London mindig is élen járt az elektronikus menetjegyek bevezetésével - Londonban immár több, mint tíz éve működik az elektronikus jegyrendszer, az Oyster kártya. Ma azonban még egy lépést tettek előre, és a londoni közlekedés immár az érintésmentes fizetésre alkalmas bankkártyák többségével is használható.
A hír persze ebben a formában nem teljesen igaz, hiszen autóbuszokon már jó ideje lehet használni bankkártyát, sőt tavasztól a buszokon készpénzzel nem lehet fizetni az utazásért. A mai napon azonban a teljes londoni hálózaton - beleértve ebbe a vasútvonalakat is - használhatóak az érintésmentes fizetésre alkalmas kártyák, így akinek nincs szüksége havi bérletre, annak már Oyster kártyára sincs szüksége az utazáshoz.
Közös peronos Metró - vonat átszállás Greenfordban. Mától akár egy érintésmentes fizetésre alkalmas bankkártyával, vagy NFC chipes okostelefonnal is.
A változással együtt egy új, heti árplafont is bevezetnek, a már létező napi mellé. Az árplafon lényege, hogy a kártyát használva, a heti (hétfőtől-vasárnapig) utazási költség nem magasabb, mint az érintett zónákra vonatkozó hetijegy ára - ha az utazásaink összköltsége eléri a heti árplafon összegét, a rendszer nem von le több pénzt a kártyánkról. Emellett persze továbbra is lehet venni hetijegyet Oyster kártyára - utóbbi megoldás előnye, hogy tetszőleges kezdőnappal vehetünk hetijegyet, míg az árplafont mindig hétfőtől-vasárnapig számolja a rendszer.
A holland OV Chipkártya rendszernél felmerült probléma - miszerint a rendszert nem helyiek csak nehezen vagy sehogy sem tudják használni, Londonban az ígéretek szerint nem fordulhat elő. A transport for London weboldalán részletes információk találhatóak a várható problémákról, gondokat csak a tengerentúli illetve - talán nem véletlenül - a holland kibocsátású kártyákkal várnak. Persze a puding próbája az evés - a saját tapasztalatainkról majd mi is beszámolunk - előzetes várkozásunk szerint gondokat okozhat a kártyának napi megengedett tranzakciószáma illetve az esetleges alacsonyabb PIN kód megadása nélküli vásárlási limit - napi többszöri utazás esetén is a kártyánk csak egyszer, a nap végén lesz megterhelve. Erre a napi árplafon alkalmazása miatt van szükség - így lehet megoldani, hogy egy nap ne fizessünk többet az utazásért, mint a napijegy ára.
Nem mehetünk el amellett, hogy a BKK szándékai szerint a mindig jövőre elkészülő budapesti elektronikus jegyrendszer is alkalmas lesz bankkártyák kezelésére - a képen egy Central Line vonat White Cityben- Vajon Székesfehérváron mikor lesz elég csak a bankkártyánkat egy leolvasóhoz érintenünk, hogy utána, vonat - busz átszállással mondjuk az Újhegyi lakótelepre utazzunk?