Hova megy ez a vonat?

Vasúti kompok a Balti-tengeren 2. rész - Svédország

2014. november 25. Szerző: Ellátott utas

Egy héttel ezelőtt írtunk a német-dán vasúti kompforgalom múltjáról és jelenéről, illetve arról, hogy lassan véget ér az a folyamat, hogy a hajókat hidak váltsák fel. Ezzel azonban nem ér véget a vasúti kompok forgalma a Balti-tengeren… erről mindjárt egy másik északi állam, Svédország is gondoskodik. Lássuk, hogyan is.

A svéd 1435 mm-es hálózat sokáig csak Norvégiában találhatott csatlakozásra, hiszen a finneknél az orosz széles nyomtávon épültek ki a vasútvonalak – és azokkal is csak egyetlen összeköttetés van a Botteni-öböl fölött, az északi sarkkör közelében. Németország legközelebbi pontja, a már általunk is meglátogatott Rügen-sziget 119 kilométernyi hajóútra van a svéd partoktól, itt 1909-ben közlekedett először vasúti komp Sassnitz és Trelleborg között. (1936-ig, amíg a szigetet össze nem kötötték a szárazfölddel, egy második áthajózásra is szükség volt egyébként.)

A háborús pusztítások utáni három évet leszámítva itt sem törték meg a politikai változások a forgalmat – ahogy Koppenhága, úgy Malmö felé is járt nappali és éjszakai szerelvény Berlinből. Itt azonban nem elégedtek meg ennyivel: Prága, Pozsony, Budapest, sőt, Belgrád felől is áthajózták az érintett vasutak fekvőhelyes- és hálókocsijait. 1991-ben kelt önálló életre a Csárdás nevű vonat, amely a turisztikai szezonban mindennap 24 óra alatti eljutást kínált a Keleti pályaudvarról. E vonat karrierjének azonban hamar véget vetett az, hogy Sassnitz-ból kitelepítették a kompkikötőt Mukran-ba.

15FERR~1.JPGEgy kellően rossz minőségű de annál ütősebb kép csehszlovák fekvőhelyes kocsival és olasz teherkocsival a hajóban... (forrás: Drehscheibe Online)

w228hrend-t44-259-csardas-aus-320653.jpg...és két bizonyíték a Csárdás létezésére. Az első képen épp a svéd tolatómozdony hozza ki a hajóból...

rc3-1057-brachte-csardas-aus-320654.jpg...míg a másikon már a vonógép átvette a magyar kocsikat. Az első kocsi fekvőhelyes, a második háló... ehhez jött még egy szlovák fekvő illetve bizonyos napokon még egy cseh is! (mindkét kép készítője: Mirko Schmidt)

Mukranban már 1986 óta rakodnak vasúti kocsikat kompokra – csak éppen 1520 mm-es nyomtávval. Az ide befutó hajók kiindulási állomása sokáig Klaipeda volt, jelenleg azonban már az orosz kikötőkből, a Kalinyingrád melletti Baltijszkból és Uszty-Luga-ból érkeznek ide széles nyomtávú járművek. Innen jutottak el azonban a Szapszan (azaz Velaro RUS) motorvonatok is az RZD hálózatára. Mukran másik feladata, hogy a DB „járműtemetőjeként” szolgáljon, számos eladásra vagy végső esetben kiselejtezésre szánt mozdonyt és kocsit is tárolnak itt.

Az új kikötővel együtt a Berlin-Malmö éjszakai vonat új nevet is kapott, Nils Holgerssonét, aki méretéhez képest elég nagy személyiség volt már ahhoz is, hogy a húszkoronás bankjegy hátára is felkerüljön (igaz, emögött az is áll, hogy az első oldalát kitalálójának, Selma Lagerlöf-nek a képe díszíti). Pár évvel később azonban ez a név úgy elhúzott, mint a vadlibák – a koppenhágaihoz hasonlóan szintén csak néhány kocsiból álló nappali vonattal együtt. Maradt tehát a Berlin-Night-Express nevű, svéd fekvőhelyes- és hálókocsikból álló szerelvény, amelyet azonban egy, a hajótársasághoz kapcsolódó magánvasút gépei vontattak végig Sassnitz-ig.

PICT1503.JPGA svéd hálókocsi kényelméből és eleganciájából már ez a kép is sokat elárul...

PICT1507.JPGAz NDK-eredetű mozdony is a kompot és az azon való vonatos átkelést reklámozta. Háttérben a svéd fekvő, amelyen érzékelhető, hogy hivatkozhattak méretproblémákra a németek...

Az igen jól kihasznált, gyakran a duplájára erősített vonat életében akkor állt be törés, amikor a DB kitiltotta a szélesebb szekrényű svéd kocsikat a hálózatáról – a vonatot átvevő Veolia-nak pedig csak a DSB-től átvett fekvőhelyes kocsik álltak rendelkezésre. Ezek komfortja és állapota messze elmaradt svéd rokonaiktól, így érthető, hogy az üzemeltető idén augusztus 14-én lehúzta a rolót. A sors pedig úgy hozta, hogy alig két hónappal előtte szüntették be a teherkocsik átfuvarozását is, így ennek az összeköttetésnek a sorsa bizonytalan. A következő képek alig másfél héttel a megszüntetés előtt készültek, az utolsó Malmö-Berlin vonatok egyikével.

