Hova megy ez a vonat?

Herrenleite – a mezei vasutak fellegvára

2014. június 13. Szerző: feketén villogó térközjelző

Korábban szerzőtársam beszámolt egy-két német keskenynyomközű (jellemzően 750 mm-es) szászországi kisvasútról, ezúttal a szintén a német szászországi Herrenleitében található mezei vasúti gyűjteményt szeretném bemutatni. A többségében 600 mm nyomtávolságú járműgyűjtemény a maga nemében egyedülálló, 104 mozdonyt és 416 kocsit foglal magába.

111.jpg

Már a kerítés is stílusos

A lassan 25 éve működő Historischen Feldbahn Dresden e.V. egyesület célja a mezei vasutak járműveinek megőrzése, restaurálása, a korabeli szállítási mód bemutatása.

Miután 1996-ra kinőtték korábbi drezdai telephelyüket, átköltöztek az egykori Mineralölwerk Herrenleite, azaz az ásványolajgyár területére. A költözés a közel 1000 tonna össztömeget is meghaladó járműállomány miatt 2001-re fejeződött be.

A jelenlegi telephely Pirnától északkeletre található egy völgyben, itt a XIX. század közepétől követ bányásztak, a telephez 1907-ben Pirna-Neustadt-Bad Schandau vasútvonalból kiágazva egy 4,83 km hosszú normál nyomtávú iparvágányt építettek. A területen 1944-ben ásványolajgyárat alapítottak benzinlepárlás céljából, az üzem fedőneve Carnallit volt. A II. világháború után VEB Mineralölwerk Herrenleite lett a cég elnevezése, 1964-től az NDK hadserege használta a területet, jégmentesítő folyadékot gyártottak. 1989 után rövid ideig a német szövetségi hadsereg üzemeltetésében volt a terület.

Tervben van az iparvágánynak a „keskenynyomtávúsítása” is, hogy megfelelő tömegközlekedés hiányában ráhordójáratokat tudjanak szervezni.

A mozdonyok között találhatunk Krauss, Henschel, AEG, LEW, O&K, Deutz, Diema, Jung és CKD-Praha gyárak által gyártottakat is, nagytöbbségük 600 mm-es nyomtávú, de egy-két 500 mm-es, 900 mm-es, 1000 mm-es és 1435 mm-es is akad köztük.

 

013.jpg

Karbantartás, kiépítés, ekkora gördülőállományhoz megfelelő hosszúságú járható pálya is kell. Háttérben a (még) normál nyomtávú iparvágány látható.

 

006.jpg

Egy vastelep is megirigyelné ezt a sínmennyiséget

 

009.jpg

Pár kitérő is sorsára vár

 

019.jpg

A motorszín, itt laknak a mozgásképes mozdonyok

 

021.jpg

Utalás az elődre, a telep egykor katonai övezet része is volt.

 

023.jpg

Az egyesület tagjai, szimpatizánsai nem csak a vasúttal nosztalgiáznak

 

029.jpg

Egy mozdony a százból, ez üzemképes.

 

032.jpg

Villanygépek és bányamozdonyok is találhatók a gyűjteményben,…

 

036.jpg

 … sőt egynéhány gőzös is.

 

037.jpg

Lekerekített nagy kékség, …

 

039.jpg

...szögletes barnaság várja feltámadását.

 

044.jpg

Ez üzemképes

 

051.jpg

O&K gyártmányú kisdízel

 

068.jpg

A targonca sem mai darab

 

074.jpg

Előállt a „fotósvonat”

 

077.jpg

Még egy (mára) oldtimer

 

079.jpg

Még egy Barkas

 

082.jpg

A fotózkodás mellett a telep fenntartásában és fejlesztésében is kiveszik a részüket

 

103.jpg

Fotóhely kőheggyel és hordóval

 

115.jpg

Mozdonyok tucatjai várnak további sorsukra, de ezalatt nem a szétvágást értik

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr986222872

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása