Hova megy ez a vonat?

Térségi buszok - Gerecse

2014. február 18. Szerző: Thomas a laprugós

Blogunk a napokban ünnepli második születésnapját. Bemutatkozásunkban már a kezdetekkor jeleztük, hogy időnként autóbusz-közlekedéssel is foglalkozni fogunk– szó szerint ezt írtuk: „...a mélyére ásunk az ottani, jóval kiismerhetetlenebb menetrendi rendszernek (hátha megismerjük)…”. Az elmúlt két évben azonban kevesebbszer került sor erre, mint szerettük volna. Ennek okairól is szól most következő írásunk, mely kísérlet lesz megtörni ezt a gyakorlatot. Komárom-Esztergom megyében buszozunk egyet, megvizsgálva egy ottani menetrendi rendszert, és ötletelünk arról, hogyan lehetne javítani a hatékonyságán.

A vizsgálatra kiválasztott útvonalak a Gerecse hegység déli részében futnak: kis területű, ám annál hangulatosabb táj ez, melyet a turizmus annak ellenére sem igazán fedezett fel, hogy a fővárostól nem túl távol fekszik, és jól megközelíthető. Falvai zömmel közepes méretűek, szépen rendezettek – dolgos sváb telepesek népesítették be a tájat a török uralom után, és formálták mai arculatára. A buszközlekedés színvonala országos összehasonlításban jónak mondható: minden település elérhető, naptól és napszaktól függetlenül. A követési idők azonban hektikusak, és a különböző csatlakozások sem az igaziak. A legtöbb járatot a Vértes Volán üzemelteti, de a távolsági vonalakon jelen van a Somló és a Bakony Volán, illetve a budapesti agglomeráció felől a Volánbusz is.

071105 033.jpgReggel a Gerecsében. Ez a hét éve készült kép nem jöhetett volna létre, ha nincs a Lajosmizse-Esztergom viszonylatú hajnali vonat. :)

A Vértes Volán Zrt. hivatalos térképének egy részlete alapján, ismerkedjünk meg a hálózattal:

vertes_terkep_reszlet.JPG

A Tatabánya autóbusz állomásról induló járatok végighaladnak az egész városon, fölfűzve több fontos utazási célpontot (közintézmények, áruházak), majd az M1-es alatt átbújva egy kis szerpentinúton kapaszkodnak fel a Héreg-Tarjáni-medencébe. Útközben jobb kéz felől elmarad a Tornyópuszta nevű külterület, melyet néhány járat, egy betérés erejéig érint. Tarján településig az út mintegy fél órát tesz ki. Tarjánból három irányba fordulhatnak a járatok:

-       A 8406-os mező járatai Vértestolnán és Tardoson keresztül a tatai buszállomásra közlekednek. (Megjegyzés: a völgyben fekvő Tardosra ez betérést jelent, de alig van olyan járat, ami ezt kihagyja, mivel az utasforgalom ezt nem indokolja). A menetidő Tarján és Tata között bő háromnegyed óra.

-          A 8423-as mező kevés számú járata Gyermelyen át Szomorra közlekedik, illetve van közöttük, ami egészen Zsámbékig is elmerészkedik. Itt említendő meg a 8481-es mező (Volánbusz számozás szerint: 786-os busz), mely napi egy járatpárral a budapesti Széna tér és Tardos között létesít kapcsolatot (este oda, reggel Budapest felé).

-          A 8410-es mező (tovább egyenesen) a közeli Héregen ér véget. A járatok egy része innen azonban továbbhalad Esztergom irányába (8419-8422), valamint a távolságiak (1784,1851,1854) is.

Minket most főleg a Tata-Tatabánya-Tarján háromszög érdekel, de több olyan környékbeli járat is felsorolható, melyek kapcsolódnak a vizsgált vonalcsoporthoz: Tatáról a közeli Baj zsáktelepülésre jár autóbusz, Tardost pedig a Duna völgyével (egy hangulatos erdei úton, részben az egykori bikolpusztai kisvasút nyomvonala mellett) köti össze egy alvállalkozó üzemeltette járat. Esztergomból Nagysápon és Bajnán át Epölre járnak buszok. A Budapest-Zsámbék irányú buszok közül pedig több is van, ami Bajnán át Nagysápra is eljut. Esztergom és Tatabánya között számos autóbusz közlekedik a Gerecsén keresztülhaladókon felül, a Tata-Süttő-Esztergom útirányon át: lassúak, de forgalmasak.

925 007.jpg

Zöld erdő, hídmaradvány. A kisvasút Süttőn csatlakozott a nagyvasúthoz.

Járatsűrűségek:

Ha a legforgalmasabb Tarján és Tatabánya közötti szakaszt nézzük, munkanapokon 31 járatpárt találunk. 16-17 órás üzemidő mellett ez lényegében fél órás követés lenne, figyelembe véve azonban hogy ezt a csúcsidei sűrítések, és a távolsági járatok növelik meg ennyire, a gyakorlatban ez azt jelenti, hogy órás követéssel lehet számolni napközben (és nagyjából hétvégén is). A 8406-os mezőben nem minden járat megy végig, átlapolt jellegű a rendszer (tehát vannak például Tatabánya-Tardos, és Tarján-Tata járatok is). Munkanapokon ez 13-14 járatpárt jelent, hétvégén pedig mintegy harmadával kevesebbet (eltérő szombati és vasárnapi közlekedési rend mellett). A járművek nagy része egyébként „kintalvós”, tehát az autóbusz (vezetőjével együtt) valamelyik térségi településen lakik, és csak tankolni és karbantartásokra jár be a garázsba.

tata 094 20110524.jpgAz útvonal egyik fordakocsija E94-es.

Látszólag tehát rendelkezésünkre áll az a néhány alapinformáció, mely alapján megtervezhető egy új, ütemes menetrendű hálózat erre a vonalcsoportra. No és a végén még össze is hasonlíthatjuk a jelenlegi rendszerrel, a futott kilométer, járműmennyiség, és hasonló mérőszámok segítségével. A gyakorlatban azonban, külső szemlélőként nagyon nehéz feladattal kerülünk szemben, az alábbi okok miatt:

-     A helyközi buszok menetrendi struktúrája olyan, mint egy kártyavár. Apró elemekből épül fel, melyet ha bárhol megbontunk, borul az egész. Megpróbáltuk kibogarászni, a vonalcsoport járatain mi a pontos forda (azaz: adott járműhöz tartozó menetrend). Nem sikerült: egy-egy kocsi fél napra eltűnik Tatabányán, és azt csak a bennfentesek tudhatják, közben mennyit áll a telepen, vagy dolgozik más útvonalakon. De azt sem állíthatjuk biztosan, hogy van olyan járat, mely felmegy Tatáról Vértestolnára, majd üresen, utasokat nem szállítva visszagurul, és indul egyből Tarjánba: a menetrendi adatokból pedig mintha ez szűrődne ki.

-       A másik probléma a regionális forgalom kontra ütemes menetrend téma. Pontosabban: mi az a járatsűrűség, ami mellett ki kell állni az ütemesség mellett, és „nemet lehet mondani” az igényalapú (tehát: valamely munkahely, vagy intézmény „kőbe vésett” munkarendjéhez igazodó) közlekedésre?

-    Az átalakításhoz persze asztalhoz kellene ültetni az érintett Volánok képviselőit is: az ő rugalmasságukon, kompromisszum-készségükön sok múlna. És az már csak nehezítés, hogy a zsámbéki vonalcsoport Volánbusz-alvállalkozóhoz tartozik…

tata 017 20110524.jpgA szőlőhegyen végződő, Tatáról alig negyed órás menetidejű járat végállomásának neve: Baj, borkóstoló. Összeforgatható-e vajon ez a rövid járat az általunk vizsgált vonalak valamelyikével, és ha igen, mi lesz az alvállalkozóval?

Az itt említett kérdések miatt nem tudunk hát komplett menetrendi tervet bemutatni – így marad az ötletelés. Jópár sarokpont azonban akad:

  1. Tatabánya és Tarján között a 60 perces követés indokolt, és ezt munkanapokon csúcsidőben valamilyen sűrítő járatnak feleznie kellene. Hogyan adjuk ki azonban ezt a 60 perces követést?

(A)120-120 percenként egy tatai illetve héregi járattal?

(B) Vagy pedig a héregi legyen 60 perces alapütemben, és ezt felezze csúcsidőben a (közvetlen) tatai indulás?

(A) megoldás esetén minden nap azonos alapütem biztosítható Tatára, de Héreg felé a követés így 30-90 percesre változik, vagy átszállásos (és hétvégén nehezebben sűríthető). (B) esetén hétvégén és munkanap napközben a csúcsidőtől eltérő alapütem kell, és a járatok zöme inkább átszállásos lesz Tata felé, mint közvetlen.

  1. Tardos és Vértestolna esetében célszerű olyan menetrendet meghatározni csúcsidőn kívül, melyben az ellenirányú járatok nem ezekben a falvakban találkoznak. Ilyen módon a két település Tarjánon illetve Tatán keresztül (itt mindenképpen átszállással), gyakorlatilag óránként kaphat Tatabányára kapcsolatot.
  2. Kapcsolat az 1-es vasútvonal tengelyével: ennek biztosítása Tatabányán egyszerűbb, ahol a buszállomás a vasútnál található. Tatán a vasútállomás kiesik a város központja felé tartó járat útjából. A betérése persze megfontolható, de csakis a buszállomás érintését követően: ez esetben helyi közlekedésbe bevonása is vizsgálandó. 
  3. Közlekedés Esztergom irányába: amennyiben egy (120 percenkénti) Esztergom-Bajna-Tatabánya járat kialakítható oly módon, hogy hangolható az Esztergom-Bajna-Epöl járatokkal, illetve illik a Tatabánya és Héreg közötti rendszerbe is, mindenképpen megfontolandó. Nem kerülhető meg a távolsági járatok ütembe illesztésének kérdése sem. A mozgástér talán itt a legszélesebb: 120 percenként Esztergom, és tetszőleges dunántúli célállomás között közlekedő járattól kezdve, a mostani távolságiak helyükön hagyása mellett, nem ütemes összeköttetésre koncentrálásig, több megoldás is elképzelhető.
  4. Kapcsolat a Zsámbéki-medence irányába: a Budapest irányából Gyermelyre közlekedő járatok mainál szélesebb körű bevonása elképzelhető lenne. Jelenleg csúcsidőben 30 perces, hétvégén 60-120 percenként indul busz Gyermelyre, melyek mintegy fele Nagysápra közlekedik, a többi viszont csak odáig jár (illetve, esetleg eljut a falu külterületét jelentő Gyarmatpusztára).
  5. Tornyópuszta és Gyarmatpuszta ellátásáról is döntés kell: felmerülhet-e itt igényvezérelt közlekedés (tehát: betérés csak előzetes jelzés alapján), vagy az ellátást ütemen felüli járatokkal kell biztosítani, felmérve hogy a kevés számú utas mely időpontokban utazna? Itt kell megemlíteni, hogy a betérés kérdése Héreg esetében sem teljesen egyértelmű: a főút a falu szélén halad el, egy átmenő járat esetében a falu felső részén lévő fordulóba betérés mintegy 7-8 perces menetidő-többletet jelent.
  6. Tarján mint átszállási pont: az eddigi rendszerben is voltak átszállások Tatabányáról Vértestolna irányába, így ez az utasok számára egy megszokott, elfogadott dolog. Kérdéses ugyanakkor, elhanyagolható-e az átszállás igénye Héreg felől Tardos és Tata irányába – vagy ezzel valamilyen hivatásforgalmi ok miatt, tervezni kell?
  7. A reggeli csúcsidőben (mivel a járművek nagy része eleve külső telephelyes), valószínűleg nem érdemes ütemes menetrenddel számolni.tata 008 20110524.jpgÁtszállók Tata vasútállomáson. Van igény a helyi járatra.

Apró érdekesség, ha már vasút-busz átszállásról van szó. Tatabányán a Tarjánba tartó autóbuszok közül egykor több olyan is akadt, mely a napjainkban már nem használt Felsőgalla vasútállomásról indult, és nem a város központjából! Ez az állomás valaha forgalmas volt: a hegyeshalmi vonal Szárliget és Tatabánya közötti bevágásos nyomvonal-korrekcióját (a "tatabányai Grand Canyon" építését) csak az 1980-as évek végén végezték el. Ekkor kezdett eljelentéktelenedni az állomás, és szűnt meg a buszcsatlakozás is.

 071105 047.jpgForgolódik az Esztergom-Epöl járat Nagysápon. 10 perccel jött előbb, de szerencsére elértük...

A fentiek alapján néhány példa következik, melyet a hálózat csomópontjának számító tarjáni indulások és érkezések időpontjával szemléltetek:

A_A_0.JPG

Ebben a helyzetben a 2. és 3. pont teljesül, a 4. pont pedig adja magát, mivel Héregen rendkívül hosszú fordulási idő jelentkezne. A Tatabányáról minden óra 24 perckor érkező járatok itt pihennek, Tatabányán egyből fordulnak, és szükség szerint Héregre is átszaladhatnak. Ezekben van a tornyópusztai tartalékidő is. Az 5. pontnál alapnak vettük, hogy a zsámbéki vonalcsoport mostani menetrendjébe lehetőleg illeszkedjen, ennek megfelelően alakult ki az érkezési és indulási idő. (Megjegyzés: ez a nagysápi ütem fél órás eltolását jelentené.) Ezért nincs a rendszerben Tardos-Budapest járat, és új elem lett a Budapest-Héreg járat. Nem lehet persze elfeledni: mindez rendkívül korlátozottan, csak a délutáni csúcsban használható ilyen módon…

 A_C_0.JPG

Itt a hétvége is: a budapesti járat sűrűsége 120 perc, a Tatabánya és Szomor közötti utazásoknál mindenképpen várakozás van (bár ez a legkisebb rossz). A budapesti járat 40 perces visszaindulásra várakozása közben eljuthat Héregre is, de csatlakozást ekkor csak Tatabánya felől vehet, fordítva nem képes adni. Legfeljebb csak reggeli időszakban (főleg szombaton), amikor a zsámbéki vonalcsoport alapüteme részben eltérő, így a Budapest felé induló járat időpontja is lehet más.

B_A_0.JPG

Nézzük a „B” változatot, munkanap: A 2. pont itt nem érvényesül, a Budapest irányú személyvonati csatlakozás pedig csak a járatok feléhez lesz jó. Héregről viszont „koppra” indulhat vissza a busz, az időkiegyenlítése szerencsésebb módon Tatabányára kerülne, Esztergom felé a továbbvezetés lehetősége itt is adott. A Tarján-Tata vonal órás ütemét ekkor egy budapesti, és egy tatabányai járat adja ki.

B_C_0.JPG

Hétvégén a „B” változat (a vasúti csatlakozás miatt) fél órával eltolásra kerül a munkanaphoz képest. Nincs közvetlen autóbusz Tatabányáról Tardos felé: az útvonal két óránként, átszállással utazható be, a Tatabánya-Héreg, és Budapest-Tata autóbuszokkal.

071105 070.jpgZsámbékon Ikarus 260-ast fotózni Volánbusz színekben ma már nem tudnánk. A járatot alvállalkozó csinálja, Mercedes Conecto típusú járművel. (Az információt köszönjük a Kárpátbusz blognak - a térségből itt több fényképet is lehet találni.)

A fejlesztés "számai" és infrastrukturális (pl. Tarjánban új buszmegálló építése) feltételei már egy más lapra tartoznak. Mi itt megkíséreltünk egy alapötletet megfogalmazni, a rendelkezésünkre álló adatok alapján. Ha ismeritek a térséget és lenne véleményetek, vagy csak van bármilyen gondolatotok amit megosztanátok velünk, bátran kommenteljetek. Egyúttal azt is írjátok meg, fussunk-e neki máskor is "ilyesmi" buszhálózatos cikknek - vagy ha nem tetszett, akkor mondjátok el hogyan írnátok meg másképp. :)

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr565816974

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2014.02.18. 11:17:21

Régen a Vértes Zsámbékra egy 412-essel járt, MOL matricázásúval, aki jobban ismeri a gépparkot.

Amióta csak Szomorig (Illetve korábban Somodorig jártak, akkor tudtommal Ik260 volt.

.

Zsámbék-Gyermely-Tarján

A mainál mindenképpen több busz kell ide, de nem kell órás ütemben gondolkodni, mert arra messze nincsen igény.

A Tardos-Budapest járat mindig is a tardosi gépkocsivezetők függvénye volt. Egykoron hárman is voltak, ma már csak ketten vannak. Igaz, a forda le lett rövidítve, így már egy ember is járhatja hétfőtől péntekig, de a menetrendben szereplő szombati járat bevallottan is csak azért van, hogy mivel szombaton is be kell jöjjenek a tardosiak, ne rezsiben tegyék ezt.

Tarján-Gyermely másik komoly rákfenéje, hogy noha Komárom-Esztergom megye, de az utazások inkább Budapest irányába történnek Gyermely-Szomorról, mind iskola, mind munka, de még nagybevásárlás terén is. Tatabánya irányába jóval kevesebben utaznak Gyermelyről.

Egykor a Vértes 3 járatpárral járt egészen Zsámbékig, majd a délutáni lerövidült Somodorig, később Szomorig. Érdekes dolog, hogy Somodorpusztára egykoron a Vértes és a Volánbusz kocsijai 30 perces eltéréssel tértek be, majd mindketten felhagytak szinte egyszerre a betéréssel, mondván a másik lemegy (Majd azt mondták, a másik sem megy le.)

Másik komoly dolog még a téli hóeltakarítás. Gyermely-Tarján úton nem egyszer a busz tükréig ér a hó. A tardosiak is kerülnek hol Héreg-Bajna, hol az M1 irányába.

.

Kritika: Fordát menetrendből visszafejteni elég komoly kihívás! Fordakönyvből könnyebb.

Thomas a laprugós · http://hovamegyavonat.blog.hu 2014.02.18. 11:30:33

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

"Fordakönyvből könnyebb."
Ha lenne...:)

Gyermelyre egyértelműen munkanap csúcsban van az igazi igény. Hétvégén viszont elég egész nap a 120 perc...?

Somodorpusztára megy a busz ma is, Anyácsa az ami kiesett a 2012-es menetrendváltással. Én megpróbáltam beutazni pár éve télen: Zsámbékról elkirándultam arra, de nem jött a VB-s busz, így visszagyalogoltam. A Szénán arra hivatkoztak, hogy lefagyott az út...kár hogy egy szem hó nem volt már rajta, majdnem száraz volt, és várakozásom alatt jött-ment rajta egy-két autó...

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2014.02.18. 12:32:19

@Thomas a laprugós:

Gyermelyre hétköznap a mai kapacitás is időnként vékony. Hétvégén a 120 perc lehet, hogy karcsú, de az ütemes menetrend oltárán nagyon sok dolog fel lett áldozva Zsámbékon. Ennek vannak pozitív oldalai is, meg negatív.

Pozitív dolog, hogy immár van Bajnán csatlakozás Esztergom fele este. Ránézel a 787 menetrendjére, és látod este a két visszatérő kocsit, egyik Gyermelyen telephelyezik, másik Zsámbékon.
Ugyanakkor (Igény van a bajna-Nagysáp-Esztergom irányra, noha nem fél busz mennyiségben kell gondolkozni), érdekes dolog, hogy a hétvégi Bp-Gyermely-Esztergomot pár éve szűntették meg. Elég lett volna összehangolni őket, de akkoriban a Vértes üzletpolitikája abból állt, hogy ahol szolgáltatási kötelezettsége van (És ebben nagyságrendekkel jobbak a Volánbusznál, hisz rengeteg szomszédos Pest-megyei település van, ahol a Volánbusz nem szolgáltat - K.L. mondta egyszer T. önkormányzatának: "Nem tudnak annyit fizetni, hogy én ide buszt járassak!". Az ÖK beszállt volna a járat költségeibe, K.L. egy területi igazgató volt. - ), ott X óránként, ha üresen is, de elment az autóbusz. A mások által feltárt - értsd: üzletileg feltárt - útvonalakon a saját területén például elküldött előtted egy másik buszt.
Esztergom-Gyermely-Bp esetében ez szombaton konkrétan azt jelentette, hogy 16:45-kor eljött egy Egom-Dorog-Tát-Sárisáp busz az Egom-Dorog-Tát-Nagysáp-Gyermely-Bp busz előtt. Hozzáteszem, a Volánbusz kocsija még így is szépen (jellemzően 15-30 fő) megpakolva jött.

Anyácsa-Somodor.

Az út olyan, amilyen. Nem akarok senkit sem mentegetni, de tény: nem egy buszbarát útvonal.

Az, hogy nem jön a busz, nem egyedi eset sajnos. Ahogy az sem egyedi, hogy a Széna téren a forgalmista mentegeti a mundér becsületét.

Pár történet:

Valaki korábban a 22:45 Bp-Gyermely járattal rendszeresen (ha elfogytak az utasok) nem ment fel még Zsámbék végéig sem. Alsóörspusztára udvaroló szomori és gyermelyi srácok nem szerettek oda udvarolni egy idő után, mert sokat kellett gyalogolni. Szemtelenségének a netovábbja, mikor egy utast, akit elég sokszor visszahozott Szomorról (elaludt a szerencsétlen) eleve el sem vitt oda, hanem Zsámbékon lezavart a buszról, mondván: "Megint elaludtál!". A dolog pikantériája, hogy a nevezett forda reggel 3:50-kor visszakezdett, tehát még azt sem lehet mondani, hogy sietett haza.

22:45-kor Bajnáról visszainduló járaton is lenne néha pár utas, (Állítólag olyanoknak is jó lenne, akik Tatabányáról jönnek este Gyermelyre) de elég nehéz elérni a buszt, ha 22:40-kor már a telephelyen tankol Zsámbékon.

A fordakönyvben jelenleg világosan le van írva, mennyit kell Zsámbékon várni a bicskei busznak a perbálon át jövőre. Az esetek 10-20 százalékában a bevárás elmarad.

Ezek a dolgok csak következetes szankcionálásokkal orvosolhatóak, de hiába a GPS a buszban, ha nincsen szankció, akkor egy darabig még 22:45-kor nem érdemes Bajnán várakozni.

Ugyanakkor azt is meg kell említeni, amire már utaltam, hogy túl sok minden lett feláldozva az ütemes menetrend oltárán.
Van egy menetrend, ami csúcsban szoros, este meg laza.
Van az utas, aki haza akar érni.
Budagyöngyénél morog az utas, hogy-hogy nincsen ott a busz hat perc alatt a Széna térről, mikor az van a menetrendben, ugyanez az utas morog, ha szabadnapján ugyanezt a buszt várja Pátyon, és a busz két perccel korábban elmegy (Öt perc korábbant mindig is megbocsájthatónak tartottam).

Van az utas, aki azt látja, hogy a busz sosem ér vele a meghirdetett időben délután haza.

Van az utas, aki azt látja, hogy este a busz sokszor 40-el döcög, még a hosszú Páty-Zsámbék távon is néha csak 50-el, és nem érti, miért sétakocsikáztatják, mikor a KRESZ szerint mehetne a busz 70-el is.

Reggel, amikor sokszor ugyanazok az emberek utaznak ugyanazon a buszon és a buszvezető mindenkiről tudja, van-e bérlete, az utas nem érti, miért szedeti elő vele a "hülye buszvezető" a bérletét minden nap, és nézi meg érvényes-e és ezzel csak az idő telik. (Valóban telik). Nos a figyelő kukucskáló megbízottja a Volánnak, aki esetleg az utca túloldaláról leskelődik, ha azt látja, hogy a buszvezető nem nézte meg kellő alapossággal a bérletet, írja a jelentőléapot, a buszvezető meg kapja az 50-80-100 ezres kötbért.

Thomas a laprugós · http://hovamegyavonat.blog.hu 2014.02.18. 13:18:58

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
Jó kis adalékok. Amolyan kis megszokott Volános anomáliák (hová közlekedünk el a busszal szokásjog alapon, melyik társaság hol hajlandó szolgáltatni).

Az érintett Vérteses területről viszont szintén van egy: az utolsó Héreg-Tatabánya járat menetrend szerint 12 perccel megy el hamarabb Tarjánból, mint a Tata felől beérkező járat. Amikor ezzel mentem, azt tapasztaltam, hogy beért hamarabb a tatai, sőt, még átszállót is hozott. És a slusszpoén akkor jött, mikor kinyitottam a VV idei menetrendkönyvét, melyhez nagyon helyesen, mellékeltek várakozási jegyzéket: abban benne van ez az átszállás...ami viszont az időadatokból nem következik.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2014.02.18. 14:12:55

@Thomas a laprugós:

Az 50-kor induló busz 5 percet rávárt az 56-kor érkező vonatra.

Most az 5 percet 50-től kell számolni? Vagy 56-tól? Mert marhára nem mindegy! - Ez állítólag Bicskén volt.

.

Nem semmi a negatív csatlakozás! :)

lovet 2014.02.18. 16:02:28

Pont hétvégén tervezek kéktúrázni a Gerecsébe. De Tatabányáról csak 6:52-kor és 9:37-kor van busz Vértestolna irányába. Ezért az ember kénytelen a 6:52-es busszal elmenni (amihez 5:20-kor van vonat Pestről....) hogy a betervezett 35 km-t sötétedés előtt teljesítse kényelmes tempóban
Jó lenne ha esetleg turista-szezonban lenne egy épkézláb busz ami 8 körül érne a túristaútvonalak kezdőpontjához (vagy csatlakozva a pesti vonathoz (6:20-as személy vagy 6:38-as gyors, vagy Pestről közvetlenül Zsámbékon át) és késő délután (5-6 óra körül) indulna visszafelé.

Thomas a laprugós · http://hovamegyavonat.blog.hu 2014.02.18. 16:27:17

Gondolom, a tatai 9:10-es indulással nem vagy kisegítve, max. fél órát ha nyernél a túrakezdés időpontjához képest.
Melyik szakaszt tervezed lejárni?

Dr.V.ker. 2014.02.18. 16:45:21

Zsámbékra is alvállalkozó jár a Vértes Volántól, használt Mercedes Conecto.
Ebben a posztomban érintem ezt a területet, a környék járatait végző legtöbb buszról található benne kép. :) karpatbusz.blogspot.hu/2014/01/januari-eletkepek.html

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2014.02.18. 17:00:21

@lovet:

Szerintem minimum nyáron lenne igény a reggeli gyarmati járat meghosszabbítására minimum Tarjánig. 6:35 avagy a jelenlegi 7:00 indulással számolva reggel 7:50-8:30-ra lehetne vele Tarjánba érni.

A jelenleg 8:30-kor Vértestolnáról induló busz meg indulhatna Tarjánból. Igaz, jelenleg koccra érkezik Tatáról.

.

A cikk szerintem megíratódhatna egy másik szempontból is, mégpedig a Volánok területeinek közlekedése szempontjából. Érdekes anomáliák derülnének ki szerintem.

Thomas a laprugós · http://hovamegyavonat.blog.hu 2014.02.18. 17:00:22

@Dr.V.ker.:
Áhá, szóval ez "Buszplusz" az. Frissítem mindjárt, köszönöm a pontosítást.

Pedig ezt a posztodat még láttam is, de csak éppen belenéztem mikor írtam a cikket: arról kerestem infót, hogy a Süttő-Tardoson éppen mi jár. Mert még ott tartottam hogy "valami kisbuszos", aztán itt látom hogy MAN...
Színvonalas fotósblogod van, gratulálok hozzá!

Thomas a laprugós · http://hovamegyavonat.blog.hu 2014.02.18. 17:15:08

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
"a Volánok területeinek közlekedése szempontjából"

Ez alatt mit értesz?

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2014.02.18. 17:43:05

@Thomas a laprugós: Hülyén fogalmaztam.

Két volán vállalat területe közötti közlekedés, nem fővonalon (Lásd a cikkbeli példát).

Némely helyen egyszerűbb vizen járni, mint helyközi busszal a megyehatárt keresztezni.

Thomas a laprugós · http://hovamegyavonat.blog.hu 2014.02.18. 17:57:08

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
Jaaa, hogy a falként tornyosuló megyehatárra gondolsz? Kismillió példa van valóban erre, egyszer kéne egyet választanom közülük, és elemeznem, melyet:
- valamennyire ismerek
- viszonylag egyszerű vonalvezetésű, hasonló forgalmi adottságú járatok fordulnak vissza "egymással szemben"

Nekem is nem egyszer járt már a fejemben, hogy egy ilyen "határon átvitt", és összevont járat esetében a több kocsikilométer vajon szükségszerűen nagyobb üzemeltetési költséget jelentene-e a korábbi állapothoz képest.
Van ahol meg még azonos céghez tartozó üzemegységek útvonalai is hasonló módon különülnek el...

Snake 2014.02.18. 18:30:04

@Thomas a laprugós: A Süttő-Tardost az MR-Reisen járja.

A Busz-Plusz részéről munkanapokon 2 Conecto jár a környéken, előtte egy MAN (phototrans.hu/15,5748,14705.html) és egy Setra (phototrans.hu/15,330585,14705.html) dolgozott.
A Setra (illetve ma már az egyik Conecto) fordája pedig, ha azóta meg nem változott:

8479/2 6:00 Ács, Zöldfa u. - Tbánya, aut.áll. 7:26
8423/943 10:52 Tbánya, aut.áll. - Zsámbék, forg.ir. 12:06
8423/938 12:10 Zsámbék, forg.ir. - Tbánya, aut.áll. 13:24
8479/3 14:40 Tbánya, aut.áll. - Ács, Zöldfa u. 16:13

lovet 2014.02.18. 21:47:47

@Thomas a laprugós: Koldusszállás-Gerecse csúcs-Mogyorósbánya-Tokod-Dorog, az összesen már 45 kilométer, amihez emberi időben el kell indulni, mert a 10 órás indulás már késő....

bovorac 2014.02.18. 23:01:26

Más vidék, de némileg hasonló problémák. És a megyehatáros dolgok is szépen bejátszanak. Fő tanulság, hogy egy fővonal ütemesítésekor bizony hullhat ám a forgács, ha nem figyelnek a részletekre.

(Mondjuk a cikkek címe szerkesztői tévedés, a szerző - én - eredetileg Egy ütemesítés első tapasztalatai címet adta neki.)

omnibusz.blog.hu/2013/08/26/a_volan_atalakitas_elso_tapasztalatai_elso_resz

omnibusz.blog.hu/2013/09/03/a_volan_atalakitas_elso_tapasztalatai_masodik_resz

Dr.V.ker. 2014.02.18. 23:10:50

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
2009-2010 környéke óta, pontosabban nem tudom. Tavaly év végén volt szolgáltató váltás a térség egy részén, Tardos felé a Kréber valóban kisbuszokkal járt, azok helyett van már Mr Reisen. A másik av, a Buszplusz már legalább 5 éve jelen van a térségben, ők is most ősszel újítottak a járműparkjukon.
Zsámbék felé korábban ez járt: karpatbusz.atw.hu/flz-343.html
Szomorra pedig ez: karpatbusz.atw.hu/flr-445.html

Az alattad levő hsz-t pedig köszönöm! :)

Thomas a laprugós · http://hovamegyavonat.blog.hu 2014.02.19. 06:47:16

@lovet:
Ha már ilyen combos távot tervezel, akkor nem érdemes rátenni még egy picit? Alsógallára vonatozni, és onnan a K+ jelzésen felcaplatni Koldusszállásra? Pár hete én onnan így jöttem le, háromnegyed óra alatt tettem meg az utat (igaz, a terep a város felé lejt).
süti beállítások módosítása