Hova megy ez a vonat?

Minek színezzelek?

2013. június 27. Szerző: biciklis bakter

A közösségi közlekedés járműveinek színéről vitát nyitni igencsak bolondság, hiszen az, hogy kinek mi tetszik, ízlés dolga. Most nem is arról lesz szó, hogy szép-e a narancsvörös, vagy jobb-e egy Bz motorkocsin az „égkék” festés, hanem inkább azokat a rendezőelveket szeretném feltárni, amelyek ahhoz kellenek, hogy egy flotta egységes, összeszedett legyen, és jól mutasson az utcán, vagy éppen a pályán. Nézzük először meg, most nagyjából mit vélünk felfedezni!

DSCF2285_kicsi.jpg

Színkavalkád a Szilik 50. szülinapján. Miért is vannak más-más színre festve?

1. Lehetséges rendezőelvek

A flottaszín megválasztása igencsak fontos marketinglépés, mert erről a megjelenésről fogják felismerni a szolgáltatót, különösen úgy, hogy a piacnyitás - főleg országos szinten - lassan a küszöbön van (vasút és busz esetében egyaránt). De egyébként is, egy jól kitalált és felépített társasági imázsnak fontos része a közlekedő járművek külső és belső megjelenése.

Szemügyre véve először a vasúti társaságokat, azt látjuk, hogy ahol államvasúti dominancia van, ott az állami vasúttársaság általában nem egységes színtervet használ, legfeljebb színeiben hasonlókat, de különféle megjelenéssel, akár szolgáltatás-típusonként eltérővel. Kevésbé jellemző ez a rendeződés a kisebb magánvasutakra, ahol inkább a cég imázsának egységes megjelenésére törekszenek, és a társaság színei és mintái egységesen jelennek meg a vontatójárművektől a személykocsikig (Lásd GySEV), hiszen számukra lehet lényeges kérdés, hogy az utasok meg tudják-e különböztetni őket az állami cégtől.  Ezen megállapítások igencsak sommásak, biztosan van alóluk számos kivétel (reméljük, a szabályt erősítik), de ebből kiindulva az alábbi következtetések vonhatók le:

A főbb rendező elvek tehát az alábbiak lehetnek:

  • járműtípusonkénti színezés, vagy
  • szolgáltatási szint, vagy termék szerinti színezés, vagy
  • egységes megjelenés a cég kialakított imázsának megfelelően.

DSCF14486_kicsi.jpg

Az Appenzeller Bahn vonata három különböző korú kocsiból, de mindháromra ugyanazt a színkombinációt használja.

A Volán-társaságok is inkább a nagy állami vasúthoz hasonlatosak. Mind a 24 Volánnak megvan a jellemző színkészlete, de azt már nem lehet állítani, hogy teljesen egységes színtervet követnének a járműveken, inkább talán járműcsaládonként, vagy beszerzési csomagonként eltérőt. A kérdéskört sokszor befolyásolják a beszerzett használt járművek, amelyeknél sokszor nem forszírozzák a flottaszín átvételét, amely egyébként sem feltétlenül mutat jól az eddig nem használt típusokon.

Mi lehet a használtan vett buszok át nem színezésének fő oka? Leginkább az, hogy egy autóbusz élettartama (műszaki szerkezetének és pályájának kapcsolatából fakadóan) jóval kisebb egy vasúti járműénél. Ezért közgazdaságilag arra jutunk, hogy egy buszt fajlagosan drágább átfesteni, mint egy vasúti járművet, amelyeknél még a használt beszerzések esetén is ez jellemzően előbb-utóbb azért megtörténik (emlékszünk még a piros és türkiz halbikra?)

2006-tól a halberstadti kocsik a MÁV-nál az eredeti német színeikkel álltak forgalomba, egyből kétfélével: a piros és a türkiz kocsik egy vonatba sorozva igazán "szemet gyönyörködtetőek" voltak. Ha már imázsról beszélünk: bizony jól látszott, hogy ezek máshonnan levetett járművek. Aztán még ugyanebben az évben elkezdődött az átszínezés, és elég sokáig tartott, ezért aztán ugyanolyan kocsitípus egyidejűleg háromféle festéssel volt látható.

Nézzük meg a városi közlekedést is! Találkozhatunk itt is igen nagy számban egységes színezéssel, ahol valamennyi jármű (különböző fajták) ugyanazt a színtervet viseli, megengedve a jármű jellegzetességeiből adódó kisebb eltéréseket. Elsősorban e körben a város meghatározó színei tűnnek fel a járműveken (pl. Belgrád: Piros-kék, Eszék: kék-fehér, Pozsony: piros-fehér). Nem ritka a közlekedési társaság által kitalált egységes flottaszín sem, ugyanezen megjelenési formával, tehát egységesen valamennyi járműre kiterjesztve (pl. Miskolc: zöld-sárga-kék, Volán társaságok egy része). Vannak azonban olyan társaságok is, ahol a járműfajtákat különbözőképpen színezik, sokszor hagyományból (nagy általánosságban beszélünk!): ilyen Budapest példája is, ahol a villamos hagyományosan sárga, a troli piros, a HÉV zöld, a busz pedig kék.

DSCF2374_kicsi.jpg

Ikarus 415-ös, de mintha valami nem stimmelne a többihez képest... Igen, az ajtók nem zöldek, és az orráról is eltűnt a kétféle zöld csík.

Helyi közlekedés esetén tehát az alábbi elveket különböztethetjük meg:

  • hagyományos (járműfajtánkénti) színezés,
  • egységes megjelenés a cég kialakított imázsának megfelelően, vagy
  • egységes, a város színeinek megfelelő színezés.

Meg kell említenünk azokat a városokat is, ahol a költségvetés annyira alacsony, hogy a színezés nem tartozik az ötven legfontosabb probléma közé. Szarajevó jó példa minderre tarkabarka villamosaival, és azokkal a solingeni származású szóló trolikkal, amelyek a mai napig a német nyelvű reklámokkal futnak.

Mielőtt a kedves olvasók egymásnak esnek a fentiek kapcsán, gyorsan leszögezem, hogy erősen általánosítva kerültek a fenti kategóriák megállapításra, és a következő részekben szeretném szétboncolni mindegyik nagyobb csoport elveit, illetve gyakorlatát. A „de miért bilikék?” típusú alapállás helyett tehát olyan alapon vizsgálódok, hogy hogyan lehetne rendezni a sokszor kaotikus színezési gyakorlatot, hogy ne úgy nézzen ki a járműparkunk, mint a börzén összevásárolt modellvasút-készlet.

DSCF2375_kicsi.jpg

Combino, ami kicsit más árnyalatú sárga, mint az addigi UV és Ganz villamosokon megszokott, de hogy kerül a kék-zöld csík az ajtók fölé? A következő részekben kiderül.

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr25379765

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lenry 2013.06.27. 09:38:02

ez egy érdekes téma, várom a folytatást

matteo14 2013.06.27. 10:37:35

Felcsigázott a bevezetõ. Arról lesz pár sor,hogy mennyire (nem) szerencsés,hogy mostanság a busztársaságok leginkább fehér buszokat szereznek be,amin csak egy kisebb-nagyobb logó utal a cégre?

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.06.27. 11:55:47

Miért bilikék?

Olyan szempontból fogunk-e vizsgálódni, hogy egy színterv mennyire praktikus?

Lásd a buszok kékje. Az eddigi indigó igénytelen volt koszra, apróbb karcokra. a bugyikéken minden apró koszfolt és karcolás meglátszik.

biciklis bakter · http://hovamegyavonat.blog.hu/ 2013.06.27. 15:17:21

@matteo14: Igen, mindenképpen erre is szeretnénk kitérni, és keressük az okait. A téma a szerkesztőségben annyira elszabadult, hogy úgy tűnik, legalább három cikkre való vasúti téma hever előttünk, további hármat lehetne megtölteni csak a BKV-val, és akkor még ott vannak a Volánok. Igyekszünk. :)

biciklis bakter · http://hovamegyavonat.blog.hu/ 2013.06.27. 15:19:25

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Igen, érdemes ezt a nézőpontot is megvizsgálni, a színválasztás praktikussága is fontos szempont, tekintve a piacon fellelhető palettát, annak árát, ami fordítottan arányos a gyakoriságával, ott van még a javíthatóság, stb...

Aureliano Buendía 2013.06.27. 18:40:33

Na, ez (szintén) egy érdekes téma, várom a kibontását.

@matteo14: @biciklis bakter: nagyon leegyszerűsítve azért fehér, mert az a legolcsóbb festék. Bármilyen más fényezés némileg megdrágítja. Szűkebb környezetem a Volánbusz felségterülete, nekem az sárga (mármint a helyközi). Ezek a fehér, jellegtelen buszok nagyon nem tetszenek. A kingkong egyenesen borzasztó (itt jegyezném meg, a legszebb busz szerintem az E94G).

A dávidkék busz - bár valóban „innovatív” szín - nem illik Bp. arculatába, még akkor sem, ha gumikalapáccsal próbálják azt megváltoztatni. Itt szabadjon megjegyeznem, hogy a buszok eredetileg (indigó?)kék-ezüst színűek voltak, míg a villamosok sárga-fehérek, az ablak vonalában barna csíkkal, ami szintén a hagyomány része. És nekem némileg bajom az, hogy kukázzák a hagyományokat.

