Hova megy ez a vonat?

266-ossal a Galyaságba

2014. október 09. Szerző: Thomas a laprugós

Október első szombatjára izgalmas program szerveződött az index.hu közlekedési fórumcsoportjának Borsod Volános topikjában. A mintegy másfél tucatnyi résztvevő kora délelőtt gyülekezett Kazincbarcikán, hogy aztán egy öreg Ikarus 266-os fedélzetén végigzötyöghessen a Galyaság kanyargós mellékútjain, fotókat készítve a buszról, melyhez hol az őszi táj, hol a vidék aprófalvai szolgáltatták a hátteret. A túra különlegességét fokozta a tornakápolnai betérés, mivel ebbe a parányi faluba már közel két évtizede nem közlekedik menetrend szerinti autóbusz. Jómagam elsősorban nem is a fotózás, hanem a buszozás, és a táj szépsége miatt kerekedtem fel erre az útra: a képanyag ennek megfelelően nem mondható díjnyertesnek, ugyanakkor remélem sikerül azoknak is visszaadni vele a hangulatot, akik nem voltak ott, sőt mi több, a környéket sem ismerik. Egy kis menetrendi tárgyú témát azért igyekeztem még a cikkbe belecsempészni...

DSCN2785.JPGAz első találkozás a buszunkkal, az egykori Habselyem Kötöttárugyár melletti buszfordulóban. A vonattal érkezőknek bónuszként egy transzfer is jutott, a képen látható jó karban lévő Zsigulátorral...

DSCN2800.JPGA múcsonyi szénbánya bezárt bejáratánál tartottuk az első pihenőt, majd Rudabánya közelében, az egykori vasércdúsító üzem közelében álltunk meg. A település mellett az 1980-as évek közepéig folytattak vasércbányászatot, melynek leállása után az üzemben egy ideig gipszfeldolgozás zajlott. Ez utóbbi napjainkra már töredék kapacitáson üzemel, a régi épületek jó része lassacskán az enyészeté lesz...

DSCN2802.JPGÜres vágányok: Rudabánya felé már semmilyen vasúti közlekedés nincsen.

DSCN2804.JPG

"Ikarus-találkozó" Rudabányán

Felsőtelekest követően fokozatosan szűkült össze, és romlott az út minősége is: a sorban következő kis falvak, Kánó, Égerszög, Teresztenye, Szőlősardó sosem voltak metropoliszok, azonban az utóbbi évtizedekben fokozatosan veszítették el esetenként több száz fős lakosságukat, így ma a hivatalos (mely adat sok esetben többet mutat mint a valóság) népességszámuk ötven és kétszáz fő között van. Ezek a falvak az utóbbi évszázadokban csak addig tudtak növekedni, míg a dombvidéki jelleg mezőgazdasági korlátai engedték. A borsodi ipar ugyan a múlt század második felében még munkát adott a lakosság egy részének, az elvándorlást azonban így sem tudta megakadályozni (mely a rendszerváltás után gyorsult csak fel igazán). Ma ezeknek a falvaknak a sorsa itt Borsodban, és Magyarország más, hasonló adottságú vidékén is több utat vehet: lehet a pusztulással együtt járó kihalás, egyfajta agonizálás, ahol a viszonyok évről-évre változnak, vagy éppen (főként romák lakta) szegénytelepek alakulhatnak ki belőlük. Itt a Galyaságban egy negyedik változat a jellemző: a városi értelmiség (melynek előző generációja, paradox módon gyakran ilyen helyekről származott el) hétvégi üdülőnek, nyári laknak vásárolja meg a környék régi parasztházait, így biztosítva a rendezett utcaképet, a fennmaradást. 

DSCN2813.JPG

Felsőtelekes közelében: az idő itt még kissé borús volt... 

 DSCN2824.JPG

Bolt-kocsma... (Szőlősardó)

 

Az útvonal Kánó és Perkupa közötti részén igen ritka a buszközlekedés, a járatok többségét egy kis (9,5 méteres) Credo viszi. Az Égerszögön kirakott, és a társulattal némileg "megtanulmányozott" menetrend kapcsán jutott eszembe: nézzük meg, miként is változott az ellátás ezen az útvonalon! A három vizsgált év: 1971,1996,2014.

