Kultúrember az év legrövidebb éjszakáját múzeumokban vagy azok előtt sorban állva tölti. Mi nem. Illetve mi sem vagyunk barbárok, de szolgáltató blog szerzőiként kötelességünk gondoskodni az olvasnivalótokról, és ehhez pont szombat késő este tűnt alkalmasnak. A helyszín Budapest, a Kőbányát és Kispestet összekötő felüljáró a Sibrik Miklós úton. Biciklis bakterral tehát fényképezőgéppel a nyakunkban elindultunk betont és vasat nézni.
A rozsda hangos csámcsogását még ma is hallani a korláton, háttérben a munkaterület.
A harmincadik évét jócskán betöltött szerkezet megóvására szinte semmilyen erőfeszítést nem tettek, legalábbis az utóbbi másfél évtizedben, ameddig a mi emlékezetünk terjed. Kőbánya-Kispest vasútállomásától néhány méterre, annak méltó társa lett ez a híd elhanyagoltságban, lepusztultságban. Ám míg a MÁV területén maradnak a borzasztó állapotok, a Főváros elkötelezettnek tűnik a változásban: bő másfél év alatt előbb a Kőbánya, majd a Kispest felé vezető oldalt bontják el, majd építik teljesen újjá a Sibrik Miklós úti felüljárón. Alig túlzunk, ha azt mondjuk, teljesen új szerkezet épül, hiszen mindössze a pillérek maradnak eredetiek (persze alapos felújítást kapnak), minden más új, szebb, jobb lesz.
A hídról lefolyó rozsda és a töredezett beton hamarosan a múlté
Néhány hete a bontási munkálatok látványos fázisa folyik: a metró, a gyorsforgalmi út illetve a vasút feletti félpálya teljes bontása, a korábban felmart, szétfúrt, szétvert felső rétegek után feldarabolták is kiemelték a hosszú vasbeton gerendákat is, melyek eltűnésével most tényleg csak a pillérek emlékeztetnek arra, hogy a most láthatónál kétszer szélesebb volt ez a felüljáró, még idén tavasszal is. A gerendák kiemelése csak teljes útzár mellet történhet, ezért több éjjel, 22 és hajnali 4 óra között az egész szerkezet munkaterületté változott. Mi június 21-én az (egyelőre) utolsó ilyen éjszakai műszakot néztük meg, és igyekeztünk a fényviszonyok ellenére szemléletes képanyagot összehozni.
A metrópálya és az állomás nagy része fölött már elfogyott a gerenda, a szombat esti feladat az 1. és a vontatóvágány fölötti benn maradt 4 elem kiemelése volt.
A híd bontásáról meséljenek a képek, nekünk még két fontos dologról kell írásban megemlékeznünk. Egy: nyilván ez a normális, de mi meglepődtünk, hogy a Gyömrői út - Kőér utcán át terelt autóbuszokon a Futárnak hála kifogástalan volt a vizuális és a hangos tájokoztatás, aki nem fogalmatlan turista, az könnyen érthette, mi mért történik. Kettő: a felüljárón éjjel, nehéz feltételek között munkálkodó szakemberek viselkedése, hozzáállása kifogástalan volt, természetesen a legkevésbé sem akartuk zavarni őket, ugyanakkor ők sem nehezítették meg, hogy megfigyeljük a munkájukat, sőt. Köszönjük.
A művelet a híd teljes zárásával kezdődött
Majd következett a daruk pozícionálása a megfelelő álláshoz
Nyílik a gém
Nézzük a munkaterületet: a beton terelőelemek mögött 4 gerenda várta a kiemelést, minderre összesen 4 órájuk volt, mert ahhoz, hogy hajnali 4-re visszaadják a forgalomnak a hidat, 2-re végezni kellett a kiemeléssel
Kelléktár az esti műszakhoz
Talán látszik a képen az emelés egyik nehézsége: az állomás 25 kV-os megkerülővezetéke épp egyvonalban van a kiemelndő hídelem szélével, ezért ennek a darunak a gémjét kinyújtották olyan magasra, ahonnan a horog már a vezeték mögött lógatható be. Itt még a nyújtózkodás előtti fázis látható.
Az előre kialakított furatokon átvezették a láncokat
Majd elvágták az elemeket összetartó utolsó vasakat is
És pár pillanat múlva, a két darukezelő nagyszerű összhangja révén el is emelkedik a hídelem, közben a tréler a megfelelő helyre tolatott
Feszülnek a láncok, ropog a beton
A rövid hídelem a levegőben. A munkák ideje alatt az állomás 1. vágányán vágányzár volt érvényben.
A hídelem kamionra illesztése
A különleges szállítmány nem jut messzire, mert a kiemelt hídelemeket helyben, a híd mellett darabolják fel.
Függő teher a tréler felett.
Művészkedős beállítás, háttérben a kijárati jelzők és az erőmű kéményei
És végül, a művelet főszereplői egy képen.
A még fenn lévő hídelemeket nem daruzzák már ki, hanem a helyükön "csípik szét" betonbontó és daraboló gépekkel. A következő látványos fázis alighanem majd az új hídelemek beemelése lesz, de számításaink szerint akkor már kabát és melegítő ital is kell az esti fotózáshoz.