Hova megy ez a vonat?

Utazás kisgyermekkel - kalandtúra földön és levegőben

2014. szeptember 11. Szerző: Budapest, aut. ford.

A Kismama Magazin újságírójától, Maros Edittől kaptuk néhány hónapja azt a megtisztelő felkérést, hogy nyújtsunk szakmai segítséget a kisgyerekkel tömegközlekedés nehézségeit bemutató írásához. A kérésnek örömmel tettünk eleget, a magazin olvasói az augusztus-szeptemberi számban halbersadti kocsival és Combino-villamossal gazdagon illusztrált, laikus közlekedőknek is élvezetes írásból tájékozódhatnak. Mi most kipréseljük ebből a témából, ami még benne maradt, pontosabban néhány, a magazinból terjedelmi okokból kimaradt gondolatot szeretnénk a saját felületünkön közkinccsé tenni. Anyukák, apukák és közlekedésbarátok, valamint e halmazok metszetében élők, ismerős világ következik!P1040659a.jpg

A hírhedt, nagyon meredek lépcsővel rendelkező halberstadti kocsi a kisgyerekeseknek nem lett a kedvence

A "tömegközlekedés"-szavunk remekül leírja azt, amit erről az ágazatról gondoltak még akár 15 évvel ezelőtt is: sok jó ember kis helyen is ember, vagyis sok izzadt ember kis helyen is büdös... A nagy tömegek elszállításának alapproblémája mellett alig volt lehetőség azokra gondolni, akiknek a standardizált közlekedési útvonalak, járművek esetleg nem voltak megfelelők. A Magyarországon még ma is nagy számban közlekedő, az 1970-es évek végének igényeit tükröző Ikarus-autóbuszokon vagy az NDK-beli Halberstadtban gyártott gyorsvonati kocsikon nyomokban sem lelhető fel az a felismerés, hogy nem minden utas mozog könnyen méteres lépcsőkön és ha mégis, a vele utazó kisgyermek miatt különleges igényei lehetnek. 

A látványos közlekedési "probléma" tehát az, amikor legalább egy felnőtthöz egy terjedelmes babakocsi is tartozik, mert ez a közlekedő helyigényét egyből jelentősen megnöveli, ráadásul a vízszintes és függőleges helyváltoztatási képessége is jelentősen megváltozik. Gyakorló szülők azonban azt is tudják, hogy babakocsi nélkül, kendőben, kenguruban és egyéb alkalmatosságban hordozott gyerekkel sem könnyű közlekedni, kapaszkodni, leülni.

Azt is tudni kell, hogy a babakocsik hossza, szélessége az évtizedek alatt mutat némi hullámzást, de inkább stagnál, eközben azonban a tömegük egyre csak nő. Ez a szülők különféle igényei ("terepjárós" kivitel, többfunkciós kivitel) miatt és a biztonsági elvárások alakulása miatt (egyre masszívabbak, sok babakocsi egyben autós gyerekülés is) lehetséges.

A maguk módján persze a közlekedési vállalatok már 30-40 évvel ezelőtt is próbáltak figyelmesek lenni, a MÁV például a vasúti kocsik ajtókhoz közeli ülőhelyeit a gyermekkel utazóknak tartotta fenn, az erről árulkodó piktogramok sok jármű belsejében ma is láthatók (más kérdés, hogy komolyan veszi ezeket bárki). Az elsőbbségi ülések piktogramjai hazai autóbuszos szolgáltatóknál is széleskörűen elterjedtek.

Dscf6775_s.jpg

A 2007-ben nyugdíjba vonult UV-villamosokon a hátsó ajtók hajtű-kapszkodóinak kiszerelésével oldották meg a babakocsis problémát, az ajtók mellett is babakocsis piktogram is mutatta ezt. A még szolgáló Ganzoknál a középső ajtó várja ugyanígy a babakocsikat.

A városi közlekedés járműveinek padlószintje Európa-szerte olyan húsz évvel ezelőtt kezdett látványosan „süllyedni”, a vasúton és a távolsági autóbuszos ágazatban ez a forradalom jó fél-egy évtizeddel később zajlott. Borsos áruk ellenére az ún. alacsonypadlós járművek jelentik a legegyszerűbb megoldást a ki- és beszállás akadálymentesítésére, ráadásul az általuk kínált előnyöket nem csak a gyermekkel utazók, de a kerekesszékesek, az idősek és a bármilyen okból nehezen mozgók is élvezhetik (ezzel ellentétben, ha a jármű padlószintje nem alacsony, viszont a megállóhely szintjét emelik fel mellé, akkor a megállóhelyi peron megközelítésénél a szintkülönbség problémáját sikerült újratermelni). Budapesten az első alacsonypadlós autóbusz az Ikarus 412-es sorozata volt 1998-ban, az első alacsonypadlós villamos a híres Combino lett a nagykörúti vonalakon 2006-ban. A magyar vasútra az első alacsonypadlós motorvonat 2003-ban érkezett, azóta a nagyobbik vasúti társaságnak, a MÁV-START-nak már 101 darab ilyen járműve van, és most állít üzembe újabb 42 darabot. Ezek szép számok, de lássuk be, ahol naponta közel kétezer járművet adnak ki forgalomba, ott még van teendő.

Dscf3500_s.jpg

A Flirtekbe még alacsony peronról is kényelmes a beszállás

A helyközi buszközlekedést és a vidéki városok többségében a helyi közlekedést biztosító Volán-társaságoknál is egyelőre a magaspadlós járművek vannak többségben. A régebbi járművek magas aránya közhelyszerű oka lehet ennek, de egyébként a távolsági buszoknál máshol sem számít gyakorinak az alacsonypadlós kialakítás. Amikor a hazai Volánok néhány újabb buszt vásárolhatnak, elsősorban a kedvezőbb árat és az ülőhelyek minél magasabb számát tekintik a legfontosabb szempontnak, és ezekben az alacsonypadlós járművek hátrányba kerültek. Sajnos még az is előfordul, hogy az ilyen  környéki forgalomra szánt  buszok középső ajtajával szemben még arra alkalmas teret sem alakítottak ki, ahová adott esetben a babakocsit el lehetne helyezni. Mivel egy (hely híján) rosszul rögzíthető babakocsi balesetveszélyes helyzetet teremthet, a buszos szolgáltatók az elszállítását elvileg megtagadhatják, ez elég barátságtalan lehetőség. Amennyiben a babakocsi összecsukható, és a jármű rendelkezik csomagtartóval, ott elhelyezhető. A buszos utazások esetében további bonyolító tényező a jegyváltás, bérletbemutatás, melyhez a szülőnek – a babakocsit hátrahagyva – előre kell mennie a járművezetőhöz.

Dscf4129_s.jpg

Szegedi PESA-villamos belső tere, benne a kerekesszéknek (és babakocsiknak) fenntartott hely a széles ajtóval szemben.

A beszállás a már említett alacsonypadlós járművekbe lényegesen egyszerűbb, mint a régebbi típusok esetében. Több ajtóval rendelkező járműveknél a babakocsi-piktogram további segítséget jelent: itt az ajtó mögötti tér is kellemes meglepetést rejt, általában néhány olyan négyzetmétert, ahová a kocsit biztonságosan el lehet helyezni. Vasúton ezt a területet gyakran többcélú térnek nevezik és kerékpárokkal – és gazdáikkal – kell osztozni rajta. A járművek ülései általában felnőttekre vannak méretezve, Magyarországon egyetlen vasúti járműtípusról tudunk, ahol kifejezetten gyermekek részére készült üléseket is beszereltek  ezek a már említett „halberstadti” kocsik, illetve a Bécs felé közlekedő railjet vonatok utolsó másodosztályú kocsijában áll rendelkezésre egy gyermekszakasz, ami néhány ülőkét és egy TV készüléket rejt (ez utóbbi tapasztalataink szerint eléggé esetlegesen működik csak). A kisgyermek tehát, ha tud önállóan ülni, egy felnőttnyi helyet elfoglalhat. Ha babakocsiban érkezett a járműbe, általában ott is marad, legalábbis amíg hangos vélemény-nyilvánítással rá nem veszi a szüleit, hogy karba vegyék - megjegyezzük, a MÁV-START például tiltja, hogy menet közben a babakocsiban maradjon a gyerek, de nem láttunk még olyan személyzetet, aki erre a szabályra odafigyelt volna. 

Dscf1806_s.jpg

Ember legyen a talpán, aki ezen az ajtón feltuszkol egy babakocsit gyerekekkel együtt...

A hagyományos, tehát nem alacsonypadlós járműveken a ki- és beszállásnál leküzdendő szintkülönbség csak az egyik probléma, a járművek belsejében az átjáróajtókat, folyosókat sem a ma divatos babakocsikra méretezték. A Budapestről Bécsbe kétóránként közlekedő railjet-vonatok másodosztályú kocsijának utasterébe például 60 centiméternél szélesebb babakocsival már szinte lehetetlen bejutni. A régebbi típusú fülkés kocsik oldalfolyosóin még fűtőtestnek is helyet szorítottak, ami „lábon közlekedőknek” fel sem tűnik, de amit valamit gurítani kellene, rögtön útban van. Ugyanezeken a járműveken a feljáróajtó sokszor befelé nyílik, ez azt jelenti, hogy a babakocsival utazó segítség nélkül nem tud kijutni a járműből (át kell nyúlni a babakocsi fölött és rettentő erővel, kilincset lenyomva maga felé kellene húzni az ajtót – ez egy jól megtermett férfinak is nagy mutatvány).

Városi közlekedésben és autóbuszon ilyen probléma kezelhetetlen, vonaton viszont felmerülhet, hogy pelenkázásra vagy a nagyobb gyerekek mellékhelyiségben megoldható gondjaira milyen lehetőségek kínálkoznak. A fentebb írtak itt is érvényesek: minél újabb gyártású a vasúti jármű, annál nagyobb eséllyel rendelkezik legalább egy, megfelelően tágas mellékhelyiséggel. Akár pelenkát is lehet cserélni, az újabb motorvonatok WC-jében a lehajtható asztalkán. Hasonló szükségletekre a vasútállomások is meglehetősen változatos szolgáltatásokkal reagálnak: a mellékhelyiségek általában nem gyerekbarát kialakításúak, pelenkázónak a mozgáskorlátozott WC-t szokták javasolni – még megfelelő berendezés hiányában is, mert általában ez a legtisztább – viszont ez a helyiség általában be van zárva, és a kulcsot az épület egy másik végéből kell megszerezni  ha egy kisgyerekre rátör a szükség, ezek a percek elég drámaiak tudnak lenni.

6 éven aluliak helyközi, iskolai tanulmányaikat meg nem kezdett gyerekek helyi forgalomban a menetdíj megfizetése nélkül utazhatnak. A helyközi forgalomban elterjedt és az utóbbi évben burjánzó felárak alól a gyerekek se mentesülnek, néhány gyorsvonati pótjegy tehát alaposan meg tudja csapolni a családi kasszát. A nagycsaládos kedvezmény helyközi forgalomban 90%, a vasút saját szakállára nagyon régóta egy "kiscsaládos" kedvezményt is kínál, ahol már egyetlen gyermek kísérése esetén a felnőtt is 33%-os kedvezményben részesülhet.

A babakocsi szállításáért sem az autóbuszos szolgáltatóknál, sem a vasúton nem kell fizetni, utóbbinál egyébként a 20 hüvelyknél nem nagyobb kerékátmérőjű gyermekkerékpárok szállításért sem. A gyermekek egyedül utazását a vasút csak 6 éves kor alatt tiltja, e látszólag merész szabály vidéken kiválóan működik, amikor kisiskolások naponta utaznak kisebb-nagyobb csoportokban, felnőtt kísérete nélkül.

Repülőn a gyerekek két éves koráig  jelképes díjért  a szülők ölében utazhatnak, két év felett viszont külön gyermekjegyet kell vásárolni  ez a tapasztalatok alapján (fapadosok esetén pedig szinte mindig) ugyanannyiba kerül, mint a felnőtt jegy. Két évnél fiatalabb gyermekünkkel még a fapadosokon is ingyen magukkal vihetjük a babakocsinkat - ezzel általában a repülőgép ajtajáig vihetjük a kicsit, majd ott teszik be a gép rakterébe és kapjuk vissza kiszálláskor.

Dscf8184_s.jpg

A kisgyerekek nem mindig viselik jól a repülést, de a monoton motorzaj azért előbb-utóbb álomba ringatja őket. :)

Csecsemővel utazva a fapadosok elsőbbségi beszállást adnak ingyen  ez különösen a Wizzair esetében fontos, ahol a szabad ültetés miatt nem biztos, hogy a repülő fedélzetén együtt tud utazni a család. Hagyományos légitársaságokkal utazva ez kisebb probléma, illetve a repülőtéri személyzet is meg szokott tenni mindent, hogy egy kisgyermekkel utazó családot egy helyre ültessen.

Hagyományos légitársaságok vállalják 5 évnél idősebb gyermekek egyedüli utaztatását  a kulcsszó a kísérő nélküli gyermek  légitársasági nyelven "Unaccompanied Minor". Ilyenkor az utazó gyermekt a légitársaság alkalmazottai veszik át a szülőktől/nagyszülőktől induláskor, kérik a repülőgépig, vigyáznak rá átszálláskor, majd adják át a célállomáson az őt váró szülőnek/rokonnak.

Hány babakocsi fér el egy járművön? Túljelentkezés esetén kinek van elsőbbsége? Mit kell elviselnie az idegen utasoknak egy kisgyermektől és mi az a minimum, amit egy szülőnek akár makarenkói módszerekkel is biztosítania kell? Forró témák, ha van véleményetek, írjátok meg, és akkor lesz még gyerekes poszt.

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr336680001

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

NAR 2014.09.11. 12:29:41

Egyszer próbáltam babakocsival felszállni alacsonypadlós buszra, még az sem volt egyszerű (persze biztos belejátszik, hogy a kezem is el volt törve :-) ). Meg a csíkszeredai vasútállomás jutott eszembe, ahol nem alacsonypadlós szerelvények álltak meg, hanem a peron volt alacsonypadlós, az alsó lépcső is vagy jó fél méterre lehetett a talajszinttől, az egészséges embernek is kihívást jelentett.

Egyébként ezt sosem értettem - kötött- és zártpályás járműnél miért nem általános a magas peron? Sokkal egyszerűbb lenne pl. HÉV-re felszállni, ha minden megállóban legalább olyan magasan lenne a peron, mint a Batthyány-téren. Plusz 20 centi magassággal segítség nélkül is lehetne babakocsival fel-le szállni. Utcaszintre vezető egy-két lépcsőfok-magas rámpát meg nem ördöngösség építeni, hely is szokott lenni erre.

Adani 2014.09.11. 12:45:20

@NAR:

HÉV-eknél, de még a TW6000-es villamosoknál is magasperont feltételeztek eleve, azért lett olyan, amilyen. Hannoverben, ahonnan a TW6000-esek jöttek ki is épült hozzá szinte minden megállóban, alig 1-2 helyen nem, azért vannak a lehajtható lépcsők. Nálunk meg sehol sem.

Apropó ha már TW-k. Magasperonnal sem lenne egyszerű babakocsival használni az ajtók közepén lévő leszállásjelző/kapaszkodó miatt, legalább 1-2 ajtónál ki lehetne szerelni.

Régebben amúgy nálunk is sok peron nélküli vagy alacsonyperonos állomás volt, il. van is sok helyen. Nézzetek csak meg egy alföldi vicinális vonalat, pár betonalj lerakva és közötte murva leszórva a peron, nagyot kell lépni a Bz lépcsőig. Anno Muronyban is ez volt mondta nagymuter, hogy mikor még a 90-es évek elején jött hozzánk látogatóba és ott kellett felszállnia, csak úgy sikerült, hogy kihoztak egy hokedlit a forgalmiból, és két vasutas segítségével arra mászott fel és onnan lépett át a lépcsőre.

VT22 2014.09.12. 02:21:49

Amikor a TW6000-eseket tervezték még nem volt cél az kizárólagos magasperonozás, csak a földalatti megállókban számoltak vele, a felszíni villamosszakaszokon meg alacsonyperonnal. A felszíni szakaszon csak mostanában épülnek ki a magasperonok.

braue 2014.09.12. 05:16:45

Aki nevelt gyerekeket, az tudja, hogy nulla valódi gond, sok felesleges rinya. Nehogy már egy egészséges ember ne tudjon felemelni egy babakocsit! Aki beteg, az meg kérjen segítséget!

Fue · http://www.english-hungarian.com 2014.09.12. 07:26:43

@braue: Egyetértek. A férfiak fel/le tudják rakni, a nők meg legfeljebb segítséget kérnek (bár általában az első gyereknél meg szoktak erősödni annyira, hogy nekik se legyen gond :)). Ráadásul ha bénázás van, általában kéretlenül is ugrik valaki segíteni.

Sokkal inkább probléma a mozgássérültek, öregek, betegek számára.

moscalo 2014.09.12. 07:29:55

@braue: huha, te vagy soha nem mentél babakocsiba, vagy valami kigyurt arc lehetsz.
tény, hogy fel tudja emelni a kismama, de azért nem könnyű. én nem szoktam segítséget kérni, de a feleségemnek mindig mondom, hogy kérjen, de aztán van amikor nincs senki.
babakocsit bárki fel tud emelni, de benne egy 10-20 kilós gyerekkel már nem olyan könnyű, és azért a babákhoz kell pár cucc is...

Wernher von Braun 2014.09.12. 07:56:15

A legtobb lakasba lepcsokon keresztul vezet az ut es lehet lift sincs...azt is irhatnam persze, aki nem tudja felemelni a sajat kisdedet jarulekos terhekkel egyutt az ne szuljon:) vagy ne utazzon

Budapest, aut. ford. 2014.09.12. 08:29:15

@Fue, @Wernher von Braun, @braue
Elméleti szakemberek vagytok, látom :(

Fue · http://www.english-hungarian.com 2014.09.12. 08:50:34

@Budapest, aut. ford.: Jaja, három gyerek után már inkább az elmélettel foglalkozom :)

Emelgettem rendesen én is babakocsikat annak idején mindenhol, nem rinyáltam, számomra hozzá tartozik a dologhoz. Feleségem sem rinyált, sec perc alatt felszaladt az Astoria aluljáró lépcsőjén a babakocsival. Nagyon jó kis testedzés gyerekszülés után!

Budapest, aut. ford. 2014.09.12. 09:07:26

@Fue: Üdv a háromgyerekesek klubjában.
Az írásban sem teng túl a rinyálás, néhány tény ettől még tény marad. Naná, hogy a gyakorló szülők ismerik - kénytelenek ismerni - az összes túlélési technikát, de a gyerektelenek el sem tudják képzelni, mennyi apró akadály áll az utunkban, ez a poszt erről szól.
Lehet persze legyinteni ezekre, minek mászik föl bárki a buszra gyerekkel, mikor az az ingyenélő nyuggereké, csöveseké, bűnözőké. Normális polgároknak semmi keresnivalója ott, menjenek autóval.

Wernher von Braun 2014.09.12. 09:30:50

Nem Kedveske, haromszor is mokaztunk babakocsikkal:))

marcijuli 2014.09.12. 10:55:14

@braue: Az ikresek meg le vannak sajnálva... Nagy móka ám egyszerre 2 gyerek, de a közlekedés = megoldhatatlan probléma

moscalo 2014.09.12. 12:49:13

hmm, 3 gyerekesek ezt mondják, érdekes. Mi a 3. laktunk, fincsi volt. persze fel tudta vinni a babakocsit. a feleségem is és a villamosra is fel tudta vinni, ha kellett, megoldotta, sőt 2 gyerekkel a metro lejárónál egy esést is túlélt és megoldotta. persze. és igen az emberek többsége segítőkész(már amikor), de ez akkor sem normális. és miért ne panaszkodjon az ember, mert ti megtiltjátok? jó lehet az asszonynak.
én voltam villamoson 4 éves gyerekkel egyik kezembe a gyerek másikkal kapaszkodtam, fincsi volt. senki nem adta át az ülést. de engem nem érdekel, mert én kibírom, de ha az asszonynak is ezt kell megélnie az kicsit más. fizikailag gyengébbek(tisztelet a kivételnek:)). szóval azért nem baj, ha gondolunk rájuk is. és ne az legyen, hogy én is túléltem ő is túl fogja élni...
azért néha nekem is akarnak segíteni amikor felteszem a babakocsit a járműre, de általában megoldom, ha én nem tudom akkor senki:)

gchg 2014.09.12. 13:00:11

@braue: na persze, mert olyan könnyű babakocsit emelgetni 8 hónapos terhesen. Vagy emelgetni a tizenkilós babakocsit a gyerekkel együtt, ÉS mellette még igazgatni, emelgetni a 2 éven aluli totyogót ugyanazon a magas lépcsőn. Királyság, ha még bevásárolni is kell. És ezt nem egyszer kell megcsinálni, hanem naponta sokszor. Éveken át. Féloldalasan, persze, mert normálisan nem lehet megfogni egy babakocsit. Gratulálok, empátiából egyes, leülhet.

Mondjuk megkaptam már azt is, hogy akinek nincs autója, az ne is szüljön. :(

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2014.09.12. 20:40:04

Kis kötekedéssel kezdeném. A postban a következő szerepel "agy az NDK-beli Halberstadtban gyártott gyorsvonati kocsikon"

Nekem például ez nem tetszik. Halberstadtban nem csak ilyen kocsit gyártottak, és bár a vezérlőkocsik egy része valóban részt vett az ottani gyorsvasúti forgalomban, ezek felépítése inkább elővárosi, regionális forgalomra teheti őket alkalmassá. Több, de kevésbé széles ajtó, az előterek több helyet foglalnak el, így kevesebb lábtér és poggyásztér jut egy utasnak, az üléspozíció is inkább rövid távolságra jó.

