Hova megy ez a vonat?

Elveszett sínek nyomában a Nyárád völgyében

2014. július 16. Szerző: Budapest, aut. ford.

Ahogy az egykori Magyarország vasúti hálózata mai mércével is elképesztő tempóban nőtt, Székelyföldön is megkezdődött a hálózat fejlődése, és négy normál nyomtávú, helyi érdekű vonal épült meg: Marosvásárhely–Szászrégen (1886), Héjjasfalva–Segesvár (1888), Brassó–Kézdivásárhely–Bereck (1891–1907) és Balázsfalva–Dicsőszentmárton–Parajd (1897–1906).

A Maros–Torda helyi érdekeltségű, valamint a Nyárád mentét és a Mezőséget átszelő vonalak megépítésének terve a 19. század végén vetődött fel. Az elképzelést 1904-ben a vármegye karolta fel, az építkezés mégis csak 1912-ben indult meg, így készült el a Marosvásárhely–Nyárádszereda–Parajd vonal 83, a Marosvásárhely–Kolozsnagyida 77, míg a Mezőbánd–Mezőzáh szakasz 26 kilométeren, keskeny nyomtávon. Az elsőként említett szakasz maradványait volt lehetőségem kicsit kutatni 2013 nyarán, Nyárádszentlászló (Sânvăsii) és Szentháromság (Troiţa) között, valamint a Nyárádszeredától északra fekvő Jobbágyfalva (Valea) határában.P1040377.JPG

Jobbágyfalva: a háttérben elveszett kőbánya, az előtérben elveszett vágány

A Nyárád menti helyi érdekű vasút építése 1912-ben vette kezdetét. A völgytalpon, a Nyárád árterében kezdtek a vágányok fektetésének, és a következő évben a kiáradó folyó a félkész pályát és a töltést is alaposan megrongálta. Az építkezést 1914 elején kezdték újra, de a munka a következő évre is elhúzódott, mert a kitörő világháború miatt a férfiakra a fronton is nagy szükség volt. 1915. február 1-jén Deményházáig, október 23-án már Parajdig lehetett vonaton utazni. Néhány amúgy sem nyugalmas hónap volt csupán, amíg a vasút a Magyar királyság területére esett, a románok bevonulásukkal egy szinte új építésű vonalat kaptak.

A közeli Bekecs-tető (Becheci) a háború fontos pillanatának tanúja: a magyarok sikeresen tartóztatták fel az előrenyomuló román haderőket (a hegyen katonai síremlék emlékeztet erre bennünket). Mégis menekülni kellett, és 1916-ban a vasútnak ebben nagyon fontos szerepe lett: nem csak embereket, de javakat, és a nyárádszeredai járás, valamint a sorozóközpont teljes irattárát is vasúton menekítették innen.

P1040381.JPG

P1040382.JPG

Dél felé, észak felé - itt lába kelt néhány méternek

A vasutat megszokták, megszerették az itt lakók, a hétköznapok részévé vált. A közúti közlekedés akkori színvonala mellett a Nyárád-völgyéből bizony volt értelme kisvonattal indulni Marosvásárhelyre, és az áruforgalom is sokáig virágzott. A környék falvaiból zöldséggel megrakott vonatok indultak, a másik irányba pedig Szovátára utaztak a kirándulók. Azt is szívesen emlegetik az itt élők, hogy a vasút még az időjóslásban is segítségükre volt, mert a változó szélirányból – és az általa hozott vonatfütty hangját hallva – lehetett tudni, ha hideg vagy eső közeledett.

Persze a kisvonat nem volt túl gyors: Nyárád-menti Expressznek, meg kávédarálónak csúfolták, és ahogy kiépültek a közutak, teherautók jelentek meg, majd egyre többen tettek szert saját gépkocsira, a vasút sokat veszített jelentőségéből. A vasútról (is) szívesen mesélő helyiek szerint a virágkor az 1970-es években ért véget, és lassú hanyatlás kezdődött, ez a teher-, majd a személyvonatok megritkulásában, a menetidő növekedésében érződött. 1997. április 1-jén a CFR a keskeny nyomtávú vasút mezőségi vonalán szüntette meg előbb a közlekedést, majd két hét múlva, 14-én Nyárádszereda – Marosvásárhely között is leállt a forgalom. A helyi magyar nyelvű híradások nem felejtik el – némi éllel – megemlíteni, hogy a közlekedési miniszter az a Traian Băsescu volt akkoriban, akit évekkel később mint román államfőt tisztelhettünk.

