Hova megy ez a vonat?

Éljen a busz első 100 éve! - Kis drezdai buszünnep 1.

2014. június 19. Szerző: feketén villogó térközjelző

Egy esélye van egy közlekedési vállalatnak arra, hogy méltóan ünnepelje meg egy közlekedési forma, nevesen az autóbuszágazat 100 éves évfordulóját. 

Drezdában erre az eseményre 2014 április első hétvégéjén került sor, az ott látottak alapján elmondhatom, hogy méltó módon emlékeztek meg a neves évfordulóról. Helyszínül a grunai autóbuszgarázs szolgált, ahova menetrend szerinti ráhordójáratattal lehetett kényelmesen eljutni.

01.JPGA járatszám stílszerűen a 100-as volt, a MAN Lion's City GL A40 pedig idei beszerzésű.

Az egész 1914-ben kezdődött el, a Városi Villamosvasút Rt. megindította első autóbusz-járatát. Míg 1914-ben egy járat indult meg, addig 1925-ben már 3 volt üzemben. Ma a Dresdener Verkehrsbetriebe AG 27 buszvonalat üzemeltet. A korai NAG, Büssing, MAN, IFA és Skoda típusok mellett a szocializmus évei alatt a városban helyet kaptak az Ikarus gyár termékei is, mint ahogy azt tették az NDK egész területén. A rendszer váltásával az Ikarusok is eltűntek, ugyan volt egy kósza próbálkozás a 417-eskkel, de sajnos ezúttal az Ikarus híre nagyobb volt a 417-es minőségénél, így az évezredfordulóra el is tűntek Drezda útjairól.

Az alábbiakban egy rövid beszámoló keretében emlékezek a 100 éves évforduló eseményeire. A telephelyen a kiállított járművek mellett meg lehetett tekinteni a karbantartó részleget, lehetőség volt a kiállított és működőképes járművekkel várost nézni, de a gyerekek is jól érezhették magukat a buszfestéssel, gokartozással. A felnőttek az ilyen összejöveteleken elmaradhatatlan sör+kolbász párossal tömhették hasukat.

Szombat reggel még enyhén szemergett az eső, de szerencsére a 10-órás megnyitóig szinte el is állt. Felejthetetlen nap volt ez, a kétnapos eseményt a vasárnap délután megrendezett járműfelvonulás zárta.

02.JPGVállalatvezető, osztályvezető, mind-mind az ünnepi léggömbök gyorsított eltávolításában voltak érdekeltek. 

03.JPGA sorompók felnyitása után a fotósok szó szerint megrohanták a kiállítási területet, egy azon felvételekből, amelyekbe nem lóg bele legalább egy látogató. 

04.JPGAz ország számos feléből éreztek veterán járművek, ez a Büssing emeletes Nyugat-Berlinből. 

05.JPGBalról jobbra: Ikarus-Ikarus-Mercedes-IFA. 

06.JPG Halléból jött ez az Ikarus 630-as, méghozzá egyedi pótkocsival. Itthon is megirigyelnénk. 

31.JPGMég átmeneti rendszámmal, de már külföldi tulajdonban a Repülőtéri Biztonsági Főigazgatóság volt busza. 

07.JPGÖregebbecske MAN és Opel egymás mellett. 

08.JPGDivat lett a Göppel gyár pótkocsis busza: leakasztható pótkocsi kormányzott hátsó kerekekkel. A közeli Meissenből érkezett. 

09.JPGKülön sorba kerültek az elektromos járművek: Solaris Urbino 8.9. 

11.JPGSolaris belső tere. 

12.JPGVissza az időben: Eberswaldéból érkeztett a Skoda 9Tr (1969). A járműtípusnak egy trolivonal erejéig Drezdához is van kötődése. 

13.JPGKét friss hibridbusz: MAN (2011) és HESS (2010-2011). 

14.JPGNálunk még futhatna, itt már nosztalgia számba megy ez a Mercedes O405-ös. 

15.JPGBüssing-NAG 900N 1938-ból. Mintaszerűen felújítva, 1966-ig volt tanulókocsiként állományban. 

19.JPGSok vendégjármű is érkezett az ünnepre. 

16.JPGAz ünnepnapról a szervízkocsik sem hiányozhattak.  

17.JPGÉn biztosan erre vártam: a megbecsült Ikarus sor. Drezdában (is) szerették őket, ezért vágtak bele az IK417-es megvételébe is. Utóbbi nélkül tényleg csak jó emlékek maradtak volna...

 

18.JPGSzerintem ez a chemnitzi volt a legszebb közülük. 

22.JPGDUX-NAG autóbusz 1929-ből, a teteje lehajtható. 3200 köbcentivel mindössze 45 lóerős. 

35.JPGBuszfestés gyerekeknek, ezúttal legális módon. Másnap az első szélvédőt és a visszapillantó tükröket szabadon kellett hagyni, hogy ez a busz is felvonulhasson. 

21.JPGKis kitérő a csarnokba: a gyerekek is megtalálták a maguk játékát.... 

23.JPG... meg a felnőttek is, sör, kolbász és zene formájában. 

24.JPGGarant és Robur, előd és utód egy képen. Egy 1:43-as méretarányú modellsorból mostmár ismerős mind a kettő.

25.JPGIFA ez is, de biztos, hogy kimenőnapja volt a formatervezőnek, vagy pártállami vezetőjük találta ki a formát.

20.JPGAz Ikarusok nagy számban képviseltették magukat. 

29.JPGNagy sláger volt a rabszállító busz. Nem minden nap látható büntetlenül belülről. 

26.JPGEgy kis műszaki: Mit tetszik? Gázolajat, ablakmosót, fűtőolajat?

27.JPGAz utánpótlásnevelés is fontos feladat: működőképes benzinmotor. 

28.JPGA villanyászoknál is lehet mit tanulni. Rendszeresen indítanak szakképzési programokat. 

34.JPGSzervezett túra keretében bemutatták a karbantartó épületet is. 

30.JPGA nap folyamán a kiállított járművekkel utazni is lehetett, el-eltűntek egy félórás kanyarra. 

36.JPGElektromoska is kirándult egyet. Meglehetősen jó a menetdinamikája. 

38.JPGMidibusz helyi kiadásban. 

32.JPGA tároló gyöngyszemei 1.: már csak iskolásjáratban közlekedik a MAN NG 272-es ( üzemelt: 1993-2007). 

33.JPGA tároló gyöngyszemei 2.: Mercedes-Benz O 405 GN (üzemelt: 1991-2012). 

37.JPGMi mozgatjuk Drezdát. Ez a tartalmas hétvégén hatványozottan igaz volt.

A 2. részben a vasárnap délutáni járműfelvonulás képeit osztom meg Tisztelt Olvasóimmal.

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr686303720

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Snake 2014.06.19. 09:35:24

A 14. képen az O405-ös típus magaspadlós. Az utolsó előtti képen pedig voltakénneb egy O405GN2-es van, noha a 2-es számot egyik 2. szériás alacsonypadlósnál sem tüntette fel a merci a kocsi oldalán.

Jövőre remélhetőleg idehaza is hasonló banzájt szerveznek.

feketén villogó térközjelző 2014.06.19. 10:42:55

@Snake: Az O405GN2-esnél a kiadott járműkatalógusuk sem említi a 2-est. Előbbi meg tényleg magaspadlós, viszont (igaz, így munka nélkül) jobb állapotú, mint nálunk a működő többség.
Viszont a felújított ráncajtós BKV-s 260-asunk is egy gyönyörűség, remélem, hogy sok további felújított nosztalgia követi.

protézisesh 2014.06.19. 14:06:21

a pótkocsist és a reptérit leszámítva az összes Ikarus minden ablaka teliüveg, nyithatatlan rész nélkül. Pedig ebben mindegyikben 1/2 vagy 1/4 (mint a reptérin) nyitható résznek kellene lennie. Az NDK-ban csak síküveggel tudnak restaurálni?

A bözsiben meg létezett egyáltalán ilyen síküveg-szélvédős?! Én valamiért csak a középen osztott, de ívelt panorámaszélvédős példányokra emlékszem akár élőben, akár fotókon. Az oldalablakai meg tuti nyithatóak voltak, talán kivéve a tetőablakos távolsági (Ik66) változatot.

NAR 2014.06.19. 17:44:23

A hibrid buszokról jut eszembe: gyártanak még nem hibrid városi buszokat, és ha igen, miért?

Snake 2014.06.19. 19:13:46

@protézisesh: Az NDK rendeltetésű Ikarusokat jellemzően igen kevés nyitható ablakkal kérte a megrendelő, pl. a 260-280 típuspárnál a vezető oldalablaka, a 2. ajtóval szemközti ablak és a hátsó aktóval szemközti ablak volt nyitható. Némelyik kintről hazahozott kocsin még jól megfigyelhető ez.

munkasjarat.host22.com/ik260ndk/ckh258_110817.jpg
munkasjarat.host22.com/ik260ndk/ckh258_110817-2.jpg

Ami a farosokat illeti: Az Ikarus 55-ös 2 ítelt, a 66-os pedig 2 nagy síküveg és 2 kis ívelt szélvédőelemme készült. Erre azért volt szükség, mert az 55-ösön alkalmazott elegánsabb megoldás mellett nem lett volna elég hely a ráncajtónak:

upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/ce/Ikarus_55.JPG

upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/54/Ikarus_66.JPG

protézisesh 2014.06.20. 13:20:01

@Snake: köszi.
a nyithatatlan ablakúakon azért elég gáz lehetett utazni, a síkablakos Ik66 meg egyszerűen csúnya. Az íves ablakú 55 sokkal szebb.

padorjan 2014.07.25. 11:33:18

Drezdába kevés lett volna a 270 ló, így oda 310 lovas kocsik kerültek NG 312 jelzéssel (phototrans.de/15,53205,0.html).
süti beállítások módosítása