Hova megy ez a vonat?

Utolsó kommentek:

Ellátott utas · http://hovamegyavonat.blog.hu/ 2019.03.21. 14:20:59

@cimet: Igen, pont 2017 nyarán tettünk ott egy villámlátogatást, és akkor még sokat láttunk belőlük.

(Azt pedig említsük meg a pontosság kedvéért, hogy a Solbus úgy "hibrid", hogy gázzal is tud menni, elektromos hajtás nincs bennük.)

Bejegyzés: Lelkigyakorlatok és földi mindennapok - Częstochowa 60 éves villamosüzeme

cimet 2019.03.20. 21:12:53

Tavaly (ideiglenesen) még jártak az Ikarusok, miután egy Solbus hibrid tűz után, a vizsgálat idejére kivonták a forgalomból az újakat. Ezeket pedig a már selejtezett Ikarusokkal tudták pótolni.

dziennikzachodni.pl/autobusy-hybrydowe-solbus-wycofane-z-ruchu-po-pozarze-mpk-czestochowa-kieruje-sprawe-do-prokuratury/ar/12036240

Bejegyzés: Lelkigyakorlatok és földi mindennapok - Częstochowa 60 éves villamosüzeme

Ellátott utas · http://hovamegyavonat.blog.hu/ 2019.03.20. 16:23:32

@mestska:

1) Mi is köszönjük... és nemcsak magyar nyelven írnak ritkán erről az üzemről, hanem csehül és németül is.

2) Azért mi bízunk abban, hogy az utazási kultúrát még nem az "oda megyünk, ahová van olcsó (repülő)jegy" uralja kizárólagosan, hanem a fiatalabb generációkban is van némi tudatosság, hogy mit is akarnak megnézni. (Ha pedig oda is repülnek, nem biztos, hogy ott is maradnak, és nem mennek máshová.) A két említett város ugyan ismertebb a XX. század történelméből, mégis Varsóval szemben sok az előítélet, a többség még mindig azt hiszi, hogy ott semmi nem maradt 1945 előttről - pedig egy igen kellemes csalódás, egyszer arról is írnánk szívesen cikket, csak kevés a villamosos képanyagunk. :-) Gdansk pedig inkább Poznan-hoz mérhető, amiről viszont biztosan fogunk a közeljövőben cikket írni, és még néhány más helyről is Lengyelországban.

Bejegyzés: Lelkigyakorlatok és földi mindennapok - Częstochowa 60 éves villamosüzeme

mestska · http://cities.blog.hu 2019.03.20. 15:46:06

1) Nagyon jó, hogy Czestochowa villamosüzeméről poszt született, ritka ez magyar nyelven. Köszönjük!
2) az első mondattal nem értek egyet, (második helyre pedig nem Varsó, hanem Częstochowa szokott kerülni.) szerintem a többség nem Czestochowa felé veszi az irányt, hanem Varsó-Gdansk felé, amit a varsói fapadosok is erősítenek.

Bejegyzés: Lelkigyakorlatok és földi mindennapok - Częstochowa 60 éves villamosüzeme

ruba 2019.03.09. 09:14:54

@Benbe: Ezt értem, de a horvátok hozzáállása sem válasz mindenre. A Belgrád-Banja Luka-t pl. a szerbek megfinanszírozhatnák nacionalista alapon, hogy lám kapcsolatot teremtünk a boszniai szerbek és az anyaország között. De kelet-Boszniába Horvátország kikerülésével is közlekedhetne vonat, ha Tuzla és Szabács között rendbetennék a pályát.

Bejegyzés: Visszahúzó erők – a balkáni nemzetközi forgalom hanyatlása, 2. rész

Benbe · http://www.benbe.hu 2019.02.23. 22:23:11

@ruba: Minden kérdésedre elsősorban az a válasz, hogy a horvát vasút semmilyen személyszállító vonat költségét nem akarja viselni azokon kívül, amit politikai okból muszáj neki. Ezért nincs már Dráva IC sem, hiába akarja a magyar, a boszniai szerb és a bosnyák is. Annyi utas meg nem lenne, hogy saját kockázatra, üzleti alapon közlekedtesse bármelyik társaság is. A ŽFBH elég korszerűen áll egyébként a čapljinjai végállomáshoz, mivel közösen marketingel a buszosokkal, és így van átszállási lehetőség Ploče, Neum és Dubrovňik felé is.

Bejegyzés: Visszahúzó erők – a balkáni nemzetközi forgalom hanyatlása, 2. rész

ruba 2019.02.22. 06:46:51

A Balkáni útvonalakban biztos lenne potenciál. Nem mindben persze, de azért lehetne pár rentábilis viszonylatot találni. A balkáni népek egymáshoz fűződő ambivalens viszonya sem magyarázat mindenre, hiszen sok nép él határokon átnyúlva. Miért nincsenek vonatok Szerbiából a határon túli szerbekhez mondjuk Banja Luka felé? A magyar-román viszony sem volt mindig felhőtlen, de azért a Budapest-Kolozsvár/Csíkszereda stb. vonatok el-el közlekedtek mindig. Ugyanígy a horvátok indíthatnának járatot Ploce felől legalább Mostarig. De ha egészen elborult viszonylatokat is megengedünk magunknak, akkor akár egy Kicevo-Tetovo-Szkopje-Pristina járatot is el tudnék képzelni. Jó ez utóbbi tényleg sci-fi, nem is igazán életszerű, de a lényeg szerinte érthető.

Bejegyzés: Visszahúzó erők – a balkáni nemzetközi forgalom hanyatlása, 2. rész

ruba 2019.02.22. 06:39:31

@cradbox: Érdekes okfejtés, hogy a vonatra azért nincs szükség, mert most se használja senki. Ez olyan érvelés, mint Tarlós elhíresült fejtegetése arról, hogy a 3-as metróra azért nem kellenek liftek, mert azt most sem használják kerekesszékesek...

Bejegyzés: Visszahúzó erők – a balkáni nemzetközi forgalom hanyatlása, 2. rész

Benbe · http://www.benbe.hu 2019.02.17. 18:48:41

Sokan nem ismerik talán kellően a Balkánt, nem tudják, milyen színes a vasúti közlekedése és milyen remek helyekre lehet vonattal eljutni. Érdemes megismerkedni vele: www.benbe.hu/tagriver.php?sor=&psz=&t1=Balk%E1n&t2=&t3=&num=50&order=one&B1=Mehet !

Bejegyzés: Visszahúzó erők – a balkáni nemzetközi forgalom hanyatlása, 2. rész

Benbe · http://www.benbe.hu 2019.02.17. 18:47:07

@cradbox: Azért a jugoszláv időkben igencsak voltak az országon keresztül-kasul közlekedő vonatok. A ma mellékvonalnak számító Imeno-Grobelno vonalon Zágráb-Maribor közvetlen vonatok jártak, Beograd Centart azért kezdték építeni, hogy a Zágrábból, Szarajevóból érkező vonatok akadálytalanul továbbmehessenek Niš és Skopje, vagy akár Sofia felé. Sok új vonal épült, ami igaziból teljesen csak a nyolcvanas évek végére készült el (pl. Belgárd-Bar villamosítás, de nem sokkal korábbi a Szarajevo-Mostar-Ploče sem), vagy nem lett befejezve (ilyen például a Belgárd-Szarajevo útvonalat lefelező Valjevo-Loznica vonal, ahonnan csak a sínek hiányoznak, a teljes alépítmény, hidak és alagutak, épületek, minden elkészült. Ezen dolgok egy része lehet, hogy az útikönyvszerzőkhöz már nem jutott el időben, hiszen az internet még nem volt elterjedt.

A másik dolog, hogy sok nemzetközi vonat 10+ éve szűnt meg, azóta sok helyütt jelentősen javult az infrastruktúra, ami növelné az esélyét annak, hogy legyen utas rajtuk. A Budapest-Szarajevo-Ploče útvonal pont ilyen. Lehet, hogy hülyén nézne ki a Talgo mögött a MÁV paklikocsi a bringásoknak, de biztos nem olyan hülyén, mint az amerikai vagy az orosz Talgók mozdonyai.

Bejegyzés: Visszahúzó erők – a balkáni nemzetközi forgalom hanyatlása, 2. rész

lopicigaspar1981 2019.02.15. 12:56:21

Vonatoztam Németországban és Ausztriában is. Mindkét helyen, ha tehetném, azt választanám kocsi helyett. Sőt, még Olaszországban is jó, ha a város központ a cél, vagy Velence. Hegyeshalomtól keletre semmi ilyen nem működik. Biztos, hogy az osztrák-német-olasz csinálja rosszul...

