Hova megy ez a vonat?

Megszűnő átszállási kapcsolatok Vácott - mekkora áldozattal járhat egy vágányzár?

2013. október 15. Szerző: Thomas a laprugós

Legutóbbi cikkünkben éppen a Vác és Balassagyarmat közötti, 75-ös számot viselő vasútvonal egykori elágazásáról, megszűnt határátkelőhelyéről írtunk. A napokban érvénybe lépő vágányzári menetrendek sajnálatos aktualitását adták azonban annak, hogy a vonallal ismét foglalkozzunk: Vác állomás átépítése miatt ugyanis több mint egy évig nem lesz a járatoknak csatlakozása a Budapest-Szob fővonal vonataihoz, annak ellenére, hogy erre a problémára lehetett volna megoldást találni.

Vác állomás átépítése idén szeptemberben kezdődött meg. A budapesti előváros egyik legforgalmasabb csomópontjáról van szó, ahol az ütemes menetrend 2004-es bevezetése a korábbiaknál több vonatot, és megnövekedett utasforgalmat eredményezett. Az állomás így mára kinőtte magát: a keskeny peronok, a parkolóhelyek hiánya, az utaskiszolgáló létesítmények állapota egyaránt kívánta a felújítást, átépítést. Vác utasszámok és bevétel szempontjából is az egyik legerősebb vidéki állomásnak számít, sok megyeszékhelyt maga mögé utasítva, jelentőségét tehát nagyon komolyan kell venni.

vac_75v.jpg

Vasárnap a váci állomáson, valamivel reggel fél hét után: a zónázók már elmentek, a személyvonatok is nemsokára indulnak. A forgalom ilyenkor persze nem nagy.

A 70-es vonal menetrendszerű forgalmára - bár rehabilitáció és felújítás több hullámban is történt rajta az elmúlt évtizedekben - számos veszély leselkedik. Ha eltekintünk a megáradó Dunától vagy a sár formájában a sínekre boruló hegyoldaltól, három gyenge pont akkor is marad: Budapest-Nyugati, Rákospalota-Újpest és Vác állomás a maguk vágányhálózatával, biztosítóberendezésükkel, technológiájukkal. Vágányzár nélkül, békeidőben is tudnak ezek az állomások kellemetlen meglepetéseket okozni, hát még most...

A magyar viszonyokhoz képest feszesnek talán nem, de pörgősnek mondható forgalomban a járművek műszaki hibái is nagy bajt tudnak csinálni, márpedig a vágányzár előtt és alatt sem példa nélküli, hogy egy Hernyó bemondja az unalmast (egyvágányú vágányzári szakasz kellős közepén ez roppant kellemetlen), de csak az is, ha a csíkos ingán három-négy ajtó használhatatlan.

Az elmúlt hetek 70-es vonali problémái nem jelentenek semmi szokatlant, mindez bárhol előfordulhat - mondhatnánk, itt azonban van egy különlegesség. A közúton uralkodó viszonyok, és a hivatali negyed könnyű elérhetősége miatt ugyanis az utazóközönségben nagyobb számban akadnak hivatalnokok, kormánytisztviselők is. Az egyszerű utasok bajairól egyébként meglehetősen sok áttéttel és szűrten értesülő Nemzeti Fejlesztési Minisztérium most "saját" - pontosabban dolgozói - bőrén tapasztalja a vasút és a beruházó koprodukcióját, és elégedetlenségének gyakran hangot is ad.

A kizárás időszakának nagy részében az állomás vágányainak csak töredéke áll majd rendelkezésre: ennek köszönhető, hogy a Budapest-Veresegyház-Vác vonal járatai már a vágányzár kezdete óta Vác-Alsóvárosnál fordulnak, és e héttől hasonló sorsa jutottak a börzsönyi vonal járatai is: az ideiglenes végállomás Kisvác megállóhely lett, mely Vác állomástól körülbelül két kilométerre, a város északkeleti felén található. Kisvácról nem mondhatni, hogy régi megállóhely: az 1990-es évek végén nyílt meg, azzal a céllal, hogy a közvetlen közelében található oktatási intézményekbe segítse a diákok bejárását. A 75-ös vasútvonal vágánya itt még a szobi vonalé mellett fut: Vácot elhagyva, Kisvácot és Fenyveshegy megállót is érintve, kilométereken keresztül, egészen Verőce határáig, de a fővonal vágányaival nincsen kiépített vágánykapcsolat.

Vizsgáljuk meg a 75-ös vonalat közelebbről!

Vác és Diósjenő között a hivatásforgalomban elsősorban Berkenye, Nógrád, és Diósjenő utasaira számíthat. A vonal közkedvelt a Börzsönyt járó kirándulók körében is, ők (főleg hétvégén) jelentős hányadát teszik ki a vonal utasainak. Diósjenő forgalmi lépcső, innentől kevesebb a vonat, kevesebb az utas is. Mindazonáltal, Vác felől egyik-másik itteni település elérésére van igény (Nagyoroszi, Drégelypalánk), illetve turistaforgalom még itt is van (bizonyítja ezt Sáferkút vagy éppen Drégelyvár megállóhelyek léte), illetve megjelenik néhány Balassagyarmat felé ingázó is, akiknek Nógrádról, Diósjenőről a közvetlen vonat kényelmesebb, mint az amúgy távolságban rövidebb autóbuszos utazás, mely egy rétsági átszállást is magába foglal.

djeno_75v.jpg

Diósjenő az egyik legjelentősebb állomás a vonalon. Néhány éve innen még járatok indultak a romhányi szárnyvonalra.

 

dregelyv75v.jpg

Drégelyvár megállóhelyétől a piros sáv turistaút vezet a néhány kilométerre lévő várromhoz.

Ami azonban közös jellemző, nem elhanyagolható szempont, és a vágányzár problémáját is okozza: mind a hivatásforgalmi, mind a szabadidős célú utasok közül bőven akadnak, akik számára Vác nem a végállomás, hanem a kialakított csatlakozási rendszert kihasználva, tovább utaznának, jellemzően Budapest irányába. Mi is a mi problémánk?

Kisváctól, a következő egy évben pótlóbuszok közlekednek Vácig. A szobi vonal zónázóinak menetrendi fekvése nem nagyon módosult, és nem is fog módosulni a vágányzár során. A 75-ös vonal menetrendi struktúráját változtatni infrastrukturális akadály miatt nem lehet: vonattalálkozásra Diósjenőig csak Szokolyán van lehetőség.

nograd_75v.jpg

Nógrádon csak az átmenő vágány használható. A rakodóvágány le van zárva, a korábbi harmadik vágányt régen elbontották, vonattalálkozás itt tehát nem lehetséges. A rétsági buszjárat kocsija pedig éppen a sínek melletti placcot választotta pihenésre. Az állomás az Országos Kék Túra egyik pecsételőhelye is.

A váci vonatpótló autóbusz azonban, az átszálláshoz szükséges gyaloglást (Vácon a busz nem tud közvetlenül az állomásépület elé beállni, mivel az egy szűk zsákutca), illetve a közúti menetidőt figyelembe véve, nem képes biztosítani azt, hogy a Budapestről érkező zónázó vonattól, el lehessen érni a normál menetrend szerint csatlakozó diósjenői vonatot, és nem működik a dolog visszafelé sem. Ez tehát azt jelenti, hogy a következő egy évben ezek az utasok jelentős menetidő-növekedésre, és váci várakozásra számíthatnak. Ezt persze nem mindenki fogja elfogadni: jár autóbusz Budapestre, Nógrád felé is, van személygépkocsi, no meg nem kötelező egy szabadidős célú utazást sem a mellékvonal irányába tervezni. A dilemmának lett volna utasbarát megoldása, ami azonban elbukott a MÁV-Start berkein belül. A lényege abban állt, hogy az átszállási lehetőséget Verőcén biztosították volna. A zónázó vonatok kivétel nélkül megállnak ott, és ez az állomás kevesebb mint egy kilométeres távolságra esik a település kisebbik, Magyarkút-Verőce névre hallgató, 75-ös vonali megállóhelyétől. A zónázó vonattal Verőcéig időnyereség érhető el, a falun belül pedig nem kell nagy közúti forgalommal számolni: így lett volna biztosítható egy olyan pótlóbusszal a gyors átszállási lehetőség, mely csak Verőce és Magyarkút-Verőce között vitte volna az utasokat. A terv, információink szerint alapvetően azon bukott el, hogy úgy ítélték meg, hogy a pótlóbuszt és személyzetét (a járművezetőn kívül jegyvizsgálót is kell a járatra vezényelni, a szabályozás értelmében) „nem érte volna meg” kirendelni.

