Hova megy ez a vonat?

Minek színezzelek? - avagy miért is posta a posta-Bhv?

2014. február 06. Szerző: biciklis bakter

Kedves Olvasók, a mai napon az elővárosi vasúti termékek küllemével fogunk foglalkozni. A jelenség, hogy az elővárosban közlekedő vasúti járműveket másmilyenre festik, nem is olyan régi keletű, hiszen maga az elővárosi jellegű járat, mint a MÁV-(START) egyik termékkategóriája csak a '90-es években jelent meg. Addig a személyvonati közlekedésben részt vevő vagonok egyenkék fényezést kaptak, és tulajdonképpen ez a csík nélküliség különböztette meg őket a távolsági forgalomban használt csíkos kocsiktól.

010 inga.jpg

Egyenkék inga. Sokan ezt a régi színezést már csak...khmm...ún. "vizeletes" ingának hívják, persze nem ezt a szót használva.

Egy kivétel azért itt is volt: a GySEV már ekkor külön utakon járt. Ugyan nem volt távolsági kocsija, de a személykocsijaira egy sárga csíkot festett, mintegy cégérként, megkülönböztetve magát a MÁV-tól. Ez a jellegzetesség a GySEV színváltását követően is megmaradt, azóta is valamennyi kocsijuk csíkos.

50 55 29-05 109-4 Bpz 30 Gv b.JPG

GySEV Schlieren-kocsi Győrben.

Visszatérve tehát a helyi forgalomban használatos kocsikhoz, az első tervek igencsak formabontóak szerettek volna lenni. Szakítva mindenféle korábbi színterves hagyománnyal, szürke alapszín mellé sárga és kék csíkot kaptak a kocsik.

50 55 20-05 562-3 Bhv 18 Su.jpg

"Patkány-Bhv" kissé megfakult állapotban: figyeljük meg a kép bal szélén, hogy többféle csíkozási séma élt egymás mellett, békében!

A szürke után eléggé beszédesen a "Patkány-Bhv" gúnynevet kapták az elsősorban Hatvanba állomásított középbejáratos kocsik, az ingavonati BDt vezérlőkocsival együtt. A villanymozdonyos fejezetben már említettük az ehhez a sorozathoz készült V43-as színtervet (Patkány-Szili), ezért itt nem részletezzük.

50 55 80-07 319-3 BDbt 18 Su.jpg

...és a hozzá való Patkány-vezérlő, ami persze nem a patkányokat vezérelte, hanem egy 1000-es Szilit.

Az irány nem volt erős, és tartós sem volt túlzottan, mert hamarosan új koncepció ütötte fel a fejét: a felújított Bhv elővárosi kocsikat piros csíkkal különböztették meg a járműpark többi részétől.

A csíkozás nem túl idegen, az elővárosban ugyanis a '80-as évek végétől megjelentek a BDV villamos motorvonatok, normál kék alapfestéssel és szürke csíkkal az oldalukon. A Bhv-k oldalán azonban a piros csík ekkor még azért állt furcsán, mert forgalomban voltak még más vasúti kocsik is, amiken megkülönböztetésül piros csíkot használtak: a postakocsik!

DSCF10326.JPG

Postakocsik Makón. Feltűnő a hasonlóság, már ami a festést illeti.

A posták aztán a postavonatok leállítását követően többnyire Makón végezték, így a piros csík csak az elővárosban maradt meg, de a vasutas köznyelv szépen átvette a "posta-Bhv" elnevezést, és azóta is így hivatkozunk a piros csíkos Bhv kocsikra.

50 55 20-05 855-1 Bhv 3 Su.JPG

A klasszikus posta-Bhv

A postásodás természetesen az ingavonati vezérlőkocsikat is elérte, minden, a 2000-es sorozatú V43-as villanymozdonyhoz átépített (400-as) vezérlőkocsi megkapta az egyenfényezést.

057.jpg

Hopp, egy fecskés vezérlőkocsi!

Az M41-esekhez készült 100-as vezérlők azonban egy az egyben kimaradtak a fősodorból, ezek még a mai napig is kéken kerülnek ki a főműhelyből. A lajosmizsei vonalon ezért - ha épp nem Desirók szolgálnak, mint most, a 2-es vonali vágányzár miatt - piros mozdony + csíkos kocsik + kék vezérlő összeállításban pompáznak a személyvonatok.

A posta-Bhv-k életciklusuk előrehaladtával ismét főműhelybe kényszerültek, és kicsit összeszedettebb állapotban kerültek ki onnan, mint ahogy bementek a hosszú elővárosi zúzda után. A MÁV-START pedig úgy gondolta, hogy ha már feljavították, és magasabb komfortot érezhet benne az utas, sőt, még Wi-Fi is került bele, akkor ezt az utas kívülről is vegye észre, netán keresse is direkt, így a terméknek (vagy terméken belüli változatnak) nevet is adott, és azt fel is festette: Fecske. Így szaladnak ma a fecskés posta-Bhv-k az elővárosban.

50 55 20-05 735-5 Bhv fecske 8 Su.JPG

Fecskés posta-Bhv. Még jó, hogy nem galamb lett a márkajel, mert akkor hamarosan Postagalamb lenne a becenév...

És még egy utolsó gondolat a piros szín alkalmazásáról: a Flirtek, a Desirók és a Talentek piros alapszínt kaptak, és ebbe a sorba így a posta-Bhv-k bele is férnek, ha a piros színt az elővárosi termék megkülönböztetésére (is) akarjuk használni. Megtöri azonban a képet a BDVmot kék-szürke festése, és most újra megtöri az újonnan érkező Flirt-kontoingens ugyancsak kék-sárga-fehér színezése.

Véleményem szerint egyféle terméket szerencsés volna egyféleképp megjeleníteni. Most még nincs összezavarva (nagyon) a vevő: csak a MÁV-START szolgáltat. Pár év múlva azonban lehet, hogy szerencsés volna kialakítani a jól felismerhető brand jellemző jegyeit.

041.jpg

Flirt-flotta, merőben eltérő színtervvel. Erről már volt szó.

Imhol pedig színezéktanos gondolatköreim végéhez érkeztem, de igény esetén a helyi tömegközlekedést is górcső alá veszem, különösen a nagy vihart kavart pesti buszkékítési hullám okán próbálom majd meg értékelni, hogy miért jó vagy rossz ötlet ez.

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr235800781

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

padorjan 2014.02.06. 10:23:13

Igény az volna, megtámogatva mondjuk Pécs színeváltozásával.

Adani 2014.02.06. 13:01:18

A Posta-Bhv-knál elkövették azt a hibát, hogy egyrészt csak minden 2. ablak lehúzható, másrészt kispórolták belőle a légkondit. A másik nagy hiba a megmaradt nyílt rendszerű Wc, ez már 2002-ben is elavult volt.

dieter 2014.02.06. 21:06:44

Az első hat 400-as vezérlő még szürke alapszínnel készült, később kaptak postaBhv fényezést. Nemrég pedig ezeknél is berepült az első fecske.
A 100-as vezérlők mivel nem kaptak komolyabb ráncfelvarrást, ezért nem kaptak újabb színezést sem.

dieter 2014.02.06. 21:17:30

@Adani: A járműállomány közel felénél minden ablak lehúzható. Zártrendszerű WC-hez az infrastruktúra kiépítése nem könnyű feladat (regényeket lehet megtölteni a mit-lehet-egy Desiro-wécéjében-találni értekezésekből). A légkondi is komoly összegeket tesz ki. A program célja eredetileg egy átmeneti időszakra korszerűbb járművek üzembe állítása. Ennek a célnak tökéletesen megfelel, így készült több mint 300 db, az "igényelt" extrákkal fele ekkora darabszám sem készülhetett volna. De én is eltértem a fő tárgytól, maga a színösszeállítás nem rossz, de lehet a mozdonnyal és vezérlőkocsival jobban összeillet volna a piros helyett sárga csík.

Aureliano Buendía 2014.02.07. 18:19:30

@dieter: (arról nem is szólva, hogy az ülések elrendezése hagy maga mögött kívánnivalót. És sajnos ezt a Hernyókra is ráerőltettek.)

Gabesz9 2014.02.08. 20:14:36

@dieter: Ezek a kocsik tényleg nem tegnap óta futnak a hazai síneken. Azt is elhiszem, hogy a klíma meg a zárt rendszerű WC költséges, meg macerás. De ha az elmúlt 10-15 év nyári hőmérsékleteit nézzük, akkor a nyitható ablakok számának felére csökkentése -finoman szólva- nem volt egy ésszerű ötlet.

dieter 2014.02.09. 12:29:05

@Gabesz9: Pont a később gyártott kocsikon nyitható minden ablak! (Így ezen a téren ésszerűsítés történt) Mondjuk azt magam sem értem, hogy az esedékes fővizsgák során miért nem cserélik ki azt a néhány ablakot is nyithatóra.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2014.02.13. 15:50:54

Az összeállítás még megemlíthette volna az elővárosi forgalomra használt mozdonyok színezését (papagáj, cirmos...) is.

Én a WC problémát úgy oldottam volna meg, hogy az elővárosi állomásokon az állomási WC ingyenes, a vonatokra meg nem tettem volna. Ez kisebb karbantartást és több ülőhelyet jelentene. Se a német S-Bahnon, se a HÉV-en, se a párizsi RER-en nincs WC, mégis működik a rendszer.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2014.02.13. 17:44:15

@Balogh Zsolt:

Abban az esetben, amikor az S-Bahn Doppelstockwagenekből van kiállítva, akkor sincs rajta?

maksimir 2014.02.14. 21:53:27

Balogh Zsolt:

1. Hollandiában csináltak olyan sorozatokat a Sprinterek közül ahol nincs gyárilag WC (ezek nem S-Bahn jellegűek, hanem a Bp elővárosi közlekedéshez áll inkább közelebb a szerepük).
Ez az: en.wikipedia.org/wiki/NS_Sprinter_Lighttrain
Az utasok nem igen díjazták az ötletet, anno pár éve olvastam ilyen hírt, h "vész esetére" (pl. nyílt vonalon ledöglik a felsővezeték és e miatt állva marad a vonat), kémiai anyaggal ellátott speciális zsacskókat (!!!) akarnak rendszeresíteni ezeken a járműveken. Nem tudom h lett a belőle valami.

2. nem minden elővárosi állomáson van WC . Ennek esetleges kiépítése az újak és a meglévők karbantartása, takarítása, rongálás elleni védelme sem két fillér
Persze ha a "munkahelyteremtés" kifejezés csak és kizárólag azzal az egy jelentéssel bírhat hogy hozzunk létre állami állásokat amennyit csak lehet, a magánszférában dolgozók adójából, akkor díjnyertes koncepció.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2014.02.14. 23:52:01

@maksimir: Szerintem kevesebb elővárosi állomás van, mint ahány elővárosi kocsi + a (nagyobb) vasútállomásokon amúgy is illene illemhelynek is lenni.

A Müncheni S-Bahnon nincs WC, ez szinte biztos, a hálózat meg több mint 300 km hosszú.
süti beállítások módosítása