Hova megy ez a vonat?

Kisvasútra! – Autó nélkül? (5)

2013. április 30. Szerző: biciklis bakter

A mai célpontunk ugyancsak nincs messze a fővárostól, és vasúti kapcsolata is eléggé jó. Sőt, itt található az ország egyik legújabb építésű vasúti pályája. A Mátravasútra látogatunk.

Gyongyos1.jpg

Gyöngyös végállomás, egy érkező mátrafüredi vonat és egy indulásra váró lajosházi kocsi.

A Mátravasút két vonala a turisztikailag erősebb Gyöngyös-Mátrafüred, és a kevésbé erős, de szubjektív meglátásunk szerint szebb Gyöngyös-Szalajkaház. Lajosháza és Szalajkaház között 2009. október 10-én adták át az új vasúti pályát, de nem volt hosszú az öröm, a csapadékos időjárás erősen megrongálta a pályát. A forgalom újrafelvétele 2012-ben történt meg, miután a vízelvezetést megoldották, és az elmosott pályát helyreállították.

Szalajkahaz2.jpg

Szalajkaház, az új végállomás

A kisvasút legjobban nagyvasúttal érhető el. A Budapest-Keleti pályaudvarról óránként :00-kor induló egri illetve sátoraljaújhelyi IC vagy gyorsvonatok Vámosgyörkre minden óra :04-kor érkeznek. Ezekhez a vonatokhoz hol óránként, hol kétóránként :15-kor csatlakozik a Gyöngyösre menő rövid ingavonat. A Gyöngyösre :31-kor érkező vonattól az állomás előtti utcán végighaladva majd jobbra fordulva kb. 5 perces sétával érhető el a kisvasút végállomása. A kisvonatok :45-kor (Mátrafüred felé) és :50-kor (Szalajkaház felé) éppen úgy indulnak, hogy a vonatról elérhetők.

Lajoshaza1.jpg

Lajosháza, a közelmúltig (ideiglenes) végállomás

Az egész napos túra után megfáradtan már nem annyira pörgős a lejövetel, bár Gyöngyösön kissé szedni kell a lábakat. Gyöngyösre Mátrafüred felől :37-kor, Szalajkaház felől :34-kor ér le a vonat, így a nagyvasút állomásról :44-kor induló személyvonatokhoz kissé ki kell lépni az utat. Ha a visszaúti jegyvételről előre gondoskodunk, akkor nem lehet gond a vonat elérésével.

Gyongyossolymos1.jpg

Gyöngyössolymos belterületén szép patakparton és házak között kanyarog a kisvasút

Habár bizonyos időszakokban óránként van Gyöngyös-Vámosgyörk személyvonat, mégis azért érdemes kilépni a vonatra vezető sétautat, mert Vámosgyörkön a Főváros felé nincs jó csatlakozás. Mivel egy szerelvény ingázik, a pálya jelenlegi állapotában nem tud megfordulni olyan rövid idő alatt, hogy a :15-ös vámosgyörki indulásról visszaérkezzen az ugyanazon órai :51-es Budapest felé induló IC vagy gyorsvonatig. A visszaérkezés csak :00-ra sikerül, ami miatt 51 perces kényszerpihenő vár az utazóra Vámosgyörkön.

Vamosgyork1.jpg

Eltéveszthetetlen a Vámosgyörk-Gyöngyös személyvonat szerelvénye

Mindezek ellenére igencsak kellemes, akár fél napos kirándulásra is kitűnően alkalmas a Mátravasút.

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr775253491

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Thomas a laprugós · http://hovamegyavonat.blog.hu 2013.04.30. 08:22:22

Két megjegyzés:

A Szalajkaház felé vezető vonal kezd megerősödni: ennek fő oka a sok vonatot tartalmazó menetrend. Szalajkaház már egész közel esik Galyatető, Mátraszentimre térségéhez, melyek a 24-es főút forgalmi tengelyén kívül találhatóak, így buszos kapcsolataik valamivel gyérebbek. Szinte mindegy, hogy egy túrát az ember Bagolyirtáson, vagy a Szalajkaháznál fejez be...

A Gyöngyös-Vámosgyörk vonalnak számomra alternatívája az ugyanezen útvonalon közlekedő autóbusz, illetve a Hatvan-Gyöngyös busz (már ha a közvetlen pestit egyáltalán nem számítom). Bár ebben a konkrét esetben, a kisvasútról átszálláskor nem lehet vele időt nyerni.

újember · http://vasut.kTeam.hu 2013.04.30. 15:28:02

A menetrendi újításért, jobb hozzáállásért a vasút kiérdemelte a megnövekedett figyelmet, utaslétszámot, és természetesen a híradásokat!
Éljenek soká, váljanak példává arra, hogy egy, turistavasúttá "ledegradált" vasút újra betöltheti természetes szerepét a hivatásforgalomban, horribile ductu a teherszállításban.
Vajon miért (csak) Csömödéren éri meg az erdei vasút rendeltetésszerű üzemben tartása?
süti beállítások módosítása