P1030605.JPGA berlini szerelvény a svéd teherfuvarozó társaság mozdonyával várja az indulást Malmö főpályaudvarán

P1030607.JPGA svéd hálókocsi helyett már csak ilyen komfort jutott az utolsó pár évben...

P1030620.JPGA távolban feltűnik a trelleborgi kikötő

P1030621.JPGA hatalmas teherpályaudvar is eltörpül a hajók mellett...

P1030622.JPGA háttérben ott áll már a Trelleborg nevű komp, amely majd átviszi a vonatot

P1030623.JPGTrelleborg F - F mint kompkikötő. A berlini vonaton kívül ide már jó ideje nem járt más személyszállító szerelvény

P1030624.JPGAz előző képen már felfedezhettük a felhajtórámpát...

P1030626.JPGEz a kis tolatómozdony jött értünk, hogy betoljon majd a hajóra...

P1030627.JPG...mellesleg a gurítódombon át!

P1030632.JPGMég mielőtt bejuthattunk volna, ez a kamion tolatott be... az pedig bizony egy busz az eggyel fentebbi emeleten...

P1030634.JPGItt a rámpa előtt van a tolópados váltó - a jobb felső sarokban meg már a komp kezdődik

P1030637.JPGAz ötvágányos vonat-fedélzeten is a közút az úr...

P1030639.JPGLassan beterelnek minket a kamionok közé...

P1030641.JPGVészkijárat-átjáró - mivel az éjszaka közepén átkelő vonatokban az utasok bent aludtak, így erre is szükség volt

P1030664.JPG Odabent, a már látott kamion mellett... maga a vonat egyébként négy kocsiból áll

P1030642.JPGAutók és kamionok tömött sorokban a fal túloldalán...

P1030643.JPG...még egy ilyen veterán jószág is - Svédországból visszatérőben, és a kikötés után még Chemnitzig kellett továbbmennie!

P1030648.JPGNem sokkal indulás után jól látszik bal oldalt a rámpa...

P1030651.JPG...meg a vízen, hogy a tat csapóajtója még fel volt nyitva...

P1030653.JPG...s csak ennyivel később csukták be.

P1030654.JPGA vonatok feletti szint a már lentről látott busszal...

P1030652.JPGEz a hajó sem mondható kisnövésűnek...

P1030645.JPGA közbenső szinteken vannak kabinok, de most csak négy órányit hajóztunk... ez pont elég volt arra, hogy ebben a tipikusan svéd gyorsétkezdében vegyünk valamit (igen, volt svéd húsgolyó is, mint a kék-sárga tegezős bútoráruházban...)

P1030646.JPG...aztán az étterem-részben megegyük. Az orr-részben volt - mily stílszerű - svédasztal is!

P1030647.JPGAkadt bőven félkarú rabló, meg a vámmentes bolt is, ahol fele annyit kellett csak a különféle italokért fizetni, mint a svéd állami italüzletben, a Systembolaget-ben... de Németország felé most nem indult akkora roham ezekért. A kínálat egyébként a repülőterekéhez hasonlít: parfüm, játékok, édesség...P1030659.JPG Félúton találkoztunk a Sassnitz nevű testvérhajóval is. A fenti nagy ablakoknál van az étterem és a bolt, fölötte még a nyitott terasz - a vonat pedig a piros csík magasságában. A hajók egyébként 170 méter hosszúak, 24 méter szélesek, 180-200 autót és 1000 utast tudnak befogadni.

P1030668.JPGMukranba már sötétben érkeztünk... itt most jól látszik, hogyan engedik rá a hajóra a rámpát

P1030672.JPGA csatlakozás megtörtént... a választóvonal a hajó és a rámpa között a deszka és a beton határa. A narancssárga mellényes úriember a német vonatkísérő volt.

P1030673.JPGMásnap kora reggel, Berlin Hbf. - a korábbi képhez hasonlóan történtek változások. 10 nappal később pedig már vonat sem volt...

Trelleborg kikötője nem maradt ennek ellenére sem vasúti forgalom nélkül, mivel Rostock felé továbbra is zajlik a teherforgalom – és még a kizárólagosság sem mondható el erről az összeköttetésről, hiszen még mindig működik a svéd-lengyel viszonylat is Ystad és Swinoujscie között is. Volt ezek mellett egy negyedik kompforgalom is Svédországból: a Helsingör-Helsingborg vonalon, egészen az Öresund-híd átadásáig. Azóta pedig számos német-svéd tranzitvonat gördül át a dánokon Flensburg és Malmö között, de már a Venice-Simplon Orient-Expressz is megfordult ezen a szakaszon Stockholm felé tartva – igaz, csak egyetlen alkalommal. Hogy akár a különleges luxusra vágyó, akár csak a svéd-német eljutást igénylő utasoknak jut-e ismét közvetlen vonat ezeken a nem mindennapi útvonalakon, arról jelenleg nincs tudomásunk – de ha nem, elmondhatjuk, hogy egy vasúti kuriózummal szegényebbek leszünk.

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr146911057

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mészáros Laci 2014.11.25. 08:14:30

"amikor a DB kitiltotta a szélesebb szekrényű svéd kocsikat a hálózatáról"

volt ennek valódi oka?
vagy a németeknél is unortodox módon rendezik át a piacot?

v2peti 2014.11.25. 10:45:23

A képen a második hálókocsi egyáltalán nem tűnt kényelmetlennek, akkor miért pártoltak el az utasok? Nem inkább a sok fapados repülő az oka?

Na meg a teherforgalom miért szűnt meg!
süti beállítások módosítása