Térkép a könnyebb eligazodáshoz: itt

1971-ben még nem létezett az Égerszög és Kánó közötti összeköttetés, így a járatok Rudabánya felől Kánóig, Perkupáról pedig Égerszögig jártak. Utóbbi útvonalon az alábbi időpontokban közlekedtek buszok: 

Égerszögről 4:30-kor (vasúti csatlakozása volt), csak hétfőnként 6:50-kor, 12.40-kor, hétköznapokon 15:05-kor, munkanapokon 18:00-kor, és naponta 20:40-kor indult autóbusz. Ellenkező irányban csak hétfőnként 6:10-kor, 8:44-kor, 14:27-kor, 16:44-kor, hétköznap 19:00-kor, és éjjel 0:35-kor indult. A járatok egy része tovább közlekedett Szalonnára, vagy Szendrőbe, illetve további buszos és vasúti csatlakozások is voltak. A menetrend láthatóan többféle igényt is kiszolgált - melyben a műszakba járás, vagy Miskolcra jutás egyaránt benne volt. Mivel ekkor a falusi kisiskolák zöme még működött, klasszikus értelemben vett iskolásjáratok nem voltak.

 

1996-ban, negyed századdal később Égerszögről 5:45-kor, munkanap 7:25-kor indult busz, majd délelőtt 10 körül (naptól függően eltérő időpontban), hétvégén 14:15-kor, és munkanapokon 15:10-kor és 16:20-kor. Ellenkező irányban hétköznapokon 5:05-kor, munkanap 7:00-kor, 8:40-kor, naptól függően 13-14 óra között, munkanap 16:25-kor, és végül 18:12-kor volt járat. (Plusz egy pénteki diákjárat az esti miskolci vonattól). Ekkor már volt autóbusz Rudabánya felé is: reggel 4:25-kor Szőlősardóból Ormosbányára, majd 8:54-kor (mindkettő hétköznapokon). Ezek visszafelé 8:40-kor és 15:36-kor érkeztek, és volt még egy esti járatpár is munkanapokon, Rudabánya és Égerszög között. Ez a menetrend még tudta a műszakos eljutást Rudabánya és Kazincbarcika felé, és már az iskolásjáratok is megtalálhatóak voltak benne. Nézzük a mai állapotot:

 

2014-ben Égerszögről Perkupára hétköznap 4:55-kor indul autóbusz (egyidejű vasúti és buszos csatlakozással Miskolc felé), majd vasárnap 5:45 (mihez?), 7:03 munkanap (iskolás). Aztán 10 óra körül a "többféle indulási rend" (miért?), hétvégén 15:00-kor (vonathoz jó). Ezen kívül iskolaidőben és tanszünetben eltérő menetrenddel, 15 és 17 óra között két járat. Ellenkező irányban munkanap 6:40-kor, 8:40-kor, naptól függően 12:30-14:00 között, hétköznapokon 16 óra után, és 18:20-kor van járat (vasúti csatlakozása van). Kánóra van egy hajnali járat, mely az onnan Kazincbarcika felé tartó buszhoz csatlakozik. Megvan az ormosbányai járat maradványa (hétköznapokon reggel oda-vissza), délután néhány iskolásjárat, és az esti munkanapi összeköttetés is létezik még Rudabánya felé.

 

E három év adataiban itt-ott bizony van némi hasonlóság, és nehéz megmondani, melyik eleme az a menetrendnek, mely inkább csak a fordák (a kocsi és vezetőjének adott napi munkarendje) miatt maradt meg, illetve hogy mely indulások azok, melyeket a kevés számú utas egyáltalán nem igényel, viszont más időpontban esetleg hiányzik a közlekedés. A falvak korszerkezete elöregedő: a 3 település a legutóbbi népszámlálás szerint 10 főnél kevesebb 14 év alatti lakossal rendelkezik! A mai személygépkocsi-ellátottság mellett, illetve a Volánok gazdasági helyzete, és a közelgő piacnyitás előtt egyértelműen látszik az is, hogy ez a rendszer korlátolt, fenntarthatósága is kérdéses. A jövő iránya (a kis falvak tömegközlekedésének teljes felszámolásán kívül, mely sajnos szintén benne lehet a pakliban) többféle lehet: 

- Túllépni a klasszikus, "műszak-iskola-bevásárlás célú utazások kiszolgálása az egyetlen cél" logikán, mégpedig főleg az igényvezérelt közlekedés, illetve a főbb vonalakhoz igazított csatlakozások segítségével. Ez nem megy a hivatásforgalommal elérhető intézmények, elsősorban az iskolák munkakezdési rendjének esetleges "hangolása" nélkül.

-  A falubuszok bevonásának jogi lehetőségét kell megteremteni, és a nem hivatásforgalmi célú utazások esetére - szintén igényvezérelt jelleggel, elérhetővé kell tenni.

 

DSCN2838.JPGA Bódva-völgyet is érintettük: pihenő Perkupán

  DSCN2843.JPG

Nehéz pillanatok is voltak: csak le ne érjen a feneke...

DSCN2856.JPGÚtban Tornakápolna felé, háttérben már a Gömör-Tornai-karszt fennsíkjai

DSCN2875.JPGMintha csak tegnap ment volna el itt az utolsó menetrend szerinti járat...(A megállótábla már nem volt a helyén: a háttérben látható polgármesteri hivatal kertjében, a falugondnoki kisbusz tárolására használt fáskamra mögött találtuk meg, és állítottuk vissza ideiglenesen...)

DSCN2879.JPGTényleg Tornakápolnán jártunk. És a végére még napsütés is lett! :)

A szervezésért köszönet illeti Békés Tamást, az autóbusz rendelkezésre bocsátásáért pedig a Borsod Volánt. Valamint nagy elismerés a járművezetőnknek is, aki biztos kézzel kormányozta végig az öreg laprugóst a dombvidéki mellékútjain, és tett meg mindent, a megfelelő fényképek készülése érdekében...

 

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr256760591

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Angol vasutas 2014.10.11. 14:04:09

Sokat gondolkoztam mar ezen, hogy nem lenne-e celszeru a megszokott 06:00-s munkakezdest 08:00-ra kitolni. Igy harom muszakos rendben 00:00, 08:00, 16:00 lennenek a muszakvaltas idopontjai. Ez mind a vasuti mind az autobuszos menetrendszerkeztesben uj tavlatokat nyitva, a kis telepuleseken is osszejonne annyi utas, hogy erdmes legyen mukodtetni (megallitani) a jaratot. Egy reggeli busz be tudna vinni mindenkit, iskolast, dolgozot egyarant, meg a vasarolni vagyoknak is realis lenne egy a nagyvarosba 7:15-7:30 korul beero busz vagy vonat. Ugyanigy, delutan 16:30-17:00 koruli indulas nagyjabol mindenkinek vallalhato lenne, az iskolasoknak igy beleferne a plusz foglalkozas, napkozi is.

Mas otlet, hogy ne letesitsenek megallokat a kistelepuleseknek, a buszok kozlekedjenek iranytaxi jelleggel, vagyis ha az utas jelez, a busz megall az elso helyen, ahol a KRESZ szabalyok megsertese nelkul erre lehetosege van, illetve a jaratutvonal menten a buszt le kell inteni, ha a valaki fel akar szallni. Ez egy plusz kenyelmi szolgalltatas a minitelepulesek lakoinak, igy egy jo buszos menetrend mar igazi alternativa az egyeni kozlekedeshez kepest. El tudok kepzelni olyat is, amikor a jaratok feltetelesen kozlekednek ezekben a falvakban, vagyis, ha valaki utazni akar, ezt jeleznie kell a szolgaltato fele telefonon (mondjuk egy ingyenesen hivhato szamon), igy a buszt csak oda kell kikuldeni, ahol lesz is utas.

Snake 2014.10.11. 19:46:12

Ha a 6-órási munkakezdést eltolod 8 órára, akkor egyszerre kell elszállítanod a délelőttösöket (8 órás műszak), a nappalosokat (12 órás műszak), az irodistákat és az iskolásokat. Ez az aprófalvakban előnyös lenne, de a nagyobb községektől a nagyvárosokig a jelenleginél jóval több járművet igényelne a forgalom ellátása.

újember · http://vasut.kTeam.hu 2014.10.14. 15:52:35

Köszönöm a menetrendes részt és a népességfogyást érintő gondolatmenetet!
- Remek a konklúzió. Ezt kellene szó szerint népszerűsíteni, hogy egyfelől a döntéshozókig eljusson megrendelői és szolgáltatói oldalon, másrészt a társadalom szélesebb körben értse meg a szükséges változásokat, például miért jobb, ha szükség esetén eltolják a munka- és iskolakezdési időket.
Snake jól helyretette a dolgot: általában épp az áll érdekünkben, hogy gyárban és iskolában ne ugyanakkor kezdjék. Angol meg helyesen felismerte, hogy létezhetnek esetek, amikor össze kell fogni az egy alapjárat megtartásáért. Persze csak ott érdemes, ilyenben gondolkodni, és ugyanott helye van egy igényvezérelt szolgáltatásnak is.
Én is elöregedő vidéken lakom, nálunk úgy fest hoszú évek óta: úgy szűnne meg a zsúfoltság iskolakezdés előtt, ha 1-1 csuklós és szóló helyett ugyanott 3 db csuklós közlekedne, de e célból a térségre valamiért sosem jut elég nagykapacitású Borsod Volán jármű.
- A Szesza tv már ismeri az igényvezérelt szolgáltatás fogalmát, megvan a törvényi kerete. Mi hiányzik még, hogy a falubusz is ennek része lehessen?
- Igaz, segít az üdülőtulajdonosok jelenléte - nálunk a debreceni hullám most nagy-nagy többségben kassai vevők vannak! Viszont adott esetben a szép utcakép döntően még mindig a helyiek érdeme. A tulajok pihenni jönnek, jellemző az együttműködés: részben vagy egészben helyiekkel végeztetik a munkát.
Szerintem ezek a falvak életre hivatottak. Akarat, fantázia és kitartás kérdése, hogy jobbra forduljon a sorsuk. Persze ehhez sok esetben külső impulzusok, haza- és betelepülők kellenek, de a helyben maradottaktól is telik.

