Hova megy ez a vonat?

Skjoldenæsholm - a dán villamosmúzeum, 4. rész

2018. november 15. Szerző: Ellátott utas

Egy hete tettünk újra virtuális látogatást a Koppenhágának is helyet adó Sjælland-sziget szívében, ahol az ország egykori villamosüzemeinek, és sok más városnak a járművei is egy hangulatos erdei vonalon tudnak közlekedni. A villamos azonban mégiscsak jobban érvényesül "természetes élőhelyén", a városban - így a múzeum bővítésekor az újabb épületek nemcsak a gyűjtemény gumikerekű részét tették bemutathatóvá, hanem úgy lettek kialakítva, hogy a városi hangulatot is megidézzék, különösen a korhű üzletek segítségével. Mindezt múlt héten már láthattuk, az igazi kérdés azonban mégiscsak az, hogy hogyan érvényesülnek a villamosok ebben a környezetben. A múzeum negyvenedik születésnapja elég jó alkalom volt minderre, ahogy a felújított és a máshonnan átvett járművek reprezentálása is - ebből szolgálunk most egy újabb adag képpel. 

1120241.jpg

A középpontban persze még mindig a koppenhágai kocsik állnak... és ezekből is akadt elég különlegesség erre az ünnepi alkalomra. A nyitóképünkön lévő találkozás kétszeresen is különleges volt, hiszen a síncsiszoló kocsi egyébként sem szokott kimenni a vonalra - itt nem szokás szakszolgálati szerelvényeket járatni fotócélokra - az Alexandriából visszatért DÜWAG-csuklós felújítása pedig még mindig messze van a befejezéstől. A két jármű azonban erre a hétvégére külön engedélyt kapott a hatóságtól, így nemcsak a kocsiszínen belül lehetett velük találkozni.

p1090194.JPGLássuk az előbbi együttállást külön-külön is... a DÜWAG műszakilag már egyben van annyira, hogy ilyen "csontvázként" is járhasson - sőt, olyanra is volt példa hogy csak az első felét küldték ki egy körre.

1120246.jpgA síncsiszoló tetején ott elől az nem hang- hanem fényszóró.

1120227.jpgA DÜWAG eleje még félkész állapotban is igen impozáns, hiszen rajta van már az összes eredeti "felségjel". A háttérben jobb oldalt álló kocsi pedig a következő újdonság volt a sorban.

Noha a dán főváros számára utolsónak épített és egy másik kontinenst is megjárt jármű valószínűleg a legtöbbek által várt attrakció, a kéttengelyes korszakot sem hanyagolták el az utóbbi időkben. A '40-es évek szerelvénye a múzeumon belül kapott felújítást, a sokkal régebbi járműveken pedig Bornholm szigetén egy külön munkacsoport dolgozott. Ezek közül sem mindegyik kapta még meg az engedélyt, mégis ugyanolyan szép látványnak bizonyultak.

1120230.jpgAz új szerelvény motorkocsija 1907-es évjárat... és nem ez az első múzeum, ahol szolgálatot teljesít. A sziget tengerparti részén Skælskør-ben is volt egy projekt, ahol három, a '30-as évekből származó négytengelyes kocsival együtt közlekedett, de ott csak akkumulátorral - ezért is volt fontos, hogy négy évtizeden át Skjoldenæsholm volt az egyetlen hely, ahol felsővezeték alatt járhattak a villamosok.

1120229.jpgEzt a szép belsőt viszont már Bornholm-ban kapta meg...

p1090094.JPG...beleértve a plafon díszeit és a lámpákat...

p1090103.JPG...a gyertyával biztosított tartalékvilágítást és a csiszolt tükröket...

p1090115.JPG...meg ezt a sokféle színű faburkolatot és sárgaréz veretet.

1120223.jpgAz 1897-ben eredetileg még lóvasúti kocsinak készült pótkocsi sem marad el mögötte szépségben...

1120221.jpg...igaz ez az érdekes tagolású belső terére is...

p1090127.JPG...és persze itt is a fa, fém és üveg összhangjára.

 

1119991.jpgMindeközben a múzeum helyi kollektívája ezt az 1945-ben gyártott motorkocsit újították fel (de a műhelyben lakó fecskék máris összepiszkították a tetejét)...

1119717.jpg...meg ezt a hozzáillő pótot, amely a látogatásunkkor még nem is volt kész. A "statisztikusok" kedvéért: 1065-ös pályaszámmal, 1947-ben épült.

1119387.jpgA két újdonság mellé egy harmadik is jutott, amin viszont nem kellett dolgozni... a tavaly átvett prágai T3-as.

1119384.jpgA két villamoskocsit nemcsak a közös múzeumi jelen köti össze, hanem még vasúti múlt is: a 2000-es évek elején közvetlen EuroCity is járt Prága és Århus között!

1119351.jpgA méteres üzem ugyan még nem kapta meg a megérdemelt saját kocsiszínt és a bejáratnál lévő hurkot, ennek ellenére fáradhatatlanul dolgozott a jubileum alkalmából kapott zászlódíszben. Négy évtizede pont ugyanígy nézett ki ez a kocsi a megnyitón, csak akkor még nem volt ott ez a korhű benzinkút és a traktorgarázs...

1119378.jpgHa már a két dán városról szó volt, ne menjünk el Odense mellett sem... főleg, hogy pár év kihagyás után most az ottani motorkocsi is közlekedett (és a pótkocsik felújítása is felgyorsult). Első cikkünkben már írtunk arról, mennyi önkényuralmi jelkép van ezen a kocsin, de ezek látványa nélkül is szép és érdekes!

Az új szerzemények és a nagyobb felújítások mellett kellő gondot fordítottak a már meglévő járműparkra is - különösen azokra a járművekre, amelyek a koppenhágai közlekedési vállalat múzeumából kerültek át másfél évtizede. A dán fővárosból azonban az összes kocsi jó fotótéma, és nemcsak a már ismert erdei szakaszon, hanem az új épületek között is, amelyek kifejezetten Koppenhága, és a vele összenőtt szomszédtelepülések hangulatát idézték meg.

1120041.jpgEz a Maximum-forgóvázas kocsi (a műszaki megoldás lényegéről először Woltersdorf bemutatásakor beszéltünk) eredetileg emeletes volt, csak 1924-ben vált "földszintessé". Másfél éve, mikor átkerült a múzeumból, még üzemképes volt, de aztán jó egy évtizedre le lett állítva, így különösen jó volt látni visszatértét.

1119978.jpgAz előbbi motorkocsi most a nyitott póttal közlekedett - a szerelvény pedig épp az erdő közepén lévő forgalmi kitérőben keresztez az emeletes motorkocsival.

1120257.jpgEzt a különleges példányt már bemutattuk az első cikkünkben, de mindig mindenhol hálás fotótéma marad...

1120032.jpg...főleg, hogy most egy másik, nyitott peronos póttal közlekedett. A veterán autók itt ugyan inkább anakronisztikusan hatnak, de mit tegyünk, ha kevés az olyan forgalomképes oldtimer, amely e villamosok kortársa.

1122156.jpgNem az előbbi volt azonban az egyetlen emeletes motorkocsi, amely aznap üzemben volt... szintén a koppenhágai múzeumból került ide a Frederiksberg önálló üzemének készült jármű. Éltes kora ellenére "csak" 1915-ös gyártású, és nemcsak az érdekes benne, hogy az emelet csak félig fedett...

1121071.jpg...hanem hogy egy egyirányú járműről van szó, amelynek csak a hátsó végén van feljárólépcső, hasonlóan az omnibuszokhoz. Az önálló társaságnak két másik motorkocsiját is megőrizték, amelyeket jelenleg Bornholm munkacsoportja restaurál... ha pedig azok elkészülnek, ez a koppenhágai korszakra lesz átalakítva.

p1090152.JPGEgy szép részlet a tetőn lévő lámpa...

p1090153.JPG...és a feljárónál lévő önálló világítótest is. A háttérben pedig az erdei hurok mindennapos lakója, a düsseldorfi büfévillamos.

1120306.jpgHárom és fél évtizednyi közlekedésfejlődés egy képen, utasokra várva...

1119761.jpg...a múltkor már bemutatott 1949-es "Dukke Lise" motorkocsihoz viszont már jól illenek a bogárhátúk és a hiradástechnika hőskorát reprezentáló üzlet is.

1119996.jpgPersze mindenkinek megvannak a maga bogarai... és azok inkább az elővárosi motorkocsit tekinthetik jobb fotótémának a kalapszalonnal.

p1090489.JPGNDK ide vagy oda, ez a Barkas is egy típikus dán dolgot képvisel... ebből árulták az országra jellemző hot dog-ot (amelyet mi magyarok inkább a tengerpart túlsó oldaláról származó bútorboltból ismerhetünk) a látogatóknak.

1119975.jpgAkadt azonban más keletnémet jármű is a résztvevők közt...

1119792.jpg...és ezzel a motorkocsival még a harmónia is jól megvolt, mivel azt újította fel Gera. Jobb oldalt a háttérben a még vágánykapcsolat nélküli harmadik remiz látható, ahol a még fel nem újított villamosokat tárolják.

A négy évtizedes történelemnek szerves részei a vendégjárművek is, így azok sem maradhattak ki az ünnepségből... ezekről is érdemes néhány fényképet mutatnunk, nemcsak a hangulat miatt, hanem mert itt is beszámolhatunk néhány újdonságról.

1119648.jpgA Trabi mellé különösen jól illik a Reko-motorkocsi Rostock-ból...

1119694.jpg...de a Kelet és Nyugat találkozása sem rossz a hamburgi villamossal.

1122155.jpgUtóbbi szerelvény másik oldalról, az emeletes motorkocsi felső szintjéről elkapva. A hamburgi szerelvénynek egy kevésbé vidám apropója volt: ugyanakkor szűnt meg ott a villamosüzem, amikor a múzeum megnyílt.

p1090253.JPGAz ellenben nem új keletű dolog, hogy hiány van járművezetőkből... még ha annyi kegyes csalás van is a dologban, hogy ez a reklám nem a hamburgi motorkocsi, hanem egy drezdai villamos belsejét díszítette korábban.

1119695.jpgBelsőre is a DÜWAG-ok előfutára - de helyben készült a Falkenried gyárban...

1119697.jpg...és a menetkapcsoló karcsúsítása ellenére is még a régi technika maradt meg. A jobb oldali készülék pedig nem telefon...

p1090245.JPG...hanem olyan jegykiadógép, mint amilyennek rokonával a Volán buszain is találkozhattunk. Ez már a másik példány, amely a pótkocsi kalauzülésénél van...

1119661.jpg...és ilyen jegyet adott ki belőle az erre alkalomra Hamburgból idejött és ehhez illő egyenruhát is viselő személyzet.

1119658.jpgEgy kis "bogaraskodás" a szerelvény pótkocsijával is belefért a délutáni felhőszakadás után még vizes "utcán".

p1090296.JPGEz a brüsszeli PCC-kocsi is egyszerre kapocs Hamburg és Koppenhága között... az előbbi számára épült, majd az utóbbiban is megfordult, mielőtt a belga fővárosba került volna. Onnan is került vissza egy hamburgi központú vasútbarát klubba, amelynek először a Schönberger Strand-ban lévő múzeumi villamosvonalán járt, mielőtt kölcsönadták volna a dánoknak.

p1090285.JPGHátulról kevésbé áramvonalas, mégsem mutat rosszul az "üzletsor" előtt ez se.

1121066.jpgNyugatnémet hangulatnak se lenne rossz ezzel a "koppenhágaiasított" düsselforfi csuklóssal... bízunk benne, hogy pár év múlva Wehmingen-ben is lesz ilyen háttér - a villamos és a vendégeskedő autók már most is megvannak.

1119356.jpgZöld a zöldben... a Malmö-ből származó Mustang motorkocsiról már beszéltünk, és arról is, hogy Stockholm illetve Göteborg is megőrzött ebből a sorozatból néhány járművet...

p1090225.JPG...meg hogy ezeken a helyeken se meglepő egy kormánykerék a villamosokban.

1119357.jpgA trónörökös-pár Melbourne-ből kapott kocsija is újra és újra különleges fotótéma a koppenhágai utcabútorokkal...

p1090353.JPG...s a királyi kötődésre az esküvői fotójuk is jó utalás. 2004-ben, az első dániai (és egyben villamosmúzeumi) látogatás pár hónappal a nász után volt... idén pedig már nemcsak négy gyerek boldog szüleiként kerülhettek be az újságokba, hanem a trónörökös 50. születésnapja alkalmából is.

1119375.jpgVégezetül pedig egy jármű a Koppen nélküli Hágából, ahol ugyanúgy közlekedik egy testvére, mint Amszterdamban egy távolabbi rokona.

Skjoldenæsholm viszont negyven év után sem lehet egy lezárt történet... e cikk írásakor épp a méteres kocsik új remizébe kerülnek be a vágányok, és az építkezés utána is ugyanúgy zajlik majd, mint az újabb járművek felújítása. Ha tehát legközelebb ott járunk majd, biztos fogunk újabb cikkekkel jelentkezni... de Dániáról is maradt még közlekedési mondanivalónk, amit hamarosan szintén megosztunk olvasóinkkal.

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr3014356783

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.