Hova megy ez a vonat?

Volánbook: A nagy menetrendvadászat

2014. július 23. Szerző: Thomas a laprugós

A múlt ősszel kétrészes [lásd itt: 1.,2.] cikkben foglalkoztunk a Volán menetrendi köteteinek küllemével, tartalmával. Az írással egy időben fogalmazódott meg az ötlet, mi lenne, ha megpróbálkoznánk a 2014. évre érvényes valamennyi kötetet összegyűjteni? Erre gyorsan találtunk is „komoly” indokokat: egy-egy térség, útvonal közlekedését könnyebb átlátni a menetrendi mezőkben, mint az internetes menetrendben, és ez jól jöhet bármilyen tervezgetés, elemzés alkalmával. Aztán gondoltunk arra is, hogy a Volán-társaságok összevonásával járó átalakítások már elkezdődtek: talán lehetséges, hogy az idei kötetek voltak az utolsók, melyek ebben a formában kerültek kiadásra? És persze ha minden kötet a gyűjteménybe kerül, akkor az bármilyen könyvespolcon jól mutat…:)

DSCN2178-blog.jpg

Egy ország buszközlekedése egyetlen könyvespolcon. :)

Az utazóközönség eddig nem sokat vehetett észre a Volán-társaságok átalakításából. Pedig valamennyi új cég (közlekedési központ) létrejött már, melyeknek a korábbi társaságok formálisan már a leányvállalataivá alakultak. Az utóbbi pár hónapban már elindultak az új társaságok honlapjai, a régieken pedig „egyesülési tervek” dokumentumai jelentek meg, vagyonmérlegekkel, itt-ott kiegészítve statisztikai adatokkal, esetleg járműállományi melléklettel is. Szembetűnő az is, hogy a legújabb közbeszerzési értesítőkben (melyek elsősorban azért érdekesek, mert lehet róluk találgatni, milyen típusú járműre „írták ki”) már szintén az új közlekedési központok a "vásárló" felek. Arról azonban még szintén csak a találgatás megy, hogy az új beszerzéseket arányosan osztják-e el a leányvállalatok között, vagy valamilyen más rendező elv érvényesül majd. Mint ahogy, arról sincsen információnk (legalábbis nekünk), hogy az év végét követően (ami az összeolvadás hivatalos végdátuma) a közlekedési központok egységes arculatára formálódnak-e a leányvállalatok, vagy pedig úgymond - minden marad a régiben. A Kárpátbusz fotós blog oldalán találtuk ezt a fényképet: a Kapos Volán egyik új beszerzésű Credojának már nincs meg a világoszöld flottaszíne, azonban a busz orrán található embléma már a területileg illetékes Dél-dunántúli Közlekedési Központé.

 

Az átalakulás során egyébként az alábbi cégek jönnek létre – nem teljes mértékben lekövetve a hivatalos régiós felosztást:

  • A Középkelet-magyarországi Közlekedési Központ (KMKK) a Nógrád, Hatvani, Agria, Mátra, és Jászkun Volánokat egyesíti, mégpedig némi meglepetésre, Szolnok székhellyel. A vezérigazgató a sokáig a Hatvani Volánt irányító Úti Csaba lett.
  • Az Észak-magyarországi Közlekedési Központ (ÉMKK) a Borsod, Szabolcs, és Hajdú Volánokat egyesíti, miskolci központtal.
  •  A Dél-alföldi Közlekedési Központhoz (DAKK) tartozik a Körös, Kunság, Tisza, és a Bács Volán, a székhelyként pedig Békéscsaba került kijelölésre.
  • A Dél-dunántúli Közlekedési Központ  (DDKK) az egyetlen, ami az eredeti régiós felosztást követi: a Kapos, a Pannon, és a Gemenc a hozzá tartozó társaságok, kaposvári központtal.
  • Az Északnyugat-magyarországi Közlekedési Központ (ÉMKK) talán a legnagyobb lett: négy megye, hat társaságát olvasztja magába (Kisalföld, Vasi, Balaton, Somló, Bakony, Zala). A központ Szombathelyen került kijelölésre – ha a Vasi Volánnál jellemző, átlagnál jobban működő vasút-busz együttműködésre tekintünk, ez talán még jó is lehet…
  • És a legkisebb: a KNYKK (Középnyugat-magyarországi Közlekedési Központ), ami pedig az Alba és Vértes Volánokat egyesíti.
  • Önálló cégként megmarad a Volánbusz, mint a pest megyei szolgáltató. (Gonosz kérdés: lehet hogy lesz egyszer még Pest megyei Közlekedési Központ, BKK nélkül…?)

Elsőként a Volán Egyesülés személyszállítási igazgatójával vettük fel a kapcsolatot, azzal a kéréssel, hogy egyben vásárolhassuk meg valamennyi megyei kötetet. Az igazgató úr hamar válaszolt, azonban sajnos nem tudott nekünk segíteni: levelében jelezte, hogy régebben a budapesti Teréz körúton található székhelyükön erre valóban volt lehetőség, mely azonban a csökkenő érdeklődés miatt 2011-ben megszűnt. A beszerzés során tett gyakorlati tapasztalatok egyébként azt is mutatták, hogy mivel a társaságok saját hatáskörben intézik a kiadásukat, egyben megvásárolni még a „régi” módon is csak némi várakozással lehetett volna, mivel egyes kötetek csak hetekkel a menetrendváltás után kerültek egyáltalán nyomtatásba.

2013_12 110.jpg

A Jászkun Volán kötetéért Szolnokra kellett (volna) utazni - de ehhez a Campus expresszt választottam, amivel Újszászon kötöttem ki...

Így hát elkezdődött a több hónapos „projekt”, mely során egyenként kellett „levadászni” a különböző köteteket. Ugyan többfelé megfordulunk az országban, azonban a pénztárak több esetben csak munkanap napközben vannak nyitva, mi pedig gyakran inkább esti vagy hétvégi időpontokban jártunk valamely lakóhelyünktől távoli városban. A beszerzést több esetben levelezés előzte meg, igyekeztünk informálódni, egyáltalán elérhető-e a kötet, van-e belőle? Annyit előzetesen mindenképpen leszögezhetünk: még ha voltak is nehézségek, több helyen is nagyon segítőkész hozzáállással találkoztunk – olyan is előfordult, hogy a kötetet térítésmentesen bocsátották rendelkezésünkre.

Kezdetként a Volánbuszos beszerzés simán ment: a népliget pénztárban valamennyi kötetet sikerült megvásárolnom, darabonként 590 forintos áron (7 darab, tehát 4830 forint). Azon nyomban használatba is vettem, kisegítve a szomszéd ablaknál egy problémás utassal küszködő pénztárost: az utas orra alá tolva, megpróbáltam elmagyarázni, hogy az a járat, abban a formában nem létezik, ahogy ő gondolja. :)

Elsőként aztán a Kisalföld kötete érkezett meg, biciklis bakter szerzőtárs jóvoltából: beszerzése problémamentes volt egy szombati napon, az egyik kisvárosi buszállomáson, 700 forintért. Megérte megvenni, mivel ebből kiderült, hogy a fertőrákosi járatnak nemzetközi hajócsatlakozása is van! Szintén egy szombat délelőtti utazgatás keretében esett útba Székesfehérvár és Tatabánya, ahonnan térképes melléklettel ellátott, 955, illetve 900 forintos könyvecskéket sikerült elhoznom. A Vértesében még a várakozási jegyzék is szerepelt – és kiderült belőle, hogy egy szokásjog alapúnak gondolt, menetrendi idők szerint nem teljesülő csatlakozás hivatalosan is létezik! A Tisza Volán 900 forintos kiadványa egy laprugós zötykölődés után jutott birtokunkba,a várakozási jegyzéket ehhez már papíron mellékelték.

