Hova megy ez a vonat?

Irány a tenger! - Adria

2012. július 05. Szerző: biciklis bakter

Az előző cikkben Pulába jutottunk el az Istria nevű szezonális vonattal, most pedig a másik népszerű tengerparti városba, Dalmácia fővárosába, Splitbe igyekszünk. Horvátország egyetlen, egész évben közlekedő belföldi éjszakai gyorsvonata, a "nyolchuszonötös" mellett nyáron több idényjellegű vonat is fut az éj leple alatt a part felé vagy vissza, ezek közül az egyik a Budapest-Split járat, az Adria (Jadran).

Az Adria gyorsvonat is kedden és pénteken indul a tengerpart felé, és szerdán valamint szombaton jön vissza. Budapest Keleti pályaudvarról 17:05-kor indul, ami egy viszonylag kényelmes kora esti időpont. A vonat a Budapest-Nagykanizsa-Gyékényes vonalon haladva éri el a horvát határt, a nyár derekán tehát a lemenő napban a Balaton mellett elhaladva hangolódhatunk a vízparti panorámára.

Gyékényesen a magyar és horvát szervek közösen végzik a határellenőrzést, és az első irányváltásos mozdonycserére is itt kerül sor. Fél óra tartózkodás után Horvátországba 21:50-kor lép át a vonat. Zágrábba már az éjszaka derekán, 23:29-kor érkezünk, az utasok nagy része nyilván ilyenkor már általában alszik. A vonat szerelvénye itt pénteki napokon megvárja a Belgrádból érkező, és ugyancsak Splitbe közlekedő szezonális gyosvonatot, mely szerencsére általában nem késik. Éjfél körül össze is áll a szerelvény, és továbbra is villanyvontatással, 0:20-kor elindul a 10 kocsisra hízott vonat Karlovacon át Ogulin felé.

hegymenet_knin_utan.jpg

Emelkedő, dübörgő mozdony és csikorgó kerekek: jellegzetes életkép.

Ogulin elágazó állomás, a Zágráb felől Moravicén át Rijekába tartó 60-as számú vonalból itt ágazik el a Knin felé tartó 70-es. Az igazi hegyipálya csak innen kezdődik, a vasútbarátok nagy örömére: a vonat irányt vált, és 2062-es sorozatú GM-dízelgéppel indul neki a hegyeknek. Ogulin (300 m) után erős, 26 ezrelékes emelkedőkkel tarkított szakasz következik, a mozdonynak minden erejére szüksége van, hogy a Mala Kapela-hegységen átkeljen. A szakasz magassági pontja mintegy 880 m-es tengerszint feletti magassággal Vrhovine állomás (a Plitvicei-tavak közelében), innen ereszkedik le az 500-600 m között húzódó Likai-medencébe. A két nagyobb város, Gračac és Gospić után újabb megerőltető szakasz: a Velebit-hegység végein kell átkelni. A magassági pontot Vučipolje és Otrič között ismét 800 m körül éri el a vasútvonal.

A hegyi szakaszok kanyargósak, szűk ívekben, bevágásokban és magas töltéseken halad a vasút, ennek megfelelően a mozdony is szinte végig maximális teljesítményt leadva "üvölt" a vonat előtt. Az ívekben gyakran surrognak, sikítanak a kerekek, fékezéskor pedig a tuskófékes kocsik igen hangosak tudnak lenni, ezért csak az tud igazán aludni, akit ezek a zajok és dinamikus hatások egyáltalán nem zavarnak.

knin_elott.jpg

A Velebit-hegység nyúlványain kel át a vonat, a hegyen túl már lombos erdőket nem nagyon találunk.

Gospić körül kezd el virradni, így a Velebit gyönyörű tájait már világosban élvezheti az utazó (aki nem tudna aludni). A hágó után már szinte Dalmáciában is vagyunk, a vonat befut Knin fellegvára alá.

Knin is fontos vasúti csomópont, Bihács felé elágazó állomás, de az a vonal jelenleg üzemen kívül van. Van fűtőház és rendezőpályaudvar is, és kicsit túlméretezettnek tűnik a 70-es évekből származó "modern" felvételi épület is, de a jugoszláv időkben itt közel húsz vonatpár járt a tengerre. Az állomás egy részén felsővezeték-maradványokat is látunk: a korábbi cikkünkben már említett Bihács-Knin vonal villamosítása idáig ért el.

A délszláv háború idején Knin volt a krajinai szerb köztársaság központja, szerb megszállás alatt állt, így Split felé a vasúti forgalom nem volt megoldott, és nem is lett volna biztonságos. Ez idő alatt a MÁV is Rijekába indított nyári vonatot. Knin egyébként többé-kevésbé kiheverte a háború nyomait, és a fellegvárából is igen szép kilátás nyílik a legmagasabb horvát hegyre, a Dinarára.

knin_varos.jpg

Kilátás a knini várból a városra, előtérben a vasútállomás.

Kninnél már érezhetjük a forró dalmáciai levegő első hullámait. A jellegzetes mediterrán tájon egyfajta hullámvasutazás következik: a tenger előtti utolsó hegyeket kell leküzdeni. A tengerpartig 4 kisebb-nagyobb emelkedő várja a vonatot, ami újabb GM-dízel hangorkánt és néha 30-40 km/órára való lassulást jelent.

drnis.jpg

Drniš város mellett halad el a vasút egy erős emelkedőn, egy sziklás hasadék szélén.

Perković elágazó állomásán Šibenik felé is tovább haladhatunk átszállással. Pár éve még a 825-ös számú belföldi vonat vitt egy közvetlen kocsit Šibenikbe, de ez tavaly megszűnt. Azóta svéd motorkocsival juthatunk le a másik közeli nagyobb város kikötőjéhez.

Az utolsó, tenger előtti hágó Labin Dalmatinski állomásnál van, közel 400 m-es magasságban. Innen alig 30 km alatt ereszkedik a vonal a tengerszintre, Split kikötőjébe. Labin után lenyűgöző kilátás nyílik a Trogirtól Splitig tartó tengerpartra. A fél tíz körüli spliti érkezés igen barátságosnak mondható, és aki a kanyargás és a motorzaj mellett is jól aludt, friss tengeri levegővel és a kikötő látványával indíthatja a reggelt. Az állomáson jól használható csomagmegőrző automaták is vannak szép számmal, a nagyobb pakkokat nyugodtan ott lehet hagyni a városnézés idejére.

tenger_labin.jpg

Labin Dalmatinski és Sadine között meglátni a tengert: már ezért megéri.

Split nagy múltú város, római gyökerekkel, Diokléciánusz palotájának romjai közé elképesztő módon épült szervesen a város, olyannyira, hogy a házak falai között az utca fölött egy-egy régről maradt boltív vagy támpillér is megcsodálható. Az óváros szűk utcáin és a jellegzetes dalmáciai mészkőből épült házak között órákat lehet bolyongani.

split_varos.jpg

A múlt és a jelen szerves találkozása Split óvárosában.

A vasúttól pár száz méterre szabadstrand is várja az utazókat, így a városnézés fáradalmait egy tengeri úszkálással lehet kipihenni, a frissülés után pedig csak pár perc séta újra a vasútállomás, ahonnan 18:43-kor indul vissza a vonat (Budapest érkezik: 10:54). Oda-vissza 20 ezer forintért (ennyi a menetjegy ára) vastagon megéri, aki fekvőhelyes vagy hálókocsiban szeretne utazni, annak az előző cikkben is említett felárakat kell megfizetnie. A vonattal az úgynevezett Nagykomfort kocsi is közlekedik, ide 5 euró felárat kell fizetni, cserébe irányba fordítható kényelmes, akár szunyókálásra is alkalmas foteleket kap az utazó.

split_szemely.jpg

A Split-Perković személyvonat itt mozdonyos, kell az erő a hegyek leküzdéséhez.

Split ideális célpont mindazoknak, akik először szeretnék meglátni a tengert, és egy igazi dalmáciai hangulatos várost is szeretnének látni. A több, mint 9 óra tiszta idő még az egynapos leruccanásnak is kedvez. A menetrenden igazán a horvát szakaszon szorítani nem lehet, mert a terepi adottságok nem teszik lehetővé, de a magyar szakaszon ha a Balaton partján a sebesség megemelhető volna, akkor azért jópár perc kinyerhető. A határellenőrzéssel ma fél óra megy el, az irányváltás miatt egyébként Schengen után is kb. 10 perc szükségeltetne majd, ha lesz még akkor ez a vonat... Reméljük, hogy lesz.

split_adria.jpg

Az Adria indulásra készen Splitben.

Autópályán, vagy vonattal jobb leutazni Dalmáciába?

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr14630087

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2012.07.05. 11:20:53

9 óráért azért elég fanatikusnak kell lenni, hogy két éjszakát vonaton töltsön az ember. Magyarul aki nem elvetemült vasútb...arát, annak esélytelen. Tudom, hogy így éri meg, hogy délelőtt odaér a szerelvény, este meg indul haza, de ez kb egy 2-3 napos hétvégi kiruccanást lehetetlenné tesz. Ha pl a szombaton visszainduló szerelvényt be lehetne forgatni egy napig valami horvát belföldi viszonylatba (gondolom Zágrábba a heti kettőnél több gyors/IC jár), és vasárnap estefelé indulna haza az már egy fokkal jobb lenne. Ha még kicsit később is indulna pénteken Budapestről, akkor meló utáni indulással, és egy hétfői szabival megoldható lenne a hétvége.

Budapest, aut. ford. 2012.07.05. 11:59:20

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs: Nem értek veled egyet. A vonaton töltött idő lehet sokaknak riasztó, de ne feledjük, hogy a szállás így "ki van fizetve", arra Splitben már nem kell külön költeni. 9 óra egy csobbanásra és/vagy egy felületes városnézésre elegendő, a te megoldási javaslatoddal az utazási idő nem rövidül, viszont plusz egy napért cserébe hétfőn még egy nap szabadság kivételét is indítványozod, tehát végülis az utas szabadideje terhére javasolsz menetrend-módosítást.

Szívemnek kedves e vonat naponta közlekedése lenne (volt már rá példa), de a heti két indulás is sokféle igényt kielégíthet:
- egy napközbeni csobbanásra vágyók a szerelvénnyel együtt még aznap fordulnak
- aki kedden indul Budapestről és vasárnap érkezik haza, az a két vonaton töltött éjszaka mellett hármat alhat Splitben
- aki pénteken indul Budapestről és csütörtökön érkezik vissza, az a két vonaton töltött éjszaka mellett négyet alhat Splitben
- és persze lehet hét éjszakát is Splitben tölteni, két éjszakányi utazáson kívül.
Elismerem, speciel az általad vágyott egyéjszakás megoldás jelenleg nem működik.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2012.07.05. 18:56:13

@Budapest, aut. ford.:
Hát az a kérdés, hogy mire lenne nagyobb igény. Egynapos (bruttó 9 órás) csobbanásra, vagy inkább plusz egy nap szállással, plusz egy hétfői szabival egy kicsit hosszabbra. Szerintem a 33 óra utazás 9 óra szabadidő nagyon rossz arány, ezt a plusz egy nap kicsit javítaná. Bár még sosem utaztam éjszakai vonaton, de nem tudom elképzelni, hogy az éjszaka, különösen az időszámításunk előtti MÁV/ZSSK kocsikban, egy nyélgázon üvöltő dízelmozdony mögött, szűk ívekben kanyarogva összehasonlítható lenne egy rendes ágyban való pihentető alvással. Ráadásul itt ugye az ülőhelyes (Bvmz 21-91) kivételével klíma nélküli kocsikról van szó, ez rátesz még egy lapáttal, illetve az is, hogy egymás után 2 éjszaka "marad ki" az ágyban alvás tekintetében. Maradjunk annyiban, hogy azért a 9 óráért szerintem nem éri meg útnak indulni, én legalábbis semmiképp nem mennék így.

A mindennapi indulás tényleg a legjobb lenne, azzal elég szabadon lehetne variálni a nyaralás hosszát. Ami szerintem most gond, hogy sok ember tud a hétvégéhez viszonylag könnyen hozzácsapni egy pénteket és/vagy egy hétfőt, így kevés szabival egész tartalmas nyaralást tud összehozni. A 9 óra ottlét semmi, a mostani menetrenddel pedig 3-4 nap szabi alatt nem jön ki.

A gyorsításra jelenleg pedig nem látok túl sok esélyt, ahhoz Schengen kéne meg iszonyat pályás beruházások. Lehetne esetleg belföldi menetrendbe nem illeszkedő vonatként küldeni, alig pár megállással, de tekintve, hogy gyakorlatilag végig egyvágányú vonalon megy, ez nagyon zabálná a pályakapacitást, a pályavasutak kb meglincselnének az ötletért.

Budapest, aut. ford. 2012.07.06. 07:53:44

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs: Némi éjszakai vonatos tapasztalattal a hátam mögött azt kell mondjam, hogy ha az útitársak megfelelőek, akkor semmi szörnyűség nincsen az éjszakai vonatozásban. Főleg egy fiatalnak.
Elárulom, Splitben családostul voltam, feleség plusz két kicsi gyerekkel, a hálókocsi fülkéje a miénk volt, a gyerekek kitűnően tudtak aludni, és nekünk se volt rosszabb, mint ezekben a napokban otthon, a lakótelepi forróságban. Szerintem tehát a 33 óra utazás nem feltétlenül kidobott idő, az én szempontomból semmiképpen sem, mert lehet, autópályán gyorsabb lett volna, de ott nekem kellett volna vezetnem, és a többiek is legfeljebb ülő helyzetben próbálhattak volna kicsit szundikálni. Szerintem sokkal jobban összetöri az embert egy autózás.

A helyzet az, hogy a heti kétszeri indulás egy garnitúra szerelvényt jelent, ha valamelyik kanyar spliti tartózkodása növekszik, az a karbantartási idő terhérwe történhet, vagy pedig két szerelvény kellene, ami nincs. A spliti, pulai, bari, várnai és burgaszi nyári munka kb. azt jelenti a START-nak, hogy minden alkalmas eszközére szükség van, sőt, még annál is többre, mert miután - részben érthető okokból - szemétdombra vetette az AcBc-ket, most a bérelt szlovák kusettekkel kell mentenie a becsületét.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2012.07.06. 10:27:47

@Budapest, aut. ford.: Hát a kényelemről nem tudok nyilatkozni, elhiszem, hogy jó. Bár a szlovák fekvőhelyes kocsik priccsei mindennek tűnnek, csak kényelmesnek nem. A hálókocsival viszont az a gond, hogy mivel nekünk még gyerek nincs, a double jegy odavissza 110 €. Itt pedig már nem az autó az egyetlen konkurencia, hanem a Wizz meg a Ryanair, ennyiért simán ki lehet fogni egy oda-vissza jegyet Görörgországba is. Tudom, reptéri transzfer, meg ilyenek, de én ha Splitbe mennék akkor sem maradnék a város határain belül egy hétig. (Hajthatatlan vagyok, én 9 óráért még mindig nem lennék hajlandó 2 napot vonaton lakni. Tényleg ti egy hétre mentetek, vagy egy ilyen egynapost ejtettetek meg?)

Ha már így megemlítetted az autózást, eszembe jutott még egy világmegváltó ötlet. :D Azt aláírom, hogy egy Budapest-Split autópályázásnál a nyári 35 fokban (akár klímával de főleg nélküle) nem sok rosszabb dolog van. Viszont a nyaralásnál helyi, néhány 10 km-es kiruccanásokra a környékbeli látnivalókhoz igen jól jön a kocsi. Adódik a remek példa, na nem a svájci, hanem a szerb vasúttól: autószállító vonat. Nem hiszem, hogy olyan lehetetlen feladat lenne szerezni pár autószállító kocsit, és a vonat végére akasztani. Nem tudom, hogy a Keletiben vagy Splitben van e rámpa, de hely a kialakításukra biztosan, és pár köbméter beton nem egy eget rengető költség legalábbis egy vasúttársaság szintjén. Ha mégsem fér el a spliti állomáson akkor az sem baj, ha 1-2 állomással hamarabb leakad az autószállító kocsi, elvégre autóval nem számít, hogy a belvárosban rak le, vagy sem. (Sőt talán még jobb is, ha nem.)

Budapest, aut. ford. 2012.07.06. 11:51:18

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs: Mi a hároméjszakás ottalvós változatot próbáltuk ki. Teljesen kiszámíthatatlan volt, mit kezdenek az utódok a tengerrel, de csupán az elmászkálás igénye miatt nem foglalkoztunk kolyan a saját autós közlekedés gondolatával. Ha már kisebb kirándulások, akkor legyen hajó. Néztem autóbérlési lehetőséget is, ilyet még sohasem próbáltam, de egyszer még eljöhet az ideje.
A Keletiben az autórakodót újra kéne építeni az ötletedhez, meg megfelelő vagont kell bérelni, más akadálya asszem nincs :)

Kovacsla 2012.07.17. 15:51:43

@Budapest, aut. ford.: Ha pl. Salona / Solin romjaihoz kirándulsz (nagyon szép és látványos), ott a hajó jobban csikorog, mint a Kennedy az ívekben :)
süti beállítások módosítása