Hova megy ez a vonat?

MÁV állott, most kőhalom...

2015. február 03. Szerző: feketén villogó térközjelző

Bekövetkezett az, amire titkon senki sem, illetve mindenki számított: a Kis-Gellérthegy domboldala tovább csúszott, így teljesen leállt a vonatközlekedés. A hétfői hószállingózos reggel után egy szép napos "tavaszi" napot kaptunk ajándékba, ezt kihasználva készítettem pár képet, dokumentálva a helyzetet és az eddig megtett intézkedéseket.

 dsc00848.jpgEnnyire üres már rég volt a Déli, a boltosok többsége ki sem nyitott.

Míg ma reggel még csak a vonatszámok alapján tájékozódhattunk a lemondott vonatokról, illetve arról, hogy mi közlekedik, addig estére szép kis közlemény kerekedett ki a MÁV-Start honlapján:

  • a 40a vonalon a százhalombattai betétjáratok továbbra sem közlekednek, a többi csak Kelenföldig,
  • a 30a vonalon egy reggeli és két délutáni pár martonvásári Z30-as jelű járaton kívül a többi martoni nem közlekedik, a Székesfehérváriak csak Kelenföldig,
  • az 1-es vonal gyorsvonatai továbbra is a Keleti pályaudvarra közlekednek, a személyek csak Kelenföldig,
  • a 30a-n közlekedő, Nagykanizsa, Tapolca, Zalaegerszeg/Szombathely útirányú gyorsok végállomása Kelenföld,
  • A dunántúli IC és Ex vonatok a Keleti pályaudvart célozzák meg, kivéve a Pest felé tartó Agram IC-t (igaz, ennek amúgy is gyorsvonati menetvonala van) és az abból forduló 958-as számú Göcsej IC-t.

Az egyszerű, egységsugarú (azaz csak a céljához eljutni vágyó) utasnak a legjobban az elővárosi (martoni, battai) vonatok lemondása fáj, nem véletlenül voltak azok a menetrendben. Személyes mindennapi "élmény" a Déliben egy Z30-as martonvásári vonaton indulás előtt pár perccel szabad ülőhelyet keresni, amelyre a Kelenföldön felszálló utastársaim még rátesznek egy lapáttal. Hasonló a helyzet a battai kirohanósokkal.

A mindösszesen 3 db kiválasztott és megmaradó martonvásári Z30 létén elgondolkodtam - no nem a szükségességén, hanem azon, hogy ebben az esetben a nap nagyobbik részében szerencsétlen szerelvény és a személyzet mit csinál? Tehát egész nap fenntartunk és üzemeltetünk két milliárdos eszközt napi 3,0 indulás erejéig? Pont akkor elfér Kelenföldön, máskor meg  nem?

A lezárt vasútvonal-szakasz pótlására (kerülőútra) az alábbi lehetőségek vannak:

  • Legegyszerűbb a vonatpótló autóbusz, mely Kelenföld és Déli között közlekedik, az érintett buszmegállókban nem áll meg, a menetidő dugó nélkül 12 perc. A pótlóbusz az Etele téren (tehát nem az őrmezei oldalon!) a 141-es busz megállójából indul, a Délinél a taxistandot veszi igénybe a 12-es vágány mellett. Mai tapasztalás szerint a járatok átlagos követése 10-15 perc, konkrét menetrendet nem láttam kihelyezve.
  • M4 metró a belváros felé, illetve a Keleti pályaudvarhoz, vagy a Kálvin téren az M3 metróra átszállási igény esetén. A vonat-M2-M3 útvonal így váltható ki a legegyszerűbben.
  • Kis séta után (vagy 1 megálló az 53, 253, 272-es járatokkal) a Sasadi út buszmegállóból a 139-es és 140, 140A járatokkal a Déli pályaudvarhoz lehet eljutni, a buszok végállomása egységesen a Széll Kálmán tér. Így aki ott úgyis átszállna, esetleg jobban járhat így.
  • A Déli elérhető egy M4-Móricz Zs. krt.-18-as villamos kombinációval is, a villamos szintén a Széll Kálmán térig közlekedik.

 

dsc00868_1.jpgEddig itt szenet, olajat és búzát tároltak, most rendezett formában székeket.

dsc00832.jpgMÁV-os pontosság mind a közlekedés, mind a kijelzés terén. Nem hazudtolják meg önmagukat. Nem elég, hogy ritka (sűrítőket kivették), de legalább késett is 40 perc felett. Szép a 100/20-perces ütem a 60/60 helyett. 

dsc00833.jpgA FUTÁR kijelzőin és az Etele téren hangos utastájékoztatással korrektül tájékoztatják az utazóközönséget. 

dsc00835.jpgA pótlóbuszokat a BKV adja, jellemzően IK280-as és IK435-ösök köröznek Kelenföld-Bartók Béla út-Karolina-út-Alkotás u.-Déli pályaudvar útvonalon. A menetidő megállás és torlódás nélkül 12-15 perc. 

dsc00838.jpgReggeli élethalottkép. 

dsc00845.jpgInnen semmi. De meddig? 

dsc00847.jpgHa nincs utas, nincs vevő, ma a boltok nagy része zárva volt.

dsc00849.jpgDéli délben.

dsc00850.jpgIgen, a másik irányban sem rejtettek el semmit, az üresség ezúttal nem csak egy elkapott jó pillanat.

dsc00854.jpgA pótlók a 12-es vágány mellől indulnak. Köszönhetően a német kancellár látogatásának dugómentesen 12-15 perc alatt teljesítették az utat. 

dsc00855.jpgA csúszás közelebbről. Az elburjánzott növényzetet korábban kivágták. Nehezen, de látszódnak az elültetett dugványok. Viszont ez még nem volt elég a talaj stabilizálásához. 

dsc00858.jpgItt vagy osztanak valamit, vagy csak sajtótájékoztató lesz (volt úgy negyed kettő körül). 

dsc00860.jpgÁldozati bárány, mérőkocsi, vagy csak melegedő? A kocsi felett jól kivehető a megcsúszott domboldal. 

dsc00868.jpgFedezzen fel a második és ezen kép között legalább egy különbséget! Reggel óta Kelenföld szélén nem sok minden változott. 

dsc00871.jpgPeron készül - gondoltam, de így utólag képszerkesztgetés közben inkább egy "motorvonat-mellékhelyiség-karbantartó-bázis" kialakítására gondolok. (magyarul vécéleengedő-vízfeltöltő :-) ) 

dsc00874.jpgEddig a tehervonatok domináltak Kelenföld ezen felén, most az ablakosok napoznak. 

dsc00877.jpgCitadella EC Kelenföld túlsó oldalán indul Ljubljanába, Egy ideig a Keletiből jön.

 

dsc00880a.jpgEz reggel is itt és így állt. Biztos, hogy nem férnének be a lemondott battai és martoni kirohanósok peron mellé?

 

dsc00883.jpgEz tényleg karbantartó-bázis lesz, már vízvételi lehetőség is van. Ezek szerint hosszabb lesz a vágányzár? Délután 5 órakor már egy motorvonat állt itt és várta sorsát.

 

dsc00885.jpgInduló és érkező vonatok Kelenföldön. Én ugyan látom a sorok között a lemondott vonatokat, de ez önmagában nem elég.

 

dsc00887.jpgKelenföldön most tehervonat helyett személy foglalja a vágányok többségét.

 

dsc00895.jpgGondolták volna, hogy mára a környék legkiszámíthatóbb járata a G43/S36 páros lett?

 

dsc00898.jpgItt egykor sorok kígyóztak, mintha csak a pályaudvar utolsó napját látnánk. Egy kis összeesküvés-elmélet most sem hiányozhat, többek között erről is beszélgettek utastársaim. Beépítik, eladják? Kell az utas a 4-es metróra?

Vajon hogyan tovább? Meddig tart a vágányzár? Ha hosszabb időre rendezkednek be Kelenföldön, akkor nem válna szükségessé a személyvonati fordulók átszerkesztése és ezzel a betétjératok ismételt leközlekedtetése? Végül is miért (megint) az egyszerű utas szív Kelenföld és Érd között?

Kis előretekintés: Esedékes az alagút előtti 2-es számú átszelési kitérő cseréje,
  • mert a balra-jobbrahajts miatt szinte mindent azon kell átráncigálni, akkor is ha nem szükséges,
  • állapota leromlott, már csak 20 km/h-val járható.

Vajon rajtunk kívül eszébe jutott-e bárkinek, hogy a kényszerű vonatmentes időszakban esetleg kicseréljék ezt a kitérőt?

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr437133631

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

IPG 2015.02.03. 08:10:10

Á, az ilyen nagyforgalmú kitérőket csak tervezetten tudják kicserélni... és egyébként is hogy viszik oda az újat?

Adani 2015.02.03. 08:40:08

A pályának is nekieshetnek ha hosszabb a vágányzár, az amúgy is esedékes javításokat előrébb lehetne hozni és most megcsinálni, hiszen most nem zavar be semmi. De hát ugye a vasutat nagyon őrzik, hogy ne mehessen a logika a közelébe.

Fradista Utazó · http://attus.hu 2015.02.03. 09:09:54

A teherforgalomban okoz vajon fennakadásokat, hogy Kf tele van az ablakos szerelvényekkel?

Izo 2015.02.03. 13:14:49

A martonvásári zónázót Kelenföldig viszonylag jól tudja helyettesíteni a G43. Tíz perccel hosszabb a menetideje, az ilyen szükségmenetrendben talán belefér. Viszont a Z30-ból kimaradó egységet hozzákapcsolhatnák a G43-hoz, és akkor hely is lenne.

Azt hinné az ember, hogy arra jók az elektronikus kijelzők, hogy gyorsan tudnak alkalmazkodni a helyzethez. Ehhez képest állomási és a vonaton lévő utastájékoztatás szerint is a Délibe mennek a vonatok.

Izo 2015.02.03. 13:23:01

De legalább az Elvira a valós állapotot mutatja.

Traktoros 2015.02.03. 13:29:02

A Déliben a 2-es kitérő 5 éve ki lett cserélve.

Traktoros 2015.02.03. 13:32:16

@Adani: okimuki, anyagot honnan szülsz hozzá? Nyárra-őszre tervezett munkákhoz pl. Ez nem olyan, hogy elmegyek az OBI-ba és veszek húsz talpfát meg 20×8=160 db síncsavart... Kitérő alkatrészeknél meg főleg nem.

Amihez nem értesz, vagy nem látsz bele, ahhoz nem kell hozzáokoskodni. Kívülről tényleg ennyinek látszik, de belülről azért ez nem ilyen egyszerű.

RoGeR 2015.02.03. 14:28:43

Legalább a meglévő vonatokhoz hozzácsaptak egy-egy egységet, ha már megszűntek a belső sűrítő járatok?

feketén villogó térközjelző 2015.02.03. 17:45:25

@RoGeR: Én nem láttam (S36 és G43 ma (látott) szóló volt), de igény az lenne rá. Pláne úgy, hogy a Z30 és S36 kergeti egymást (Klf. 12:17 és 12:20), mert pont az óra.47-es sűrítő dölt ki. Helyette is az óra.42-es indulású G43-mal lehet Érd felé utazni, de az meg szóló.

feketén villogó térközjelző 2015.02.03. 17:47:36

@Traktoros: Annyit látok, hogy egy szép 20-as lassújel van rajta már elég rég óta, az alagút 40-es, tehát ha karban lenne tartva, akkor legalább itt nem kellene lassítani. Valahol konkrétan hallottam, hogy idén nyáron lesz csere, csak nem emlékszem a forrásra, ezért ellenőrizetlenül nem írtam le konkrétan.

feketén villogó térközjelző 2015.02.03. 17:48:31

@Izo: Ez is megoldás, duplázni kellene a túlparti járatokat, szerelvény végül is van.

feketén villogó térközjelző 2015.02.03. 17:51:01

@Fradista Utazó: Eddig a 16-x vágányokon tehervonatok (többnyire irányfordítós tartály, magávasúti szenes) állt, most személyszállítót tárolnak. Tegnap csak áthaladt egy tartály, reggel egy érkezett a 10-14 közé, mást itt ácsorogni eddig nem láttam. Gondolom, hogy Fradiban fordítgatják, ha itt nincs hely. (1-3 vágány többnyire azért szabad)

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2015.02.03. 18:33:22

@Izo: Nem hinném, hogy egy 30 percenkénti X kapacitás helyettesítésére elegendő a 60 percenkénti 2X kapacitás.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2015.02.03. 18:34:51

@Traktoros:

Szar dolog, ha a MÁV-nál már akkora a szegénység, hogy nincsen raktáron 20 db keresztalj a hozzá tartozó csavarokkal és alátétlemezekkel.

1116001 2015.02.03. 18:43:24

Szinte Sci-fi, de ki fogják használni a szakszolgálatok, hogy hirtelen ki lett zárva az egész Déli pu!

Fördős Tamás 2015.02.03. 23:51:38

@Izo: Viszont a vonatinfo nem!!!

Izo 2015.02.04. 01:29:16

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
A fehérvári Z30-as és a G43-as együtt fél óránként jár. A G43-mal Fehérvárról a Délibe jutás konkrétan úgy néz ki, hogy Martonvásáron át kell szállni a martoni Z30-ra, ami a G43 után öt perccel indul. Visszafele Tárnok az ideális átszálló állomás, szintén néhány perces várakozással. Ha csak Kelenföldig megy az ember, akkor nincs sok értelme átszállni, én legalábbis nem szoktam. Kf-ig egyetlen megálló van, ahol a G43 nem jár, Érd alsó. Ott meg Érd felső séta távolságban van.
Mai tapasztalatom az volt, hogy nem valósult meg a G43 erősítése (gondolom a 3? alibi Z30-as járatra le vannak kötve), viszont az állomási utastájékoztatáson már Kelenföld szerepelt végállomásként.
Az Érd alsói tájékoztatás még hagy némi kívánnivalót. Ugyan kiírják, hogy a martoni vonatok elmaradnak, de azt nem, hogy helyette célszerű átsétálni felsőre.

@feketén villogó térközjelző: Főleg, hogy a battaiak se járnak. Azt az oldalt nem ismerem, van pótmegoldás? Vagy nem jár és kész?

@1116001: mire?

1116001 2015.02.04. 20:10:20

@Izo:
Hirtelenjében meg lettek rendelve különböző javítások.
Kitérőket rendbe akarják rakni.
Persze, hogy ténylegesen mi lesz ezekből a munkákból, mik fognak megvalósulni kérdéses, de a szándék meg van rá!

Angol vasutas 2015.02.11. 11:28:36

@Traktoros: Azért a csatorna ezen oldaláról tudok példát mondani arra, hogy egy kényszerű vágányzárat kihasználva elvégeznek bizonyos munkákat. Lásd a dawlishi támfal leomlását követő vágányzár alatt elvégzett munkákat Newton Abbot térségében és Exeter St. Davids kijárati váltókörzetében. Ha a Network Rail napok / egy hét alatt be tudja szerezni az anyagokat és megbízni a külsős pályaépítő cégeket a munkával, akkor talán a MÁV-nak is menne saját pályaépítő kapacitással.

Adani 2015.02.12. 19:51:20

@Traktoros:

Szerencsére azért van még józan ész a vasútnál, rájöttek erre felsőbb körökben is.

Egy részlet az iho-hu-n most megjelent cikkből:
"A mostani forgalommentes időben elvégeznek-e olyan bonyolultabb karbantartási munkákat a pályaudvaron, amelyekhez most kapóra jön ez a helyzet (például váltócsere, felsővezeték-javítás)? Az épület milyen állapotban van: szintén lehetett olvasni több portálon is, hogy az is fölújításra szorul. Ha valóban kell, akkor ilyen jellegű munkákat el tudnak-e most végezni?

A forgalomszüneteltetés alatt tervezett karbantartási munkák: a vágányzat állapotfelmérése; sín-, váltó- és talpfacserék; váltók, vonóvezetékek, távközlési berendezések, felsővezeték-hálózat és kapcsolókert karbantartása.

A Déli pályaudvar utasforgalmi, vasútüzemi, metrólejáratot és gyalogos közlekedő felületet is magában foglaló épület-építmény komplexuma több ütemben, 1965 és 1976 között épült ki mai formájában. Ebből adódóan mind funkcionálisan, mind épületszerkezetileg és épületgépészetileg időszerű a teljes felújítása. Az elmúlt tíz évben több vasút- és ingatlanfejlesztési koncepció született a lehetséges felújításról, átépítésről, ezek azonban városfejlesztési léptékű tervek, az adott pénzügyi-gazdasági körülményektől is függnek. Ebből adódóan az ilyen jellegű felújítási munkák – még részleteikben is – a váratlanul bekövetkezett, kényszerű forgalomszüneteltetés időtartamánál jóval hosszabb előkészítést (terveztetés, engedélyezés, finanszírozás, közbeszereztetés) igényelnek."
süti beállítások módosítása