2013_12 085.jpg

 Egy menetrendkönyv a jutalma annak, aki végigzötykölődte a Kiskunhalas és Szeged közötti utat ezzel a busszal. Vagy más nézőpontból: a menetrendgyűjtő jutalma egy laprugós menet az Alföldön? :)

A Dél-Alföld többi megyéjében nehezebben ment a dolog: Békésben egyikünk sem fordult meg, így egy ottani ismerősünk, sosiforda segítségét kértük, aki intézkedett a beszerzésről (1000 forint, közvetítői jutalék nélkül). Szegedről hazafelé pedig hiába szálltam le a vonatról Kecskeméten, a kötet még nem volt nyomtatásban. Tavasszal sikerült csak hozzájutnunk (850 forint) feketén villogó térközjelző szerzőtárs segítségével, aki járt aztán Debrecenben is, elhozva a Hajdús kiadványt is (mindössze 600 forint). A szolnoki buszok avatott ismerője, DJ Szegecs közreműködéssel jutottunk a Jászkun menetrendjéhez (890 forint). A Szabolcs (1100 forint) beszerzése sima ügy volt, a kezünkbe azonban egyfajta szervezeti "belsős postázás" útján került, de ez maradjon is ebben a balladai homályban! :)

Az alföldi tanyavilág megállónevein (talán el nem ítélhető módon) elszórakoztunk egy keveset: kiderült, hogy Békésben el lehet jutni a Gazdakörből az Olvasókörbe, Stop dűlő érintésével, de akár említhetnénk a kedvencek közül a „Petőfiszállás, postaládák”, a szintén kunságos "Belső Tehenészet" (minek a belsejét, hogyan kell tehenészni?), vagy éppen a „8-as tankállomás” nevű megállóhelyeket…

A Vasi és a Zala Volán kötete egy blogtársunk utazása nyomán 1600, illetve 2000 forintos áron került a birtokunkba a február körül. Ez utóbbi volt ekkor még a csúcstartó összeg – a zalai aprófalvas vidék miatt, a rengeteg menetrendi mező, és a vastag könyv, gondoltuk...A Balaton Volán kötete a buszállomás emeletén eldugott veszprémi főpénztárból érkezett (ezervalahányszáz forint, elveszett a számla). A dél-dunántúli menetrendkönyvek küllemre és árra (900 forint) egységesek voltak: a DDKK-s céglogó rájuk került. A pécsi beszerzést csak munkanap sikerült lebonyolítani, a kaposvári valamelyest simábban ment, itt is a fentebbi szervezeti belsős postát vettük igénybe. A Gemencnél nehéz dolgunk volt, ismerősünk csak tavasz közepén jutott el a szekszárdi buszállomásra. Ott a pénztárban azt mondták, nincsen már egyetlen példány sem. Mivel a gyűjteményből ekkor már csak ez a darab hiányzott, levelet küldtünk a társaságnak, hátha sikerül még találni valami elfekvő darabot. Hamarosan választ kaptunk, mely szerint szó sincs róla, hogy elfogyott volna! Néhány nappal később aztán postai úton, eljutott hozzánk a Gemences menetrendkönyv is. Nagy köszönet érte Ágh Erzsébet személyforgalmi osztályvezető asszonynak!

A három észak-magyarországi könyvvel volt a legtöbb problémánk: A Borsodos kötethez egy szerencsés véletlen segített hozzá, amikor egy csoporttal tett üzemlátogatás alkalmával sikerült szót váltanunk a vállalat egyik forgalmi vezetőjével. Ő eljuttatott számunkra több példányt is, amiért ráadásul nem kért ellentételezést! Ez úton is, nagyon köszönjük neki! A hevesi kötetért Gyöngyösre kellett mennünk: előzetes egyeztetés nyomán vásárolhattuk meg, kikészítették nekünk az ottani forgalmi irodába – és mind közül a legdrágábban, 3000 forintért juthattunk hozzá. 

