Egyenes egyvágányú vonal fel a hegyre. Egy motorkocsi, két végállomás között egy megálló, 1-2 alkalmazott. Elsőre unalmas a mindennap a RhW vonalán, de a festői környezet és a nyugalom kárpótol mindenért. Olykor talán túl nyugalmas is, a napi stresszt a maximum 1-2 percet késő fővonali gyorsvonat okozhatja. Turista alig, a vonal elsősorban hivatásforgalomra van berendezkedve. Alig hihető? Olvasd tovább!
Vonat érkezik Rheineck állomásra.
A Bódeni tó melletti Rheineck állomására gyorsvonat érkezett. Az átszállásra ezúttal két perc áll rendelkezésre, utána rögtön indul a fogaskerekű Walzenhausen felé.
A vasút tervezése az 1870-es években kezdődött, először a korábbi cikkemben ismertetett RHB meghosszabbításával szerettek volna bekapcsolódni a tömegközlekedési hálózatba, de ez a projekt nem valósult meg. Az 1894-ben megalakított vasúttársaság végül is egy, Rheineck városát Walzenhausennel összekötő siklóvasút építését szorgalmazta, amelyet 1896. június 27-én adtak át a forgalom számára. A siklóvasút „energiaellátásáról” a helyi patak gondoskodott, a kocsik alján lévő tartályba vizet engedtek, a víz súlyánál fogva mozgatta a kocsikat fel és le. A nyomtávolság 1200 mm, az üzemi hossz 1218 m volt.
Az erdei szakasz a Griffelbach-híd után.
1909-ben a rheinecki vasútállomástól egy villamosvonalat építettek a siklóig 1435 mm nyomtávval és mindössze 670 m üzemi hosszal, így kényelmesebbé vált az átszállás a nagyvasút és a sikló között.
Walzenhausenben a végállomás a föld alatt található.
Következő mérföldkő és a fogaskerekű vasút születése 1958 december elseje, a vonal rekonstrukciója után a végállomás közvetlenül a rheinecki vasútállomás elé került, a nyomtáv maradt 1200 mm, a vonal hossza pedig 1960 m.
Kilátás Walzenhausenből: Az előtérben a fogaskerekű pályája, középen a Rajna régi ága, legfelül a Bódeni tó látható.
A vonal és az üzem:
Az alsó végállomás közvetlen a rheinecki vasútállomás mellett helyezkedik el, az egyetlen motorkocsi felépítéséből adódóan magasperonnal ellátva.
Magasperon + rámpa = akadálymentes közlekedés.
A ruderbachi megállóig párhuzamosan halad az SBB vasútvonalával, keresztezi a főutat és még a megálló előtt adhéziós hajtásról áttér fogaskerék-hajtásra. Itt található a kocsiszín ahol a karbantartás is zajlik.
A tároló- és karbantartó műhely kívülről…
...és belülről.
Rögtön a megálló után egy rövidebb alagút található, majd a Griffelbach híd következik. A walzenhauseni alagút után a település szélén található a végállomás.
Az egyetlen motorkocsi Ruderbach után.
A menetidő mindössze 9 perc, a menetrend a Svájcban „megszokott” ütemes, napközben 60, míg csúcsban 30 percenként közlekedik a motorkocsi.
Az a fránya ütemes menetrend: Rheineckbe érkezés után nem sokkal egy Chur felé tartó gyorsvonat indul.
Átállás az adhéziós szakaszról a fogaskerekű szakaszra Ruderbach megálló előtt.
Jegyautomata svájci módra: jegy és napijegy is kapható.
Csendélet a motorkocsival. A következő ütemes indulásig 10 perc van hátra…
A motorkocsi belseje.
Adatok a vonalról:
- Nyomtáv: 1200 mm.
- Fogasléc típusa: Riggenbach
- A vonal hossza: 1960 m, ebből 1287 m fogasléces.
- Áramnem: 600V egyenáram.
- Max. emelkedés: 250 ezrelék.
- Menetidő: felfelé 6 perc, lefelé 9 perc.
T.f.m. |
Állomás |
szelvény |
összhossz |
Megjegyzés |
|
405 |
Rheineck állomás |
-0,06 |
1,96 |
km |
|
406 |
Ruderbach |
0,60 |
|
||
- |
védőalagút |
- |
hossza: 315 m |
||
- |
Griffelbach-Brücke |
- |
hossza: 78 m |
||
- |
walzenhauseni alagút |
- |
hossza: 70 m |
||
672 |
Walzenhausen |
1,90 |
|
||
T.f.m.= Tengerszint feletti magasság méterben megadva. |