Hova megy ez a vonat?

Keletnémet kisvasutak, 3. rész – Weißeritztalbahn: előttünk az özönvíz

2013. november 14. Szerző: Ellátott utas

A cseh-lengyel hármashatárnál megkezdett túránk után nagyot ugrottunk Drezda mellé… a következő kisvasúthoz viszont nem kell messzire mennünk. Eleve kevés olyan nagyváros van a világon, ahol két kisvasúthoz sem kell messzire mennünk, de a szász tartományi székhely pont ezt a szabályt erősítő kivétel. Igaz, egy teljes évtizeden át hiába is mentünk ebbe az irányba, nem találtunk sok mindent.

991746_VorSpechtritz1.JPG

Az alépítmény elég jól árulkodhat a miértekről...

Aki a Lößnitzgrundbahn-nal akar utazni, annak a drezdai főpályaudvaron a Meißen felé tartó S1-re vagy a lipcsei RegionalExpress-re kell felszállnia – de ha véletlenül egy Tharandt vagy Freiberg irányú S3-asra, netán a Niederwiesa célállomású RegionalBahn-ra szállunk, akkor sem maradunk kisvasút nélkül… a lényeg az, hogy Freital Hainsberg állomásig utazzunk. Innen indul 1882 óta a Weißeritztalbahn Dippoldiswalde-n át Kurort Kipsdorf-ba – pontosabban jelenleg csak az előbbi célállomásra. A Radebeul-ban található „rokonához” hasonlóan ez is megélte a Deutsche Reichsbahn-hoz való átkerülést, nagyobb problémák nélkül átvészelte a háborús éveket, majd a ’90-es években itt is megszüntették a teherforgalmat – noha itt még nagyobb kereslet is volt rá.

991746_Freital.JPGIndulásra váró szerelvény Freital-ban. A nagyvasút a támfal mögött a felső szinten van

991790_MRollwg2.JPGA teherforgalom nagy része "Rollwagen"-ekre felrakott nagyvasúti teherkocsin zajlott - ma azonban mindez már csak kiállítási darab

Freital_Kohlekran1.JPGAz állomási idill része a szénrakodó is

Ezeknek az eseményeknek a jelentősége viszont eltörpült a 2002-es nagy árvíz mellett, amikor a vonalnak nevet adó patak több kilométer hosszan elpusztította a pályát. A tartomány utolsó DB-s kisvasútja ilyen állapotban került át a BVO-hoz, amely csak 2007 őszén kezdte meg az újjáépítést. A munkának a 2008. decemberi menetrendváltásra érett csak be a gyümölcse, azóta járnak újra vonatok Dippoldiswalde-ig. (Ez 14 km a teljes 25 kilométeres vonalhosszból, amely során 264 métert megy hegynek fölfelé) A további, Kurort Kipsdorf-ba még 190 métert emelkedő vonalrész újjáépítésére is megvan a szándék, de a munkák lassan haladnak, és a megnyitásra még nincs konkrét időpont – emellett arról is viták folynak, hogy ez a felső szakasz csak turisztikai célú legyen, vagy hivatásforgalmat is szolgáljon.

 Weisseritztalbahn_zerstoerte_Gleise_117-1744_IMG[1].jpgNemcsak Kemencén ismerik az árvízi pusztítás fogalmát (forrás: Wikipedia)

991746_VorSpechtritz2.JPGItt is látszik, hogy kevés hely volt vasútnak és víznek...

Freital után a vonal a városka szélén halad, majd igazi erdei vasúttá válik, magas töltésekkel és kő viaduktokkal – így éri el a meredek sziklafalak árnyékában lévő Rabenau állomását. A helység egy igen különleges mesterségről, a székek gyártásáról nevezetes, amelynek múzeumot is szenteltek.

L45H_084.JPGIde is jutott egy 45-ös, de csak a teherforgalom számára...

991734_Rabenau.JPGRabenau látványán sokat dob az íves fekvése is, de jól látszik, hogy itt is mindent újjá kellett építeni...

A következő, igencsak hangulatos patakvölgyi szakasz után – ennek közepén található Spechtritz megálló – jön a szintén jól kinéző Seifersdorf állomás, majd a dombok közül kiérve Malter. A vonat a hasonló nevű duzzasztógát által létesített tó magas partján halad végig, mielőtt beérkezne Dippoldiswalde-ba.

IVK176_Spechtritz.JPGZöld és barna vonat... nem éppen ideális fotószínek a buja természetben...

Bahnhof_Spechtritz[1].jpgSpechtritz - az eltűnt idő nyomában (forrás: Wikipedia)

IVK176_Seifersdorf2.JPGSeifersdorf is igencsak hely szűkében van...

972714_Seifersdorf.JPG...de azért jutott hely efféle rakodóhelyi idillnek is. A modellezők körében is ismert csapófedeles kocsikból több is megmaradt a kisvasutakon, mint járműparkjuk büszkesége.

991746_AusfMalter.JPGMár Malter kijáratánál is a duzzasztótó mellett halad a vonat...

Weiss_Planzug_TspMalter.JPG...amely kocsiból...

991746_BeiTalsperre1.JPG...és vonal mellől nézve is jó fotótéma.

Jelenleg egy vonat jár a vonalon két órás ütemben – de komolyabb munkaszüneti napokon gyakran van erősítés is. Különlegesebb alkalmakkor a DR-időket idéző szerelvény is forgalomban áll, a július harmadik hétvégéjén tartott „kisvasúti napokra” meg még a Lößnitzgrundbahn szász szerelvényét, vagy más érdekes járművet is elhozzák. Az egy úti jegy 7,20 €-ba kerül a teljes szakaszra, de a napijegyért csak 20 €-t kell kifizetni.

991734_Dippoldiswalde.JPGEgy Reko-kocsikból álló szerelvény Dippoldiswalde állomásán - a magas perontetőt itt is a normál nyomközű teherkocsik indokolták

991746_DWWassFass1.JPGEnnyi hegymenet után a mozdony is megszomjazik...

974368_Dippoldiswalde2.JPGA poggyászkocsi minden kisvasúti szerelvény elmaradhatatlan része.

970001_Freital.JPGAz előző két vasúton két helyen látott párnás kocsik itteni testvéreinek...

970440-Fahrgstr1.JPG...deklasszálás...

970521_Freital.JPG...míg az alacsonyabb komfortkategóriájúaknak (ez negyedosztályú volt)...

970521-Fahrgstr.JPG...komfortjavítás lett a sorsa.

A BVO pár éve Sächsische Dampfeisenbahngesellschaft-tá átvedlett vasúti üzletága még egy kisvasutat üzemeltet, a cseh határ melletti Fichtelbergbahn-t, de a szerzőgárda tagjai közül azonban ott még senki sem járt. Ennek szomszédságában viszont van egy másik kisvasút is, amely még jobban megérdemli, hogy bemutassuk... majd a jövő héten!

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr965631689

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.11.14. 11:26:41

A Fichtelbergbahnon utaztam. Este, sötétben lefelé. Ha jól emlékszem, egy helyen fonódik a nagyvasúttal.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.11.14. 12:51:03

2002 után voltam a Weisseritzalbahn völgyében (előtte sokat jártam arra, az NDK-ban dolgozók zöme ott járt haza), de a kisvasút kimaradt.

Döbbenetes volt, mekkora pusztítást végzett a víz.

Freital környékét is ajánlom mindenkinek, szép hely.
süti beállítások módosítása