Hova megy ez a vonat?

Bécs HBF – így épült, ilyen volt, ilyen lesz

2014. március 04. Szerző: feketén villogó térközjelző

Mint azt az előző részből megismerhettük, lassan a bécsi főpályaudvar építésének a végére érnek. Ekkor nem csak Bécsben vagy Ausztriában, de egész Közép-Európában új időszámítás kezdődik, ennek Magyarországra vonatkoztatott hatásaival az ezután következő írás foglalkozik. Most a (rég)múltról szeretnék beszámolni, tehát jelen írás az időszámítás előttről szól.

Az új főpályaudvar körül jócskán van még hátra tennivaló: útépítés, vágányfektetés, belső tér kialakítás. A szomszédos kereskedelmi és lakóépületek is lassan kinőnek a földből. A csak alkalmanként Bécsbe járóknak gyorsnak is tűnik a két látogatás közötti változás, de amilyen gyorsan építik az újat, olyan gyorsan tűnt el a régi Südbahnhof, olyan gyorsan számolták fel a vontatási telepet,és a postaállomást is. 

Dsc00696.jpg

A Railjet kényelmét (már akinek az) feladva sokszor érkeztem személyvonattal Bécsbe. Egyrészt mert régen nyitható ablakos volt és lehetett kifotózni, másrészt mert a már számomra unalmas Nyugati helyett a Délibe vitt.

Az egykori Gloggnitzer Bahnhof 1841-1846 között épült, ez volt a Südbahn bécsi végállomása. Az állomás helyén a 1873-as bécsi világkiállításra új állomást építettek és Südbahnhofnak nevezték el.

A Südbahnhof mellett épült meg 1867 és 1870 között a Raaber Bahnhof. Ezt 1910-ben átnevezték Wien Centralbahnhofra, 1914-ben pedig Wien Ostbahnhofra.

A Südbahnhof 1875 körül

Tehát az egymáshoz képest 90 fokos szöget bezáró két bécsi pályaudvar már az első világháború előtt megkapta a Süd és Ost elnevezést.

Balra a későbbi Ostbahnhof, jobbra pedig a Süd, az ábrázolás korában még Gloggnitzer Bahnhof.

Süd és Ost egy 1936-os térképen.

A különállóság egészen 1961-ig tartott, amikor is a világháborúban megsemmisült állomások helyén megszületett a Südbahnhof III, ekkortól a keleti és déli pályaudvari rész csak a vágánycsoportok elnevezésében él tovább: Ostseite és Südseite. A pályaudvar 2009. december 12-i bezárásáig a kiszolgáló létesítményekkel együtt Ausztria legnagyobb állomása volt.

Ugorjunk pár évtizedet előre, és lássuk, hogy hogyan nézett ki az állomás utolsó békeéveiben, azaz jöjjenek a képek a szöveg helyett:

20060528=215.jpg

2006. május 28.: Amikor még interrégió járt Tatabányáig. A Schlieren-kocsik kényelme bármelyik hazai kocsitípussal felvehette a versenyt.

20060712=029.jpg

2006 július 29: Villamos az állomás előtt, ma már a vágány sem ezen a helyen fut. 

2008 áprilisa:

20080410=130.jpg

Cseh 680-as sorozatú, Alstom-gyártású nagysebességű motorvonat az Ostbahnhofon. Hármas áramrendszere (25 kV, 16 kV, 3000 V) miatt a Bécs-Prága-Berlin tengely igáslovának szánták. Jövőre meg pont ezen az útvonalon jön a RélCseh?

20080410=133.jpg

2008 áprilisa: Egy Sziszi 2008-ból, azaz amikor még az 1014-esek forgalomban voltak.

20090701=055.jpg

2009. július 1.: Éljen a lehúzható ablakos személyvonat! Vontatási telep a Südbahn mentén. 

 

Képriport 2009. október 23-ról:

20091023=007.jpg

A vég kezdete, először a vasútüzemet közvetlenül nem érintő épületrészeket bontották le.

 20091023=019.jpg

Kilátás a Südseite szélső peronjáról, a Postbahnhof elbontásra került, szó szerint hírmondója sem maradt.

 20091023=028.jpg

Bontják az előtetőt, a peronokhoz ekkor még nem nyúltak.

 

20091023=042.jpg

A villamos nyomvonala azóta megváltozott, a vasúti kiszolgáló épület is eltűnt.

 20091023=093.jpg

Épül az azóta már elbontott ideiglenes Südbahnhof Ostseite, a háttérben még a régi üzemel.

 20091023=108 süd bel.jpg

A fogadócsarnok. Egyenesen az Ostseitére jutottunk, jobbra volt a Südseite.

 20091023=110 süd bel.jpg

Lejárat a gyorsvasúthoz, ez is megszűnt és az állomáson kívül új lejáró épült.

 

 2010. február 17.:

20100217=018+019_1.jpg

Folyamatban van a bontás. 

20100217=044_1.jpg

Óóó, ezt bontják!

20100217=054.jpg

Mint egy bombatámadás után, szerencsére van másik lejáró a gyorsvasúthoz.

20100701=201.jpg

2010. július 1.: Siettek a fiúk, a Südbahnhofnak már nyoma sincs, jobbra a töltésen az ideiglenes összekötő vágány. 

 

20100911=098.jpg

A Hauptbahnhof mellett a Bahnorama épületében még idén látható az építést bemutató kiállítás.

20100911=112.jpg

2009. szeptember 11.: Az állomás épül, Prágából érkező vonat halad át az ideiglenes összekötő vágányon.

 20120712=233.jpg

2012. július 12.: Már az új helyén a villamosvágány.

 20130907=155.jpg

2013. szeptember 7.: A kereskedelmi épületek is növekedésnek indultak. 

 

És a végén a legfrissebb állapot március 2-án:Dsc00657.jpg

A Hauptbahnhof a villamos végállomása felől. Kész gyalogtúra (lesz) a megközelítése.

Dsc00663.jpg

Állomás a majdnem semmi közepén. Rosszmájúlag: az állomás két vége két villamossal, egy átszállással, két megállónyi távolságra van.

DSC00659.JPG

Indulások 12:01-től 20:36-ig bezárólag. Most még kinek szól? 

Dsc00679.jpg

A Bahnorama „felhőkarcolója” a jó kilátás záloga. A kiállítás ingyen látogatható, a kilátásért 2,50-et kell fizetni, de "éves bérlet" is kapható 10 €-ért.

DSC00681.JPG

Na ez épül itt néktek. A képen a Belvödör alatt látható a régi Südbahnhof elhelyezkedése. 

DSC00687.JPG

Okoska-harlequin. Lényegesen több vágány van készen, mint korábban, de ez nem csoda.

DSC00705.JPG

A toronyból azért másra is van kilátás.

Folytatás tehát jövő héten a magyar hálózatra vonatkozó hatásokkal.

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr155841780

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

G Hardy 2014.03.10. 15:28:15

Azért az ostbasàgért Bècsben sem kell a szomszédba menni:
Az uj HBF-nek nem épitettek földalattihoz kapcsolatot. Gyalogolhatsz az U-Bahnhoz vagy 200 métert, vonszolva csomagodat.
Az uj peronokon àllhatsz esöben, hóban, mert az a jaj de szép tetö nem véd meg.
Egy csarnok sokkal jobb lett volna, szerintem.
Összességében egy àtgondolatlan projekt, amit elsösorban az ingatlanspekulàcio hajtott.

Anakin Solo (a.k.a. Ape) 2014.03.26. 13:07:11

Örülök, hogy nem csak nálunk b@sznak el dolgokat :D
süti beállítások módosítása