Bejegyzés: Visszahúzó erők – a balkáni nemzetközi forgalom hanyatlása, 2. rész

Ellátott utas · http://hovamegyavonat.blog.hu/ 2019.02.15. 11:44:57

@Circus:

A felújítási munkálatokkal volt tapasztalatunk, ugyanolyan lassan és körülményesen zajlanak, mint Romániában, a vonatpótlás színvonala pedig a magyar viszonyokat is alul tudja múlni, különösen a buszok állapotának tekintetében.

A teherforgalomról pedig elismerjük, hogy egy érdekes szelete a vasúti közlekedésnek, de az ismereteink és pláne a képanyagunk - különösen ezekből az országokból - jóval korlátozottabb.

@cradbox:

Igen, mi is írtuk főleg az előző cikkünkben, hogy a vasút az egész volt Jugoszláviában háttérbe szorult a buszokhoz képest. De miért jó az, ha az embereknek nincs felkínálva egy kényelmesebb és biztonságosabb utazás lehetősége, ami megfelelő állapotok mellett gyorsabb is lehetne a közútnál.

Az valóban jó kérdés, hogy miért nem alakult ki egy erősebb egymás közti forgalom, amikor ez a csehek és a szlovákok, de még a volt Szovjetunió területén is megfigyelhető, még azon államok között is, amelyek nem ápoltak - vagy most nem ápolnak - baráti viszonyt Moszkvával.

A repülés mindenhatóságában pedig nem szabad hinni. Pont az általad említett 6-8 óra az, amiben még nincs előnye a repülőnek, hiszen a levegőben töltött időhöz számolj még hozzá 3 órát, amit a repülőtéren töltesz, és még 1-1-et a reptér és a város közötti közlekedésre. (És akkor még nem is beszéltünk a nagysebességű vonatokról...) Bécsből a horvát és a szlovén főváros is 6-7 órán belül elérhető, ennyi a Ljubljana-München távolság is. Ami meg hosszabb, ott lehet éjszaka utazni, úgy is oda tudsz érni korán reggel - vagy késő este hazaindulni - hogy nem kell az éjszaka közepén a repülőtérre menned.

Ami még egy tényező a repüléssel szemben: a vonatokon nemcsak A-ból B-be lehet menni. Zágrábtól Münchenig a vonalon van Ljubljana, Bled, Villach és Salzburg, a bécsi irányba pedig beleesik Maribor, Graz és Bécsújhely is. A virágzó Budapest-München és (Budapest-)Pozsony-Prága is ilyen részviszonylati utasokkal van tele, mindkettőn kétóránként járnak vonatok. Erre talán lehetne ebben a térségben is igény.

Bejegyzés: Visszahúzó erők – a balkáni nemzetközi forgalom hanyatlása, 2. rész

cradbox 2019.02.15. 10:37:26

Érdekesek az ilyen típusú írások, hasonlítanak arra a típusra, amikor Budapestről, a kényelmes karosszékből - minden helyi ismeret híján - hisztériázik valamelyik "közlekedésbarát" újságíró vagy blogger azon, hogy miért akarják felszámolni azt a mellékvonalat, amit 30-40 éve a kutya sem használ (ő pláne nem, 100km-es körzetben sem volt soha, de neki FÁJ - tudom, Ti legalább bejártátok).

Az ex YU tagállamokban a tömegközlekedés korábban sem volt fényes, direkt elővettem 80-as, 90-es évekbeli útikönyveket, ahol külön kihangsúlyozzák, hogy a többség bizony autóval közlekedik, a buszközlekedés is ritkás, nem beszélve a vonatról. Azóta az igények és az emberek élete is általakult, senki nem akar 6-8 órát zötykölődni a műkedvelőkön kívül, mikor sokkal gyorsabb megoldások is léteznek.

Egy másik kérdés ex YU utódállamok lakosságának egymás közötti viszonya. Hát khmm, finoman fogalmazva kevés az érdeklődés, nem rohannak egymáshoz nyaralni és bevásárolgatni. és Budapest sem túl vonzó már. A nyugat európai fővárosok pedig vonattal már túl messze vannak. Valószínűleg több vasútnál is gondolkodnak azon, hogy az EU-n belüli repülés olcsósága mellett megéri-e a nemzetközi távolsági vonatokkal bíbelődni (leszámítva a politikai okokból járatott viszonylatokat).

Bejegyzés: Visszahúzó erők – a balkáni nemzetközi forgalom hanyatlása, 2. rész

Circus 2019.02.15. 06:47:04

Az remélem megvan, hogy jelenleg erőteljes felújítási/átépítési munkálatok zajlanak éppen Szlovéniában?

