Hova megy ez a vonat?

Klein aber fein – Woltersdorf 100 éves villamosüzeme

2013. május 30. Szerző: Ellátott utas

Woltersdorf nevével az internet előtti időkben nem lehetett sokszor találkozni a Németországot bemutató könyvekben és újságcikkekben, noha ilyen nevű településből vagy ötöt is lehet találni országszerte. A „dorf” utótag kötelez – minden esetben falvakról van szó, ahol a templomon kívül nem találni komolyabb építészeti látványosságot, és az anyatermészet sem törekedett soha túl nagy különlegességekre. Van viszont közöttük egy, amely blogunk számára is érdekes lehet – mivel egy most jubiláló villamosvonalat is a magáénak tudhat, ráadásul olyan vonalvezetéssel és járműparkkal, amely a mai korban igencsak szokatlanul hat!

100_6802.JPG

Jelen, a múlt tükrében...

A sok Woltersdorf közül számunkra a Berlin melletti az érdekes – és ez a földrajzi fekvés volt döntő szerepű abban, hogy villamoshoz jutottak. A német főváros keleti részén fekvő erdők túlsó oldalán található falut elkerülték a főbb vasútvonalak, így más megoldást kellett találni az összeköttetésre – amit az is különösen indokolt, hogy a berliniek is egyre szívesebben keresték fel kirándulóhelyként, és voltak, akik ki is költöztek oda. Az első tervek még különféle helyiérdekű vasutakról szóltak, de végül a villamosra esett a választás, amelyen 1913. május 17-én indult meg a forgalom négy motor- és hat pótkocsival, amelyeket az Orenstein & Koppel gyártott.

100_6605.JPGA motorkocsin legfeljebb csak az áramszedő változott...

100_6516.JPG...a nyitott peronjait visszakapott pótnak meg csak a tengelytávja...

100_6526.JPG...a belső szépség viszont örök!

A vonal Rahnsdorf vasútállomásától (ahová csak másfél évtizeddel később futott be az első S-Bahn) az erdőn átvágva érte el a települést, majd a főutca oldalán, végig egyvágányúan annak központját. Innen a templom mellett egy erős lejtő majd egy jobbkanyar után fordult rá a zsiliphez vezető úthoz, amelynek végén a végállomás is található. Ebben azóta sem történt sok változás, legfeljebb csak a megállók neve, száma és elhelyezkedése tér el az eredetitől, megépült néhány forgalmi kitérő, és a templom mellett helyezték át a pályát az út túloldalára.

100_6793.JPGForgalmi kítérő az erdő közepén - egykor még határállomás is volt...

100_6783.JPGKertvárosi idill, némi villamossal...

 100_6706.JPG...és műemlékek két korszakból.

100_6774.JPGA templomtól nem messze Woltersdorf egyetlen jelzőlámpás kereszteződése...

100_6687.JPGZsilip, végállomás

Az előbb említett zsilip Woltersdorf egyik fő látványossága, amely közel öt évszázada kínál megoldást a délkeleti részen fekvő két tó közötti szintkülönbségre. Az így kialakított vízi utat leginkább a környező mészkőbányák vették igénybe a kitermelt anyag elszállítására, de még gőzhajók is jártak a tavakon. Ma leginkább csak motorcsónakok fordulnak meg a zsilipben, amihez egy felnyitható híd is társul. A tavak kellemes kirándulóhelyek is egyben a Liebesquelle nevű forrásnak és a közeli kilátónak is köszönhetően.

100_6629.JPGTürelmesen várva a vízszint emelkedésére...

100_6636.JPG...majd nyílik a híd (a gyalogosok addig felüljárón is átmehetnek)...

100_6639.JPG...és kezdődhet a kihajózás!

Azt ma már nem tudni, hogy a villamosnak köszönhető-e a hely további hírneve, de az tény, hogy a ’20-as években a német filmipar egyik központjává vált – ez pedig sok színészt és technikai dolgozót arra ösztönzött, hogy itt telepedjenek le. A fellendülésből a villamos csak keveset érzett meg, 1925-ben egy ötödik motorkocsit vásároltak, majd az újabb beszerzések már a háborús időkre estek – egy használt salzburgi motorkocsi után 1944-ben került ide a „Kriegsstrassenbahnwagen” (KSW) első prototípusa. A nagy ajtókkal és kevés (12) ülőhellyel felszerelt kocsit kifejezetten a tömegek szállítására tervezték – és utasok voltak ekkor is, hiszen a rendszeresen bombázott Berlin lakosai közül sokan itt kerestek menedéket.

100_6745.JPGA KSW-motorkocsi az erdőben, ahová a front idején a járműveket kimenekítették...

1945 tavaszán a villamosüzemnek nem kellett nagyobb pusztításokkal szembesülnie, így a forgalom mindössze pár hónapos szünet után megindulhatott. Az NDK megalakulása csak két komolyabb változást hozott az üzem életében: az egyik az állami tulajdonba vétel volt, a másik meg az erdő és a falu határán létesített forgalmi kitérő, ahol rendszeresen ellenőrizték, hogy a Nyugat-Berlinből a keleti oldalra átjáró kapitalista rokonság ne akarjon Kelet-Németországba beszivárogni. A járműpark fejlesztése másodlagosnak tűnt, és csak a ’60-as évek második felében került rá sor… ekkor használt motorkocsik érkeztek Berlinből, a régi pótkocsikat meg szintén másodkézből beszerzett KSW-pótkocsikkal váltották le. Az ő felváltásukra viszont csak egy évtizedet kellett várni… ekkor álltak forgalomba a keletnémet idők legjellegzetesebb kéttengelyes kocsijai, a Reko- és Gotha-szerelvények.

100_6673.JPGA velünk élő szocializmus - szovjet hősi emlékmű a Thälmannplatz-on. A motorkocsi pedig szintén ott volt akkoriban is...

100_6519.JPGEgy KSW-pótkocsi, némi előtörténettel már a negyvenes évektől...

100_6522.JPG...de a '60-as évek stílusában "ráncfelvarrva"

A rendszerváltás utáni új gazdasági körülmények nem tűntek kedvezőnek egy ekkora üzem számára, a helyi és környéki előljárók azonban a villamos megtartása mellett döntöttek. A szocialista időkhöz hasonlóan most is a szomszédos (és hasonló céllal működő, de 1000 mm-es nyomtávú) Schöneiche-Rüdersdorf villamosaival közösen vitték tovább a forgalmat, amikor viszont ez a Connex-csoport kezébe került, Woltersdorf kitartott az önállóság és a függetlenség mellett. A ragaszkodásnak köszönhetően pedig ma Németország egyik legkisebb településének villamosüzeméről, és az egyik legkisebb üzemről egyaránt beszélhetünk.

Csak az „egyik”, és nem „a” legkisebb? Igen, mert a Kirnitzschtalbahn-nak otthont adó Bad Schandau lakosságszáma kisebb (az viszont kifejezetten kirándulóvonal, nincs hivatásforgalmi szerepe), és Ulm ugyan megduplázta a vonalhosszát pár évvel ezelőtt, de közben újranyitották a naumburgi villamos egy részét. A fordított méretverseny vetélytársai egyébként ugyanígy Gotha-kocsikkal járnak egyvágányú vonalon…

Az „előre menekülés” sikeréhez már a közlekedési szövetségbe való belépés is hozzájárult – ezzel együtt kapta a vonal a 87-es számot is a legközelebbi berlini villamosvonal régi viszonylatára emlékeztetve – de a legfontosabb lépést a pálya és a felsővezeték teljes cseréje, valamint a járműpark modernizálása jelentette. Ez viszont itt nem alacsonypadlós kocsikat, vagy pedig használt DÜWAG illetve Tatra-típusokat jelentett, hanem a Gotha-kocsik teljes felújítását! Az utasok ebből talán keveset érzékelhetnek: a szövettel borított üléseket, a sokkal csendesebb ajtókat és a kamerákat… mert közben a világítás és a burkolatok egy része még mindig a régi korszakot idézi.

 100_6757.JPGMáshol ilyet már csak nosztalgiaüzemben látni...

100_6588.JPGA 29-es az egyetlen motorkocsi, amely nem kapott komolyabb felújítást... de a LED-es kijelzőt ebbe is beépítették!

100_6693.JPGA felújítással nem tűnik el a múlt... a színes váltóalkatrészek között van, amelyik 100 éves, erre utal a tábla is

Az így is „élő nosztalgiaüzemnek” tűnő hálózaton azonban „valódi” régi járműveket is találhatunk: egy motor- és egy pótkocsit a megnyitás évéből és egy KSW-szerelvényt is, a már említett legelső motorkocsival. Ez a létszám azért is különösen impozáns, mert a forgalmi kocsik száma mindössze kilenc (hét motor és két pót), a vonal fenntartását pedig további négy járművel végzik. A múlt megőrzésének is hosszú a hagyománya: már harminc évvel ezelőtt volt arról szó, hogy a Berlinben megőrzött nosztalgiajárműveket itt állítsák ki és üzemeltessék. Ekkor egy maximum-forgóvázas motorkocsit fel is újítottak… majd ebből a típusból 2008-ra és végül 2013-ra is restauráltak egy-egy példányt. Ehhez viszont nemcsak az akarat volt adott, hanem a kicsi és jól felszerelt műhely is, ahol még kerékesztergát és a kerékabroncsok kezelésére körégetős kemencét is találunk.

100_6557.JPGAz első...

100_6679.JPG...és a második motorkocsi. Nemcsak a szín az egyetlen különbség...

100_6504.JPGA második motorkocsi utastere... (de az első is nagyon hasonlít erre)

100_6503.JPG...menetirány szerint átforgatható ülésekkel...

100_6500.JPG...intarziás plafonnal...

100_6495.JPG...és régi fényében csillogó nyitott vezérállással.

A maximum-forgóvázban csak a külső kerékpár hajtott, a belső kerékátmérője pedig jóval kisebb – ez biztosította az első lehetőséget arra, hogy nagyobb kapacitású járművek épüljenek anélkül, hogy a felépítményhez vagy az ívekhez komolyabban hozzá kelljen nyúlni.

 100_6562.JPGAkkoriban ebből lehetett kihozni a maximumot...

A századik születésnap pont pünkösd előtti péntekre esett, így a hétvégi jubileumhoz minden adott volt – az ilyenkor szokásos zenei- és gyerekprogramok, valamint modellkiállítás és a vasútbarátokat érdeklő portékák árusítása mellett az összes régi motorkocsi közlekedése is a vonalon, 10 perces követéssel. A közlekedési eszközök sorát emellett színesítette egy drezdai faros Ikarus és egy kisvasúti szerelvény is.

100_6614.JPG...mint a '60-as években...

100_6608.JPGVillamospótló - pedig volt bőven villamos...

100_6572.JPGPiroska és a (két) Barkas... az NDK-s közlekedési vállalatoknál a zavarelhárító kocsi is olyan egységes volt, mint a Gotha-villamos és az Ikarus-busz...

100_6582.JPGMég az egyéni közlekedés is illett a képbe ezzel a ki tudja honnan odakeveredett veterán Trabival...

100_6598.JPGA vonal eredeti szerelvénye negyvenöt számmal kisebb méretben is olyan szép tud lenni, mint a "nagy tesó"...

100_6581.JPGTéglagyári megálló helyett téglaház menti megálló...

Az elmúlt száz évben sok minden megváltozott, de a villamos legfontosabb jellegzetességei kevésbé… a többféle régi korszak megidézése pedig jól megfér a hivatásforgalommal, ami a következő évtizedekre – sőt, akár egy újabb évszázadra – is pozitív jövőt ígér ennek a különleges vonalnak.

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr825332367

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

VT22 2013.05.30. 10:26:27

"A „dorf” utótag kötelez – minden esetben falvakról van szó"

Azért Düsseldorfból elég nagy falu lett :)

Ellátott utas · http://hovamegyavonat.blog.hu/ 2013.05.30. 13:22:39

@VT22: ...és meg is maradt annak... máshol még nem láttam olyat, hogy a folyópart belvárosi területét birkalegelőnek használják... :-))))

VT22 2013.05.30. 14:11:50

Tehát jól értelmezem: ez a villamos Kelet-Berlinből ment Kelet-Németországba, de egy ideig a nyugat-berliniek is átjárhattak kelet-berlinbe, csak Kelet-németországba nem járhattak ki, tehát a berlini fal megépültéig kelet-berlin határán is volt határellenőrzés?

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.05.30. 23:56:05

@VT22: NEm teljesen így volt.

Főleg az NDK szellemi elitet (orvosok, tanárok, stb) nem engedték fel NDK-ból Kelet Berlinbe, mert onnan átmehettek Nyugat Berlinbe.

padorjan 2013.05.31. 21:15:06

"Még az egyéni közlekedés is illett a képbe ezzel a ki tudja honnan odakeveredett veterán Trabival..."

Nagyon messziről nem jött, a rendszáma alapján Märkisch-Oderland kerületből.
Tavaly egy álmos reggelen: indafoto.hu/tag/woltersdorfer_stra%C3%9Fenbahn
süti beállítások módosítása