DSCF5054uj.jpg

Diósjenő állomásépülete

A magyar vasút, és a jó ötletek viszonya…már megint, ugyanaz a nóta. Sokszor, sokan morgolódunk azon, hogy mennyire rugalmatlanok a vasutasok, illetve hogy mennyire képtelenek az utasok érdekeit is nézve dolgozni. Az igazán szomorú az, hogy egyénenként – itt messze nem ez (lenne) a helyzet. Képzeljük el, amolyan focis hasonlattal a szituációt: az új játékos van a csapatban, mondjuk egy kreatív támadójátékos, akinek mindig lenne valami egyéni megoldása. A régi vágású taktikát mindenek fölé helyező edző azonban az első virtuskodások után ledorongolná: taktika van, nem szabad egyénieskedni! A játékos ebbe szép lassan beletörődik – és végül akkor sem mer, és akar majd elindulni a labdával, ha előtte a kapuig szabad a pálya. Lesz belőle egy középszerű focista, és semmi több. Én nem gondolom, hogy az illetékes járattervező rosszindulatból mondott ellent ennek a javaslatnak: de ahány felettessel, más csoportok vezetőivel ezért konfliktusa keletkezett volna, és amilyen idegességgel várta volna az első napot, hogy működjön a korábban ki nem próbált rendszer – ilyen körülmények között, meg tudom érteni hogy ez nem alakult így.

DSCF6303uj.jpgEgyenesen Balassagyarmat, jobbra Romhány. A kép hét évvel ezelőtt készült, a látszat ellenére utóbbi vonal volt rosszabb állapotban: nem is tudta elkerülni a bezárást.

Nekünk mindösszesen az alábbi kérdéseink vannak:

  • Ha - remélhetőleg - a közszolgáltatási menetrend nem csak vonatdarab és vonatkilométer-adatok halmaza, hanem abban átszállási kapcsolatok is értéket képviselnek, akkor az NFM-nek mint megrendelőnek van-e véleménye, akarata egy ilyen vágányzári technológia elfogadásakor?
  • A KTI, akinek máshol még egy-egy szerelvény összeállításáról is van "jobb" ötlete, vajon képes lenne-e egy Vác átépítéséhez hasonló volumenű munka előtt a térség közlekedési kapcsolatainak felülvizsgálatára? Ha nem, akkor mivégre létezik ez a szervezet?
  • A MÁV-START részéről a vágányzári technológia tervezésében részt vesz-e olyan személy vagy szervezet, amely legalább minimálisan ismeri a főbb utasáramlatokat, utazási igényeket? Ha igen, az ő szava miért vész el háttérzajban?

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr435563002

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

király2644 2013.10.15. 09:31:22

Dilettáns MÁV... nem az utasok érdekeit nézik, már megint.... kíváncsi lennék, hogy az az egy fő buszvezető és 1 fő jegyvizsgáló a MÁV veszteségeinek ? %-át teszik ki. Gyanítom elhanyagolható... Vagy mi lett volna, ha a vonaton lévő jegyvizsgáló felugrik addig a buszra??? A fordulóba bőven beleférne, de nem, szivassuk meg a jónépet....

Fagyiügyi Miniszter 2013.10.15. 10:36:18

1.) A Vác-alsó - Kisvác pótlóbuszokon se nagyon van jegyvizsgáló (főleg estefelé...)

2.) Az Elvira továbbra is dezinformál a váci átszállást illetően (azt adja ki hogy Vác állomáson át lehet szállni 2 perc alatt.)

3.) Az állomás végponti oldalán fog épülni ideiglenes vágánykapcsolat, amelyen be lehetne jönni Vácra a 75-ös felől, de azt nem lehet majd személyforgalomra használni. Biztosan túl jó lenne (ja és a kezdőponton akkor meg miért nem lehetett ilyen ideiglenes váltókat beépíteni!?)

4.) Ma reggel csak ~100 utast nem várt meg a pótlóbusz Kisvácon. Aki esetleg Budapestre utazott volna dolgozni, annak volt ideje elgondolkodni azon hogy mi lett volna ha nem csak a magasságos kivitelező érdekei számítottak volna ennél az átépítésénél (is.)

Gabesz9 2013.10.15. 12:14:52

Valószínűleg a 75-ös vonalon kicsit megnőtt az utasforgalom. A váci építkezések ürügyén jó sok utast ismét vissza lehet szoktatni a buszra. Az a sok utas úgyis csak nyűg a vasút nyakán. Más. A 70-es vonal átépítése engem ugyan személy szerint nem érint, de egy kollégám, aki Vácról jár be dolgozni, és aki korábban mindig pontos volt, azóta rendszeresen 30-90 percet késik....

nagypapesz 2013.10.15. 12:57:11

"A terv, információink szerint alapvetően azon bukott el, hogy úgy ítélték meg, hogy a pótlóbuszt és személyzetét (a járművezetőn kívül jegyvizsgálót is kell a járatra vezényelni, a szabályozás értelmében) „nem érte volna meg” kirendelni."
És esetleg nem lehetne változtatni ezen az ilyen esetekben teljesen értelmetlen szabályozáson?
Ami a 70-71 vonalakon a váci felújítás indokán folyik, az gyalázatos!!