De ha vasút, ugyanilyen hagyomány, hogy a „villany kék, a diesel piros” - nagyon leegyszerűsítve. És jött a Flirt meg a Talent. Szerencsére az újabb adag Flirt visszatalál a hagyományokhoz.

jack o'neill 2013.06.29. 08:00:02

@uraaam:
Tényleg hit vita a szín. Pl én a villamosokon a sárga-barna-fehér színt szeretem, de azért, mert az UV-knak jól állt. Egy Combino-n viszont már el se képzelném. Vagy 15 évvel lenne tőle idősebb a villamos.
De, ott van a skyblue a buszoknál. Egy égkék Ik412-es szinte egy más busznak tűnik (újabbnak, modernebbnek), miközben marad egy nagy kalap szar uganúgy. Nálunk járt egy ideig egy VT-s Merci kék-szürkén, majd jöttek az MDV-k skyblue-n és utóbbi festés, ahogy hallottam az utasokat, jobban tetszik nekik. A skyblue behozatala szerintem mindenképpen jót tett a budapesti arculatnak. Egy fríssebb, szebb, modernebb, fiatalosabb, vidámabb színvilág, nem pedig olyan szomorú, koravén, depressziós, mint a régi. (Hála Isten az ezüstöt a szürke helyett nem erőltetik, mert úgy nézne ki busz, mint ami a II. Vh-ból tért volna vissza.)

Amúgy azt már megfigyeltem, hogy a régi színekhez való ragaszkodás csak a közlekedésbarátok mániája.
Pl az utasokat hallva/látva szeretik a piros FLIRT-eket és mikor az ember mondja/mutatja a hagyományosabb "kék"es színezést, szinte felháborodnak, hogy ezt miért kell?
Én eddig akiknek mutattam az "új kék" festést a FLIRT-ekről az mind, kivétel nélkül rosszalását fejezte ki. Senkinek nem tetszett!
Szóval úgy tűnik, nem mindig gond, ha egy-egy dologot frissítenek.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.06.29. 11:25:09

@jack o'neill:

"eddig akiknek mutattam az "új kék" festést a FLIRT-ekről az mind, kivétel nélkül rosszalását fejezte ki."

- De azt ugye tudták, hogy nem a jelenlegi állományt festik át, hanem azok új darabok lesznek.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.06.29. 11:27:05

Egy érdekesség a témához:

users.atw.hu/ibigoo/kepek/5344_thumb.jpg

Még nem volt hazai Talent, az illetékesek csak tologatták a tendert, mikor MSTS alá valaki átszinezte.

jack o'neill 2013.07.01. 05:47:32

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

Mivel a jelenlegi, 60 darab FLIRT is át lesz festve pirosról kékre a revízió alkalmával, így ez lényegtelen.*

*Ez is tipikus. A Stadler az első 42-45 darabon most festi újra a piros részt Celldömölkön, mert az egyik külföldi flottán találtak az ablakoknál valami korróziós malőrt és biztos ami biztos alapon előre mennek a gondnak. De, a Startnak annyi esze nincs, hogy ha már úgyis fest a gyártó, akkor most barmoltassa kékre a gépeket. Nem... Jó dolog a plusz munka...

Aureliano Buendía 2013.07.01. 19:01:02

@jack o'neill: jó, de a Magya Álomvasutak nem úgy működik, hogy hirtelen talál egy kis pénzt, amit gyorsan elkölt fényezésre. Azt még előbb engedélyeztetni kell, majd közbeszerzési eljárást kell kiírni a közbeszerzési eljárásra, melyben megpályáztatják a sárga festék beszállítóját is. Aztán a vesztes megtámadja az eljárást, tehát megint csúszik az egész projekt. És akkor még a finanszírozó megpályáztatásáról szó sem volt.
Ezek évek. Addigra pont eltelik az az pár év, mire esedékes lesz az ominózus nagyjavítás.*

*ha a fent leírt fikció bárminemű hasonlóságot mutat a valósággal, az nem a véletlen műve.

Aureliano Buendía 2013.07.01. 19:15:00

@jack o'neill: igen, javarészt hitvita. Ugyanakkor hozzátenném, hogy az én ismeretségi körömnek az a része, mely nem kimondottan közlekedésbarát, szintén viseltetik szívbéli vonzalommal az új dávidkékkel szemben. Persze nem reprezentatív a felmérésem.

Szerintem azok, akik a piros FLIRT-tel mennek, inkávv annak örülnek, hogy nem a hugyos Bhv jut nekik.

Én továbbra is azt gondolom, hogy fontos a tradíció is a színválasztásban. Persze lehet azt újragondolni, de a hagyományok figyelembevételével. Itt jegyzem meg, hogy régi 412-es IK színezés, és a „gyros-280-as” fényezésén is lehetett volna még egy kicsit töprengeni.

Akár a BKV, akár a MÁV esetében fontos az, hogy a „termék” felismerhető/beazonosítható legyen.

(Az ördög ügyvédjeként meg kell jegyezni, hogy a Citro jól mutat amúgy ezzel a festéssel, de nem székesfővárosunkban).

A vasút esetében is áll az a véleményem, hogy nem ártana, ha a grafikusok, arculattervezők bontanának még pár energiaitalt, és tovább ötletelnének azon, hogyan is nézzen ki pl. a hetvennyolcadik generációs IC+-% kocsi, mert ez eddig kb. kettőből nulla. Főleg az utolsó, mely inkább a CD farvizén próbál valamit alkotni. Szerintem a csehek pl. nagyon elkaptak valamit.
süti beállítások módosítása