A vasúthoz idehaza legalább annyian értenek, mint a focihoz, ez blogunk szempontjából azért jó, mert nekünk nem is kell gondolkodnunk, hanem elég mások kitűnő ötleteit lejegyeznünk. Ez utóbbi persze csak vicc, hiszen mi éppen azért hoztuk létre ezt a felületet itt, hogy saját magunk próbálkozzunk a vasút megváltásával (vagy a szebbik oldalának a bemutatásával), hetente kétszer. Az imént említett hozzáértő közvélemény nagyobbik, vonattal nem utazó fele elsősorban vállalat-szervezési kérdésekben kompetens (a vasutasok: lopnak, buták, lusták, koszosak, bagóznak, káromkodnak, rúgjuk ki, megfelelő aláhúzandó), mi a kisebbséghez tartozunk, akik üzemviteli (a vasút: lassú, elavult) és kereskedelmi kérdésekben (drága) is véleményt tudunk nyilvánítani. A menetrendhez is sokan értenek, természetesen mi is, akár szakmai, akár történeti, akár szakmapolitikai dimenzióban merül fel a téma. Most azonban valami más következik.
A nyári balatoni struktúra - mondhatni - sikert aratott. Lesz folytatás?
Mi a rossz menetrend? Ó, a „rosszmenetrend”, az egy fogalom. A rosszmenetrend az, ami most van. Kivéve, ha ősz van, mert akkor a rosszmenetrend az, ami decembertől lép hatályba. A rosszmenetrendnek számtalan ismérve van. Először is a vonatok túl lassúak. Nem igaz, hogy nem lehet gyorsabban menni, ezt meg amazt a megállót kihúzni (mert mi a fenének megállni akkora meg olyan helyeken), ott meg egy kicsit elvenni a tartalékidőből. A rosszmenetrend betarthatatlan is, nincs elég tartalék benne, nem ad elég időt utascserére, átszállásra, egy-két szál cigire. Ezen kívül a rosszmenetrendben pont akkor és oda nincs vonat, amikor kellene, miért nem gondolnak azokra, akik későn kelnek, sokáig dolgoznak vagy csak éjszaka érnek rá vonatot fotózni?! Vagy ha van is, és kiterjesztjük egy kicsit a kínálat fogalmát, akkor meg miért nem lehet rajta rendesen enni, aludni, biciklit szállítani. és miért pont az a kocsi jár rajta, amelyik. Viszont a rosszmenetrend tele van fantomvonatokkal, semmi szükség rájuk, pazarlás, az a néhány szerencsétlen menjen gyalog, busszal, biciklivel, költözzön be a városba, vagy maradjon otthon a fenekén. Még egy fundamentalista értelmezése is van a rosszmenetrendnek: minden olyan menetrend, ami bármiben is eltér az egyetlen jómenetrendtől.
Máris itt az újabb tisztázandó fogalom: mi a jómenetrend? Kettő van. Az egyik az, amit én annak gondolok. Illetve nem én, hanem Te, és ő és bárki. Tehát az a jómenetrend, ami az adott egyetlen felhasználó személyes igényeinek éppen megfelel, az elvárásaival éppen találkozik. Ennek az a különlegessége, hogy „kiszerkesztve” szinte soha sincs: ha egy rosszmenetrendet szidalmazó vasútbarátot megkérnénk, mutassa be a jómenetrendet, előbbivel ellentétben az utóbbi valószínűleg sohasem öltene sem grafikus, sem táblázatos, semmilyen más formát, sőt, még a szóbeli kifejezésébe is csak töltelékszavak és elnyújtott magánhangzók tömege kerülne. A másik jómenetrend nem ennyire láthatatlan, elég sokat lehet róla tudni: 2006-ban be akarták vezetni, csak néhány vonalon nem, vagy nem úgy sikerült, ahogy kellett volna. Felületesen tájékozódók ezt hívják „ítéefnek”, pedig ha tudnák, miről van szó, és hogy az „í” ebben a rövidítésben integráltat jelent, akkor belátnák, hogy ez nem szabatos elnevezés. Gúnyt félretéve, a nálunk leegyszerűsítve ítéefnek nevezett javaslatot nem túl nagy létszámú, ámde annál eltökéltebb csapat dolgozta ki először és vitte részben sikerre a gyakorlatban is. Van weblapjuk is, sajnos újabban nincs sok új tartalom, de ha van, mindig gyönyörűség olvasni.
Ütemes kör-IC, a keleti ITF egyik alapja.
Nem véletlen egyébként, hogy a hazai menetrendnek azok az elemei, amelyek az ítéef alapító atyáitól erednek, a szakma és a vasútbarátok tudatában is összeforrtak a jómenetrend fogalmával. Az ítéef – és pláne az igazi ITF, tehát az integrált, ütemes menetrend – normális megjelenési formájában elég tetszetős, elég vonzó. Az integráltság végiggondolt átszállási kapcsolatokat, az ütemesség megjegyezhetőséget és üzemviteli racionalitást jelent, ha mindez megfelelő menetrendi kínálattal párosul, a jómenetrend szinte minden feltételét teljesítettük. El kell ismernünk, hogy a magyar vasúti menetrend számos, mostanra közel évtizedes múltra visszatekintő alapmotívuma bevált, működik, és valószínűleg még jobban működne, ha a rendszeren időről-időre nem ütne lukakat egy félreértelmezett megtakarítási (vagy kevesek érdekeinek kiszolgálását előtérbe helyező) parancs vagy a szakmai igénytelenség.
Mire gondolunk? Az aktuális menetrend és a jómenetrend közötti távolság hol kisebb, hol bosszantóan nagy. A fővonali ütemes távolsági vonatoknak örülünk - csak az arany középutat kéne még több helyen megtalálni a fűnél-fánál megálló "gyorsok" és "sebesek" valamint az utasok nélkül szaladgáló IC-k között -, de ha naponta csak kettőre van ráhordás a mellékvonalról, akkor sok potenciális utasról lemondunk (Komló – Budapest). Ha a kétórás motívumban szombaton itt, vasárnap meg ott vannak négyórás lukak, akkor arra a menetrendre nem lehet számítani (előző évtized végének hétköznapos és (B)-s korlátozásai). Legalább ugyanilyen fontos, de elég ritkán kerül elő: a jómenetrend stabil, lehet vele számolni, akár munkát, akár szabadidőt tervezni, szempont lehet munkahely vagy iskola választásánál. A stabilitás mértékegysége a két év, de inkább három; ha egy év után visszalép egy menetrendi fejlesztésből a vasút, mert nem özönlenek az utasok, akkor a fejlesztési szándék nem is volt komoly (ez lesz Zalaegerszegen a gyorsvonatok belassításával?).
Nyugaton nagyjából 2 óránként van IC, de még mindig vannak benne lukak. Mikor lesz igazi ITF a GySEV háza táján?
„Még egy felületes blog”, aki szerint a jómenetrend egyenlő az itf.hu-n ritkán, de velősen írók fejében összeállt rendszerrel? – gondolhatnák olvasóink. Nem. Sőt.
Egyrészt vannak olyan vonalak, vonalcsoportok, ahol a jómenetrend 1.0 tesztüzeme sem kezdődhetett el, mert valami mindig közbejön. Másrészt a jómenetrend 1.0 működhet ugyan nyolc éve sikeresen, nem szunnyad a kíváncsiságunk: készül új verziója? A miskolci vonal menetrendje eljutott már a csúcsra, vagy Eger, Sátoraljaújhely potenciális vagy nagyon is meglévő utasai azért még várnak valamire? Pécsről ennyire lemondott a vasút, hogy változatlan menetrendi szerkezettel hagyja nyolc-tíz év alatt teljesen kiüríteni az InterCityket? Van egy pár ilyen kérdésünk, ezekre keresünk válaszokat mától kezdve jónéhány kedden keresztül. Lesz olyan felvetés, ami utasok ezreit érinti, de olyan is, ami csak pár tucatot. Lesz, ahol pár perceken rugózunk majd, és lesz, ahol alapvető menetrendi struktúrákat forgatunk fel. És mielőtt bárki csalódna: olyan is lesz, ahol a kérdéseinkre még mi magunk sem tudunk tökéletes választ. Itt az idő a jómenetrend 2.0. elkészítésére.