Hova megy ez a vonat?

Az első áldozat - 10 éve zárták be a Sellye-Középrigóc vasútvonalat

2016. május 10. Szerző: biciklis bakter

Tíz évvel ezelőtt, 2006. május 6-án indult el a mellékvonalak bezárásának legújabb hulláma, amelynek során 2007 márciusában számos mellékvonal forgalmát leállították. Ekkor került lakat a 62-es számú vonal legrosszabb állapotú szakaszára is, Sellye és Középrigóc között.

dscf5280_s.jpgHelyszíni kezelésű teljes sorompó Kétújfalunál

A 62-es számú, Barcs-Villány vasútvonal 1912-ben nyílt. Igazi mellékvonal volt, 23,6 kg/fm tömegű sínekkel, bányakavics ágyazatban. Az Ormánságot tárta fel, mely hazánk egyik legelmaradottabb és leghátrányosabb helyzetű vidéke. Idővel a teherforgalom miatt egyes szakaszait (Sellye-Drávafok, Sellye-Vajszló, Harkány-Villány) átépítették 48 kg/fm-es, nagyobb teherbírású sínekkel, de az ezen kívüli részeken egyre rosszabb volt a pályaállapot.

dscf5154_s.jpgDrávafok után itt ért véget a "száguldás", eddig 60 km/h-val lehetett menni, innentől 20 és 10 volt... Itt kezdődött a "függönykarnis", avagy a 23,6 kg/fm-es vékony sín.

A 2000-es években a Középrigóc-Sellye közötti 36 km-t másfél óra alatt tette meg a vonat, de ekkor még 20 km/h-ban volt maximálva a sebesség. A pályaállapotok rohamos romlása miatt végül az utolsó hetekben több szakaszon Középrigóctól Drávafokig 10 km/h-s sebességkorlátozást vezettek be, így a vonatok jelentősebb késéssel közlekedtek. Utas pedig gyakorlatilag nem maradt. Eleve az elmaradott vidéken nagyon kicsi volt a mobilitás, ilyen irányú és ilyen sebességű utazásokra pedig végképp nem volt igény. A bezárás előtt 3 nappal tett látogatásomkor egyedüli utas voltam a vonaton...

dscf4613_s.jpg2006. márciusában még volt néhány utas, és az állomásnévtábla is megvolt Kastélyosdombón. A pálya nem volt gazos, és még virágágyás is volt.

A mozdonyezetők szerették a vonalat, mivel nyoma sem volt a hajtásnak... a Barcs-Villány távot 4 óra alatt járta meg a Bz, és külön előny volt, hogy 15 km/h alatt nem kellett nyomkodni az éberségi berendezés kezelőgombját/pedálját sem.

dscf5163_s.jpg

Az azóta eltelt 10 évben a vonalról leszerelték a sorompókat, fénysorompókat, és az amúgy is nagyon rossz állapotú szakaszokban sínlopások is történtek, így a pálya ma már járhatatlan. Ez a vonat úgy tűnik, végleg elment...

dscf5173_s.jpgKiadós olvasnivaló a mozdonyszemélyzetnek. Figyelemre méltó a sorompókezelésről rendelkező rész, amelyre bélyegzőt gyártottak, hogy ne kelljen annyit körmölni minden alkalommal (napi 3 pár vonat volt).

dscf5184_s.jpgSorompókezelés ismét Kétújfalunál, egy másik fotós társaságában.

dscf4122_s.jpgA helyszín 2015. nyarán: sorompó már nincs, a síneken keresztbe tett talpfák: a pálya járhatatlan.

dscf5161_s.jpg

Zöldülő pálya, virágzó lassúmenet.

 dscf5188_s.jpgKétújfalu. itt volt idő lefotózni a vonatot, mert meg kellett várni a kalauzt, miután felengedte a sorompót.

dscf4121_s.jpgKétújfalu épülete 2015-ben: a nyílászárók már hiányoznak.

dscf4123_s.jpgÉs végül egy közelebbi kép 2015-ből a kétújfalui útátjáróból. Ez a vonat végleg elment...

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr828695796

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

NAR 2016.05.10. 10:18:05

Máshol ilyen helyre kerékpárutat építenek, hogy jöjjenek a turisták. Jó kis kör lehetne, egyik irányban a Drávaparton, másik irányba meg a felhagyott vasútvonal töltésén...

Pisti 90 2016.05.11. 13:22:43

Azzal indokolták a bezárásokat, hogy kevés az utas. De azért nem költöttek a pályára, hogy elfogadható legyen a menetidő. Így jó, hogy kevés az utas. Kár, hogy ekkora pusztítások történtek a vasútnál. Szomorú látvány ez a pálya.

Ellátott utas · http://hovamegyavonat.blog.hu/ 2016.05.12. 14:28:33

@NAR: Csak egy kerékpárút miatt nem jönnek a turisták, azon a vidéken pedig Siklóstól nyugatra nincs érdemi látnivaló. Az osztrákok több helyen is elkövették azt a hibát, hogy a kerékpárút ötletétől megszédülve felszedtek kisvasutakat, de ez nem növelte a vendégek számát. Igaz, ott a terep sem túl biciklibarát...

Girhes Joe 2016.05.13. 14:32:15

A cikk apropóján, meg tudná valaki mondani, hogy a paksi vonalat használják-e még időnként teherszállításra? Amíg igen, addig még marad némi esély, hogy valamikor visszaállítsák a személyszállítást is, de amint nincs forgalom, a vonalnak végképp lőttek...

újember · http://vasut.kTeam.hu 2016.05.17. 09:31:44

A paksi vonalon Dunaföldvárig rendszeres, nagymértékű teherszállítás van az Etanol-üzem miatt. Onnantól délre eseti jelleggel van forgalom. Mivel a pálya az erőmű megközelítését is szolgálja (atomvonatok, transzformátor vonatok), aránylag jó karban van tartva.
A személyforgalom újraindítása ennek ellenére is vitatott. A bezárás előtt leginkább Dunaújváros és Előszállás között, kisebb mértékben még Dunaföldvár felől volt utas. Ugyanez várható beavatkozások nélküli reaktiválás esetén. Paks város sosem kardoskodott a személyközlekedésért, az utasok pedig megszokták a számukra előnyösebb buszforgalmat. Ezért egyfelől kis kezdeti befektetéssel reaktiválható lenne a személyforgalom, ha lenyeljük, hogy Dunaföldvár, vagy akár Előszállás és Paks között eleinte csak másodhegedűs lesz a vasút.
Szerintem úgy lenne érdemes, újra nekivágni:
+ Ütemes menetrend.
+ Új Paks-Újváros megálló a buszállomásnál (kérdés, a gyalogosforgalom számára elegendő-e egy jelzőlámpás zebra?), Paks Dunapart és Dunakömlőd megállók vonzóbbá tétele.
+ Buszjáratszerkezet részleges átalakítása a vasúttól félreeső városrészek és települések jobb kiszolgálása és a ráhordó-terítő funkció érdekében.
+ Dunaföldvárról délre lassú pályaszakasz felújítása.
Ez utóbbi lélektanilag is fontos lenne, egyébként meg kell vizsgálni, milyen menetidő szükséges a kívánatos átszállásos kapcsolatok létesítéséhez és a vonal további fejlesztési lehetőségeit. A buszjáratszerkezet átalakításánál gondosan ügyelni kell arra, hogy a jelenlegi helyzethez képest minél több utas helyzete javuljon a minél kisebb mértékű érdeksérelem mellett.

Meg kell továbbra vizsgálni a lehetséges fejlesztési perspektívákat. Amennyiben beválik a reaktiválás, elképzelhető:
– Sűrűbb menetrend (kezdeti kétóránkénti helyett óránkénti kiszolgálás)
– A vonal alapos felújítása és korszerűsítése keretében a menetidő csökkentése
– Átszállásmentes budapesti kapcsolat (dízel drót alatt, vagy megfelelő járműfejlesztés esetén csatolt üzem Dunaújváros–Pest villamos motorvonat+paksi dízel szerelvény)
– Villamosítás
– Villamosítások hiányában átszállásmentes Paks–Székesfehérvár viszonylat (Dunaújváros–Pusztaszabolcs zónázó módban/?/, majd irányváltás) + budapesti kapcsolat pusztaszabolcsi szoros átszállással
– Vonalmeghosszabbítás Tolna–Mözs állomásig a megyeszékhely elérése céljából
– Az új Duna-híd megfelelő szerkezeti megoldás melletti létrehozása esetén, Paks–Kalocsa–Kecskemét–Szolnok viszonylat létesítése
– Végleges ráhordó-terítő buszjáratszerkezet.

Daniel W. Mcload 2016.05.19. 14:35:27

@újember: Hol lehet lájkolni, aláírni? :)

Budapest HBF 2016.05.24. 12:41:31

@NAR: És a kerékpárutat ki fogja üzemeltetni?

NAR 2016.05.25. 08:32:04

@alexejevics: Kéthetente ki kell küldeni a helyi közmunkásegységet, hogy kaszálják le a növényzetet az út mellett. Mivel vasúti töltésről van szó, meg lehet úgy csinálni, hogy ne nyomják fel a gyökerek az aszfaltot és lefolyjon róla az eső és hólé.

Budapest HBF 2016.05.25. 16:31:47

@NAR: Ezt így kéne, csak kb. alig működik valahol. Ráadásul itt alapvetően nem településen belüli szakaszok vannak, hanem hosszú, semmiben vezető részek. Egy kerékpárút karbantartása pedig egyébként sem merül ki abban, hogy néha levágjuk a gazt. A töltésről meg annyit, hogy 70-80%-ban bányakavics ágyazatról beszélünk, amely annyira telement már szerves anyaggal, hogy gyakorlatilag a normál talajjal egyenértékűnek tekinthető, nő is benne fű-fa-virág, alig látszik ki a pálya maradéka a legtöbb helyen.
süti beállítások módosítása