P1040446.JPG

Útátjáró Nyárádszentlászló és Szentháromság között

A bezárás után a járműállományt felszámolták illetve elszállították, a pályát sorsára hagyták. A megmaradt épületek részben lakottak, környezetük szegénységről árulkodik, tatarozásra, festésre sem a lakóknak, sem a tulajdonos vasútnak nem futja: az, hogy nincsenek sorsukra hagyva, néhány év haladékot jelenthet a pusztulásig. 

Sokakat foglalkoztat, vajon életre kelhet-e a lassan pusztuló kisvasút: Erdély sajtójából a Google szép számmal dob ki az újraindítást szorgalmazó írásokat, többnek izgalmas hangulatot kölcsönöz az állítás, miszerint „bezzeg Magyarországon vigyáznak a kisvasutakra”. Mindenki nyugatra tekint, ugye… Szováta és Vármező között 2009-ben ismét vonat közlekedett, igaz, a gőzmozdony lengyel volt. 2011-ben a Vasúti Ingatlanokat Kezelő Társaság (SAAF) brassói képviselete levélben fordult a szovátai és a nyárádszeredai önkormányzatokhoz, véleményüket kérve a meglévő infrastruktúra esetleges hasznosításáról. A véleményt nem nehéz kitalálni, a vasút üzemeltetéséhez azonban szándékon kívül rengeteg pénzre is szükség lenne, még a nyári szovátai kisvonatozás fenntartásához is.

ny1.jpg

Életkép a működő vasútról, forrás: szekelyhon.ro, a többi kép saját

Az említett, Nyárádszereda környéki szakaszokon az alépítmény láthatóan megvan, a távolabbi közútról is jól látható. Itt és Marosvásárhelyhez közeledve is több híd szerkezete is korának megfelelő, tűrhető állapotban megmaradt. Itt-ott hiányos síneket is könnyen találhat az, aki hajlandó a néha embernél is magasabb növényzetben gázolni. E bejegyzés képei nem túl vidámak, de egy messziről jött látogatónak, aki már nem utazhatott a kisvonaton, ez is valami.

A blog nevében sok kitartást kívánok a nyárád-völgyi vasútért fáradozóknak, mindnyájan drukkolunk nekik.

P1040448.JPG

Az előbbi átjárótól nyugat felé indulunk

P1040449.JPG

Hoppá, itt egy híd!

P1040455.JPG

A híd oldalról

P1040451.JPG

A fotó 115 évvel később készült, mint a sín

P1040454.JPG

Erre van Marosvásárhely - kis szabályozás után bármi elgurulna itt ma is

P1040458.JPG

Az állomás és egyik lakója Szentháromságon

P1040460.JPG

Szentháromság, sk+30-as szénára lehet leszállni

P1040461.JPG

Kiskert, mosoda és egyéb állomási szolgáltatások

P1040462.JPG

A megálló neve sötétben nehezen olvasható, meg világosban is

P1040466.JPG

Ez-az hiányzik, olyan, mint idehaza

P1040467.JPG

A természet az úr, a dzsungelen túl Nyárádszereda következik

Források:

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr616509957

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sembertius 2014.07.16. 13:03:44

Jó az írás, szépek a fotók. Kár, hogy a szovátai völgyhídról nincs benne szó. Nem hiszem, hogy azt lehetne a mai állapotában használni.

w32blaster 2014.07.16. 23:20:01

Jó volt olvasni róla. Eszembe juttatta ahogy annak idején (kb 1991-1993) között édesanyám miután az ölében velem kifutott az állomásig ami 2km-re volt, kénytelen volt leinteni a vonatot ami épp kigurult az állomásról. Sose felejtem, hogy megált nekünk :)
Mindez Nyárádszeredától 6km-re.

Albu 2023.03.27. 15:37:34

Küküllőszögről (elágazó állomás) indul a normál Parajdra, nem Balázsfalváról: utóbbi egy megállóhely.
süti beállítások módosítása