Hova megy ez a vonat?

Özvegy-Expressz, avagy Stuttgart siklója

2013. február 05. Szerző: feketén villogó térközjelző

A Stadtbahnon kívül néhány különleges vasútüzem is található Stuttgartban, ezek egyike a sikló, avagy népnyelven az „özvegy-expressz”. A Marienplatztól három Stadtbahn-megállónyira a Südheimer Platz megálló (U1, U14) mellett található a stuttgarti sikló alsó végállomása.

066.jpg

Utasra várva az alsó végállomáson. Tényleg tömegközlekedési eszköz, turista csak véletlenül jár erre.

A világon első teljesen automata üzemű siklóvasút 1929. október 30-a óta közlekedik a heslachi Südheimer Platz és az 1914-ben megnyílt Waldfriedhof (erdei temető) között. A járatot a megnyitása óta az SSB üzemelteti, az ezredfordulón végrehajtott átszámozás szerint 20-as vonalszámot viseli.

Összehasonlítva más siklóvasutakkal ez az üzem elsősorban a mindennapi tömegközlekedési igényeket szolgálja ki, sőt 1978 óta a tarifaközösség (Verkehrs- und Tarifverbund Stuttgart = VVS) tagja, normál jeggyel és bérlettel vehető igénybe.

425.jpg

A siklót 2004-ben teljesen felújították.

Az esslingeni gépgyárban (Maschinenfabrik Esslingen) 1928-29-ben gyártott kocsikat az 1929-ben beköszöntött világgazdasági válság miatt kívülről teak-fával, belülről pedig mahagónival burkolták. A kocsik súlya üresen 8 tonna, a hasznos terhelés 5 tonna, a befogadóképesség 75 (20 ülő és 55 álló) utas kocsinként.

427.jpg

Alsó végállomás

A sikló 87 méter szintkülönbséget (297-384 m) hidal át az 1000 mm-es nyomtávú és 536 m hosszú maximálisan 28,2%-os emelkedésű pályán. Az üzemvitel ellátásához csak 1-1 kocsikísérő szükségeltetik.

1999. december 26-án egy orkán erejű viharban az egyik kocsi megsérült, utána 2000 februárjáig az üzem leállt. 2003-2004-ben a kapruni sikló tragikus tűzesete után bevezetett szigorúbb előírások miatt modernizálták az üzemet.

421.jpg

Az alsó végállomást elhagyva a vonal egyetlen műtárgya egy közút feletti vasbeton szerkezetű híd.

428.jpg

A hídról nyíló kilátás lefelé

069.jpg

A híd és a hullámvasút felülről.

A sikló 9:10 és 17:50 között 20 perces ütemben közlekedik, a menetidő 4 perc, az átlagos utazási sebesség 11 km/h. Míg az első teljes üzemévben 690.000 utas vette igénybe a szolgáltatást, ez 2008-ra 150.000-re csökkent.

070.jpg

Kereszt félúton.

071.jpg

Felső végállomás a temető bejárata előtt.

433.jpg

Modellezésben érdekeltek a Brawa cég jóvoltából 1:87-ben is „utazhatnak”, de reméljük, nem a temetőhöz...

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr585063173

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása