Hova megy ez a vonat?

Feltámad a nyírvidéki kisvasút!

2014. április 01. Szerző: Laptoptáskás Ügynök

A "választási kombájn" finisébe érve egyre kevésbé lepődünk meg a nagyobbnál nagyobb ígéreteken, azonban az a tegnapi bejelentés, amire a cím is utal, minden képzeletet felülmúl. Nemcsak arról van szó ugyanis, hogy a 2009-ben statáriálisan bezárt kisvonat újraindul: teljeskörű, nagyszabású fejlesztéseket vizionálnak a döntéshozók 2018-ra!

"A magyar vidék számára fontos a magyar vasúthálózat magyar értékeinek magyar megőrzése magyar" - hangzott el egy ismeretlen politikus szájából a tegnapi, kaposvári sajtótájékoztatón. Ezek szerint valóban komolyan gondolják a visszanyitást, de azt úgy kívánják megteremteni, hogy a korábbiaknál jobban szolgálja az utazóközönség igényeit.

Mivel az elavult pályahálózat és járművek teljes rekonstrukciója a hivatalos források szerint túl drága lett volna, más megoldást választott a beruházó Magyar Állam. A szenzációs ötlet az egészben a Kínában már ismeretes Mag-Lev technológián alapszik, ugyanis a kitűnő magyar mérnökök rájöttek, hogy a kisvasúti űrszelvényben a (kellő vastartalmú) krómacél ereszcsatorna tökéletesen alkalmas a Mag-Lev technológia vezetősínjének, így csak az erre alkalmas járműveket kell külföldről, például Szolnokról importálni hozzá.

szolnok-serbia2.jpg

Szolnok már külföld a Facebook szerint!

Ezzel a forradalmi újítással lehetséges lesz, hogy a korábbi 20-30 km/h-s engedélyezett sebesség helyett Magyarország leggyorsabb vasútvonalát hozzák létre. Már az előzetes óvatos becslések a 70-80 körüli tempó esetén is ezt engedték sejtetni, de amikor a megvalósíthatósági tanulmányt pár nap alatt elkészítő tervezőiroda közölte a számot, mindenki döbbenten nézett maga elé. Később ugyan kiderült, hogy ez a munkadíjra vonatkozott, de a 350 km/h-s tempó is elképesztő adat lenne azért.

"A hátrányosabbnál hátrányosabb helyzetű kistérségek összekapcsolása esszenciális feladat az ország egészének egyenletes fejlesztése szempontjából, melyre ez a munkahely- és hagyományteremtő beruházás egy kiváló lehetőség, amelyet nem szabad veszni hagynunk" - nyilatkozta egy neve elhallgatását kérő szakértő, Kovács József.

A fejlesztés a 2009-ben, és nem később leállított hálózat egészére, sőt azon túl is kiterjed. A tervek szerint kiépül a pálya a Nyíregyházától Herminatanyáig, majd egy könyékcső beépítésével elágazás épül mindkét korábban használt útirányba, azaz Dombrádig és Balsáig. Balsától azonban egy forradalmian új megoldással a vonat egy ugrással átlép a Tiszán, és meg sem áll Sárospatak állomásig, ahol csatlakozásokat biztosít majd az egyelőre ennél lassabb vonatokra Miskolc és Sátoraljaújhely felé.

Dscf2200_maglev.jpg

8.27-kor fog indulni, ez már fel is van programozva Nyíregyházán.

Mint ismeretes, a vonal régen szintén folytatódott a folyón túl, majd a második világháborúban felrobbantott balsai Tisza-híd előtt volt a végállomása sokáig. Azonban amíg ez állt, Sárospataknál kapcsolódott a hegyközi kisvasút vonalába, azaz Nyíregyházától egészen Füzérkomlósig lehetett keskeny nyomtávon elzötyögni hajdanán. A tiszai átmenettel ennek a kapcsolatnak egy része áll most vissza.

A világon eddig - érthető okokból - sehol sem használt, újszerű megoldást alkalmaznak a tiszai átmenetnél is. A Mag-Lev vonatok elegendően gyorsak tudnak lenni ugyanis ahhoz, hogy nem lesz szükség a híd újjáépítésére az átkeléshez. A pálya a Tisza két partján egy-egy könyökcső segítségével ketté ágazik, olyan módon, hogy az egyvágányú (azaz egycsatornás) szárazföldi irányból a kiépítés szerint a vonatok jobbra térnek el rajta (így üzeme a rugós váltókhoz lesz hasonlatos). A Tisza-parton aztán a csatornarendszer elemelkedik a földtől egy ívvel, és a vonatok lendületük segítségével átrepülnek a Tisza felett. A másik oldalon pedig erre a célra kiépített gyűjtőcsúszda fogja várni a szerelvényt, amely fokozatosan szűkülve újra ereszcsatornává alakul, bevezetve ezzel a vonatot vágányára.

Ahhoz, hogy az átrepülés a Tisza fölött balesetmentes legyen a szakértők szerint 210 és 230 km/h közötti sebességre lesz szükség az elrugaszkodáskor, a Máv tehát a két partot ennek megfelelően táblázza ki. Ehhez szükség van a lassújel mellett a "gyorsjel" fogalmának bevezetésére is, melynek szabályozási változás iránti kérelmét az NKH-nál már megindították.

Dscf2453_kicsi.jpg

A tábla hamarosan azt fogja jelenteni: szabad legfeljebb mach-2-es sebességgel.

Az új "hídon" a két irány számára létesített két külön csatorna miatt vonattalálkozások ("repülő keresztek") lebonyolítására is lenne lehetőség, azonban többszöri érdeklődésünk ellenére a Máv Zrt. és a Máv-Start Zrt. nem nyilatkozott abban a kérdésben, hogy ez a kb. 2,25 másodpercnyi idő elegendő-e számára a kereszt precíz lebonyolítására (ennyi idő alatt ér át ugyanis várhatóan a vonat a két könyökelágazás között). Azaz, ha a vonatok nem tudnak 2 másodperces pontossággal megérkezni, az könnyen katasztrófához vezethet.

A beruházást Európai Úniós támogatás helyett mongol, bangladesi és tadzsik hitelekből tervezik finanszírozni, mielőtt valaki azt hinné, hogy a keleti nyitás csupán Szabolcs-Szatmár-Bereg megyére vonatkozik.  A költségekről még elképzelések sincsenek, azonban a közbeszerzés várható nyertese lapzártánkig már eldőlt, csak nekünk nem mondták meg.

Dscf2458_kicsi.jpg

A bal oldali villanypóznák tetején fut majd az eresz, a gólyafészek mellé zaj- és menetszélvédő fal kerül - biztosították tudósítónkat a környezetvédelmi hatóság munkatársai.

A tervek szerint a teljes menetidő a hosszabb ágon is (Nyíregyházától Sárospatakig) mindössze 22 perc lesz. Azért ilyen sok, mert - bár a korábbi megállások jelentősen megritkulnak - a közbenső falvak legalább egy megállást megtarthatnak majd az ígéretek szerint. Ugyanitt több helyen lesznek lobbierőtől függően 120-160 km/h közti lassújelek is kitűzve a lakott területek környezetében, hogy legalább lássa a mozdonyvezető, ha elüt valakit. Nagy veszély azonban nincsen, mert a sajtótájékoztató után egy, ki tudja miért beengedett, szőke, sántikáló iskolássrác gonoszkodva megjegyezte, hogy úgyis csak két pár vonat fog majd közlekedni.

Összegzésül megállapíthatjuk, hogy biztosan remek lesz majd az új szupervonatokkal átszelni a magyar ugart, de aki nagyon beleélte volna magát ebbe a jövőképbe, az jobb, ha gyorsan a dátumra néz és kitölt egy tesztet :)

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr85886824

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zolcsi67 2014.04.01. 18:03:00

* * * * *

Ötcsillagos, grat! :-)

Albu 2015.12.09. 03:16:40

Ki gondolta volna, hogy a bicskei héven fognak újraindulni.

Azt viszont tudtuk, amikor kisvasúti napon előadták Dombrádon, hogy interpicisítenek néhány Bax-ot, hogy hazudnak, mert már ismertük a fejét. A megszűnést még nem lehetett sejteni, csak azt, hogy ő nem fog fejleszteni.
süti beállítások módosítása