A kötöttpályás városi közlekedés valamilyen kerek születésnapja sok közép-európai városban esik erre az évre... ezek között van Berlin, ahol mi is jelen voltunk az eseményeken, de Bécs is, ahol alig másfél hete zajlott le a járműparádé a lóvasúttal egyidős Ringen. Ez utóbbi két városban másfél élvszázad áll az utcákba épített sínpárok mögött, de nem mehetünk el azok mellett sem szó nélkül, ahol "csak" 140 évet tudhatnak a hátuk mögött. Az egyik ilyen Krakkó, ahol szintén volt pár hete megemlékezés, de arról elég későn tájékoztatták a nagyérdeműt - nem úgy, mint Prágában, ahol már tavasszal tudni lehetett, hogy az utolsó előtti szeptemberi hétvégén előbb egy nyílt nappal, majd egy járműparádéval tisztelegnek az eltelt évek mögött. Egy ilyen alkalmat természetesen sokat utazó - és sokat fényképező - szerzőink sem hagyhattak ki, de a látottakat most sem tartjuk meg magunknak.
A három helyszín közül a villamosok a legrégebbi még meglévő járműtelepen, az 1908-ban megnyílt Strašnice kocsiszínben kaptak helyet. Itt normál esetben leginkább modernizált T3-asok laknak, de ebből az alkalomból többféle járművel is benépesült a kocsiszín udvara, és sok mást is lehetett látni, ami a "tujákhoz" kötődik. Lássuk, mit is...
Mindjárt a bejáratnál állt ez a teher-Tatra, amely 1990-ben épült át egy T3-asból. Hótolásra és kenésre is alkalmas... sőt, még gördülő webkamerának is, amely igen nagy sikerré vált az utóbbi pár hétben.
A három jármű közül csak kettő a nosztalgia... de akár az eredetileg szovjet exportra szánt T3SU is lehetne az, hiszen az 1982-es évjáratánál fiatalabb kocsik is kerültek már a múzeumba.
A középső T1-est 1952-ben gyártotta a ČKD, már ülőkalauzzal...
...és itt debütált először a pedálos villamosvezetés is, amely azonban már kifutó modellé vált Csehország-szerte.
A KT8-asok közül már minden forgalomban lévő kocsi megújult alacsonypadlós középrésszel. Két kocsi hiányzott, azokat a Berlin melletti Strausberg Kassáról származó példányaival pótolták ki.
A Škoda 15T-k száma már 130-hoz közelít, a legfrisseb széria a bal oldalt látható új arculattal járja majd az utcákat. A magaspadlós villamosok viszont még így is megtartották a kétharmados többségüket, különösen, mert a 14T csúnya kudarcnak bizonyult, alig egy-kettő van csak üzemben.
Ez nem sci-fi, ez a valóság... az előbbi képen bal oldali kocsi belsejében járunk.
A társadalom információéhségének legjobb bizonyítéka... lehetnek bőven, akik már itt sem bírják ki...
A legújabb villamostípus nem a 15T, hanem a ČKD-utódnak tekinthető Pragoimex által kifejlesztett EVO1-es, amelyet azonban csak tesztelnek a prágai hálózaton. Ez a cég leginkább az egy felszállóajtó erejéig alacsonypadlós T3 és K2-utángyártásokról közismert, amelyekből Brno, Ostrava, Plzen és Kassa is rendelt többet, ebben a kocsiban azonban nincsenek lépcsők.
Ha egy villamosban asztal van, az lehet vendéglátási céllal, de ilyen elrendezéssel egyértelműen oktatási - az egyik tanulókocsi is megtekinthető volt.
Az oktatói kezelőpult és ülés felülnézetből...
...és a vezetőállás, amelyet folyamatosan vettek birtokba a gyerekek, főleg a csengőt keresve.
Egy eredeti és egy modernizált T3-ast több perspektívából is meg lehetett nézni...
...összevetve így a különbségeket a modern technika...
...és a jó öreg accelerátor között.
A kizárólag a villamosok forgalmát irányító és arról tájékoztató rendszert itt DORIS-nak hívják, ami az előbbi szavak cseh megfelelőjéből állt össze. Ennek a működéséből is kaphattunk némi ízelítőt.
Van ebben egy komplett áttekintő a vágányzárakról és a komolyabb üzemzavarokról...
...egy járműkövető funkció...
...az összes forgalmi szám (beleértve a szolgálati- és különjáratokat, nosztalgiakocsikat is) áttekintő táblázata...
...meg egy konkrét vonal áttekintése is.
Ha valami baj lenne, ilyen formában jön a segítség.
Jelen voltak még az ultrahangos vizsgálók...
...a felsővezetékesek...
...és még az áramátalakítót is meg lehetett tekinteni.
Csehekről lévén szó nem hiányozhatott a sör, és az, amire jól csúszik: az olajban pácolt camembert sajt azaz a nákladany hermelín, és az ecetben eltett szafaládé, másnéven utopenec.