Salgótarjánba laptoptáskás ügynök szerzőtársunk jutott el elsőként, egy téli szombat délelőtt: a pénztárban elmondták neki, hogy a hivatalos kötetet ők már nem tartják (csak a kivonatot), mivel igény nincsen rá. De igény, az most éppen lenne rá - bizonygatta kollégánk. Itt kisebb szünet állt be a dialógusban, és miután a végső válasz az volt, hogy talán a Nógrád Volán központjában, munkanap fellelhető - a kötetet aznap nem sikerült megszereznie. Itt is a külön megkeresés segített, no és Pápai Roland úr, a személyszállítási üzletág vezetője, akinek ezúton is köszönjük a szíves közreműködést: miután telefonbeszélgetésünkben megnyugtattuk, hogy ezt a procedúrát nem tervezzük minden évben eljátszani, segítőkészen letétbe helyezte hát Salgótarjánban a könyvet. Biciklis bakter tett egy újabb kirándulást egy napsütéses tavaszi szombat délelőttön, a gyűjtemény ilyenformán május közepére lett teljes.

 DSCN2162_blog.jpg

Íme, a borítókkal együtt, az összes kötet! Na, ki számolja meg, hány különböző busztípus szerepel rajtuk? :)  

 DSCN2164_1.JPG

Fel kell hívni a figyelmet a Heves, Bács-Kiskun, és Veszprém megyék kiadványaira: egyiken sem szerepel cégjelzéses busz, mivel ezeken a helyeken több társaság üzemel! 

DSCN2163.JPG

A Volánbusz kiadványainak borítójaiból könnyű ráismerni, melyik térség menetrendjeit is tartalmazzák.

A beszerzést tehát sikerrel lebonyolítottuk. Elköltöttünk rá több mint 20 ezer forintot, de megérte, mert így saját korábbi információinkra tudtunk rácáfolni, mely szerint tévesen úgy tudtuk, hogy a HAM kötetek nem mindegyike kerül már kiadásra! Bár az tény, hogy sokszor többet kellett tenni, mint besétálni a pénztárba, és az ablak nyílásán beszórni az aprót, úgyhogy az igazságtól azért nem jártunk olyan messze. Több helyen is a frissen felbontott dobozokat láttunk, melyekben az eladatlan könyvek lapultak, és arról árulkodtak: egy-két megszállott gyűjtőn, esetleg megszokásból bevásárló idősebb utason kívül, nem sokak szeretnének már ilyet beszerezni. Volán-összevonás ide vagy oda, persze lehet, hogy a kiadvány a cégcsoportnál még ezt is túléli majd - hasonlatosan néhány évtizedes menetrendekhez, járműfordákhoz.

Itt köszönjük meg mindenkinek még egyszer, aki ügyintézéssel, szállítással, vagy bármi egyéb módon segítette a blog közösségét a gyűjtemény létrehozásában!

Utóirat: Vasúti menetrendkönyvet sokkal egyszerűbb és unalmasabb beszerezni, ezért dacára a blogunkon kialakult ágazatközi egyensúlynak, hasonló kalandokat nagyvasútról ne várjatok.

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr1006534383

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Snake 2014.07.23. 13:46:38

Remélhetőleg a 'KK-k mind fel fogják tölteni a netre a menetrendkönyvet, mert most elég vegyes képet mutat a téma, 19-ből 10 megyei kötet érhető el online:
Békés (Körös)
BAZ (Borsod)
Csongrád (Tisza)
GyMS (Kisalföld)
Hajdú-Bihar (Hajdú)
JNSz (Jászkun)
KEM (Vértes)
Pest (Volánbusz)
SzSzB (Szabolcs)
Zala (Zala)

Indus 2014.07.23. 15:08:43

A manapság az utasok által leginkább használt megoldásról érdemes lenne szót ejteni, azaz az internetes Hivatalos Autóbusz Menetrendről: a 24 VOLÁN járatainak naprakész (értsd: az életbe lépő módosításokat is legalább 3 nappal megelőzően már tartalmazó), némelyik cégnél már online forgalmi helyzetet is mutató adataival. És ennek a iOS-os (iMenetrendek) és Androidos (Menetrendek) apjairól.

Snake 2014.07.23. 19:50:50

@Indus: "naprakész (értsd: az életbe lépő módosításokat is legalább 3 nappal megelőzően már tartalmazó)"

A 3 napos előrejelzést nem tartom elegendőnek, legalább 15-30 nappal előre kellene ismertetni a változásokat. Ehhez képest van, hogy 1-2 nappal előre vagy éppen utólag teszi közzé a hirdetményt az érintett társaság.

Thomas a laprugós · http://hovamegyavonat.blog.hu 2014.07.23. 20:56:40

@Indus:
Az ötlet jó, de ez az amit sajnos nem én fogok megírni.Főként azért, mert fiatal korom ellenére még nem sikerült az "okosnak nevezett" technikákkal megbarátkoznom...

Esetleg, ha egy infós guruval összeülnék, ahol ő elmondaná hogy mit lehetne kihozni a felületből, azokkal a feltételekkel, amiket pedig én mondanék neki, akkor talán lenne értelme egy ilyen cikket megírni. A buszok online követéséről viszont pont egy évvel ezelőtt volt egy írásunk:
hovamegyavonat.blog.hu/2013/07/23/merre_jar_ez_a_busz

A cikket azonban nem frissítettem azóta, hol és milyen fejlesztések történtek - igazából nem is feltétlenül követtem nyomon. Látszólag, nem sok minden történt e téren a Volánoknál egy év alatt.

Indus 2014.07.24. 09:11:20

@Snake: messzemenően egyetértek! De ennek két oka van: az első egy-egy társaság "lazasága" (elméletileg értsd: jogszabály szerint 15 nappal életbe lépés előtt közzé kellene tenni a változásokat), a második: ezt a menetrendet megrendelő sem mindig tartja be (hallottam már olyanról, hogy két nappal indítási dátum előtt SOS adták ki egy adott járatra szóló megrendelést).

Indus 2014.07.24. 09:23:39

@Thomas a laprugós: olvastam. :-) Azóta pl. a Cdatás kereső is hoz ott-ott valósidejű adatot - márha kiad ilyet egy-egy társaság.

Laka04 2014.07.28. 11:26:41

Kedves Thomas a laprugós!

Én is összegyűjtöttem idén a Hivatalos Volán Autóbusz Menetrendeket, de sajnos még a Bács-Kiskun megyeit nem sikerült beszereznem. Esetleg tudnál arról információval szolgálni, hogy Kecskemét, buszállomáson be lehet-e még ezt szerezni?

Köszönettel:
Lakatos András

Thomas a laprugós · http://hovamegyavonat.blog.hu 2014.07.28. 12:55:10

@Laka04: Szia! Gratulálunk neked is. :) Egyedül csináltad, vagy te is vettél igénybe külső segítségeket?

Szerintem meg kéne próbálni a kecskeméti buszállomásra telefonálni, és reménykedni hogy nem mondanak fals információt - egyébként, nyilván a személyes út a legbiztosabb. Nem tudok ebben segíteni, sajnos.

Laka04 2014.07.28. 13:15:30

Szia!

Én is gratulálok! :) Egy kivételéven - Fejér megye - egyedül szereztem be az összeset. Már csak Bács-Kiskun megye hiányzik, oda a héten készülök menni, remélem nem potyára.
Telefonáltam már a buszállomásra, de ott nem nagyon volt az úrnak fogalma arról, hogy mit akarok, folyamatosan csak egy menetrendi kivonatot emlegetett. :)

v2peti 2014.08.12. 11:39:31

@Snake: A Vasi Volánnál megkérdeztem, hogy miért nincsenek fent online. Azt válaszolták, hogy nem kapják meg a nyomdától azt a formátumot, amit fel kellene rakni. Talán az egyesítés után (ugyebár a Kisalföld fent van) ez is elérhető lesz.

Érdekesség: A svájci buszmenetrend egy kötetes, és mostanában nem adják ki, csak CD-re írva OFF-line formátumban!
Pár éve megvettem a vasúti menetrendet (ismerőssel hozattam el), és cserébe postán kiküldték az offline menetrendi CD-t.