Hova megy ez a vonat?

We let it rock, you let it roll – hannoveri történetek nemcsak villamosokról

2016. május 05. Szerző: Ellátott utas

A „hannoveri villamos” már másfél évtizede fogalom a hazai köztudatban – az egykori sajtóvisszhangnak köszönhetően nemcsak a közlekedésbarátok körében, valamint azon pestiek számára, akik az UV-knál csendesebb és kényelmesebb járművekhez jutottak azoknak köszönhetően. Mindettől azonban Hannover nem vált sokkal ismertebbé köreinkben – talán az ottani vásárok – különösen az informatikai CeBit – és az ezredfordulón megtartott világkiállítás miatt emlegetik gyakrabban. Pedig két exportcikkével legalább olyan gyakran találkozhatunk, mint a villamosokkal… az egyik a Bahlsen-keksz, a másik pedig a Scorpions, amelynek fő tagjai mindvégig hűek maradtak a városhoz vagy annak környékéhez. Arra is kevesen vállalkoznak, hogy a „tevék” ott maradt testvéreit eredeti környezetben fedezzék fel… pedig ha egy kicsit tágabban értelmezzük a helyi közlekedést, még magyar vonatkozást is találhatunk!

bvg5964-ausspieg.JPG

A „tágabb értelmezés” előzményei akkor kezdődtek, amikor Klaus Meine és Rudolf Schenker még csak a helyi kultúrházakban és vendéglőkben játszották a Beatles, a Rolling Stones és az azok ihlette saját számaikat. Ekkor tetőzött a német Wirtschaftswunder, amely a kisebb városokban már nem adott sok esélyt a néhány vonalból álló villamosüzemeknek, a nagyobbakban pedig a vezetők a régi kéttengelyes kocsikról DÜWAG-okra ülhettek át. 1971-ben – egy évvel azelőtt, hogy a „skorpiók” kiadták volna első lemezüket – egy Deutsches Strassenbahnmuseum nevű egyesület kezdte el gyűjteni a feleslegessé vált járműveket az ország minden szegletéből, függetlenül a nyomtávtól.

uestra181_hsmmns2.JPGEz a két kocsi a gyűjtemény megalapításakor még forgalmi volt, egészen 1978-ig... a bal oldali öt évtizedet húzott le Hannover vágányain, míg a jobb oldali a freiburgi GT4-esek normálnyomközű változata 1961-ből, és a 110 ezrelékes pályákkal rendelkező Neunkirchen hálózatán járt.

kvg218_hsm.JPGA hannoveri kocsinál is többet töltött a közforgalomban ez a kasseli, amely Amszterdamot is megjárta. Van még egy ilyen példány Wehmingen területén, amely a Zongorista című filmben varsói kocsit alakított.

rhb389_hsm.JPGA Bergische Museumsbahn-ról már jól ismerjük az Aufbau-típust, ennek is több képviselője van itt, ez például Düsseldorf-ból származik...

ns100_hsm2.JPG ...ez pedig eredetileg dortmundi volt, de utána Norrköping vette át.

swb334_hsm1.JPGBonn egyik elővárosi vonalán szolgált ez a Westwaggon-gyártású háromtengelyes motorkocsi, amelyhez vezérlőpótkocsi is tartozik. Kevesebb mint húsz év után vált ez is feleslegessé...

swb334-fahrgstr.JPG...pedig elég korszerű és kényelmes is volt.

svf34_hsm2.JPGA fával burkolt oldalfaltól igencsak elegáns freiburgi kocsi 1909-es évjárat... mivel azonban ez méteres nyomtávú, így csak kiállítási tárgyként kaphatott szerepet.

rs21_hsm.JPGA forgalomtól ez a három évvel fiatalabb motorkocsit is 43 és fél centi választja el... és ez is sváb földön szolgált, Reutlingen-ben, ahol 1974-ig volt villamosüzem.

kvag350_hsm2.JPGKiel még az előzőekhez képest is különcebb volt, mert ott az 1100 mm-t választották nyomtávnak - de Braunschweig még a mai napig ezt használja. A kocsin jól látszik, hogy szakszolgálati jármű...

kvag350-fahrgstr.JPG...egész pontosan egy oktatókocsi, szabályos iskolapadokkal!

A cél egy olyan „nemzeti villamosmúzeum” létrehozása lett volna, amilyenből az angolszász országokban akkor már létezett néhány, sőt, Malmköping is az öt éves fennállását ünnepelhette – és a legfontosabb első lépést meg is tették a helyszín megtalálásával. Hannover központjától délre a Sehnde-hez tartozó Wehmingen területén egy régi kálisó-bánya létesítményei álltak, a bányászok helyét azonban már több évtizede a katonák vették át, de 1973-ban ők is elvonultak. Ezen a telepen kezdődött el a gyűjtés, és a kiállítás berendezése.

modellanltanklag.JPGHannover második legmodernebb típusával, a TW 2000-esekkel itt csak modellben találkozhatunk - meg persze az odaúton - de azt sem hagyják elfeledtetni, hogy némely régi kocsinak nem jutott múzeumi sors.

kino2.JPGAz előbbi terepasztal a bánya egyik üzemépületében van, ahol egy szabályos mozitermet is berendeztek...

spielzimmer.JPG...meg a villamosokat még nem túlzottan értékelni tudó gyerekeknek játszószobát.

simulator.JPGA nagyobbaknak pedig ott a szimulátor, a még nagyobbak viszont bizonyos napokon az igazi járműveken is kipróbálhatják magukat.

bvggedtaf.JPGA gyerekkori alkotóházak egyik szórakozási lehetősége volt a különféle apró tárgyakból összeállított kép - ez úgy tűnik, nagyban és villamosalkatrészekkel is tud működni.

dreiradgoliath.JPGBent a járművek között is akadnak autentikus kiegészítők... például ez a háromkerekű, amely némi iróniával a Góliát márkanevet kapta...

tankstelle.JPG...mögötte pedig ez a kútoszlop látható.

Ha tovább akarjuk folytatni az összevetést a Scorpions munkásságával, első látásra elég felemás kép fogad minket. A zenekar a ’80-as évek közepén jutott el a csúcsra, folyamatosan növelve a lemezeladások és a rajongók számát… a villamosbarátoknak azonban túl nagy falat volt a számbeli növekedés. Mikor már több mint 350 villamos, busz, troli és teherautó volt a birtokukban, 1986-ban csődöt jelentettek. Néhányan menteni akarták a menthetőt, és Hannoversches Strassenbahnmuseum név alatt új klubot alapítottak, amely a mennyiség helyett a minőségre igyekezett helyezni a hangsúlyt.

wsw56_hsm.JPGA gyűjteménybe nemcsak a szokásos járművek kerültek bele, hanem a wuppertali függővasút egy kocsija is, amely az ottani nosztalgiajárművel azonos.

wsw56-drehgst.JPGItt jól látható a "forgóváz" is, amely azonban itt fejre van állítva.

wsw56-fahrstand.JPGA vezérállásból - pontosabban annak hiányából - látszik, hogy ez a kocsi csak másodikként közlekedett utolsó éveiben.

wsw56-fahrgstr.JPGEnnek ugyan nem olyan fényűző a belseje, mint a Kaiserwagen-nek, de még így is érdekes, hogy megmaradt benne a párnás és a fapados szakasz.

fjfvv12_hsm2.JPGVan azonban itt nagyobb különlegesség is, ami bizonyítja, hogy Budapest és Hannover között ellenkező irányban is megvan a kapcsolat...

fjfvv12_hsm3.JPGAki még nem jött volna rá, azoknak eláruljuk, hogy ez a pesti földalatti 12-es motorkocsija. 1981-ben vették át elég romos állapotban, de kinézetre elég szép munkát sikerült vele végezni...

fjfvv12-exfahrstand.JPG...az előző képen is látszott viszont, hogy a vezérlőkocsik miatt megszüntetett B végi vezérállás ugyanúgy hiányzik, mint az áramszedők.

fjfvv12-fahrgstr.JPGA belső kinézet is megközelíti a 19-es vagy a 11-es színvonalát, csak azok a soft izzók meg a hiányzó padok ne lennének...

fjfvv12-spaltwobre.JPGKésőbbi korokat idéz a vészfék is...

fjfvv12-tuerob2.JPG...meg az ajtóreteszelés és a feliratok is.

bvb160_hsm.JPGBasel-ből is tudtak egy motorkocsit szerezni, igaz, ennek régen is volt német vonatkozása, és másfél éve ismét van...

A ’90-es évek elején a Wind Of Change állandó helyet kapott a rádiókban, s az egyesületet ugyanígy elérte a változás szele. A gyűjtemény egy részét szétvágták, vagy – különösen az 1000 mm-es járműveket – visszaadták oda, ahol eredetileg is közlekedtek. A gyűjtögető-vadászó-halászó életmódot itt is egy termelő váltotta fel… ennek része nemcsak az volt, hogy végre nekiláttak a megmaradt kocsik felújításának (és azokat minél nagyobb számban igyekeztek fedett helyre tenni), hanem elkezdődött a közlekedési lehetőség kiépítése is. Évről évre egyre több szakaszt villamosítottak, majd két hurok is készült, hogy az egyirányú kocsik ugyanúgy szerephez jussanak, mint a pótkocsik.

ssb1330_hsm.JPGEbből a stuttgarti pótkocsitípusból kettőt is átvettek. Az egyik még 1990-ben tért haza és azóta üzemképessé is varázsolták, ezt pedig 2011 végén Ulm vitte el, ahová szintén adtak át egykoron a szériából.

bvg5964_hsm3.JPGA Berlinben is megőrzött T24-esek közül kettő Karlsruhe-ben járt egy kertészeti kiállításon... az egyik kocsi ide került, és 2009-re varázsolták üzemképessé, a másik pedig az USA-ba. A jobb oldali téglaépületben vannak a fent már bemutatott kiállítások.

bvg5964_aussenstr3.JPGAz ipari területnek nagyvasúti vágánykapcsolata is volt, ennek egy szakaszát is villamosították...

bvg5964_aussenstr1.JPG...de a biztosítást még az ilyen mezei utakon is komolyan veszik.

hsmgleisspritz2.JPGHágában már láttunk hasonló öntözést a vágányokon, itt a váltó sínfejébe (!) fúrták bele a kiömlőnyílásokat.

Ha sikerül átlendülni a holtponton, ismét beköszönhetnek a jó idők… erről a Scorpions is írt dalokat, s a tagság maga is megtapasztalhatta ezt, mikor a ’90-es években a rockzene válságát ők is lassúbb számokkal vagy populárisabb stílussal próbálták kibekkelni kevés sikerrel… de az új évezredben ismét visszataláltak önmagukhoz. Wehmingen-ben is valami hasonló zajlott le… hiszen a megnyirbált járműpark mellett az időközben történelemmé vált korszakok is megjelentek. Az NDK-s villamosüzemek alapkövének számító kocsik kényelmesen megfértek azokkal, amelyek egykor az egyesület alapításához megadták a „kezdőlöketet”. A konszolidálódás után még az is belefért, hogy néhány feleslegessé vált holland illetve osztrák szerelvényt is befogadjanak, még tovább színesítve a kínálatot.

 

bvg3011_hsm.JPGBerlini kocsik egymás közt... az elől lévőn a négy ablak és a szimpla ajtó mutatja, hogy egy Reko-kocsival akad dolgunk, de Gotha is lakik errefelé Drezdának és Dessau-nak köszönhetően.

mvb1008_hsm1.JPGA T4D-kből nemcsak Lipcse, hanem Magdeburg is kapott... de ott már egy sem közlekedik belőlük közforgalomban, amit nem vágtak szét, az Romániában vagy Észak-Koreában kezdett új karriert.

mvb1008_hsmvhint.JPGEz utóbbi kocsi már csak azért is érdekes, mert vágányzárak esetére hátulra is építettek bele vezérállást... ajtó viszont továbbra is csak egy oldalon maradt.

bvg6016_hsm5.JPGJó kérdés, hogy hol mi számít nosztalgiának... Berlinben még legalább egy évig bármikor érkezhet KT4-es a megállóba... és ez a kocsi jelenlegi állapotában 21, összességében pedig 34 éves...

uestra503_hsm2.JPGA kéttengelyes kocsikat azok a DÜWAG-ok búcsúztatták, amelyeket pedig az alacsonypadlós és Stadtbahn-járművek. Ez itt ugyanazt a hannoveri zöldet viseli, mint Pestre érkezésük előtt a TW 6000-esek. A háttérben lévő épület régen gépház volt, most az áramátalakítót helyezték el benne.

tixautomat.JPGA járműveknél csak a kiszolgáló technika fejlődhet jobban... a TIX jegykiadó oszlopok az ezredfordulón kerültek a hannoveri megállókba (majd nem sokkal később ki kellett egészíteni azokat egy készpénzes résszel is), de mára már ezeket is leváltották.

mvg2667_hsm1.JPGRánézésre ez is modern, de valójában tavaly volt 50 éves... a müncheni M-szerelvények alatt háromtengelyes alváz található. Később Craiova, Brassó és Bukarest is kapott belőlük, de már egy sem közlekedik ott - a román főváros pályaállapotait annyira nem bírták, hogy inkább forgóvázakat építettek alájuk.

mvg3408_hsm2.JPGAz előbbi motorkocsi egy M5-ös volt, de ez egy eggyel korábbi (és nyolc évvel idősebb) pótkocsi az m4-es szériából, még tolóajtókkal - ennek ellenére működnek egymással.

bsag3533_hsm2.JPGA brémai négytengelyes csuklósokat (amelyekhez ugyanilyen kialakítású pótkocsit is gyártottak!) is már mind leváltották az alacsonypadlósok, még negyvenedik életévük betöltése előtt. De ha valaki nem akar ennyit utazni, hogy lássa a típust, annak elég Temesvárra elmennie, mert oda lettek eladva.

wstw2625_hsmmgvb469.JPGBécs és Amszterdam tujái egymás mellett... ilyen együttállás még a holland fővárosban is lehetséges.

wstw2625_hsm3.JPGAkár becsapós kérdésként is feltehetnénk, hogy hol készült ez a kép Bécsben. Az L1-es motorkocsit Mödlingben őrizték meg, de a helyhiánnyal küszködő klub 2006-ban egy k3neu és egy m3-as pótkocsival (utóbbihoz Amszterdamból hoztak egy M motorkocsit) és néhány munkásjárgánnyal együtt ide küldte. A k3neu pótkocsi pedig a bécsi villamosmúzeum lakója volt, de annak átalakításakor feleslegessé vált (!) - egy másikkal együtt, amely hamarosan Nagyváradra fog kerülni.

gvb469_hsm5.JPGAmszterdamban ugyanilyen szerelvény jár a váronéző vonalon is, még a reklámok egy része is azonos... a motorkocsit az ottani múzeum adta tartós kölcsönbe, a pót viszont már 1981 óta itt lakik.

gvb902_hsm1.JPGMikor Hollandiában jártunk, nem találkoztunk ilyen háromtengelyes motorkocsival az '50-es évekből... ezt Graz vette át, de az ottani hasonlóan tarkabarka gyűjteményből már szinte minden idegen kocsit elpasszoltak. Ahogy a münchenieknél, itt is épült hozzá hasonló kialakítású pót.

htm830_hsm1.JPGHágából már ismerős ez az arc, és hogy teljes legyen a kép, a négytengelyes pót sem hiányozhat hozzá!

Hogy a jövő mit hozhat? Még néhány lemezt és turnét biztosan, hiszen még a hetedik X felé közelítő őstagok is elég fiatalosan tartják magukat… Wehmingen-ben pedig a célok ugyanazok lehetnek, mint Skjoldenæsholm esetében: még több felújítandó jármű, amelyek mindegyikének ott helyben jut fedett tárolóhely, és hogy a gumikerekűek is méltóan be legyenek mutatva. De addig is érdemes ide is ellátogatni áprilistól októberig valamelyik vasárnap (vagy éppen egy bizonyos vasárnapon, mert néha veterán-, katonai- vagy tűzoltósági járművek, netán modellek is vendégeskednek a kiállítási területen) – ezt a város központjából az 1-es villamos majd a 390-es busz kombinációjával illetve a 6-os járathoz csatlakozó 330-as busszal tehetjük meg. Hogy aztán a látottakról melyik Scorpions-szám jut eszünkbe – az már ízlés kérdése, de egy biztos, hogy nem a Blackout lesz az!

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr498685464

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása