Hogyan tudunk ma Ferihegy (pardon, Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér) 2-re kulturáltan kijutni? Sehogy? Drágán taxival? Saját autóval? Esetleg tömegközlekedéssel? Bár nem túl sűrűn utazom repülővel, de azért is eszembe jutottak ezek a kérdések, mert láttam már kulturált és színvonalas megoldást hasonló problémára. Ezen élményeket feldolgozva érdemes elgondolkodni azon, hogy Budapesten hogyan lehetne megoldani a több évtizedes jogos igényt.
Düsseldorf Airport - megálló a mező szélén. A vonatról (S1, RB35, RE1-2-3-5-6) leszállva elgondolkodik az ember, hogy szakadt busszal viszik-e el a terminálig, esetleg sétál-e egy jó kilométert? Egyik sem, ugyanis automata függővasutat építettek a vasúti megállóhelytől a parkolóházak érintésével a terminálokig. Természetesen a repülőtér busszal és gyorsvasúttal is elérhető (S6, S8, S11), ezek közvetlenül a terminálok mellett állnak meg. Most csak a függővasút nyújtotta lehetőségeket kívánom elemezni, és amennyiben sikerül úgy Ferihegyre alkalmazni.
A vasúti megálló mellett az emeleten található a függővasút végállomása. A követés 1:45-től 0:45-ig 5 perces, a menetidő 5,5 perc. A középfolyosó felől a beszállás, a szélső folyosókra a kiszállás történik, ezzel is gyorsítva az utascserét. A felügyeleten kívül élő munkaerő igénye nincs, így az egyperces fordítás miatt a szakszervezet sem dünnyög.
A megállók: Terminal C - Terminal B - P4 Parkolóház - vasútállomás.
Ez tömve elment, de 5 perc múlva jön a következő.
Jobbra a karbantartó műhelybe és tárolóhelyre juthatunk.
Egy parkolóház az ötből. Nem aprózták el.
Balra a 4. parkolóház, középen a hozzá tartozó megálló.
A peron végéről jó a kilátás, valamint a vezető sem mutogat obszcén jeleket a fotózás miatt.
Majdnem elértük a terminált, balra szintén egy parkolóház.
Háttérben a végállomás, a C terminál, mi éppen visszafelé úton a B-hez érkeztünk. Legközelebb ezzel a közösségi közlekedési móddal juthatunk a terminálokhoz, a gyorsvasút balra, a parkolótér közepén, a föld alatt végállomásozik.
Automata lenyíló peronkiegészítés.
Kocsi belső tere.
Természetesen kerekesszékesek, mozgássérültek és babakocsival közlekedők is használ(hat)ják.
A végére legyen pár repülő tárgy is, a vasúti megállóhelynél található végállomás "erkélye" kiváló rálátást biztosít a repülőtér forgalmára.
Na, ilyet is láttam.
A délutáni csúcs végére értem a repülőtérre.
Nekem ez is új.
Amellett, hogy a repülés költségei miatt többnyire csak egy rétegigényt szolgál ki, mostanában egyre többek számára elérhető a fapados repülés is olcsón, így szükséges a repülőtér, mint "légi pályaudvar" kulturált megközelítése. Itt, Düsseldorfban a város felől gyorsvasúttal és bussza érhető el a repülőtér, a távolabbról vasúton érkezők (expressz, IC, ICE) a függővasutat tudják igénybe venni.
Ferihegy 2 esetében már nem ilyen rózsás a helyzet. Elég a gyorsforgalmi úton zötykölődő, sokszor tömött buszokra gondolni, amelyek egyszerre szolgálják a megfáradt és izzadtságszagú (nem büdös!) keményen dolgozókat (akik nem repülnek sehova), az öltönyös üzletembert és a kettő közötti népréteget. Tavaly nyári "élményeim" alapján a taxis hiénák teljes gőzzel puhították az érkezőket, és ahogy a híreket halljuk, ez most sincs másként. Ha egy kedves ismerős autóval kivisz, akkor sem jobb a helyzet, pénzfizetés (parkoló) nélkül megközelíthetetlen a terminál. Van még a kisbuszos verzió, nekem a 200-as busz mellett (bérlettel a zsebben, kvázi többletkiadás nélkül) ár-érték arányban ez tűnt az egyik legmegfelelőbbnek.
Ugyan Ferihegy 1 mellett már nem suhan el a vasút, sőt, esőbeálló is épült, ennek ellenére a nyáron fülledt felüljárón átkelni nem egy élmény, nem beszélve arról, hogy innen ismét csak a buszra kell átszállni, mert az 1-es terminál rég bezárt. A busz itt sem lesz üresebb és tisztább, a szemetes itt is kiborult, a graffiti itt is megjelent.
Voltak szép gyorsvasúti tervek, FEREX a Nyugatiból 15 perc alatt, de legalább jó drágán (építésileg és használatilag is), ráadásul csak egy irányból, egy pontból oldaná meg a ráhordást. Korábban a 100a vasútvonalat akarták "bekanyarítani" a repülőtér alá, de önmagában a kétvágányos vasútvonal mai (szabad) kapacitása nem elég a színvonalas kiszolgáláshoz.
És miért is jutottak ezek mind eszembe? Előzménynek a frankfurti gumikerekes automata vasutat említeném, de az "csak" a repülőtér termináljait köti össze. Most, természetesen a Düsseldorfban láttottak miatt vetettem képernyőre gondolataimat, eljátszva azzal, hogy talán ez a megoldás lenne nálunk is működne. A Ferihegy vasúti megálló mellől a gyorsforgalmi út és a repülőgép-múzeum mellett lábakon elvezetett függővasút megvalósítása fényévekkel növelné a repülőtér elérésének színvonalát. Ehhez természetesen megfelelő elővárosi vasúti, kiszolgálás is jár, szükség lehet 3. vágány megépítésére is. A Nyugati mellett lehetőség lenne eljutni a budai oldalra (S36, G43), ezzel a Dunántúl (Győr, Szombathely, Pécs) is kényelmesen elérhető. A szegedi, békéscsabai és nyíregyházi intercityk az ország dél-keleti, keleti végein élőket juttatná el a repülőtérhez.
Korábban a 3-as metró meghosszabbítása is szóba került, a rendszerváltás előtt pedig az Erzsébet térről indultak a különjáratú buszok Ferihegy 1-re. Kell a mainál jobb kiszolgálás? Vagy aki repül, annak van pénze taxira? Mi legyen a "sima" dolgozókkal? Hogyan lehetne javítani a megközelítés színvonalán?