- Képzeld Joszip, tegnap otthon felejtettem a tárcámat, benne a bérletemmel. Addig – szerencsére – nem is volt gond, amíg hazafelé a lakótelepi lifthez értem, de ott jöttem rá, hogy ma 17 emeletet gyalog fogok megtenni.
- Hát igen, nálunk meg olyan jó volt a hangulat az esti bulin, hogy hazafelé lekéstem az utolsó indulást, és ezért gyalogolhattam 8 emeletet.
Akár ez a beszélgetés is elhangozhatott volna Szarajevó egyik lakótelepén...
Domboldalban épült nálunk is lakótelep, ott is. Lift van itt is (házon belül), ott is (házon kívül is). A különbség annyi csak, hogy ott a közlekedési vállalat (JKP Gras) üzemelteti ezt a lakótelepi gyorsliftet. Kialakításra ugyanolyan, mint bármelyik másik társa hívógombbal és tolóajtóval.
A 3-as pályaszámú kocsi
Szarajevó 1000 méter feletti hegyláncok között, több völgyben terül el. A múlt rendszerben ott is a lakótelep-építés volt a rohamosan növekvő lakosság miatt egyre elburjánzó lakáshiány „ellenszere”. A szokatlan közlekedési eszköz létrejöttének tehát ugyanúgy kiváltó oka a domborzati adottság, mint a lakásépítési láz.
A domboldalon lépcsősen helyezkednek el a lakóházak, önálló egységeket képezve, belső lifttel, lakásokkal lépcsőházakkal. Ami a legfelső szinten előny (kilátás), az hátrány is egyben a magasság miatt, ezért épült meg a ferde pályás felvonó.
Látkép a völgyből, toronyházak magasodnak a domboldalban
Rögtön négy is kellett belőle, 1 tartalék, a másik kettőt meg felfoghatjuk olyan „csúcsidei tehermentesítő” járatnak, munkanapokon reggel az egyszerre munkába és iskolába induló helyieket juttatja le fennakadás nélkül a földszintre. Hétvégén csak egy lift üzemel. Érdekesség még, hogy a liftben egy kezelőszemély ül, ő ellenőrzi a jegyeket és bérleteket, valamint indítja a liftet (nyomja meg a gombot).
A választási lehetőség nem sok: földszint-közép-emelet.
Kilátás felülről lefelé. Bal oldalon a kosevói stadion hírhedt gyakorlópályája, ami a háború óta temetőként funkcionál...
Lentről nézve eszünkbe jutott, hogy fent, a lakótelep mögött húzódó családi- és sorházas övezet Szarajevó elit lakónegyede lehet. Ebben tévedtünk, talán az egyik legszegényebb. A munkájukat elvesztettek, vagy dolgozni éppen nem akarók laknak ott, a kilátásukat a városra viszont sosem veszítik el.
Gyalogoshíd, szolgáltatóház, lakótelep, ide is elért a panelláz
Emellett a város fejlődik, a háborús sebekből egyre kevesebb látható. Az emberek segítőkészek, sokuknak a turizmus az egyetlen megélhetési forrása.
Sajnos a horvát vasút bezárkózása miatt vasúton csaknem lehetetlen elérni Szarajevót, ez átszállás nélkül a 2012-es menetrendváltás előtt volt lehetséges. Ma ez oda-vissza csak zágrábi kitérővel lehetséges, ami viszont két plusz éjszakát jelent.
2007-ben 0,8 KM (konvertibilis márka) volt a liftjegy, ez kb. 100 Ft-nak felelt meg.
A felirat szerint a JKP GRAS üzemelteti a liftet, merészebbek gyalog is nekiláthatnak