Hollandia mindig is élen járt a tömegközlekedési jegyrendszerek egységesítésében - elég csak a nyolcvanas évek elején bevezetett Strippenkaartra gondolni - mely egy egész országra egységes autóbusz és villamos jegyrendszert teremtett - ebből viszont a "távolsági" forgalmat ellátó vasút lényegében kimaradt. Körülbelül 10 éve viszont nagy fába vágták a fejszéjüket - és megvalósítottak egy egész országra kiterjedő elektronikus jegyrendszert. A rendszer - több év üzem után - idén nyáron lett teljesen kész, amikor is megszűntek az országban a belföldi papír vonatjegyek - júliustól az alkalmi utasok is immár egyszer használatos chipkártyákkal utaznak.
Az OV Chipkaart (itt az OV az Openbaar Vervoer - azaz tömegközlekedés) lényege, hogy egyetlen kártyával utazhatunk vonaton, buszon, villamoson, metrón az egész országban. A kártya egyfajta elektronikus pénztárcaként működik - az utazás megkezdésekor kártyaolvasóhoz érintésével kell bejelentkeznünk a rendszerbe, majd az utazás végén kijelentkezni - a rendszer így a megtett útnak megfelelő összeget vonja le a kártyánkról. A kártyának van anonim és névre szóló változata, utóbbival lehet bérletet illetve különböző kedvezményeket igénybe venni - pl. a Start Klub kártya holland megfelelőjét a Vordeeluuren-abonnementet.
Hollandia az az ország, melyben a külföldi turistának nincs könnyű dolga, ha a helyi szolgáltatásokat igénybe szeretné venni. Hasonló a helyzet az OV Chipkártyával. Nélküle igencsak drága az utazás, hiszen buszon, villamoson a normál menetdíj akár dupláját kifizethetjük az egyszer használatos jegyek. Bár papírjegynek tűnnek, ezek az alkalmi utazásra szolgáló jegyek is - többségében - eldobható chipkártyák. Másik lehetőség, hogy vásárolunk egy OV Chipkártyát - ez nem feltétlenül egyszerű, hiszen a jegykiadó automaták többsége csak kártyát fogad el, viszont a nagy nemzetközi kártyamárkákat nem (a viszonylag ritka Maestro kivételével). Mastercarddal, Visa kártyával csak a legnagyobb állomásokon fizethetünk. Ha chipkártyát veszünk, ki kell fizetnünk a kártya 7 eurós díját, illetve problémát okozhat, hogy az utazás megkezdéséhez vasúton minimum 16 eurónak kell lennie a kártyán. Ez például egy Amszterdam-Schiphol (4 euróba kerülő) utazásnál különösen bosszantó - hiszen 12 eurót bent kell hagyni a rendszerben, amit turistaként nem biztos, hogy belátható időn belül fel tudunk használni.
A chipkártyás rendszer előtt külföldi turistaként is egyszerű volt vasúti kedvezménykártyát szerezni - egy egyszerű igénylőlapot kitöltve a kártya 50 eurós díjának kifizetésével a kezünkben is volt az ideiglenes kártya, amit már lehetett is használni. Ezt az együtt utazók kedvezménye miatt akár egy néhány napos hollandiai kirándulás idejére is érdemes volt kiváltani. A kedvezmény (mely a reggeli csúcsidőszak kivételével 40%-kal olcsóbb utazást biztosít akár 3 együtt utazónak) most már a személyre szóló OV Chipkártyához kötődik, melyet előre kell igényelni,és alapesetben csak akkor kaphatunk, ha holland, német, belga, vagy luxemburgi lakcímünk van. Magyarországról csak bonyolult procedúrával, holland barátok címét használva lehet személyes chipkártyánk.
A rendszer vasúti utazás kezdetekor 20 eurót von le a kártyáról, viszont a kártya egyenlege 4 euróig lehet negatív is, ezért elég 16 euró egy vasúti utazás megkezdéséhez. Amennyiben kijelentkezéskor a menetdíj alacsonyabb, mint 20 euró a fel nem használt összeg visszakerül a kártyánkra. A már említett Amszterdam-Schiphol utazásnál így 16 euró kerül vissza a kártyára a schipholi kijelentkezéskor. Villamossal, busszal utazva persze nem kell 20 euró, ilyenkor csupán 4 euró a felszálláskor levont összeg (melynek egy része leszálláskor visszajár, ha olcsóbb volt az út)
Beléptetőkapuk a leideni állomáson. A tisztán elektronikus jegyrendszer lehetővé teszi az automatizált jegyellenőrzést, így egyre több állomáson kell majd kapukon átmenni. A nemzetközi jegyek esetében - melyek maradnak papírjegyek a jegyen található QR kódot leolvasva, vonalkódolvasóval történik az ellenőrzés.
A rendszernek persze vannak furcsaságai, hiszen a beléptetőkapukat utólag építették be az állomásokba - így kerülhettek például a poggyászmegőrző automaták a kapuk mögé, vagy zárnak el a kapuk városok két részét összekötő aluljárókat, mint Amszterdamban, vagy Leidenben. Akinek van chipkártyája, ez nem probléma - a kártya kezelése után 20 percig ugyanazon az állomáson kijelentkezve nem vonnak le semmit sem a kártyáról.
Nem minden tökéletes - a szolgálatók közti pontos elszámolás kényelmetlen az utasnak. A kép Venloban készült, ahol Eindhoven felől érkezve és tovább utazva Roermond vagy Nijmegen felé át kell szállni az NS és a Veolia vonatai között. Ilyenkor az utasnak először ki kell jelenzkezni az NS kártyaolvasójánál, majd úja kezelni kell a kártyát a Veolia olvasójával.