Nem tudom, hogy a blognak csak az a céla, hogy az utasforgalomról beszéljen, de esetleg érdemes lenne utánanézni, hogy mekkora teherforgalom zajlik pl csak Budapest felé, mind Koper, mind Trieszt irányába-ból...

Bejegyzés: Visszahúzó erők – a balkáni nemzetközi forgalom hanyatlása, 2. rész

gmarc 2019.02.08. 08:50:04

@bikmakk: Nekem az a bajom ezekkel a minibuszokkal, hogy nem tudom, ki üzemelteti, kétes a sofőrök előélete (lásd román videók a Facebook-élőzés közbeni frontális ütközésekről), kétes a járművek biztonságos közlekedésre alkalmas állapota, kiismerhetetlen a menetrendje, és össze vagyok zsúfolva egy rakás ismeretlennel. A vonaton legalább biztonságban érzem magam, és nincs akkora tömeg.

Bejegyzés: Európa beteg vasútja – a balkáni nemzetközi forgalom hanyatlása, 1. rész

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2019.02.06. 11:00:27

Belgrád - Budapest vonattal 26 euró volt oda-vissza és irányonként minimum 8 óra nettó vonaton töltött idő, nem beszélve a vonathoz való kijutásról.

Belgrád - Budapest minibusszal irányonként 25 euró (oda-vissza 50 euró), háztól házig szállítja az utasokat, a két város közigazgatási határain belül bármilyen címen felvesz és letesz. Bruttó utazással töltött idő: maximum 6 óra, ha bénán oldják meg. Jó esetben viszont 4 óra alatt is teljesíthető a küldetés. Napi több járat van, telefonon lehet rendelni (több ezzel foglalkozó szerb cég létezik: GEA Tours, Terra Travel stb.) A lóvét nem kell előre befizetni, ráér a sofőrnek személyesen.

Nem úgy kell számolni, hogy kétszeres árkülönbség. Hanem úgy, hogy a 26 eurós retúr vonatjegy (1 hónapig érvényes, azon belül bármelyik járatra) nevetségesen alulárazott volt. A minibusz jegyárai még így is barátiak, kényelmi extra szolgáltatásokkal: háztól-házig fuvar, megállás kultúrált WC-nél, ugyanott kávé, kaja. A vonaton egy nyomorult büfé nem volt 8+ órán keresztül. Nem beszélve arról, ha lerobbant a puszta közepén. A minibusz még azt is tudja, hogy direkt olyan határátkelőt keres, ahol csak szerbek és EU-állampolgárok közlekedhetnek, szóval ha nagy sor van, akkor sincs nagy sor. Bónusz: kérésre Újvidéken vagy Szabadkán is fel tud venni utasokat egy meghatározott belvárosi fix ponton. Bónusz 2: a pesti vagy a belgrádi reptéren is le tud rakni ha éppen oda tart valaki.

Konklúzió: vonattal majd akkor utazunk, ha 3-4 óra alatt Pestre lehet érni vele.

Üdv.: egy belgrádi lakos

Bejegyzés: Európa beteg vasútja – a balkáni nemzetközi forgalom hanyatlása, 1. rész

Albu 2019.02.05. 17:21:25

Szabadka volt a Sz—H—Sz Királyság létrejöttekor annak legnagyobb városa.

Bejegyzés: Európa beteg vasútja – a balkáni nemzetközi forgalom hanyatlása, 1. rész

Lovrin 2019.01.29. 19:27:43

@cradbox: Nem láttál te még reggel 6-7 óra körül vidéki kisvárosi buszállomást

Bejegyzés: Eger elesett

Thomas a laprugós · http://hovamegyavonat.blog.hu 2019.01.29. 11:12:12

@cradbox:
Ez akkor azt jelenti, hogy szerinted elegendő a Budapest-vidék kapcsolatokra koncentrálni, a többi meg úgyis a többséghez képest kicsi igény (ez persze igaz, nem ezt vitatom), és nem kell vele foglalkozni, mert úgyis megoldják autóval?

Bejegyzés: Eger elesett

fizolt 2019.01.28. 23:30:12

@Adani: Ezt már párszor leírtad, de itt nem csak a Nyugati problémás, hanem a maga a 70-es és 77-es vonal többi része. A körvasúton az egyvágányú rész és az ott lévő 10-es átjáró miatt még instabilabb lenne a rendszer. Az EC-k nem véletlenül lettek elvéve a körvasúról, garantált volt a késés.

Bejegyzés: Eger elesett