Kevés szó és kép esik a 2007-es vasútbezárásokkal sújtott vonalakról. A szüneteltetett vonalak egy részét 2010-ben visszanyitották, de egy jó részükön azóta sem jár vonat. Vagy mégis? Felszedték ezeket a vonalat? Netán színesfém-gyűjtők betevőjére fordítódtak a vasanyagok? Állnak még az állomásépületek? Egy forró augusztusi napon megnéztük, mi újság a Pápa-Tatabánya vonalon, amely 6 éve került le a személyszállítási térképről.
Garantáltan karbantartás-mentes fénysorompó Bakonytamásinál. Vajon hol hasznosultak az elszállított javak?
Túránkat Pápán kezdtük, ahol a csomóponti kiszolgáló szerepében már rég nem a MÁV-Trakció mozdonya játszik, hanem a DB Schenker Rail Hungária német eredetű járműve.
Az állomáson a Pápa-Csorna járat Bz-je árválkodott. Ez egyike a visszanyitott vonalaknak, ahol naponta 2 pár vonat van. Napjának nagy részét itt álldogálva tölti a jármű, állítólag így nagyon gazdaságos...
Első megállónk Nagygyimót, ahol nehéz felfedezni az egykori peront és az épületek helyét, de a rakodóvágány maradványai még láthatók.
Ugod megálló-rakodóhely volt, bár még azelőtt bezárták, hogy magára a vonalra lakat került volna. A II. osztályú HÉV épület viszont még egészen jól tartja magát. Ezeknek az épületeknek az a nagy szerencséje, hogy legtöbbjük lakóházként funkcionál.
Az első útbaeső nagyobb állomásunk Franciavágás. A nyomolvasás alapján idáig van kiszolgálás a vonalon Pápa felől, a fatelep ad fel még árut. Az állomáson a mellékvonalakon szokatlan Domino 55-ös biztosítóberendezés üzemelt, de leszerelték. A pályán gyomirtómenet közlekedett, mert a sínek tiszták, de az épület környékén (és ez jellemző az egész vonalra) méretes bozót nőtt.
Az ingatlankezelő az épületeket gondosan körbekerítette sárga szalaggal, mivel azok állapota nem garantálja a biztonságot.
Pápateszér, gondosan körbekerítve itt is sárga szalaggal, bár az épület még egész jól tartja magát.
Bakonytamási IV. osztályú épületét is lakják, viszonylag rendezett a környezet.
A pályán csak a gyomirtómenet halovány nyomai látszanak, de az űrszelvénybe már kezdenek behajolni a bokrok, fák.
Gic-Hathalom III. osztályú felvételi épületén is bedeszkázták a földszinti nyílászárókat, de az emeleten lakik valaki.
Veszprémvarsány következne, de idei helyett álljon itt inkább egy kép 2005-ből, amikor még négy irányból jöttek a Bz-k (egyszerre), és főtt a kávé a vonatszemélyzetnek. Négyóránként ismétlődve, jóval az ütemes menetrend "feltalálása" előtt!
Bakonybánk: még jól látszanak a peronok az egykori állomáson, de az utca felől elég komoly bozóton kell átkelni.
Bakonyszombathely már erősen az elveszés felé halad: a pályán látszik, hogy rég volt az a gyomirtózás.
Kisbér Déli Vasúti szabványépülete árválkodik az üres vágányok előtt. Két pár személyvonat van csak egy nap (a visszanyitott Komárom-Székesfehérvár irányokban), és nyáron erre járt Púpossal a fürdősvonat.
Császáron nem sok minden változott, kábé így nézett ki akkor is, mikor még járt a vonat.
Az egyik legszebben karban tartott épület a dadi, amely családi házként funkcionál, és a környezete is szépen rendben tartott.
Környe, a vonal összeágazása a Tatabánya-Oroszlány vonallal. Szinte évtizedeket ugrunk előre az időben, mikor megjelenik a gazos vágányokon a Talent.
Pár megállóhelyet kihagytunk, mert a közút nem követi a vasút vonalát, csak óriási kitérőkkel, sok tekergéssel lettek volna elérhetők. A vonalon egyébként a fénysorompókat is minden olyan helyen leszerelték, ahol még annyi forgalom sincs, mint Franciavágásra, vagy Környétől a bokodi hőerőműig. Így pusztul az állami vagyon, és évről évre kevésbé használható a magára hagyott infrastruktúra. A pálya még járható végig elvileg, de idő kérdése a vörös tárcsa.