Hova megy ez a vonat?

Skanzennel a skanzenben - az arnhemi Openluchtmuseum és villamosa

2019. március 28. Szerző: Ellátott utas

Mikor legutóbb Hollandiában jártunk, Amszterdam nosztalgiavillamosai és a Rotterdam környéki HÉV-vonalak emlékét őrző múzeumvasút formájában két hely is volt, amely egy második írást érő látogatást is megért... de az út során nemcsak ismétlésekre, hanem új élményekre is jutottak lehetőségek. Mindezt a hollandok skanzenje, az Arnhem szélén lévő Nederlands Openluchtmuseum szolgáltatta... és ha blogunk ír róla, sejthető, hogy ez nem pusztán egy skanzen, hanem valami tömegközlekedési élménnyel is szolgál. Ez viszont a szentendreivel ellentétben nem vonat, hanem villamos... de a stockholmi Skansen-nel szemben a vonalat nem a látványossághoz való kijutás formájában találjuk meg, hanem a kiállítás területén belül. Egy kicsit hasonlít az egész Skjoldenaesholm-ra (különösen az időközben kiegészült formájára), de itt a villamos is csak egy plusz szereplő egy olyan helyszínen, ahol rajta kívül is sok érdekességgel találkozhatunk.

aanbrengertjetram.JPG

Az épített népi örökség egy helyen bemutatását megcélzó svéd példát a hollandok már a XX. század elején követni kezdék, és 1912-ben fogtak neki a múzeum felépítésének az Arnhemtől északra lévő fennsíkon. A kiállítás 1918 július 13-án nyitotta meg kapuit a háború befejezése alkalmából szervezett népünnepély keretei között.

loshuus.JPGA legelső szerzemények egyike volt ez a századfordulós kék parasztház, amely Arnhem és a német határ közötti részen épült fel eredetileg.

plaggenhut.JPGEbben a korszakban nem mindenkinek jutott azonban ilyen hajlék, sok nincstelennek csak ilyen földbe ásott kunyhóval kellett beérnie.

daglonerhuisje.JPGAz átlag napszámosnak is legfeljebb csak ilyen porta jutott, ahol a ház nagy részébem az istálló is helyet kapott...

daglonerhuisjebinn.JPG ...de lehet, hogy csak terménytároló szerepe volt a bal oldali résznek, és csak a vadorzásból jutott némi hús a családi asztalra.

rosoliemolen.JPGAkármennyire nem is tűnik úgy lapátok és víz hiányában, mégis joggal van ott a malomkő ezen épület előtt...

rosoliemolenbinn.JPG...de ezt nem gabona őrlésére, hanem olajütőként használták, állati erővel hajtva. 

kasteelboerderij1.JPGAkadtak persze mindig, akik jobban éltek, erre példa itt ez a XVI. századi kis kastély.

westerstraat.JPGAz eddig látott épületek gyalog is könnyen elérhetők voltak a skanzen főbejáratától, de térjünk most vissza oda, ahol a '70-es évek Amszterdamja is képviselve van...

ret536_entreeseit2.JPG...a villamos ugyanis már vár ránk az önkéntesként szolgálatot teljesítő személyzetével együtt.

ret520_entree2.JPGEz a megálló az egyetlen, amely kétvágányos... itt éppen a Rotterdamból már jól ismert középbejárós motorkocsik egyike vár indulásra. A típusból hármat is átadott a múzeumnak a kikötőváros.

1047655.jpgA korábbi cikkben még ezeknek sem láthattuk a belsejét, most ezt is pótoljuk.

A második világháborút a múzeum mérsékelt veszteségekkel vészelte át - egy V1-es rakéta becsapódása a népviselet- és bútorgyűjteményben végzett nagyobb pusztítást - Arnhem városa viszont igen sokat szenvedett a Rajna-hídért vívott csatákban. Ennek esett áldozatul az 1911-ben megnyitott villamosüzem is, miután a kocsiszín is leégett. 1949-ben trolibuszt indítottak helyette, amely nemcsak Hollandiában, de a Benelux-államokban is egyedüliként képviseli azóta ezt a közlekedési ágat. Ezzel érhetjük el a pályaudvartól a múzeumot is, a 3-as viszonylattal az állatkert felé utazva, de erre a célra a Velp célállomású 8-as buszok is megteszik.

1047622.jpgAz előbb látott középbejárósok egyikének az alkatrészeit felhasználva még egy arnhemi motorkocsit is rekonstruáltak 1998-ban. Az eredeti széria a donor járművel 1931-ben készült, és hat kocsiból állt 70-től 75-ig számozva. Ebben a hetedikben azonban még egy kegyes csalás van: a városi hálózat 1067 mm-es volt, itt pedig normálnyomtáv lett kiépítve.

1047623.jpgA kocsi ugyan nem volt nyitva, mégis sikerült egy belső képet lőni... ebben is fonott huzatú ülések vannak, mint a Tramweg Stichting kék helyiérdekű motorkocsijaiban, vagy Porto nosztalgiajárműveiben.

remise.JPGArnhem villamosának állít emléket a kocsiszín is, amely hasonló építészeti kialakítású volt, persze jóval nagyobb is...

remiseweit.JPG...és ilyen telefonfülkék sem állhattak előtte. A közönség által is látogatható kocsiszín egyben műhely is, ahol a kocsik kisebb-nagyobb javításait, sőt felújításait is végzik.

breng_5243_arnhem_station.jpgA trolibuszpark szinte kizárólag svájci alacsonypadlósokból áll, az utolsó holland gyártású kocsik éppen most állnak le, és veszi meg azokat Kaunas. (forrás: Wikipedia)

landgoedwartehs.JPGA feljebb hivatkozott kék helyiérdekű villamosok vonaláról származik ez a váróterem és megállótábla is... mindjárt az első megállóban a főbejárat után.

kruisgebouw.JPGEnnek a közelében áll egy igen érdekes épület, a "Kruisgebouw" - a vöröskeresztes tevékenység akkor még igen éretlen lehetett, hogy még zöld volt. Ennek ellenére az '50-es évek egészségházai sokféleképp gondoskodtak a lakosság jóllétéről...

kruisgwdoctor.JPG...többek között orvosi rendelővel...

kruisgwbabyzorg1.JPG...csecsemőgondozásai tanácsadást is nyújtó védőnővel...

kruisgwbad.JPG...sőt, tisztasági fürdővel!

tbc-lighuisje.JPGAkkoriban már elmúltak azok az idők, amikor a tbc-seknek ilyen forgatható házakkal biztosították egyszerre a napfürdőt és az elkülönítést.

ret520_vorlinttuinen2.JPGTovábbvillamosozva egyre városibb környezetbe érünk...

arbeiderswoningen.JPG...ezt a munkásoknak kialakított sorház viszont jóval régebbi, mint bármely villamosüzem: 1860-ban építették, minden egyes lakása egy korszakot mutat be. A jobb szélső például az 1970-est...

arbwon70woonkam1.JPG...ami jól látszik a berendezésen. Meg az is, hogy nem véletlenül volt ott a gólya az ajtó előtt...

arbwon70koek.JPGA konyha viszont még jobb kordokumentum.

stacaravan.JPGMit tehetett még az egyszeri holland munkás ekkoriban, ha unta otthon? Például kimehetett lakókocsival a természetbe...

stacaravanbinnen.JPG...és ehhez is adott volt neki minden komfort.

chineesrestaurant.JPGAzokban az időkben már mindennapos dolog volt a multikulturalitás is, nem véletlenül rendeztek be még egy kínai éttermet is az egyik házban.

