Egy esélye van egy közlekedési vállalatnak arra, hogy méltóan ünnepelje meg egy közlekedési forma, nevesen az autóbuszágazat 100 éves évfordulóját.
Drezdában erre az eseményre 2014 április első hétvégéjén került sor, az ott látottak alapján elmondhatom, hogy méltó módon emlékeztek meg a neves évfordulóról. Helyszínül a grunai autóbuszgarázs szolgált, ahova menetrend szerinti ráhordójáratattal lehetett kényelmesen eljutni.
A járatszám stílszerűen a 100-as volt, a MAN Lion's City GL A40 pedig idei beszerzésű.
Az egész 1914-ben kezdődött el, a Városi Villamosvasút Rt. megindította első autóbusz-járatát. Míg 1914-ben egy járat indult meg, addig 1925-ben már 3 volt üzemben. Ma a Dresdener Verkehrsbetriebe AG 27 buszvonalat üzemeltet. A korai NAG, Büssing, MAN, IFA és Skoda típusok mellett a szocializmus évei alatt a városban helyet kaptak az Ikarus gyár termékei is, mint ahogy azt tették az NDK egész területén. A rendszer váltásával az Ikarusok is eltűntek, ugyan volt egy kósza próbálkozás a 417-eskkel, de sajnos ezúttal az Ikarus híre nagyobb volt a 417-es minőségénél, így az évezredfordulóra el is tűntek Drezda útjairól.
Az alábbiakban egy rövid beszámoló keretében emlékezek a 100 éves évforduló eseményeire. A telephelyen a kiállított járművek mellett meg lehetett tekinteni a karbantartó részleget, lehetőség volt a kiállított és működőképes járművekkel várost nézni, de a gyerekek is jól érezhették magukat a buszfestéssel, gokartozással. A felnőttek az ilyen összejöveteleken elmaradhatatlan sör+kolbász párossal tömhették hasukat.
Szombat reggel még enyhén szemergett az eső, de szerencsére a 10-órás megnyitóig szinte el is állt. Felejthetetlen nap volt ez, a kétnapos eseményt a vasárnap délután megrendezett járműfelvonulás zárta.
Vállalatvezető, osztályvezető, mind-mind az ünnepi léggömbök gyorsított eltávolításában voltak érdekeltek.
A sorompók felnyitása után a fotósok szó szerint megrohanták a kiállítási területet, egy azon felvételekből, amelyekbe nem lóg bele legalább egy látogató.
Az ország számos feléből éreztek veterán járművek, ez a Büssing emeletes Nyugat-Berlinből.
Balról jobbra: Ikarus-Ikarus-Mercedes-IFA.
Halléból jött ez az Ikarus 630-as, méghozzá egyedi pótkocsival. Itthon is megirigyelnénk.
Még átmeneti rendszámmal, de már külföldi tulajdonban a Repülőtéri Biztonsági Főigazgatóság volt busza.
Öregebbecske MAN és Opel egymás mellett.
Divat lett a Göppel gyár pótkocsis busza: leakasztható pótkocsi kormányzott hátsó kerekekkel. A közeli Meissenből érkezett.
Külön sorba kerültek az elektromos járművek: Solaris Urbino 8.9.
Solaris belső tere.
Vissza az időben: Eberswaldéból érkeztett a Skoda 9Tr (1969). A járműtípusnak egy trolivonal erejéig Drezdához is van kötődése.
Két friss hibridbusz: MAN (2011) és HESS (2010-2011).
Nálunk még futhatna, itt már nosztalgia számba megy ez a Mercedes O405-ös.
Büssing-NAG 900N 1938-ból. Mintaszerűen felújítva, 1966-ig volt tanulókocsiként állományban.
Sok vendégjármű is érkezett az ünnepre.
Az ünnepnapról a szervízkocsik sem hiányozhattak.
Én biztosan erre vártam: a megbecsült Ikarus sor. Drezdában (is) szerették őket, ezért vágtak bele az IK417-es megvételébe is. Utóbbi nélkül tényleg csak jó emlékek maradtak volna...
Szerintem ez a chemnitzi volt a legszebb közülük.
DUX-NAG autóbusz 1929-ből, a teteje lehajtható. 3200 köbcentivel mindössze 45 lóerős.
Buszfestés gyerekeknek, ezúttal legális módon. Másnap az első szélvédőt és a visszapillantó tükröket szabadon kellett hagyni, hogy ez a busz is felvonulhasson.
Kis kitérő a csarnokba: a gyerekek is megtalálták a maguk játékát....
... meg a felnőttek is, sör, kolbász és zene formájában.
Garant és Robur, előd és utód egy képen. Egy 1:43-as méretarányú modellsorból mostmár ismerős mind a kettő.
IFA ez is, de biztos, hogy kimenőnapja volt a formatervezőnek, vagy pártállami vezetőjük találta ki a formát.
Az Ikarusok nagy számban képviseltették magukat.
Nagy sláger volt a rabszállító busz. Nem minden nap látható büntetlenül belülről.
Egy kis műszaki: Mit tetszik? Gázolajat, ablakmosót, fűtőolajat?
Az utánpótlásnevelés is fontos feladat: működőképes benzinmotor.
A villanyászoknál is lehet mit tanulni. Rendszeresen indítanak szakképzési programokat.
Szervezett túra keretében bemutatták a karbantartó épületet is.
A nap folyamán a kiállított járművekkel utazni is lehetett, el-eltűntek egy félórás kanyarra.
Elektromoska is kirándult egyet. Meglehetősen jó a menetdinamikája.
Midibusz helyi kiadásban.
A tároló gyöngyszemei 1.: már csak iskolásjáratban közlekedik a MAN NG 272-es ( üzemelt: 1993-2007).
A tároló gyöngyszemei 2.: Mercedes-Benz O 405 GN (üzemelt: 1991-2012).
Mi mozgatjuk Drezdát. Ez a tartalmas hétvégén hatványozottan igaz volt.
A 2. részben a vasárnap délutáni járműfelvonulás képeit osztom meg Tisztelt Olvasóimmal.