Thomas a laprugós · http://hovamegyavonat.blog.hu 2014.10.14. 17:15:29

@újember:
A falubuszok utóbbi évi beszerzései szinte kizárólag az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program (ÚMVP) keretein belül zajlottak, EU-s támogatással. Ezt a programot pedig a mindenkori agrárügyi intézmények kezelik, nem a közlekedésért felelős minisztérium. A falubusz nem is számít közforgalmú közlekedési eszköznek, hanem dedikáltan a települések lakóinak meghatározott közlekedési szükségleteit hivatott kielégíteni.

Örülök ha volt értelme a településföldrajzi kitekintésnek, annak ellenére hogy ezt sokszoros terjedelemben, árnyalatokra kitérve is meg lehetne írni. Ha jól sejtem, te a Hegyalja vidékén élsz: a Bódva-völgyében, vagy a Cserehát északi részén is hasonló a helyzet, a kassaiak nagy számban vásárolnak régi épületeket. Utóbbi helyről ráadásul sokan napi szinten ingáznak is Kassára!

Abban meg teljesen egyetértek, hogy a falvak sorsa többszereplős: a legnagyobb szükség emberi tényező tekintetében arra lenne, hogy a települések életének szervezésében minél több helyen szerepet tudjanak kapni azok az emberek, akik elég kreatívak és harcosak valamely ügy érdekében. Két bökkenő van: nem minden ügyes ember alkalmas hatalom gyakorlására (hajlam a zsarnokoskodásra), illetve sokszor ha ez az illető kívülről érkezik (mint pl. egy visszatelepülő értelmiségi), nem számíthat széles támogatásra.

Thomas a laprugós · http://hovamegyavonat.blog.hu 2014.10.14. 17:27:30

@Angol vasutas:
Snake jól mondja, sajnos a műszakváltások tologatása nem jó megoldás. Vegyünk innen egy példát: a menetrendek böngészése közben bukkantam arra, hogy a Jósvafő és Kazincbarcika közötti járat gyakorlatilag negyven éve változatlanul létezik, naponta 2-3 fordulót teljesítve (Jósvafőről rendre 4-12-20 óra körüli indulással).

Ez bent van Kazincbarcikán 6 előtt, és a busz mehet is egy menetet valamely Kazincbarcikához közeli településre (akár az éjszakásokkal együtt), és akkor pont besegít visszafelé a 7-8 közötti csúcsidőben. Ha ez a kocsi két órával később érkezne, akkor egyszerre jönne a műszakos dolgozók, és az iskolások csoportja, így máris egy eszközzel több kellene, mely a nap további részében jórészt kihasználatlanul állna.

Tbátya 2014.10.15. 17:19:30

@újember: Ezekben az aprófalvakban már régen működnie kéne ennek az igényvezérelt közlekedési rendnek. Például az egyik galyasági település, Égerszög 63 lakója közül kb 29-30 fő az, aki életkoránál fogva potenciálisan eljárhat valahová dolgozni (nem nyugdíjas és nem kiskorú). Ennyi ember közlekedési igényeit szerintem bőven össze lehet gyűjteni és ezt kb menetrendváltások előtt újra egyeztetni. Nem hinném, hogy a 30 jóember mindegyike naponta járna be Kazincbarcikára, vagy Szendrőre dolgozni. Szerintem a volán és az önkormányzatok egyeztetése mindenképp fontos, és itt még a völgy többi faluja is beszállhat az összehangolásba. És akkor nem kell majd olyan élményekkel találkozni, hogy akár fél napig is ellátatlan egy település, vagy éppen a 0 utassal a faluba kilátogató volán autóbusz potenciális utasai intenek a sofőrnek a megállóban, hogy ők a két perc múlva érkező falubuszt várják, így nem érdemes megállni.
süti beállítások módosítása