Hova megy ez a vonat?

A lenini út kilométerkövei – a szentpétervári kötöttpályás közlekedés múltja és jelene

2014. március 06. Szerző: Ellátott utas

Hogy a kedves olvasó még Leningrádról vagy Szentpétervárról – pontosabban az érintett időszak során kapott nevén Petrográdról – tanult a történelemórán, és hogy az 1917-es események még „Nagy Októberi Szocialista Forradalom” vagy már csak egyszerűen „bolsevik hatalomátvétel” néven szerepeltek a tankönyvében, azt valószínűleg életkora határozza meg. Ettől függetlenül tudhat azonban az Aurora cirkálóról, a Szmolnijról és a Téli Palotáról – illetve még az is teljessé teheti a képet, ha az is ismert számára, hogy az Ermitázs az utóbbiban található. A milliónyi lakosú várost persze sok más templom és palota miatt is érdemes felkeresni (főleg ha utóbbiba a környező települések cári rezidenciáit is beleszámoljuk) – illetve legalább ennyire érdekes lehet a tömegközlekedése is… feltéve persze, ha elvonatkoztatunk egy kicsit a Nyugat- és Közép-Európában megszokottaktól. 

100_9629.JPG

Szovjethatalom + villamosítás = a Sztálin-korszak közlekedési eszközei

Ha a szovjet/orosz metrókról van szó, mindenkinek Moszkva juthat eszébe elsőként, ami természetes is, ha az ottani üzem életkorát és méretét nézzük. Az 1955-ben megnyílt leningrádi azonban minden tekintetben megérdemli a második helyet. Jellegzetes szocreál állomásokat itt ugyan csak az 1-es (mi más színnel is, mint pirossal jelzett) vonalon találni, de ezek már csak azért is megkerülhetetlenek, mert ez a vonal köti össze az összes nagy fejpályaudvart, ahonnan a nemzetközi és a moszkvai járatok, valamint a cári paloták településeire közlekedő elővárosi szerelvények indulnak.

PuskinskHallLamp.JPG A Puskinszkaja megállót ilyen kandeláberek díszítik...

PuskinskEndWand.JPG...meg a nevéhez illően Puskin szobra.

Ezt a vonalat még négy másik követte – és már épül a hatodik is, a meglévőkön pedig további hosszabbítások is zajlanak. A legkülönösebb a 2-es (zöld) vonal, ahol a peronokon is vannak ajtók – de ezt nem úgy kell elképzelni, mint az automata metrókra – például a párizsi 1-esre és 14-esre – jellemző üvegfalakat, hanem itt a központi csarnok falában jókora fekete acélajtók állnak. Így a kocsikban lévő utas csak akkor lehet biztos, hogy egy megállóba ért, ha ott kinyitják az ajtókat… 

GostDvorPlattf.JPGEz az utasperon a 2-es vonal legtöbb állomásán...

GostDvorPlattfTuerZ.JPGIlyen ajtók mögött futnak a szerelvények...

VasileostrPlattfTuer.JPGInduláskor a szerelvények ajtajai záródnak előbb

Akinek nincs kedve a vakond-léthez – meg az igencsak mélyvezetésű állomások miatt hosszúra nyúló mozgólépcsőzésekhez – annak sajnos kevés jó alternatíva akad. A felszíni közlekedés minden szempontból igencsak szedett-vedett. Szentpétervár egykoron a világ legnagyobb, 340 km hosszú villamoshálózatával rendelkezett – amelyet az 1863-ban megnyílt lóvasútból 1907-től kezdtek kiépíteni – de ezt a címet már rég elvette tőle Melbourne, sőt, még Bécs és Varsó is letaszította a dobogóról. A megmaradt, 220 km össz-hosszúságú vonalak inkább csak a külvárosokat szolgálják ki, és a különféle pályahibák miatt legalább három önálló hálózatrészre vannak szétszabdalva. A vonalakon helyi gyártású csuklósok és modernebb négytengelyes kocsik közlekednek néhány alacsonypadlós kocsi társaságában – utóbbiak egy része egyébként Minszkben készült. 

100_9437.JPGA helyi villamosgyár "klasszik" kocsijára is sokat hatott a Tatra-evolúció...

100_9434.JPG...beleértve a modernebb frontot is. A piros és a sárga lámpa a szélvédő felső részében a viszonylatszámozás része - itt is vannak még a mai napig vannak irányjelölő színek!