Albu 2013.10.15. 18:45:25

„a pótlóbuszt és személyzetét (a járművezetőn kívül jegyvizsgálót is kell a járatra vezényelni, a szabályozás értelmében)”

Az esetek felében nem látok kallert pótlóbuszokon, Sopron és Csorna között pl. nem volt vasárnap.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.10.15. 20:48:43

@Albu: Kb. 10-15-ször mentem az elmúlt évben Piliscaba és Pilisvörösvár térségében vonatpótlóval, sosem volt rajta. A vonatpótlót látom a kocsiból, nincs rajta sosem kaller.

efi 2013.10.15. 21:37:49

@Albu:
Azért, mert az a GYSEV, más szabályozás.
Egyébként felesleges is az a kaller. A vonaton meg 4 kocsira - ami akár 100-200 utas is lehet - van egy, ez pedig 2-3-4 busz, eleve nincs 2-3-4x annyi kaller, tehát elméletben sem betartható a MÁV-os szabályozás.

vanek ur 2013.10.15. 21:55:35

"az utazóközönségben nagyobb számban akadnak hivatalnokok, kormánytisztviselők is. Az egyszerű utasok bajairól egyébként meglehetősen sok áttéttel és szűrten értesülő Nemzeti Fejlesztési Minisztérium most "saját" - pontosabban dolgozói - bőrén tapasztalja a vasút és a beruházó koprodukcióját, és elégedetlenségének gyakran hangot is ad."

3 éven át tele volt az internet a fehérvári vonal felújítása miatti panaszokkal - kimaradó vonatok,zsúfoltság, állandó problémák (kábelvágás, biztosítóberendezés hibák, stb.) Nem történt semmi. A váci vonal késéseiről szóló panaszokkal - még a felújítás előtt - szintén teli volt az internet és a sajtó. Az esztergomi vonal 2 évig áll felújítás miatt. Egyik esetben sem történt semmi, mert nem vitte át az ingerküszöböt. Mondhatni, nem a megfelelő ember szívta meg.

Sajnos ez még nem jelenti azt, hogy akár a most futó többi felújításnál (pl. 100-as vonal), akár a jövőben tervezetteknél (hallottam ezt-azt rebesgetni a szolnoki Tisza hídról) bármi is változna a mostani gyakorlathoz képest.

dzsedáj 2013.10.15. 22:58:15

Szerintem járjatok repülővel! Magyarország jobban teljesít!

Thomas a laprugós · http://hovamegyavonat.blog.hu 2013.10.16. 09:19:12

@Albu: Ami azt illeti: elvileg elmehetne a vonatpótló jegyvizsgáló nélkül, de a szokásjog alapján (mivel a Start felelős az utasokért, ez a hivatkozási alap), ez egyfajta kifogáskeresésnek számít arra, ha valamit nem mernek, nem akarnak megcsinálni.

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

Az esztergomi vonalon elsősorban létszámproblémák miatt nincs kaller minden autóbuszon.
Egy Ik260-assal ipszilonban bárhol meg lehet fordulni. Idő végül is lenne rá...:)

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.10.16. 20:48:54

@Thomas a laprugós:

A KRESZ viszont közforgalom számára megnyitott területen (még a magánterületen is!) előírja, hogy autóbusszal tolatást végezni csak fedezőszemélyzettel szabad.
/Persze nem tartják be mindenhol/

Szabályos fordulási lehetőség Magyarkúton nincsen.

Thomas a laprugós · http://hovamegyavonat.blog.hu 2013.10.17. 09:00:11

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

Ha ezt komolyan is vennék, a Volán-járatok negyedét-harmadát le lehetne állítani, vagy plusz egy fő személyzetet kéne rá felvenni. :)

A buszállomások közforgalom számára nem megnyitottak (mert oda autóval te nem hajthatsz be), ott ezért lehet pl. halszálkás elrendezésű kocsiállásokat létrehozni?

jazzcool 2013.10.21. 15:24:28

a 75-ösön nagy segítség lenne, ha buszok közlekednének Diósjenő és Vác Alsó között, mert így alig lenne hosszabb a menetidő Budapestig, mint korábban. Jelenleg Budapestről pld Berkenyére 2 óra 14 perc a menetidő a korábbi 1 óra 10 perc helyett, ráadásul Kisvácon a semmiben, a sínek mellett kell várni a vonatot. Ez kb egy óra! és még esőbeálló sincs. Tessék kipróbálni tisztelt mávosok!

Albu 2014.06.01. 22:47:30

Javaslom a következő cimkéket hozzávenni: vác átépítés, vác állomás átépítés hibái, menetrend tervezés (utóbbi egybeírandó amúgy).
süti beállítások módosítása