Korábban szerzőtársam beszámolt egy-két német keskenynyomközű (jellemzően 750 mm-es) szászországi kisvasútról, ezúttal a szintén a német szászországi Herrenleitében található mezei vasúti gyűjteményt szeretném bemutatni. A többségében 600 mm nyomtávolságú járműgyűjtemény a maga nemében egyedülálló, 104 mozdonyt és 416 kocsit foglal magába.
Már a kerítés is stílusos
A lassan 25 éve működő Historischen Feldbahn Dresden e.V. egyesület célja a mezei vasutak járműveinek megőrzése, restaurálása, a korabeli szállítási mód bemutatása.
Miután 1996-ra kinőtték korábbi drezdai telephelyüket, átköltöztek az egykori Mineralölwerk Herrenleite, azaz az ásványolajgyár területére. A költözés a közel 1000 tonna össztömeget is meghaladó járműállomány miatt 2001-re fejeződött be.
A jelenlegi telephely Pirnától északkeletre található egy völgyben, itt a XIX. század közepétől követ bányásztak, a telephez 1907-ben Pirna-Neustadt-Bad Schandau vasútvonalból kiágazva egy 4,83 km hosszú normál nyomtávú iparvágányt építettek. A területen 1944-ben ásványolajgyárat alapítottak benzinlepárlás céljából, az üzem fedőneve Carnallit volt. A II. világháború után VEB Mineralölwerk Herrenleite lett a cég elnevezése, 1964-től az NDK hadserege használta a területet, jégmentesítő folyadékot gyártottak. 1989 után rövid ideig a német szövetségi hadsereg üzemeltetésében volt a terület.
Tervben van az iparvágánynak a „keskenynyomtávúsítása” is, hogy megfelelő tömegközlekedés hiányában ráhordójáratokat tudjanak szervezni.
A mozdonyok között találhatunk Krauss, Henschel, AEG, LEW, O&K, Deutz, Diema, Jung és CKD-Praha gyárak által gyártottakat is, nagytöbbségük 600 mm-es nyomtávú, de egy-két 500 mm-es, 900 mm-es, 1000 mm-es és 1435 mm-es is akad köztük.
Karbantartás, kiépítés, ekkora gördülőállományhoz megfelelő hosszúságú járható pálya is kell. Háttérben a (még) normál nyomtávú iparvágány látható.
Egy vastelep is megirigyelné ezt a sínmennyiséget
Pár kitérő is sorsára vár
A motorszín, itt laknak a mozgásképes mozdonyok
Utalás az elődre, a telep egykor katonai övezet része is volt.
Az egyesület tagjai, szimpatizánsai nem csak a vasúttal nosztalgiáznak
Egy mozdony a százból, ez üzemképes.
Villanygépek és bányamozdonyok is találhatók a gyűjteményben,…
… sőt egynéhány gőzös is.
Lekerekített nagy kékség, …
...szögletes barnaság várja feltámadását.
Ez üzemképes
O&K gyártmányú kisdízel
A targonca sem mai darab
Előállt a „fotósvonat”
Még egy (mára) oldtimer
Még egy Barkas
A fotózkodás mellett a telep fenntartásában és fejlesztésében is kiveszik a részüket
Fotóhely kőheggyel és hordóval
Mozdonyok tucatjai várnak további sorsukra, de ezalatt nem a szétvágást értik