Hova megy ez a vonat?

A lengyelek mindent visznek?

2014. október 28. Szerző: Magánvasutas

– avagy a piaci konszolidáció gyakorlata a lengyel és a kelet- európai vasúti áruszállítási piacon

 

Még az ősz elején úgy a külföldi, mint a magyar szaksajtó is bejelentette, hogy a PKP Cargo és az AWT csoport Varsóban előzetes megállapodást írt alá arról, hogy a PKP Cargo komoly vételi szándékot mutat az AWT csoport teljes tulajdonjogának megszerzésére. A szeptember elején a lengyel fővárosban aláírt dokumentum tanúsága szerint a PKP Cargo-nak 10 hetes átvilágítási jogosultsága van az AWT csoport működésének legmélyéig terjedően, és ennek letelte után a lengyel államvasutak teherfuvarozási részlegéből kinőtt európai áruszállítási operátor pontos ajánlatot tesz majd az AWT megvételére vonatkozóan.

A témával kapcsolatban már igen sok mindent leírtak a PKP Cargo és az AWT csoport nagyságáról, jelenetőségéről és a várható egyesülés szinergiáiról is. Most elsősorban a "műkedvelő közönségnek" szeretném bemutatni a teljesség igénye nélkül, hogy ez (megvalósulása esetén az év egyik, ha nem legjelentősebb európai vasúti akvizíciójának is nevezhető tranzakció), valamint a PKP Cargo által időközben bejelentett tervek milyen jelentőségűek lehetnek.IMG_1306_Budaörs.jpg

AWT-s Búvár tempózik Budaörsnél Touax tulajdonú, "Laaers" típusú, 2x2 tengelyes autószállító vagonokból álló rakott vonatával

Kezdhetjük rögtön azzal is, hogy a PKP Cargo nemcsak az AWT csoport tervezett akvizícióját jelentette be, hanem a Lengyelországban és Németországban egyaránt aktív CTL csoportét is. (Lásd a PKP Cargo eredeti közleményét itt: "PKP CARGO in two acquisition processes" 2014-09-03) A PKP Cargo ezáltal nagyon határozott tanújelét adja annak, hogy újra kívánja szabni Közép-Európa vasúti áruszállítási térképét.800px-ET21+TEM2_należące_do_CTL_Rail_w_Zielonej_Górze.JPG

A CTL Logistics egyik ET 21 sorozatú mozdonya Lengyelországban (forrás: Wikipédia)

Az IRJ cikkben emlegetett járműállományokhoz és árbevételekhez annyit fűznék hozzá, a vasúti teherkocsik számát tekintve Európában első jelenleg is a DB Schenker Rail csoport (továbbiakban: DBSR), viszont utána második helyen a PKP Cargo jön és csak ezután foglal helyet a szintén meglehetősen agresszív üzleti politikát folytató Rail Cargo csoport (Rail Cargo Austria+Rail Cargo Hungária+az összes többi alapított leánycég). Ha a PKP Cargo csak a most bejelentett akvizíciókat  is realizálja, akkor várhatóan komoly átrendeződésre lehet számítani Közép-Európa vasúti áruszállítási piacán középtávon.

Főbb európai áruszállító vasutak illetve vasúttársasági csoportok rendelkezésre álló vagonparkjának mérete megközelítőleg a nyilvánosan meghirdetett adatok alapján:

Vasútvállalat ill. -csoportosulás neve

Vezető vállalat és főbb tagvállalatok

A tulajdonában lévő vasúti tehervagonok száma megközelítőleg (db)

DB Schenker Rail csoport

DB Schenker Rail (Deutschland) AG;
DB Schenker Rail Polska (PL);
DB Schenker Rail Netherlands (NL);
DB Schenker Rail Scandinavia (közös vállalat a svéd állami GreenCargoval DK+SE);
Euro Cargo Rail (FR)
Nordcargo (IT);
DB Schenker Rail Romania (RO);
DB Schenker Rail Bulgaria (BG)

114 ezer db

SNCF Fret

SNCF Fret;
Captrain tagvállalatok (DE+UK+IT+B+NL+DK+SE+CH+CZ+PL+RO);

10 ezer vagon +
+ 55 ezer vagon (ERMEWA)*

PKP Cargo Group

PKP Cargo

63 ezer db

Rail Cargo Csoport

Rail Cargo Austria;
Rail Cargo Hungária;
Express-Rail Slovakia;
Rail Cargo Italia (alias Linea);
Rail Cargo Slovenia
Rail Cargo Romania;

30 ezer db

Trenitalia Cargo

Trenitalia Cargo;
Pol-rail;
TXLogistik AG

25 ezer db

*= Ermewa; 2010-től 100%-ban SNCF tulajdonú vagonbérbeadó cég

A PKP Cargo igen agresszívnak látszó üzletpolitikájával kapcsolatban azt mindenképpen érdemes megjegyezni, hogy a DBSR és a PKP Cargo között meglehetősen komoly verseny folyik. Ez pedig egyáltalán nem véletlen, ugyanis a DB Schenker Rail csoport egyik legfontosabb tagja a Lengyelországban ténykedő DB Schenker Rail Polska, amit a DB több kisebb magántársaságból (jellemzően kisebb iparvágány-kiszolgáló illetve saját célú iparvasúti hálózatokat üzemeltető cégből) tett össze és igyekeznek mind a mai napig egyre inkább egységesítve fejleszteni. Mindeközben természetesen a PKP Cargo is belépett a német vasúti áruszállítók piacára és ennek érdekében 2007-ben bérelt magának az Alphatrainstől Bombardier Traxxx-okat (6 db TRAXX F140 MS: EU43 001-006és azokkal elkezdett közvetlen irányvonatokat (autószállító, konténer vagy ércvonatok jellemzően) közlekedtetni Németországba, illetve onnan keletre. A PKP Cargo ugyan 2012-ben Traxxx-okat visszaadta az Alphatrainsnek, helyettük immáron Siemens ES64F4-eseket használ (9 db "Negró") nemzetközi irányvonati forgalmainak határokon átívelő vontatására/trakcionálására.

800px-EU43-001_na_bocznicy_w_Zielonej_Górze.JPG

A PKP Cargo által 2007 és 2012 között bérelt 6 db Bombardier TRAXX F140 MS típusú több áramnemű gép egyike Lengyelországban (forrás: Wikipédia)

Praha-Bubeneč,_polský_vlak.jpg

A PKP Cargo által az MRCE-Dispoloktól bérelt egyik Siemens ES64F4-es, több áramnem alatt is üzemelni képes villanymozdony konténervonatával Prágában. A típust a lengyeleknél EU45 típusjellel azonosítják. (forrás: Wikipédia)

A PKP Cargo az utóbbi években szép csendben, kerülve a különösebben nagy feltűnést, engedélyt szerzett magának Németországon kívül Hollandiára, Belgiumra, Csehországra, Szlovákiára, Magyarországra! (kb. egy éve) és Ausztriára is ("PKP CARGO can now operate in eight EU countries"2014-07-24). Legutóbb a cég a litván hatóságoktól kapta meg a vasútbiztonsági tanúsítványt. Így eshet meg az, hogy láthatunk 2 db PKP Cargos, szinkronba kapcsolt ES64F4-essel közlekedő konténervonatot Ausztriában.2012_1121_PKP_Fals_int-re.jpg

Szinkronba kapcsolt 1144-esekkel vontatott PKP Cargo tulajdonú "Fals" vagonokból álló irányvonat halad át (hivatalos nevén:) Wien Zentralverschiebebahnhof-on (Kledering) a gurítódomb és az irányvágányok mellett 2012 novemberében. Ekkor már volt a PKP Cargo-nak engedélye ausztriai vonattovábbításra (2012. március 19-től), de ezt a szerelvényt láthatóan a Rail Cargo Austria vitte. ("PKP CARGO – an independent carrier in Austria" 2012-03-20)

Még egy fontos körülmény, hogy a cég Olaszországban vegyesvállalatot birtokol a Trenitalia Cargo-val közösen Polrail néven, amely vasútvállalat az észak-déli tengely Olaszország-Lengyelország; ill. Olaszország-Közép-Európa vasúti áruforgalmát hivatatott lebonyolítani, fejleszteni.

A tervezett akvizícióról véleményem szerint az látszik, hogy a PKP ezzel a tranzakcióval stabil, hosszú távú pozíciót kíván felvenni nemcsak Közép-Európa, hanem az egész EU vasúti áruszállítási piacán.

Ha a PKP Cargo ezt az igen jelentős mennyiségű eszközt és az akvirálni kívánt cégek jelenlegi megrendelés-állományát meg tudja tartani és egységessé tudja formálni (ahogy azt egyes, kívülről nagyon szépnek kinéző nemzetközi konszernek nem tudták és azóta sem tudják megcsinálni a valóságban), akkor a konkurens nagy európai hálózatoknak is újra kell pozicionálni magukat és felül kell vizsgálniuk működési hatékonyságukat.

IMG_8376_Tatabánya_park.jpg

Az AWT bosnyák érc forgalma halad Tatabányánál. A CD Cargotól bérelt 363-asok (Ászok="Eso" melyeket a 163-as sorozatú Persingekből alakítottak át többáramneművé) még szolgálnak az AWT-nél, az "Ea(o)s" vagonokból álló hosszú vonatot itt éppen egy Búvár segítségével igyekszik a Vértes emelkedőin át továbbítani. Nem hiába, az AWT is otthon van az ércszállításban.

Árufuvarozó vasutak felsővezetőitől már több éve hallhatóak olyan kijelentések, amikben egész Európára kiterjedő konszolidációs folyamatokat vizionálnak, amelynek a végén – de már akár középtávon is – Európában végül csak pár (max. 4-6) igazán nagy, saját európai hálózattal rendelkező és/vagy szövetkezett cégekkel lefedett vasúti konszern fogja uralni a vasúti áruszállítási piacot. Ezen teória magában rejti azt is, hogy egy idő elteltével az összes kisebb szereplőnek valamilyen úton-módon (tulajdoni vagy partnerségi kapcsolaton át) be kell csatlakoznia valamelyik nagy hálózatba a fennmaradás érdekében.

A nevezett nagy európai áruszállító vasúti hálózatok alatt általában az alábbi vasúti cégcsoportokat szokták felsorolni.:

  • Francia államvasutak (SNCF Fret+Captrain mint magánvasúti hálózatuk)
  • DB Schenker Rail csoport
  • az osztrák Rail Cargo csoport (benne a Rail Cargo Hungáriával)
  • RZD (orosz államvasutak).

A legnagyobb lengyel áruszállító vasút által bejelentett akvizíciók azt szolgálják és mutatják, hogy a PKP Cargo is egyértelmű helyet követel magának ezen a listán.

A PKP Cargo expanziós terveit (nem meglepő módon) a cég nyereséges volta teszi lehetővé. A vállalat 2014 első félévében mintegy 128 millió Zlotyis nyereséget tudhatott magáénak, ami az előző év ugyanezen időszakához képest mintegy 67%-os! növekedés. A PKP Cargo részvényeit a Varsói Értéktőzsdén jegyzik.("PKP CARGO’s record results in the first half of 2014, net profit of PLN 128m, growth by 67 percent YOY" 2014-08-28)

És végül, de nem utolsó sorban: a PKP Cargo úgy látszik, egyáltalán nem kíván megállni a versenytársak felvásárlásában. A cég piaci részesedése a lengyel piacon 56,7%, amivel első helyen áll és a jelek szerint a lengyel vasúti áruszállítási piac konszolidációja tovább fog folytatódni.

A legutóbbi, 2014 szeptember közepén tett bejelentés szerint ugyanis ("PKP Cargo to acquire up to 50 percent of shares in Pol-Miedź Trans..."2014-09-09) a PKP Cargo meg kívánja venni a 2,5%-os lengyel piaci részesedéssel bíró Pol-Miedź Trans céget, mely KGHM Polska Miedź bányászati cég tulajdonában álló közúti és vasúti szállítással foglalkozó vállalat.

2012_0930_PKP_Eaos_int-re.jpg

PKP Cargo tulajdonú, rakott "Eaos" vagonok Kelenföld állomáson. Csak szénszállító vagonból összesen 28000 darabbal rendelkeznek... ("3,000 extra PKP CARGO coal wagons for the transport peak season" 2014-07-08)

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr156827427

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mészáros Laci 2014.10.28. 08:22:57

elgondolkodtató, mit csinál(t) másként a PKP, mint a MÁV.

Mészáros Laci 2014.11.04. 17:22:23

@Balogh Zsolt:

Hát amiben a két ország különbözik, azt nagyjából tudjuk, Magyarországon a népesség 11%-a az aktív cselekvő típusú személyiség (ez európában a második legrosszabb) Lengyelországban kb háromszor ennyi.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2014.11.06. 01:21:19

Érdekes még látni azt, ahogy felosztásra kerül az európai áruszállítási piac. Korábban Franciaország, Olaszország és Németország is világuralmi terveket szövögetett, de az egykori EGK alapítói közt is ott voltak. Vajon véletlen, hogy most is itt szerepelnek ezek az országok?