Hova megy ez a vonat?

Portugália revisited 3. - Porto

2013. október 03. Szerző: Ellátott utas

Akik Portugáliába látogatnak, azoknak általában Lisszabon és ahhoz kapcsolódóan Sintra szerepel a programjában – de a második legnagyobb város Porto kisebb méretei ellenére is legalább annyira „kétpólusúvá” teszi az országot, mint Oroszországot Moszkva és Szentpétervár. A város borairól már mindenki hallott, mi pedig már írtunk az itt található Stadtbahn-ról is, amely a helyieknél a metró szerepét tölti be – a világhírű kétszintes Dom Luís I hídon viszont régebben járt más kötöttpályás közlekedési eszköz is, amely még ma is jelen van a városban.

100_7828.JPG

Ezen a képen egy forgalmi- és egy nosztalgiakocsi található. Vajon melyik melyik?

Portoban 1872-ben indult el az első lóvasút, a villamos pedig 1895-ben jelent meg, majd kilenc év leforgása alatt teljesen kiszorította a négylábú vonóerőt. A buszok és az 1959-től 1997-ig közlekedett trolik (utóbbi közlekedési eszközzel már csak Coimbra-ban lehet találkozni az országban) előretörése miatt a normálnyomközű rendszernek egymás után szűntek meg a vonalai, míg végül csak a Douro partján lévő 1-es vonal maradt meg az óváros szélétől az óceánig.

100_7883.JPGAz 1-es vonal belvárosi végállomása...

100_7855.JPG...és a másik vége az óceán közelében. A villamoson mi mást is reklámozhatnának, mint portói bort...

100_7857.JPGEz itt még csak a folyópart, a látóhatár szélén lévő mólónál kezdődik az óceán...

100_7859.JPG...az oda kimerészkedést viszont nem biztos, hogy megússzuk szárazon!

100_7862.JPGThe light at the end of the world...

A villamos járműparkja Lisszabonhoz (és Sintrához) hasonlóan kizárólag régi járművekből állt mindig is, amelyeken ugyanúgy uralkodó látvány elem volt a rengeteg íves vonalvezetés és a rúdszedő. Ez az adottság jó ösztönző erő volt ahhoz a városnak és a közlekedési vállalatnak, hogy a kulturális főváros imázsát azzal is erősítsék, hogy két villamosvonalat is visszaépítsenek a belvárosban. A 18-as jelzésű vonal a legelső járat útvonalát járja be az 1-es által is érintett Massarelos remiz és a Carmo tér között, míg az utóbbi helyről a szomszédos vágányról indul tovább a 22-es, amely a város egyik jelképének számító Clérigos-templom és a Sao Bento pályaudvar érintésével megy el a Batalha nevű végállomására a siklóhoz. Visszafelé a Santa Catarina bevásárlóutca és a városháza szerepel a kocsikból látható látványosságok között.

100_7995.JPGA 18-as villamos nemcsak Prágában és Bécsben érinti a villamosmúzeumot - de itt még ilyen füves pályája is van

100_7854.JPGFaburkolat, bőrülés, villanykörte, és mindehhez csillámpadló... mint nálunk az UV-k utolsó éveiben, csak ide még elektronikus jegykezelő is jutott

100_7955.JPGA címert viszont nem cserélték ki modernebbre

100_7771.JPGA másik végállomáson a Carmo téren...

100_7770.JPG...a térnek nevet adó templom szomszédságában lehet átszállni a 22-es villamosra.

100_7958.JPGMaga a templom pedig ilyen azulejo-kkal van kirakva - kívülről!

100_8078.JPGA városkép elengedhetetlen elemei... villamos és a Clérigos-torony

100_8058.JPGIlyen azulejo-borította templomok és ilyen terepviszonyok vannak a villamos vonalán...

100_7900.JPG...a fenti templommal együtt pedig még a jó együttállás is megvan!

