Hova megy ez a vonat?

Troligarázs nyílt nap - kicsit másképp

2013. szeptember 30. Szerző: biciklis bakter

Szombaton nyílt napot tartott a budapesti troliüzem: megnyíltak a kőbányai garázs kapui, és az érdeklődők tömegei megismerkedhettek a "csápos buszok" rejtelmeivel. Minden korosztály megtalálta a maga érdeklődésének célját, de leginkább a sokféle forgalmi- és noszlagiajármű volt az, ami lekötötte a tömegeket. Én azonban kapva kaptam az alkalmon, és a színfalak mögé kukucskáltam. A műhelyek is ugyanúgy nyitva voltak a látogatók előtt, de kevesebben időztek a matuzsálemi korú szerszámgépek között, így volt időm merengeni, és érdekes dolgokat lencsevégre kapni. Jöjjenek a Troligarázs érdekességei!

Dscf4851.jpg

Természetesen nem mehetünk el szó nélkül a szépen rendbe tett nosztalgiakocsik mellett, íme mindjárt a bejáratnál a 600-as, a Ziu alkatrészekkel szerelt Ikarus troli (kísérleti darab volt). Ezzel mindjárt utazni is lehetett, a troligarázs és a Stadionok között ingázott a kocsi.

Dscf4942.jpg

Sose gondoltam volna, hogy a kétrészes leszállásjelző megéri a BKK-s szabványmatricát. Az IK260T-ben ez sikerült.

Dscf4901.jpg

Látható volt a pótkocsis Ikarus 60-as trolibusz is, igazán szép munka lett külsőleg, reméljük, hamarosan ki is lehet majd próbálni.

Dscf4895.jpg

A felsővezetékek erdejében nehéz volt eldönteni, merre induljak, de a nyitott garázskapuk hívogatóak. Nem éppen gólyafészeknek való vidék.

Dscf4926.jpg

Rögtön az atomkorszak vészjósló kapcsolóival találkozunk a bejáratnál. A marcona főkapcsolót elfordítva érezheti az ember a kezében a hatalmat...hogy felgyúl az összes lámpa a csarnokban.


Dscf4910.jpg

És még több: ezek nyilvánvalóan a rakétasiló-fedeleket működtető kapcsolók.

Dscf4928.jpg

Gyorsan be is menekültem az egyik félig elkerített kuckóba, ahol a péntek 14:00 órai időállapotnak megfelelő munkafázis került bemutatásra.

Dscf4929.jpg

A műszer se mai darab: Budapesti Szerszámgépgyár, 1959. Kicsit olyan, mintha a világ összes rádióadója is bejönne rajta.

Dscf4930.jpg

A szerszámgép fölött egy óra. Dobozban! És járt! Igaz, nem a pontos időt mutatta, de már nem lehet azt mondani, hogy a troligarázsban semmi sem működik.

Dscf4927.jpg

A másik sarokban ezt a szerszámot leginkább a Kengyelfutó Gyalogkakukk című rajzfilmből ismerhetjük.

Dscf4924.jpg

Annyi levegős csatlakozó van a szerelőcsarnokokban, mint egy egész intenzív-osztályon. Nyilván itt a trolibuszokat kell leginkább a lélegeztetőre kötni...

Dscf4933.jpg

Az udvaron a BKV-Előre rúdugró szakosztály tárolja a sporteszközöket... Vagy inkább ezek sportáramszedők?

Dscf4885.jpg

A nagy műhelycsarnokban aztán még több érdekesség jött szembe. Például ez a trolibusz itt a képen. Igen, ez egy komplett troli, mégpedig egy Ziu-9-es. Anatómiailag kicsit fel lett boncolva, de működik. A kép közepén lévő asztalnál van a gáz meg a fékkar, ezek nyomására elkezdtek csattogni a relék, meg a kapcsolók, és bal oldalon elkezdett forogni a motor. Kissé körülményes kormányozni, de igazán jó móka volt vezetni.

Dscf4887.jpg

Szögre akasztott fellépőruhák, azaz csuklóborítások.

Dscf4892.jpg

Ezek pedig a felöltött fellépőruhák, igaz, nem sikerült a zakóhoz igazítani a nadrágot, de a lényeg hogy nem ázik be.

Dscf4915.jpg

Szerszámgépek persze itt is vannak, erre ki is írták, hogy "Ne vidd el!". Mondjuk elég érdekesen néztem volna ki a kijáratnál a hátamon egy ilyen ki tudja hány tonnás ki tudja mire jó géppel...

Dscf4871.jpg

Ezt a másik szerszámgépet a Szovjetunióban gyártották, mégpedig Tbilisziben, ami ma Grúzia...bocsánat, Georgia. A használati útmutatás és a figyelmeztetések viszont németül vannak.

Dscf4917.jpg

Ez is egy szerszámgép oldalán volt. A szerszámgépgyártó cég ma is létezik, és aktív!

Dscf4868.jpg

Íme, az ergonómikus, jó megvilágítású, kényelmes munkahely.

Dscf4913.jpg

Egy ilyen környezetben még a szódagép is úgy néz ki, mintha legalábbis hegeszteni lehetne vele.

Dscf4881.jpg

Volt egy kis bemutató a felsővzeteékről, és hogy hogyan működik a troliváltó. Keveset láthatjuk ilyen közelről, és ha az utcán látunk ilyet földközelben, az nem jósol sok jót.

Dscf4879.jpg

Így marad a levegőben az egész.

Dscf4883.jpg

Nincs kolbászból a kerítés, de Ikarus-ablak minden garázsban van, így könnyen építhető belőle például ilyen kis kuckó.

Dscf4923.jpg

Az új FUTÁR-rendszert már telepítik a trolikba is, itt láthatók a vezérlő-egységek.

Dscf4914.jpg

A jó öreg DIR-készülék pedig a lomok közé kerül.

Dscf4918.jpg

A feladat: vezesd el az elektront a kapcsolótól az indexlámpáig ezen a dobozon át. Valószínűleg az ellenséget is meg kell téveszteni közben... (GVM trolibusz biztosítékszekrénye).

Dscf4921.jpg

Ami befolyik, az rögtön kifolyik... (MAN-G&S troli belezete).

Dscf4862.jpg

Kifelé haladva botlottam ebbe a vasajtóba, ahol nem robbanásveszély, hanem konkrétan robbanás van. Gyorsan fotóztam és továbbálltam.

Dscf4867.jpg

Annak ellenére, hogy az ablaküveg nyilvánvalóan járműből való, ez mégsem átjáróház.

Dscf4873.jpg

Régi BKV-címert is talál az ember még raktáron, ez itt egy nosztalgia-célú tárolódoboz oldalán van, lehet használni a vörös csillagot.

Dscf4865.jpg

Ez pedig itt egy napi használatú átjáróajtó, ahol hatályosítva van az előbbi címer, természetesen vörös csillag nélkül (mindkét irányban!).

Dscf4893.jpg

Utam a személyzet tárolószekrényei előtt vezetett, amely kifogyhatatlan tárháza a magyar ötletességnek. Ez itt például a kávés szekrény, amelyen a gyengébbek kedvéért feltűnő matrica jelzi, hol kell behatolni.

Dscf4936.jpg

A nappalos műszaknak külön kávésszekrénye van, nyilván az éjszakások erősebb főzeten élnek.

Dscf4935.jpg

A rekesz tulajdonosa valószínűleg megelégelte, hogy valaki más pakolta rendszeresen tele azt, így nyomatékot adott tulajdonjogának.

Dscf4870.jpg

Jobbra: ajtó. Balra: ablak. Nem keverendő össze.

Dscf4908.jpg

A műhely folyosóján aztán majdnem nem néztem a lábam elé, de aztán valamiért mégis, így nem maradtam le a naiv művészet eme gyöngyszeméről: aknafedél csúszásgátló hegesztési pöttyökkel, benne a BKV (kicsit régebb hatályos) jelvénye szabadkézi hegesztéssel. Ismeretlen művész műve, késő-70-es, vagy 80-as évek eleje.

Dscf4909.jpg

Fokozva a letisztult célelvűséget: rögtön a fenti mellett látható ez az aknafedél. Valószínűleg a 358. pötty hegesztését követően buggyant fel a művészből a látható mondat, amely oly hévvel töltötte el, hogy rögtön még további 3 munkaórát hegesztett, mire beleírta a fedélbe. Szolgálja ez a munkába lógó orral érkezők felvidítását, és a jól végzett munka örömét!

Dscf4938.jpg

Mikor már nem lehet tovább ámuldozni, a telep bejárata felé közeledve újabb figyelmesség: műszálas pulcsiban nem szabad kimenni a forgalomba!

Dscf4939.jpg

És az utolsó oszlopon újabb döbbenet! Még jobban tisztelem a trolivezetőket. Forgalomba állás előtt még egy X-faktor előválogató. Csak tökéletes hanggal lehet kimenni. FUTÁR ide, "műtyúk" oda, képzett trolisofőr-hangra mindig szükség lesz!

Ha jövőre lesz trolis nyílt nap, ki ne hagyjátok!

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr165539945

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mrbloodbunny · http://mrbloodbunny.blog.hu/ 2013.09.30. 11:53:31

tejóságos éég!! micsoda képek, micsoda feliratok... "kokóé te állat" :) "minden öröm forrása a munka" jó igényesen ráhegesztve :D nagyon klassz!
ajtó

halaloszto 2013.09.30. 12:41:40

Mint a muszaki emlekek irant erdeklodo, nagyon fajo szivvel olvastam a bugyuta kepszovegeket. Nyilvan eleg kevesen tudjak mi az a felhegesztes, vagy ullő, de ettol a cikktol sem lettek tobben.

Vajk

erol 2013.09.30. 13:30:52

@halaloszto: Szerintem a képszövegek viccesek, a felhegeszés pedig a kutyát sem...(az üllőt azért ismerjük)

Lajos ghr 2013.09.30. 13:42:07

hietetlen mekkora egy lepattant ország ez. nagyon jó a beszámoló és a képek, de szánalom, maga a tény...

OkoskaTo:rp 2013.09.30. 15:26:38

És az esztergályos műhely falán függő Lenin kép? (Komolyan!)
Vagy az önhordó vázig vetkőztetett troli, rajta "Vezérelt hegesztőgép" (vagy mi) felirattal?

halaloszto 2013.09.30. 17:00:36

@erol: pont ettol felejtodik el az egesz. mert csak viccelunk rajta. ha erteknek tartanank, nem viccelnenk vele.

Vajk

Balt 2013.10.02. 15:04:54

@halaloszto: Valószínűleg nem kimondottan a "műértő közönség" szakmai továbbképzése lebegett a poszter szeme előtt, de ettől én még respektálom. A képaláírásokon kimondottan jól szórakoztam, bár tény, mint "túravezetés" nem kielégítő. :)
süti beállítások módosítása