Hova megy ez a vonat?

Bankkártya, mint közlekedési jegy - Londonban

2014. szeptember 16. Szerző: Tolatóvágányút

London mindig is élen járt az elektronikus menetjegyek bevezetésével - Londonban immár több, mint tíz éve működik az elektronikus jegyrendszer, az Oyster kártya. Ma azonban még egy lépést tettek előre, és a londoni közlekedés immár az érintésmentes fizetésre alkalmas bankkártyák többségével is használható.

A hír persze ebben a formában nem teljesen igaz, hiszen autóbuszokon már jó ideje lehet használni bankkártyát, sőt tavasztól a buszokon készpénzzel nem lehet fizetni az utazásért. A mai napon azonban a teljes londoni hálózaton - beleértve ebbe a vasútvonalakat is - használhatóak az érintésmentes fizetésre alkalmas kártyák, így akinek nincs szüksége havi bérletre, annak már Oyster kártyára sincs szüksége az utazáshoz.

2014_0524_Greenford_FCC165_1316Paddington01.JPG

Közös peronos Metró - vonat átszállás Greenfordban. Mától akár egy érintésmentes fizetésre alkalmas bankkártyával, vagy NFC chipes okostelefonnal is.

A változással együtt egy új, heti árplafont is bevezetnek, a már létező napi mellé. Az árplafon lényege, hogy a kártyát használva, a heti (hétfőtől-vasárnapig) utazási költség nem magasabb, mint az érintett zónákra vonatkozó hetijegy ára - ha az utazásaink összköltsége eléri a heti árplafon összegét, a rendszer nem von le több pénzt a kártyánkról. Emellett persze továbbra is lehet venni hetijegyet Oyster kártyára - utóbbi megoldás előnye, hogy tetszőleges kezdőnappal vehetünk hetijegyet, míg az árplafont mindig hétfőtől-vasárnapig számolja a rendszer.

A holland OV Chipkártya rendszernél felmerült probléma - miszerint a rendszert nem helyiek csak nehezen vagy sehogy sem tudják használni, Londonban az ígéretek szerint nem fordulhat elő. A transport for London weboldalán részletes információk találhatóak a várható problémákról, gondokat csak a tengerentúli illetve - talán nem véletlenül - a holland kibocsátású kártyákkal várnak. Persze a puding próbája az evés - a saját tapasztalatainkról majd mi is beszámolunk - előzetes várkozásunk szerint gondokat okozhat a kártyának napi megengedett tranzakciószáma illetve az esetleges alacsonyabb PIN kód megadása nélküli vásárlási limit - napi többszöri utazás esetén is a kártyánk csak egyszer, a nap végén lesz megterhelve. Erre a napi árplafon alkalmazása miatt van szükség - így lehet megoldani, hogy egy nap ne fizessünk többet az utazásért, mint a napijegy ára.

2014_0524_CentralLine_WhiteCity02.JPG

Nem mehetünk el amellett, hogy a BKK szándékai szerint a mindig jövőre elkészülő budapesti elektronikus jegyrendszer is alkalmas lesz bankkártyák kezelésére - a képen egy Central Line vonat White Cityben- Vajon Székesfehérváron mikor lesz elég csak a bankkártyánkat egy leolvasóhoz érintenünk, hogy utána, vonat - busz átszállással mondjuk az Újhegyi lakótelepre utazzunk?

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr476653847

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

stepboy 2014.09.16. 20:49:27

"London az első nagyváros, ahol immár több, mint tíz éve működik az elektronikus jegyrendszer, az Oyster kártya."

Ez nem így van, a wiki szerint Szöul az első nagyváros:
en.wikipedia.org/wiki/Upass_%28South_Korea%29
"Upass (Korean: 유패스) is a prepaid card for the transportation system in Seoul and its suburbs. This card is issued by Seoul Bus Transport Association and eB Card. Its parent-generation card is Seoul Transportation Card, a world-first commercial-used RF card for transportation (first used in June 1996)"

Jómagam a Hong Kong-i Octopus kártyára tippeltem volna, ezért is lapoztam fel a wikit, de én is tévedtem.

Girhes Joe 2014.09.16. 23:51:40

"Vajon Székesfehérváron mikor lesz elég csak a bankkártyánkat egy leolvasóhoz érintenünk, hogy utána, vonat - busz átszállással mondjuk az Újhegyi lakótelepre utazzunk?"

Na igen, meg amin én tépem a szám folyamatosan: mikor lesz elég egyetlen bérletet venni (elfogadom, hogy drágábban, mint a sima BKV-s), aminek a felmutatásával Gödöllőről Százhalombattára tudok utazni HÉV-metró-vonat-sárgabusz átszállással?

Kicsit off: nagyon különlegesen néznek ki ezek a Central line-os vonatok a lekerekített tetejükkel, jól tudom, hogy ez a vonal valami eszement szűk űrszelvényének köszönhető? Bár ha belegondolunk, nem is olyan eszement: az emberek így is elférnek benne, cserébe csak bő feleannyi földet kellett kitermelni (négyzetes arányosság, ugyebár, negyedével kisebb átmérő 56%-nyira csökkenti a keresztmetszetet).

2014.09.17. 09:24:44

@Girhes Joe: azert siman bevered a fejed az ajtonal, ha nem vigyazol. nem csak a central line ilyen, van meg 1-2.

@Tolatóvágányút: jelentektelen info, hisz ez mar a mult, de igazabol nyartol szunt meg a kp-s fizetes a buszon :) es imadom, iszonyat volt nezni ahogy a reggeli csucsban kapargatja ossze a pennyket a kedves utas harom percig.

a heti limitrol nem is tudtam, eleg korrekt. mar csak az a kerdes, hogy a bankkartyas fizetes esetleges hibaibol adodo panaszokat (nem regisztralta az erintest a kijaratnal pl, elofordul), refundokat mennyire lesz konnyu elintezni. Oysternel ez eleg gordulekeny ugyanis.

Nemzeti Dohányos 2014.09.17. 09:39:18

Ó, mikor legutóbb néztem, a paypass-nél még nem volt napi limit, ahányszor busszra szálltál, annyiszor vonta a menetjegyet. Akkor ez is változott most?

Mr. Közbiztonság Szilárd 2014.09.17. 10:54:45

"mikor lesz elég csak a bankkártyánkat egy leolvasóhoz érintenünk, hogy utána, vonat - busz átszállással mondjuk az Újhegyi lakótelepre utazzunk"

Biztos, hogy még mindig jóval korábban, mint ahogy te megtanulnál rendesen magyarul, valamint helyesen írni.

A BKK sem ért ahhoz, amit csinál, meg te sem.
Nincs mit egymás szemére vetnetek.

Manfi 2014.09.17. 14:50:41

Bírom ezeket az összehasonlításokat:) Tök értelmetlen...

2014.09.17. 15:00:50

@Nemzeti Dohányos: igen, mar kirakta a tfl.gov.uk is, most neztem.

Tolatóvágányút 2014.09.17. 21:53:38

@Whave: Elvileg ugyanúgy lehet regisztrálni a tfl oldalán és gördülékeny ügyintézést ígérnek - meglátjuk. Idáig teljesen elégedett vagyok velük - Magyarországon élek, de évente párszor járok Londonba. Két éve jártam úgy, hogy egyszer többet vontak le az Oyster kártyámról, amit inkább a rendszer tesztelése céljából megreklamáltam. Már itthon voltam, amikor írtak, hogy bocs, igazam van, visszaadják a pénzt. Úgy esett, hogy egy évvel később mentem csak ki, akkor írtam nekik, hogy igen tudom, régi ügy, de megoldható-e, hogy most visszakapjam - a válasz egy napon belül annyi volt, hogy természetesen, csak mondjam meg, hogy mikor, melyik állomáson töltsék vissza a pénzt.

Mihaszna Kelly 2014.10.13. 09:53:21

Kipróbáltam az Axa Bank World dombornyomott bankkártyával a szolgáltatást. A szolgáltató (Tfl) ez esetben a napi utazásokat összesítve egy összegben terheli meg este a kártyát. Sajnálatos módon a bankkártyám terhelési kísérlete kudarcba fulladt a szolgáltató részéről, a bankom nem engedélyezte a szolgáltatónak a pénzügyi terhelést. Így másnap már nem használhattam a bankkártyám utazásra, nem fogadta el a rendszer a kártyámat. Amikor azonban egy másik tranzakció keretében, napokkal később automatánál 5 fontot fizettem, a szolgáltató összekapcsolta a kártyaszámom a korábbi ki nem fizetett tranzakcióval és immár a szélesebb körű kártyaadatok birtokában (PIN KÓD!) utólag újra megterhelte a több nappal korábbi utazásom árával a kártyát, amit az Axa immár befogadott. A TfL két jogcímen terhelte meg a korábbi utazásom okán a kártyát, az egyik 2,2 font az az összeg, ami szerintem jár és a másik, 1 font alatti meg nem tudom mi. Lesz ebből még raklamáció, a TfL-nél is, a bankomnál is.

Tolatóvágányút 2014.10.13. 22:39:05

@Mihaszna Kelly: Köszi az infókat - kíváncsi vagyok, mi lesz a történet vége - regisztráltál egyébként a tfl oldalán? Annál a bizonyos esti terhelésnél mekkora összegről lett volna szó - első blikkre ott lehetett a probléma, hogy a nap végi terhelés összege már magasabb a Paypass-os limitnél - így a bank nem engedélyeszi a tranzakciót.
süti beállítások módosítása