Ha belegondolsz a több de keskeny felszálló sáv (ajtó kialakítás) sem a csomaggal utazó turistának, sem a kisgyermekeseknek nem jó. Ez a napi hivatásforgalom egy részét szolgálja ki. Sok más dologban az ingázók igényeihez van szabva a Halbi.

Ezt nem jó "gyorsvonati" kocsinak tekinteni.

Ha belegondolsz, akkor a gyerek velejárója, hogy több elérhető csomag kell, pl. játék, ital, stb. De hosszabb távú utakhoz ma már elvárt asztal is jól jön. És ha a gyerek figyelmét a mese nézés kötné le, nem akarunk műsort a szerelvényen, hát kiderül, hogy a konnektor sem csak a diákok és az üzleti utasok igénye.

Bár régen a ők sok ilyet gond nélkül megoldottak, így a túl negatív vélemények kapcsán könnyű megjegyezni, hogy ez nem akkora probléma. Ellenben megoldható probléma. Ami akár vonzhatna némi fizetőképes keresletet. Amíg viszont gyerekkel utazók lényegesen kevesebb bevételt jelentenek, addig nehéz lenne fejlődést elérni.

cradbox 2014.09.13. 23:03:18

Hát igen, ez egy kicsit olyan téma, hogy mi azért a 70-es, 80-as években felnőttünk babavíz, bébifigyelő, vajákosasszony és alacsonypadlós autóbusz nélkül is - ma pedig (tisztelet a kivételnek, mert tudom sok van), sajnos egyre általánosabb, hogy anyukába nagy nehezen belenyomja valaki a kis Minótauruszt, még csak a tesztet cserélgetni a WC-ben, de már simapadlós fővárost, a hegyek elhordását, a Duna folyásának megfordítását követeli...mert Ő szülni fog.

Ami a még tragikusabb, hogy az ilyen témákat (ugyanez pl. a biciklisek), néhány szavazatra vágyó politikus 5 percig felkarolja, adva alájuk a lovat. (Gyurikám hol is vagyunk most, ja, kismamák...Kérem szépen, alacsonypadlós repülőt minden kismamának!..na menjünk innnen.)

Girhes Joe 2014.09.16. 23:34:21

@cradbox:

Én igazából azt nem értem, miért kell manapság tank méretű, csillió forintba kerülő babakocsikat gyártani (és használni), amik egyre csak nagyobbak, de azért ott az elvárás, hogy mindenhová férjen be. Nekem anno olyan babakocsim volt, amit esernyő méretűre össze lehetett csukni, mert két oldalvázból, néhány vászondarabból, meg pár centi átmérőjű kerekekből állt, erre mit látok manapság? Kábé a komplett gyerekágy ágyneműstől, benne a fél gyerekszoba (játékok), a fél előszoba (ruhák) és a fél konyha (evő-ivó ellátmány) felszerelése, mindez olyan kerekeken, hogy egy traktoron nincs akkora, hát nem csoda, hogy nem tudja az anyuka felemelni.

Én amondó vagyok, hogy a babakocsit ugyanúgy kellene kezelni, mint a biciklit és a rokkantkocsit, azaz hogy legyen a járműveken egy jó nagy hodály, ahol mindezek elhelyezhetők, de azért azt már túlzó igénynek érzem, hogy mindenhová be lehessen tolni a babakocsit, az eszement helypocsékoláshoz vezetne (pl. a szélesebb folyosó miatt csak három ülés férne el egy sorban). Tessék szépen kivenni a gyereket, és úgy bevinni az utastérbe, ha repülőn meg távolsági buszon megy, akkor máshol is menni fog.

cradbox 2014.09.19. 18:33:11

Azért, mert mindezt el lehet adni :-) Ez a téma ugyanis több annál amiről szól, nagyon sok embernek élete egyetlen értelmes célja, hogy leszüljön. (Nem, nem tévedés, nem MEG, LE!). No, ők aztán amit érnek, megvesznek. Majd sodródnak tovább, nézik a Rosalindát, és élik az értéktelen biorobotok életét.

Takács Sándor hentes és mészáros (Hatvan) 2014.09.26. 13:06:33

És mikor lehet majd vastüdővel utazni?........
süti beállítások módosítása