Ami a repülősöknek a FlightRadar24, az a vonatosoknak a Vonatinfó. Rendkívül hasznos szemléltetőeszköz arra, hogy tudjuk, mikor érdemes elindulni az állomásra, és hogy jön-e egyáltalán a vonatunk. De tudjuk-e követni az Adriára utazó ismerősünk vonatát, ha átlépte a határt? Ennek is utánanéztünk.
A Vonatinfó
A MÁV-START térképes vonatinfó-szolgáltatása egy Google-térkép alapú élő (vagy közel élő) alkalmazás, amely a mozdonyokon, motorvonatokon lévő mozdonyfedélzeti berendezés (MFB) műholdas adatai alapján mutatja meg, hogy az adott vonat merre jár. A mozdonyvezetőnek az MFB-be minden esetben be kell táplálnia a vontatott vonat számát. Az alkalmazás ezt az adatot, és a mozdony GPS-pozícióját adja össze az ELVIRA menetrendi adataival, és eképpen tünteti fel a pöttyöt a térképen (vonatszám és viszonylat). A terv-tény időadatok a központi forgalom-ellenőrző rendszer adataiból, vagy kézi adatbevitellel töltődnek. A vonat pontosságára vonatkozóan a megjelenítés színkódokkal történik, a jelmagyarázat a bal alsó sarokban található. A késés okát most már egyre gyakrabban felvezetik a rendszerbe, így azt is megtudhatjuk, mi miatt pirosodik a pötty.
A gázolás miatt késett személyvonat már Debrecenbe ér. A jobb oldali mezőben a menetrendi adatok alatt pirossal láthatók a tény-adatok, zöld háttérrel a már érintett állomások, és dőlttel a várható érkezési idők. A vonatra kattintva útvonala piros vonalként jelenik meg.
Kell nekünk információ a késésről?
A Vonatinfó általában 15-20 perc késés fölött tájékoztat a késés közelítő okáról is, pl. hogy gázolás vagy műszaki okok miatt késett-e a vonat. Szerintünk nagyon hasznos információ, ezt korábbi utastájékoztatással foglalkozó cikkünkben már említettük.
Az összes vonat látható a térképen?
Nem, ugyanis csak azok a vonatok láthatók, melyek fel vannak szerelve MFB-vel, illetve adatot küldenek a rendszerbe. Így nem láthatók a Románia felől bejáró Csauruszok által vontatott nemzetközi vonatok, és nem láthatók a GySEV-mozdonyok által vontatottak sem.
Igencsak gyér forgalmúnak látszanak a GySEV vonalai, pedig számos személyszállító vonat van úton.
Az iEmig-ből látható, hogy a Győr-Soipron vonalon csak a MÁV-TRAKCIÓ 480-as sorozatú Traxx-mozdonyát látja a térképes vonatkövető a 938-as számú IC-vel.
Honnan tudom, hogy az adott vonaton milyen mozdony vagy motorvonat van?
Ehhez kicsit tovább kell ásni. Az Elektronikus Menetigazolvány (iEmig) fantázianevű rendszer ugyancsak az MFB-ből dolgozik, de más adatokat vesz (jármű pályaszáma, típusa, sebesség, külső hőmérséklet). Ezt egy külön felületen tudjuk megnézni, így ha teljes információt akarunk egy vonatról, akkor a két ablakot egymás mellett kell megnyitnunk.
Szili a 20-as vonalon, Szombathely felé Városlődnél tart.
Észrevehető, hogy a Vonatinfó és az iEmig között kisebb eltérés mutatkozik, az iEmigen a vonat előbbre jár. Ennek oka az adatok feldolgozásának idejében keresendő, a pontosabb adat tehát az iEmig.
Balra a Vonatinfó, jobbra az iEmig adata egy Katica személyvonatról ugyanazon pillanatban lőve. Hol is van a vonat? Valójában a Balaton utcánál épp.
Aki magával szeretné vinni az utazáshoz mindezt, ráadásul egy felületen, akkor a VonatDroid alkalmazás okostelefonra való letöltésével kezébe veheti a vonatainak követését.
Ammenyire örülünk a Vonatinfó létezésének, annyira elkeserítő, hogy az okostelefonokkal egyre nagyobb arányban felszerelt utasok igényeivel a vasúti társaság egyelőre nem törődik. Az Androidra írott VonatDroid sajnos a MÁV-START-tól teljesen független kezdeményezés, szerencsére azonban jól látszik rajta, hogy vasúthoz értő, azt szerető szakemberek fejlesztik. Aki teheti, feltétlenül próbálja ki.
A szlovák és cseh vonatkövető
A vlaky.net portálról, vagy a poloha.vlaku.info oldalról érhető el a szlovák vasút vonatkövető térképes alkalmazása, amely jelentős hasonlóságokat mutat a magyar Vonatinfóval (a szlovák volt előbb). A főoldalon a jobb hasábban található a „Poloha vlaka” térkép. Az elv ugyanaz, a pontos vonatok zöld pöttyel, a késők a sárgától a pirosig terjedő skálán vannak jelezve, ha ráállunk a vonatra, akkor a vonat számát, viszonylatát, és a késés (meškanie, mešká - késik) mértékét is látjuk. A „včas” azt jelenti, hogy a vonat pontos. A poloha.vlaku.info oldalon a „tabúl’ka”-ra átkattintva listázva is láthatjuk a vonatainkat, a késés feltüntetésével együtt, illetve szűrhetünk statisztikákat a különböző vonattípusokra.
A kívánt vonatra csak rá kell húzni az egeret, és megjelennek az adatok: kezdő-célállomás, vonatnem és vonatszám (Os=osobni, azaz személy), és a késés.
A cseh verzió szinte ugyanígy működik, azzal, hogy az egyes vonatokra itt is rá kell kattintani, mint a magyar Vonatinfóban, és a késést a „Zpoždění” jelenti.
Ahhoz, hogy az információk előjöjjenek, rá kell kattintani egy vonatra. Valamennyi vonat nem jelenik meg elsőre, a jobb felső sarokban be kell pipálni a kívánt vonatnemeket a megjelenítéshez.
Horvát vonatkövető, a listázós módszer
Kicsit több utánajárást igényel, ha a horvát rendszerben akarunk kutakodni. A vonatkövető használatához nem hivatalos, tematikus oldalakon át a legkönnyebb hozzáférni. Az egyik ilyen elsődlegesen a horvát GM-mozdonyok viselt dolgainak lekérdezésére szakosodott, a másik pedig úgy általában a horvát vontatójárművekre. Előbbi angol nyelvű, így kiigazodni is könnyebb annak, aki nem ért horvátul. A „train running enquiry” alatt a menetrend, a „train consist enquiry” alatt a vonat összetétele érhető el gyorsan.
Ne tévesszen meg a 2011/12-es menetrendi időszakra vonatkozó utalás, a lekérdező modulok a hatályos és élő adatokra irányulnak.
Mindkét lekérdező esetében közös pont, hogy a vonat számát ismernünk kell. Ezt a szintén lekérdezhető menetrend alapján könnyedén meg is tudjuk határozni. A vonatszámot beírva a megfelelő mezőbe a rendszer kiadja a vonat leközlekedésének terv és tényadatait, és a késést a sor végén. Ha nem akarunk visszalépni a főlapra, a menetrendi időadat-lista alján a „pregled sastava vlaka” linkre kattintva előjön a vonat összetétele UIC-pályaszámokkal együtt: felül a vontatójármű, és alatta a kocsik. Visszatérni a „pregled kretanja vlaka” linkre kattintva lehet.
A tegnapi 5503 (Perković-Split) személyvonat összeállítása. Pirossal a késés: 18 perc, melyről a "Pregled kretanja vlaka" linkre kattintva meg is győződhetünk. Ezen a felületen csak a napi adatokat láthatjuk, a hz-mapper.net oldalon viszont visszamenőleg is lekérdezhetjük.
Ezen rendszer annyival tud többet a fentiektől, hogy lekérdezhetők akár a tehervonatok is. Ismerve a vonatszámot (amit pl. egy adott mozdony előző havi munkájának lekérdezésekor kinyerhetünk), beírva a keresőbe, megkapjuk annak menetrendjét, és a „pregled sastava vlaka” linket használva a kocsi-összeállítás ki is nyerhető, sőt, ott fel van tüntetve a rakomány is (a személyszállító vonatoknál is: „putnici”, azaz utasok).
Miután a főoldalon kiválasztottuk a mozdonyt, előjön az elmúlt havi tevékenysége. Itt megnézzük, melyik tehervonatra vagyunk kíváncsiak, és ezt beírjuk a "train consist enquiry"-be
Láthatjuk a pályaszámot, a kocsi sorozatát, a tartalmát, a feladó- és célállomást, és a tömeget is.
A keresőablakok között olyat is találunk („misc stock enquiry”, balra a szürke sávban), ahol az UIC-pályaszám megadásával egy adott jármű mozgása kérdezhető le, tehát ha van egy tehervagonunk, annak előző 30 napi mozgása a horvát hálózaton lekérdezhető.
A hz-mapper főlapja, a kitöltött keresési opciókkal
Ha egy vonat késéséről statisztikát szeretnénk, akkor hz-mapper.net oldalon lekérdezhetjük egy adott vonat meghatározott időszakon belüli adatait is, a „prikaži vlakove” mező használatával, ahová a „broj vlaka” mezőbe a vonatszámot, az „od” és a „do” mezőbe pedig az időintervallum kezdő, illetve végdátumát kell írni (év-hónap-nap formában, tehát a 2013. július 7-10-ig tartó időszakot így kell megadni: Od 130707 do 130710, lásd fenn). A jobb oldali „Izvod iz voznog reda” mezőben állomási menetrendeket kérdezhetünk le.
És a lista a lekérdezett vonatról, válasszunk egyet, és a már ismert felületen találjuk magunkat.
Ez az oldal aktuális állományi adatokat is szolgáltat, az alsó sorokban található járművekről. A „sva vozila” gombra kattintva valamennyi járművet kilistázza, a járműre kattintva információk nyerhetők az aktuális állapotáról, revíziós dátumokról és honállomásról is. A különböző állapotokat színekkel jelzi, a zöld járművek üzemelnek, a kékek revízión vannak, a pirosak revízióra várnak, a sárgák rendkívüli javításon vannak, általában rövidebb ideig). A szürkék nincsenek állományban, vagy tartós letétben vannak.
A 2062-016 pályaszámú mozdony adatai.
Merre jár az Adria?
A Vonatinfó és a horvát lekérdező programok együttes használatával követhető pl. a horvát tengerpartra, vagy onnan közlekedő Adria gyorsvonat is.Itt a magyar Vonatinfó, azt írja, hogy a késést külföldről hozta a vonat. 134 percet? Biztosan nem a Balatonnál szedte össze?
A fentiekben már bemutatott horvát lekérdezés után látható, hogy Križevciben (Kőrösön) történt valami, mert oda még 18 perc késéssel ért a vonat (utolsó oszlop adatai), de 126 perccel ment tovább. Mučna Reka a határ előtti utolsó állomás, tehát a Vonatinfó pontosan tájékoztatott, a késést szinte egészében Horvátországból hozta a vonat (július 11-én).
Zugradar – az osztrák vonatkövető
Az ÖBB online menetrendje függelékeként megnézhetők az osztrák hálózaton közlekedő vonatok, vagy lekérdezhetők vonatszám alapján. Itt azokat a vonatokat is látjuk, amelyek osztrák géppel külföldön közlekednek. A terv-tény adatokat az adott vonatra kattintva nézhetjük meg. Valamennyi vonatot csak akkor jeleníthetjük meg a térképen, ha ráközelítünk, mert a legkisebb nagyításon csak az EC-ket, IC-ket és RJ-ket mutatja. A vonatszámot a "Zugnummer" mezőbe kell beírni, ha egy konkrét vonat adatait szeretnénk tudni.
A képen a RailJetek, EC-k és IC-k. Nagyítani kell, hogy a többiről is kapjunk infót. Hogy információt kapjunk egy adott vonatról, rá kell kattintani.
Látható, hogy többféle megoldás működik a vonatkövetés terén, más-más részfunkciókkal.
De vajon van-e a gumikerekű ágazatnál valami hasonló? Ózsákpusztán a buszmegállóban állva vajon tudhatom, merre jár a buszom? Kedden erre is fény derül!