Érdemes még egy közlekedéshez kötődő dologról is beszélni Porto kapcsán, ha egyszer el is haladunk mellette a villamossal… A Sao Bento pályaudvarról  már szóltunk, mint olyan látványosságról, amelyet érint az egyik villamosvonal… de fő nevezetességét, az egész várótermet betöltő azulejo-díszeket csak bent láthatjuk. A Sao Bento az északi és keleti vonatforgalmat szolgálja csak ki, a lisszaboni vonatok a külvárosi Campanha-pályaudvarra érkeznek és onnan is indulnak.

100_7916.JPGKívülről nemcsak pályaudvarnak, de bármilyen más középületnek is túl egyszerű lenne...

100_7937.JPG...bent azonban csak elég felfelé nézni...

100_7919.JPG...bármelyik irányba!

100_7936.JPGVan itt történelmi jellegű ábrázolás...

100_7935.JPG...közlekedéstörténetet is beleértve.

100_7918.JPGParaszti idill...

100_7940.JPG...némi Mucha-zsánerű szecesszió...

100_7923.JPG...de attól még ez egy pályaudvar!

A már említett Massarelos remizben eredetileg a hálózat áramellátását szolgáló hőerőmű is működött 1915-től 1960-ig, amelynek üzeméhez a vizet a Douro-ból szivattyúzták ki. Ma ebben az épületkomplexumban található a főműhely és 1992 óta a (jelenleg a tető megrongálódása miatt nem látogatható) villamosmúzeum is. A múzeumi kocsik egy része, valamint néhány, kifejezetten charterforgalomra megőrzött (de amúgy a „forgalmi” kocsikkal azonos) jármű rendszeresen megfordul különjáratként a hálózaton, van olyan alkalom, hogy háromnál több kocsi is színesíti a barna-krémszínű flotta által járt hálózatot – május elején pedig még a többi múzeumi kocsit is forgalomba állítják egy napra.

100_7815.JPGMár a telep bejáratánál lévő lámpa is ipari műemléknek tekinthető...

100_7807.JPGA formavilággal és pálmafával már a másik két városban is találkozhattunk...

100_7808.JPG...meg ilyen életmentő ráccsal is.

100_7798.JPGAhogy Lisszabonban, így itt is a fonott ülés az exkluzív jellemző, a lapostévé már csak ráadás...

100_7795.JPGLégsűrítő-kapcsoló...

100_7826.JPGEz is egy maximum-forgóvázas kocsi, mint Woltersdorfban, csak itt a hajtott kerékpár van belül...

100_7836.JPGAz utastér a kéttengelyeshez képest csak annyi extrát kínál, hogy többen férnek be

100_7839.JPGAz antik kinézethez képest meglepően fiatal jószág...

100_7840.JPG...de ennek ellenére sem spórolták ki belőle a finom részleteket, akár szemmagasságban...

100_7837.JPG...akár felfelé nézelődünk.

A villamosüzem mindennap reggel 10-től délután 6-ig zajlik fél órás követési idővel – ehhez összesen négy motorkocsira van szükség, kettő az 1-es vonalon jár, míg a maradék a két „belvárosi” viszonylaton osztozik. A járműveken elhelyezett kártyaleolvasó csak a havijegyesek érdekeit szolgálja, mindenki más vagy egyszeri jegyet válthat 2,50 €-ért, a 24 órás jegy azonban csak 8 €-ba kerül.

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr475547587

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.10.03. 21:10:47

Miért 10-től jár???

A Clérigos-torony eredeti rendeltetése mi volt?

Ellátott utas · http://hovamegyavonat.blog.hu/ 2013.10.07. 18:52:45

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

Ez inkább nosztalgiaüzem, turistáknak

A Clérigos-torony mögött még mindig ott a templom, amelyhez építették csak jól körbeépítve... :-)

kovacsmanyi 2015.10.03. 23:38:23

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Abban az idöben mikor építették, 1754 -1763 , jelezte az utat a hajósoknak Portóra, mert akkor Portugália legmagasabb építménye volt ezért volt jó erre a funkcióra is, eredetileg kórteremnek építtette Nicolau Nasoni a templom mellé :)

kovacsmanyi 2015.10.03. 23:42:35

javítom....építtette a Klérigusok szegény testvérisége , Nicolau Nasoni tervezésével.
süti beállítások módosítása