A skanzen létét azonban később nem a fegyverek, hanem a számológépek csattogása fenyegette komolyan... 1987-ben felmerült a bezárása, de ez országszerte hatalmas tiltakozást váltott ki, így az illetékeseknek vissza kellett lépniük a tervektől. Ehelyett inkább önállósították az országos néprajzi múzeumtól, és az új vezetés jobban fel tudta mérni az igényeket. Leginkább azt, hogy a közönség nemcsak kihalt házakat szeretne látni, hanem vágyik az élményekre - mai divatos kifejezéssel az interaktivitásra. Ennek a keretében építették meg 1996-ban az 1,75 km hosszú körpályát is a villamosnak, nemcsak új attrakcióval szolgálva a látogatóknak, de kényelmesebb lehetőséggel is a 44 hektáros terület felfedezésére. 

1047640.jpgA villamosüzem egyetlen pótkocsija szintén rotterdami, és idén 70 éves... itt azonban nemcsak a nagyobb kapacitás és a változatosabb járműpark miatt van fontos szerepe....

1047641.jpg...noha mindkettő kapcsán jól teljesít belül...

ret1050-plattfrstramp.JPG...de ennél is fontosabb, hogy akadálymentesen van kialakítva, és bőven jut hely benne a kerekesszékeseknek is!

entreerollstrampe.JPGAz összes megálló akadálymentes, a főbejáratnál még fix rámpát is építettek...

ret1050-rollstbel.JPG...míg az összes többinél hordozható emelőrámpákkal megoldott a ki- és beszállás. Használják is szép számmal, nem ez volt az egyetlen alkalom, amikor ott voltunk.

ret1050-lintaf.JPGA megállótáblák is korhűek, itt persze átszállási lehetőségek helyett a fő látnivalók vannak feltüntetve a felső sorban, és ahol a kocsi pályaszáma van, ott régen a viszonylat állt.

ret536_vorlinttuinen2.JPGAz egészségház és a lakóházsor után a sörgyár mellett halad el a villamos...

brouwmachinen1.JPG...amely szintén egy működő üzem! Az itt főzött söröket is meg lehet vásárolni, de a látogatóknak nem kell zsákbamacskát venni, kóstolót is kapnak a napi termésből.

poffertjeskraam1.JPGAki inkább édességre vágyik, az ebben az eredeti büfében ehet helyben készült poffertjes-t, ami valahol félúton van a fánk és a palacsinta között. De ahogy Stockholmban, itt is akad működő pékség...

smederij2.JPG...és kovácsműhely is.

 

scheepswerfbinn.JPGA holland iparnak azonban elengedhetetlenül része a hajóépítés is...

scheepswerfhmolen.JPG...és ami elkészül, az sem marad szárazon, a műhely mellett egy kis tó is van. Meg persze egy elmaradhatatlan szélmalom.

vangendenloos3.JPGA vasúti árurakodó a villamos után néhány évvel készült el, de ez statikus kiállítási elem, a sínek nem terjednek túl az épületen...

vangendenloos2.JPG...de még így is jutott ide egy olyan mozdony, amelyet üzemképesen Utrecht-ben is megtalálhatunk. A bal oldalon pedig a villamospálya halad, így akár együtt is lehet fotózni a két közlekedési ágat, de ez nekünk kimaradt.

urinoir.JPGEnnek az építménynek is van vasúti vonatkozása... ez a pissoir ugyanis Deventer vasútállomásán állt 1923-tól 2000-ig.

urinoirbinnen.JPGEz azonban már nem tartozik az interaktív látványosságok közé... ennek ellenére sikerült ezzel a figurával és a bejátszott vicces szöveggel (amit persze nem értettünk meg) érdekessé tenni. A szagokat meg szerencsére nem imitálták...

A villamosokkal a múzeum főszezonjában, március végétől október végéig lehet utazni mindennap a teljes nyitvatartási idő alatt. A vonalon két járat közlekedik 5-10 perces követéssel, ebből az egyik mindig egy rotterdami szerelvény az akadálymentes utazást biztosító pótkocsival. A saját járműpark mellett a legtöbb nyáron - általában június közepén - érkeznek vendégjárművek is Amszterdamból illetve a Tramweg Stichting-től. (Azt nem tudni, hogy idén lesz-e ilyen alkalom, így érdemes a villamosos kollektíva blogját is követni.) 

1047627.jpgNézzünk be a kocsiszínbe is a többi járműhöz... van itt egy hágai motorkocsi is, amelynek a testvérét már megmutattuk, mikor eredeti helyén jártunk...

1047626.jpg...de azzal ellentétben nemcsak kívül, hanem belül is már egy későbbi állapotot tükröz a bőrüléseivel, mint az 1921-es gyártáskori állapota.

1047618.jpgRomániában Braila még jó hasznát veszi ennek a fajta rotterdami DÜWAG-csuklósnak, a saját hazájában viszont már másfél-két évtizede kiérdemelte a nosztalgia-státuszt. 

ret631-laufgest.JPGAki kiváncsi, alulról is vethet rá egy pillantást.

1047614.jpgAmszterdami jármű csak ez az egy van állandóan a hálózaton, az sem az utasok örömére... egy 1958-as Schörling-gyártású síntisztító kocsi.

1047658.jpgA kocsiszínnél is felszállhatunk a villamosra, majd jön a bejárat előtti utolsó megálló, Dorp...

ret536_ervenseit.JPG...amely nemigen tűnik lakott területnek első ránézésre, a villamos szomszédságában egy birkalegelő van...

ret536_erven4.JPG...és a másik oldalon is hiába keresünk házakat.

ophaalbrugdorp2.JPGEgy kis gyaloglás után azonban beérünk a település központjába a Van Gogh festményeiről is ismert felhúzható hídon át.

visserhuisje.JPGEzen a részen található a már látott kínai étterem a poffertjes-evő és a hajóépítő műhely is, de van itt még halászkunyhó, mellette tó és szélmalom...

koopmwontuinmol.JPG... a falusi házaknak egy szép hátsó kertje, ahonnan megint csak egy szélmalmot láthatunk...

houtzaagmolen3.JPG...de a másik irányban is a változatosság kedvéért szélmalom van szélmalommal.

standerdmolen.JPGAzért csak érdemes arra elsétálni és egy kicsit közelebbről lefotózni...

weegbrug1.JPG...pláne, hogy  közben ezt a hídmérleget is láthatjuk...

landbouwloods.JPG...meg ezt a mezőgazdasági gépállomást.

1047651.jpgMehetünk azonban villamossal is, amely a sörgyáron túl kertes részeken halad át...

zuivelfabriek2.JPG...egy megállóval később pedig ennek a tejüzemnek a szomszédságában áll meg. Ez volt az első magánvállalkozás ebben az iparágban 1879-ben, és utolsóként is szűnt meg kilenc évtizeddel később.

zuivfabrkaasmak2.JPG...odabent gépi erővel köpülték...

zuivfabrkoel.JPG...és hűtötték a vajat...

zuivfabrboetmak3.JPG...de folyt sajtgyártás is. A gépesítés azonban központilag történt, ahogy az a transzmissziós szíjakból is látható...

 zuivfabrstoommach2.JPG...az egésznek a lelke pedig ez a gőzgép volt, ami ma is működőképes.

1047649.jpgMiközben pedig nézelődünk, a villamos csak jár körbe és körbe... és még térközbiztosítása is van az egyes szakaszoknak a jobb oldali holdfényjelzővel!

Az itteni látogatás nemcsak a skanzen mérete miatt nem lehet elég egyetlen alkalomra, hanem mert itt is megvannak a bővítési tervek, különösen hogy a XX. századi kultúra és építészet még nagyobb arányban legyen képviselve. Ebből a villamos sem marad ki, a járműpark ugyanis egy Utrecht-ben közlekedett nyitott pótkocsival gazdagodott látogatásunk óta. Lesz tehát majd nekünk is indok visszatérni ide... a következő hetekben azonban más országok felé fogjuk venni az irányt.

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr6514638984

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása