Hova megy ez a vonat?

Egy év, amikor még a vonatok is máshogy mentek

2020. december 22. Szerző: Hova megy ez a vonat?

Biztos akad olvasóink számára is olyan év, amire nem szívesen emlékeznek vissza valamilyen családi, egyéb magánéleti, esetleg munkahelyi probléma, tragédia miatt. Az idei dupla huszas viszont valószínűleg akkor sem fog senkinek a legjobbak között szerepelni, ha elkerülték azok a dolgok, amelyekről a mai napig elég sokat harsognak a tévéből különböző nem túl szimpatikus figurák. Ilyen szempontból mi is szerencsések vagyunk itt a blogon: megúsztuk ama bizonyos sokat idézett betegség nélkül, amelyet mi legfeljebb csak a Budapest – Brassó közötti éjszakai vonat formájában emlegettünk. (A célállomás jégkorongcsapata és a mexikói sör pedig más blogra tartozik.) Vagy ha nem is, hát a statisztikát nem gyarapítva kihordtuk lábon, komolyabb tünetek és orvosi diagnózis nélkül, s ugyanezt mondhatjuk el a családtagjainkra és egyéb hozzánk közel álló személyekről is.

corona_godollo_va_kerul_2014.jpg

Szintén sikerült átvészelni munkafronton is a dolgot – annyi elmondható magunkról, hogy mind olyan területen dolgozunk, amelyeken nem állt meg az élet, nem kellett maszkvarrásra vagy ételfutárkodásra átállnunk. Sőt, sokaknál akadtak olyan tennivalók, amelyek mellett még úgy se nagyon volt időnk leülni cikkeket írni, hogy most utazási lehetőségek és programok hiányában sem torlódtak fel az újabb és újabb élmények. Van persze még az előző is bőven mit szemezgetni, ami az olvasóinkban is őrizheti egy kicsit a reményt, ami segít átvészelni a további bezártságot – és kedvet is csinálhat újabb utazásokhoz, ha végre a tudománynak vagy épp a természetnek köszönhetően nem állnak majd meghurcolásszámba menő ellenőrzések a határokon az utunkban, és a vonatok is járnak majd.

_mg_9396.JPG

Idén hoztunk ilyet egy korábban már felkeresett német kisvasútról, és egy méltatlanul a háttérbe szoruló cseh városról is, amely pedig teli van különleges villamosokkal és gumikerekű járművekkel egyaránt. A nyáron bizonyos mértékben rendelkezésünkre álló világjárási szabadságot igyekeztünk mi is több-kevesebb mértékben kihasználni… volt, aki csak Horvátországba és annak határvidékeire látogatott el, másoknak viszont még abba az alig két hónapba is belefért Prága, Bécs és Pozsony, még néhány keletnémet kisvasút, és Lengyelországból is valami más, mint Krakkó. Az élményeknek pedig nem a mennyisége, hanem a minősége számít.

citadella_hajmasker_2010_02.jpg

A blog azonban nemcsak az úti élményekről szól, a mindennapok pedig úgy sem nagyon változtak ebben az évben, hogy most sokan otthonról dolgoztak és tanultak (és nagy részük most is így tesz). Tömegközlekedésre szükség van most is – legfeljebb csak a tömeg nincs meg éppen hozzá – és úgy tűnik, sem a két fő állami vállalat most már gyakorlatban is megvalósult összevonása, sem az új helyzet nem ösztönöz sokakat a dolgok újragondolására. Jó (azaz dehogy is jó) példa erre az, ami Veszprém és Győr között történt, de ilyen példát máshonnan is lehetne hozni. Már az is igencsak paradox, hogy akkor hivatkoztak a járványra a mellékvonali ritkításoknál, amikor éppen az enyhült – de ha meg súlyosabb, akkor pont a távolságtartás érdekében lenne jó a sűrűbb közlekedés.

corona_2017_szolnok_1.jpg

Voltak persze idén pozitívnak mondható fejlesztések is – persze nagyrészt a belföldi forgalomban, az óránkénti közlekedés Bécsbe és a három és félszeresére növekedő kassai kínálat ugyanúgy elnapolódott, mint az, hogy egyetlen átszállással mehessünk Amszterdamba – egy részével ráadásul még a menetrendváltást sem kellett megvárni. Ahol azonban fény van, ott bármikor tud árnyék vetülni, még ha sokan ezt nem is veszik észre. A sokfelé egekig magasztalt balatoni fejlesztések is például csak azért tudtak megvalósulni, mert azok a járművek épp nem kellettek a nemzetközi vonatokba…

ww_szar_2010_03.jpg

Az élet tehát megy tovább jövőre is… és ahogy a hazai vasúti- és buszközlekedés alakítóit ismerjük, lesz mit mondanunk ilyen témákban. Ahogy szeretnénk továbbra is minél többet megmutatni a világnak abból a szebbik feléből, amely most jobban el van zárva előlünk – hisszük ugyanis, hogy ez is segíthet túljutni ezen az időszakon. Amiben idén még az év vége is más lesz… de arra most is adódik lehetőségünk, hogy egy kis megnyugvást találjunk az egész évi stressz után – kívánjuk mindenkinek, hogy ne csak egészségben, hanem ezzel éljenek most, és az új évben is!

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr3016354040

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Oxy 2020.12.23. 16:56:53

Másképp jártak. Még az alibimenetrendet teljesítő Bzmot WC-jében is volt folyó víz, papír, kéztörlő és szappan is! Lehet, hogy a pandémia jót tett a MÁV-Startnak?

Intersziti 2020.12.27. 13:42:40

Még diplomadolgozatban, tudományos munkában sem értettem soha, hogy mi a fenére jó a fejedelmi többes, de hogy egy blogban... itt meg komolyan mondom, a cikk első részéből még egy XIV. századi pápai bulla is kiférne.

totii 2021.02.05. 16:35:36

@Intersziti: Ez a blog nem egy ember blogja. Ha kicsit visszanézel, több szerzőt is találsz.
süti beállítások módosítása