100_9422.JPGEgy némileg újabb kocsi, háttérben a Trojickij (Szentháromság) székesegyházzal

A Vaszilij-szigeten is szó szerint „szigetüzem” van, miután a szomszéd szigetre vezető híd járhatatlan a rendszeres forgalom számára, az itt egyedüliként közlekedő 1-es villamoshoz vagy sokat kell gyalogolni a metrótól, vagy pedig a külső végállomásnál kell felszállni rá – így közvetlenül juthatunk el a régi 2-es remizhez, amely 2008 óta ad helyet a villamos- és trolimúzeumnak.

PfwDenkm.JPGA Vaszileosztrovszkaja metrómegálló közelében van ez a lóvasúti kocsi, amelyben most utazási iroda található...

MusSchild.JPGA múzeum "cégtáblája"...

Tw1031.JPG...és egy nem üzemképes motorkocsi az előtte lévő parkban

105JubSchild.JPGBent a tárlat része ez az emléktábla is 

MS4_2575_Museum.JPGEz a motorkocsi 1932-ben készült... a Putyilov-gyárban!!!

Tw1028-SeitenwDet.JPGEz a szép cirkalmas szöveg nem a közlekedési vállalat neve, hanem arra figyelmeztet, hogy menet közben tilos le- és felszállni...

Tw1028-SeitenwAnschr.JPGA Szovjetunióban rend volt a lelke mindennek: "felszállás csak csomaggal"...

MS4_2575-FahrkSamm.JPG...használt jegyek gyűjtőládája...

MS4_2575-TuerOb.JPG...és egy ajtó, amelyet a vezető nyit.

JaTB1_44.JPGAz LM 33-as típus (és pótkocsija) amerikai mintára épült...

LM49_3691_MusM3521.JPG...ahogy a következő szériák, az LM 47 és az LM 49 is! 

FeuerlMitt.JPGA múzeumban a tűzvédelemről se feledkeztek meg...

Ebben hétfő kivételével minden nap négyszer van vezetett látogatás 250 rubelért – de ha valaki nem tart a csoporttal, nem akadályozzák abban, hogy a saját maga tempójában nézze meg a járműveket kívül-belül, és a következő turnus érkezésével sem dobják ki. 

LM57_5148_Museum.JPGFényvillamos még ide is jutott...

LM57_5733_Museum.JPG...az előbbi jármű testvérét pedig mérőkocsinak csinálták meg...

LM57_5733-PruefTisch.JPGEz sem esztergapad, hanem diagnosztikai berendezés...

LM57_5733RelSchrank.JPG...ez meg valóban erősáramú méréstechnika...

LM68_6249_Museum.JPGAz LM 68-as már egész modernre sikerült...

LM68_6249-Fahrgstr.JPG...sőt, még közforgalmú panorámakocsit is sikerült vele alkotni!

LMTwFahrSchalt.JPGIsmerős kontroller... csak ez most villamos, nem metró!

Ha elég látogató jön, az egyik kocsit kiviszik két körre a remiz körül – ez további 120 rubelbe kerül fejenként – de nyári a belváros környéki vonalakon is lehet velük utazni.MS1_1877_MusVorf.JPGEz a szépen felújított kocsi ment ki pár körre...

MS1_1877-Fahrgstr.JPG...a szép felújításból az utastér sem maradt ki.

MS1_1877-SchaltTaf.JPG...ezeket a kapcsolókat is már láthattuk más járművekben Pesten...

MS1_1877-WerbTLamp.JPG...de van itt némi szerény reklám-próbálkozás is a szovjet időkből.

Egy valódi szovjet város elképzelhetetlen lenne trolibusz nélkül – itt ráadásul már 1936 járnak a „szarvas” buszok. A legelső széria egy kocsiját 2004-ben üzemképesre újították fel – ennél öregebb nosztalgiatroli csak Lausanne-ban működik – de az itthonról ismert „evolúció” is megtekinthető, mivel van MTB 82, ZiU 5 és ZiU 9 is a gyűjteményben – mindegyik nagyon szépen restaurálva! 

JaTB1_44_Museum.JPGA legelső széria, a JaTb-típus

JaTB1_44-Fahrgstr.JPG...és utastere

MTB82_226_Museum.JPGNekünk mikor lesz ilyen állapotú MTB82-esünk?

MTB82_226-StirnwDet.JPGSzárnyaskerékről már hallottunk, nade szárnyas vörös csillagról?!...

ZiU5_143_Museum.JPGMetrópótló ZiU a Bakunyin sugárútról a Munka terére...

ZiU9_4409_Museum.JPGEgy jó ismert arc...

Itt meg azok a részletek, amelyek miatt a ZiU 9-est szeretjük - vagy nem...

A mai trolibuszhálózat egy kicsit jobb helyzetben van, mint a villamos… a merev felsővezetékek és a hatalmas dugók miatt azonban száguldozásról nem érdemes álmodozni – külösen nem az olyan belvárosi utcákon, mint a Nyevszkij Proszpekt. Ugyanilyen hiábavalóság lenne rendes utastájékoztatást keresni a villamos- és trolimegállókban… csak a felsővezetékek kereszttartóira lógatnak fel egy táblát megálló gyanánt, és arra sem kerül fel több információ, mint a járat száma, valamint az első és az utolsó kocsi indulása. Hálózati térkép sincs sehol kirakva, még a vállalat honlapján sem.

100_8778.JPGEz a kép itt csak illusztráció... nem igazi ZiU, hanem csak utángyártás, ráadásul egy moszkvai kocsiról van szó...

100_8804.JPG

...ez viszont - szintén az orosz fővárosból - valóban a TrolZa-gyár produktuma, ahol már szakítottak az egyszárnyú első ajtóval!

 101_0069.JPGEz sem ZiU Classic, hanem egy koppintás Volgográdból...

101_0068.JPG...ez pedig a helyi villamosgyár próbálkozása a trolipiacra betörésre.

GT730_Museum.JPGTehertrolit itt már csak a múzeumban láthatunk...

Moskvich1.JPGMeg diszpécser-Moszkvicsot is (slusszkulcs nélkül...)

Ehhez illő a tarifarendszer is… napi- vagy hetijegy nincs, a havi bérlet beszerzése pedig igen körülményes dolog. Így vagy megvesszük a metróba való „zsetont” – mert itt még van ilyen, csak a peronzárat cserélték le modernebbre – illetve a villamosok és trolik (nem túl bizalomgerjesztő és csak oroszul tudó) kalauzaitól a 25 rubeles vonaljegyet, vagy pedig feltöltőkártyát vásárolhatunk, amivel még spórolni is sikerült valamennyit. Utóbbi előnye, hogy a környező települések buszain is érvényes – de néha kevesebbe kerül inkább a városszéli „marsrutkákkal” közvetlenül a palotákhoz elmenni, vagy Peterhofba egy kicsivel drágább mulatságot, a 600 rubeles szárnyashajót választani. 

100_9361.JPGA Meteor - nálunk Sólyom - szintén ismert Budapesten...

Ennyi bizarr kontraszt ellenére – amit egyébként ugyanúgy megtalál az ember a város szinte minden szegletében – érdemes közlekedésbarát szempontból is felkeresni Szentpétervárt. Erre megoldás lehet az, ha Finnország felől érkezünk – már csak azért is, mert a jövő héten láthatjuk, hogy ott is van vasútbarát látnivaló.

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr735840983

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Traktoros 2014.03.06. 10:33:42

Azok a régi villamosok totál úgy néznek ki, mintha Ringhofferek lennének... Csak szélesebbek :)

Kivancsi 2014.03.07. 20:03:27

nagyon jo kis cikk volt
tuti jo kepekkel :)

Richard Lenoir 2014.03.14. 10:50:48

Sőt, tudtommal, Finnország felől kompon érkezve vízum sem kell Szentpétervárba és környékére.
Helsinki és Szentpétervár között pedig kvázi gyorsvasúti összeköttetés van közös finn-orosz üzemeltetésű Pendolino vonatokkal.

együttnemműködő 2014.12.05. 09:32:27

Örültem volna, ha mindegyik troli típusa szerepelt volna a képek alatt, de az ilyen amúgy is csak a perverzeket érdekli, főleg a ZiU-univerzum ezernyi válfaja... Azért teszek én egy próbát.
A múzeumi 143-as egy ZiU-5G, és csupán egy évvel idősebb, mint a mi 573-asunk. Az alatta látható 4409-es egy ZiU-682B (ugye ismerős?) egy kis csalással: eredetileg ZIU-682UA (és nem is 4409), de az eredeti híján ezt alakították át, sőt, még a gyári tábla is a 4409-esé. A moszkvai 6005-ös egy Nizstroll-gyártmány (a kép készítése óta felcserélték a pályaszámát a 6525-ösével, ami viszont egy ZiU-682G-016). A második moszkvai, habár ZiU-682GM1 típusjellel fut, valójában az sem teljesen az, aminek látszik, mivel MTrZ-gyártmány. (Könnyen felismerhetőek az eredetinél kissé hosszabb szekrényről, valamint a viszonylatjelző tábla melletti íves díszítésről.) De talán az utolsó ZiU-féle a legkülönlegesebb: ezt egy 1991-es eredeti ZiU-682G-ből építették át Volgográdban, azóta VZTM-5284 típusjellel fut. Az utolsó troli pedig egy PTMZ-5283.
süti beállítások módosítása