Mint azt az előző részből megismerhettük, lassan a bécsi főpályaudvar építésének a végére érnek. Ekkor nem csak Bécsben vagy Ausztriában, de egész Közép-Európában új időszámítás kezdődik, ennek Magyarországra vonatkoztatott hatásaival az ezután következő írás foglalkozik. Most a (rég)múltról szeretnék beszámolni, tehát jelen írás az időszámítás előttről szól.
Az új főpályaudvar körül jócskán van még hátra tennivaló: útépítés, vágányfektetés, belső tér kialakítás. A szomszédos kereskedelmi és lakóépületek is lassan kinőnek a földből. A csak alkalmanként Bécsbe járóknak gyorsnak is tűnik a két látogatás közötti változás, de amilyen gyorsan építik az újat, olyan gyorsan tűnt el a régi Südbahnhof, olyan gyorsan számolták fel a vontatási telepet,és a postaállomást is.
A Railjet kényelmét (már akinek az) feladva sokszor érkeztem személyvonattal Bécsbe. Egyrészt mert régen nyitható ablakos volt és lehetett kifotózni, másrészt mert a már számomra unalmas Nyugati helyett a Délibe vitt.
Az egykori Gloggnitzer Bahnhof 1841-1846 között épült, ez volt a Südbahn bécsi végállomása. Az állomás helyén a 1873-as bécsi világkiállításra új állomást építettek és Südbahnhofnak nevezték el.
A Südbahnhof mellett épült meg 1867 és 1870 között a Raaber Bahnhof. Ezt 1910-ben átnevezték Wien Centralbahnhofra, 1914-ben pedig Wien Ostbahnhofra.
Tehát az egymáshoz képest 90 fokos szöget bezáró két bécsi pályaudvar már az első világháború előtt megkapta a Süd és Ost elnevezést.
Balra a későbbi Ostbahnhof, jobbra pedig a Süd, az ábrázolás korában még Gloggnitzer Bahnhof.
Süd és Ost egy 1936-os térképen.
A különállóság egészen 1961-ig tartott, amikor is a világháborúban megsemmisült állomások helyén megszületett a Südbahnhof III, ekkortól a keleti és déli pályaudvari rész csak a vágánycsoportok elnevezésében él tovább: Ostseite és Südseite. A pályaudvar 2009. december 12-i bezárásáig a kiszolgáló létesítményekkel együtt Ausztria legnagyobb állomása volt.
Ugorjunk pár évtizedet előre, és lássuk, hogy hogyan nézett ki az állomás utolsó békeéveiben, azaz jöjjenek a képek a szöveg helyett:
2006. május 28.: Amikor még interrégió járt Tatabányáig. A Schlieren-kocsik kényelme bármelyik hazai kocsitípussal felvehette a versenyt.
2006 július 29: Villamos az állomás előtt, ma már a vágány sem ezen a helyen fut.
2008 áprilisa:
Cseh 680-as sorozatú, Alstom-gyártású nagysebességű motorvonat az Ostbahnhofon. Hármas áramrendszere (25 kV, 16 kV, 3000 V) miatt a Bécs-Prága-Berlin tengely igáslovának szánták. Jövőre meg pont ezen az útvonalon jön a RélCseh?
2008 áprilisa: Egy Sziszi 2008-ból, azaz amikor még az 1014-esek forgalomban voltak.
2009. július 1.: Éljen a lehúzható ablakos személyvonat! Vontatási telep a Südbahn mentén.
Képriport 2009. október 23-ról:
A vég kezdete, először a vasútüzemet közvetlenül nem érintő épületrészeket bontották le.
Kilátás a Südseite szélső peronjáról, a Postbahnhof elbontásra került, szó szerint hírmondója sem maradt.
Bontják az előtetőt, a peronokhoz ekkor még nem nyúltak.
A villamos nyomvonala azóta megváltozott, a vasúti kiszolgáló épület is eltűnt.
Épül az azóta már elbontott ideiglenes Südbahnhof Ostseite, a háttérben még a régi üzemel.
A fogadócsarnok. Egyenesen az Ostseitére jutottunk, jobbra volt a Südseite.
Lejárat a gyorsvasúthoz, ez is megszűnt és az állomáson kívül új lejáró épült.
2010. február 17.:
Folyamatban van a bontás.
Óóó, ezt bontják!
Mint egy bombatámadás után, szerencsére van másik lejáró a gyorsvasúthoz.
2010. július 1.: Siettek a fiúk, a Südbahnhofnak már nyoma sincs, jobbra a töltésen az ideiglenes összekötő vágány.
A Hauptbahnhof mellett a Bahnorama épületében még idén látható az építést bemutató kiállítás.
2009. szeptember 11.: Az állomás épül, Prágából érkező vonat halad át az ideiglenes összekötő vágányon.
2012. július 12.: Már az új helyén a villamosvágány.
2013. szeptember 7.: A kereskedelmi épületek is növekedésnek indultak.
És a végén a legfrissebb állapot március 2-án:
A Hauptbahnhof a villamos végállomása felől. Kész gyalogtúra (lesz) a megközelítése.
Állomás a majdnem semmi közepén. Rosszmájúlag: az állomás két vége két villamossal, egy átszállással, két megállónyi távolságra van.
Indulások 12:01-től 20:36-ig bezárólag. Most még kinek szól?
A Bahnorama „felhőkarcolója” a jó kilátás záloga. A kiállítás ingyen látogatható, a kilátásért 2,50-et kell fizetni, de "éves bérlet" is kapható 10 €-ért.
Na ez épül itt néktek. A képen a Belvödör alatt látható a régi Südbahnhof elhelyezkedése.
Okoska-harlequin. Lényegesen több vágány van készen, mint korábban, de ez nem csoda.
A toronyból azért másra is van kilátás.
Folytatás tehát jövő héten a magyar hálózatra vonatkozó hatásokkal.