Mint előző cikkemben ígértem, ezúttal egy közlekedésben élménydúsabb helyet kívánok bemutatni. Az alapkoncepció a múltkori: Végy egy víztározót, a völgyben ehhez egy erőművet, ami áramot termel és egy folyót, ami elvezeti a vizet. Ezúttal szintén Ausztriában járunk, de most Karintiában a Möll folyó völgyében.
A völgy végében folyik a Dráva. A völgyben fut a 220-as számú Bischofshofen-Bad Gastein-Spittal an der Drau vasútvonal, a legközelebbi megállóhely Kolbnitz. Áramra itt is szükség van, esni itt is esik, a hó itt is olvad, tehát a felállás ugyan az, mint Kaprunnál volt.
A keskeny völgyben épp elfér egy-két település, a 106-os főút és a Möll folyó. A vasút már a domboldalban halad viaduktokon és alagutakon keresztül, a Tauern hegység vonulatai alatt is csak a vasút bújik át a 8371 méter hosszú alagúton. A hegység északi oldala Salzburg, míg a déli Karintia tartományhoz tartozik.
A 2965 méter magas Reißeck csúcs alatt található két tó és menedékház négy menetben, három átszállással közelíthető meg: sikló+sikló+sikló+vasút.
A siklópálya nyomtávolsága 1000 mm, egy siklókocsin 64 ülőhely van, a vontatókötél vastagsága 40 mm. Az első szakasz 719 és 1270 méter közötti szintet hidal át, a második 1270 és 1741 m, míg a harmadik sikló 1741-2237 méter között jár. A vasút hossza 3,3 km, a végállomás 2245 méteren található a menedékház alatt.
Az átszálló állomások helyzete és elnevezése:
Eszköz |
Távolság (m) |
Magasság (m) |
Állomás |
Legnagyobb emelkedés |
|
|
0 |
719 |
Zandlach |
- |
|
Sikló 1. |
82% |
||||
1,185 |
1270 |
Schütter |
|||
Sikló 2. |
74% |
||||
2,475 |
1749 |
Trog |
|||
Sikló 3. |
76% |
||||
3,65 |
2236 |
Schoberboden |
|||
vasút |
0 |
2236 |
Schoberboden |
- |
|
3,3 |
2245 |
Seenplateau |
- |
A Karintia kártyával ingyenes a Reißeckbahn használata. Az első menet felfelé 9 óra előtt indul, az utolsó nem sokkal 16 óra után. Az alábbi linken a Reißeckbahn mellett a kapruni víztározókról is találhatunk aktuális információt: http://www.verbund.com/tm/de/
További érdekesség a 2013 májusában megrendezendő lépcsőmászó verseny, összesen 8971 darab lépcsőn kell túllenni a célba érkezéshez. További információ: http://www.verbund.com/tm/de/reisseck-bergbahnen/reisseck-wadlbeisser. Beneveztek?
Innen vasúttal utazunk tovább, az út nagyobb részét a
Vezérkőkocsi belülről, 1985-ben gyártotta 6300-as számon a mára már megszűnt bécsi Franz Knotz cég. Ők gyártottak még pár műhelykocsit a bécsi tömegközlekedési vállalat részére.
Utolsó járat lefelé. A jegyvásárlásnál meg kell jelölni a visszaindulás időpontját is, így biztosítható az, hogy este mindenki leérjen.
Ismét a völgyben, ajtók záródnak, jó éjszakát.
A siklóvasút első része. (forrás: Wikipedia)
Előtérben a régi, 180 méterrel hátrébb az új alagútportál. Az állomás és az alagút átépült 2001-ben. (forrás: Wikipedia)