra között az egész szerkezet munkaterületté változott. Mi június 21-én az (egyelőre) utolsó ilyen éjszakai műszakot néztük meg, és igyekeztünk a fényviszonyok ellenére szemléletes képanyagot összehozni.

Dscf7469_s.jpg

A metrópálya és az állomás nagy része fölött már elfogyott a gerenda, a szombat esti feladat az 1. és a vontatóvágány fölötti benn maradt 4 elem kiemelése volt.

A híd bontásáról meséljenek a képek, nekünk még két fontos dologról kell írásban megemlékeznünk. Egy: nyilván ez a normális, de mi meglepődtünk, hogy a Gyömrői út - Kőér utcán át terelt autóbuszokon a Futárnak hála kifogástalan volt a vizuális és a hangos tájokoztatás, aki nem fogalmatlan turista, az könnyen érthette, mi mért történik. Kettő: a felüljárón éjjel, nehéz feltételek között munkálkodó szakemberek viselkedése, hozzáállása kifogástalan volt, természetesen a legkevésbé sem akartuk zavarni őket, ugyanakkor ők sem nehezítették meg, hogy megfigyeljük a munkájukat, sőt. Köszönjük.

Dscf7585_s.jpg

A művelet a híd teljes zárásával kezdődött

Dscf7486_s.jpg

Majd következett a daruk pozícionálása a megfelelő álláshoz

Dscf7488_s.jpg

Nyílik a gém

Dscf7479_s.jpg

Nézzük a munkaterületet: a beton terelőelemek mögött 4 gerenda várta a kiemelést, minderre összesen 4 órájuk volt, mert ahhoz, hogy hajnali 4-re visszaadják a forgalomnak a hidat, 2-re végezni kellett a kiemeléssel

Dscf7482_s.jpg

Kelléktár az esti műszakhoz

Dscf7510_s.jpg

Talán látszik a képen az emelés egyik nehézsége: az állomás 25 kV-os megkerülővezetéke épp egyvonalban van a kiemelndő hídelem szélével, ezért ennek a darunak a gémjét kinyújtották olyan magasra, ahonnan a horog már a vezeték mögött lógatható be. Itt még a nyújtózkodás előtti fázis látható.

Dscf7550_s.jpg

Az előre kialakított furatokon átvezették a láncokat

Dscf7559_s.jpg

Majd elvágták az elemeket összetartó utolsó vasakat is

Dscf7564_s.jpg

És pár pillanat múlva, a két darukezelő nagyszerű összhangja révén el is emelkedik a hídelem, közben a tréler a megfelelő helyre tolatott

Dscf7531_s.jpg

Feszülnek a láncok, ropog a beton

Dscf7520_s.jpg

A rövid hídelem a levegőben. A munkák ideje alatt az állomás 1. vágányán vágányzár volt érvényben.

Dscf7528_s.jpg

A hídelem kamionra illesztése

Dscf7539_s.jpg

A különleges szállítmány nem jut messzire, mert a kiemelt hídelemeket helyben, a híd mellett darabolják fel.

Dscf7577_s.jpg

Függő teher a tréler felett.

Dscf7574_s.jpg

Művészkedős beállítás, háttérben a kijárati jelzők és az erőmű kéményei

Dscf7543_s.jpg

És végül, a művelet főszereplői egy képen.

A még fenn lévő hídelemeket nem daruzzák már ki, hanem a helyükön "csípik szét" betonbontó és daraboló gépekkel. A következő látványos fázis alighanem majd az új hídelemek beemelése lesz, de számításaink szerint akkor már kabát és melegítő ital is kell az esti fotózáshoz.

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr686402811

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

NAR 2014.06.23. 11:29:13

Kár, hogy az ilyen építkezésekről nem készítenek Discovery-n bemutatandó filmeket...

Girhes Joe 2014.06.30. 12:36:50

@NAR:

Német kereskedelmi adókon lehet időnként találkozni hasonlókkal.