A teleptől egyenesen a program alkalmából sűrített 5-ös villamossal lehetett eljutni az A metró Hostivař végállomásához. Ez utóbbit az 1985-re elkészült járműtelep régi mosóvágányai helyén alakították ki 2006-ban - most azonban ebből a létesítményből is jóval többet tekinthetett meg a közönség.
A prágai 81-esek közül néhányat már szétvágtak, de a maradék kocsikat mind modernizálta a Škoda. A tudományuk azonban nem állt meg ennél, az A és a B vonalra került kocsiknak a karbantartási jogát is elnyerték, a hozzájuk tartozó járműteleppel együtt.
Na jó, nem mindet modernizálták, egyetlen ötkocsis szerelvény megmaradt nosztalgiának. Ahogy Pesten, itt is volt különbség a különböző szériák falburkolatai között, és ügyeltek arra, hogy mindből maradjon.
Ugyanez a másik végéről, és mellette a ČKD-Siemens kooperációs M1-es, amely kizárólag a C vonalon közlekedik. Utóbbin az 1974-es megnyitáskor még az Ev3-as testvéreinek tekinthető Ečs-k álltak üzembe, de azokból az ezredfordulóra már csak egy háromkocsis nosztalgiaegység maradt. Utóbbi is járt aznap, de nem errefelé...
A kétféle típus vezetőállására sokan kíváncsiak voltak...
...de nem kell mindig a tömeggel tartani, hanem másféle hangulatokat is lehet keresni.
A szakszolgálati járművek sokban hasonlítanak a pestiekre, itt is van cseh gyártású dízelmozdony...
...és tehervágány-gépkocsi, igaz, itt a beszállítók lengyelek...
...és helyi cégek voltak.
Nekik is van alagútmosó kocsijuk, ennek a működését is demonstrálták.
A legfeleslegesebb talán az aláverőgép, mert klasszikus felszíni szakasz csak a járműtelepeknél van.
A metrótól gyalog is el lehetett jutni a villamosok és a buszok főműhelyéhez. Útközben a közlekedési vállalat tűzoltóságának van az egyik telepe, ott is készültek programmal, a gumikerekű tömegközlekedésnél pedig a rendőröket és különféle más közszolgálati intézményeket is eltűrték vendégként.
A legtöbb modern tűzoltóautó Tatra markájú, de a régit sem kell feltétlenül kidobni...
...és kiderülhetett, hogy a Karosa nemcsak buszokat gyártott. Igaz, Pozsonyban a felsővezeték-szerelő kocsi is hasonló kivitel...
...volt még bemutató kézzelfoghatóbb eszközökből...
...és szimuláltak bevetéseket is. Itt például a veszélyes anyag biztonságba helyezésére készülnek fel.
Még mindig a Földön járunk... a gyakorlat sikerrel járt, a veszélyes anyagot biztonságban szállítják...
...majd jöhet a fertőtlenítés.
Hasonló különlegességekkel rukkoltak elő a rend éber őrei is...
...mint a vízágyú...
...és a rabomobil, amelyben az őrizetes fülkébe is be lehetett ülni.
Ezt a "performanszot" ne írjuk se a rendőrök, se a tűzoltók számlájára, az energiatakarékosságot akarták ezzel demonstrálni egy másik standon. De mi a lényege? Hogy a kompaktfénycsőnek is akkora az élettartama, mint egy teknősnek? Vagy az ilyenek használatával óvjuk az élővilágot? Az sem lehet kizárt viszont, hogy arra a sebességre utalhattak vele, amivel ezek a világítótestek elérik a megfelelő fényerőt...
A főműhelynek csak a buszos része tartott nyitva, és mivel a szomszédságban garázst is tartanak fenn e járműveknek, így ezzel vált teljessé a közlekedési ágak bemutatása.
A "Karosa Classic" azaz a 900-as sorozat buszai a '90-es évek közepétől egy évtizeden át készültek Csehország és Szlovákia számára. Magaspadló ide vagy oda, itt még a jövőben is számolnak velük...
...és az előbbi busz nem is volt egyedül.
Az ötajtós SOR-buszok nemcsak Pozsonyt hódították meg, itt is már 235 darab és 20 hibrid példány járja az utcákat. Mivel a legidősebbek már hat évesek, így akadhat velük munka...
Erre a táblára hétféle busz hang- és fényjelenségei kerültek fel. A kedves olvasó hányat ismer fel közülük?
A gyerekeknek könnyebb dolguk volt, mert ők élőben is kipróbálhatták, típusonként szortírozva.
...volt még hasonló montázs az utastájékoztató rendszerek evolúciójából...
...komplett ajtószimuláció...
...üléskiállítás...
...és még a légfék működését is demonstrálták.
Az 1936-ban megnyílt trolibuszüzem első kocsijai közé tartozott ez a Praga gyártású is, amely még a bal oldali közlekedés jegyében épült. Prágában 1972 óta nem járnak trolik, de a múzeumban így is jó helye lesz majd, ha elkészül...
Praga ez a kétéltű szakszolgálati is, és nem Tatra...
A villanybuszokkal itt is folyik a kísérletezés.
A végére egy tájékoztató jellegű csoportkép a prágai buszközlekedés jelenéről.
A program erre a napra nem kínált többet, annál nagyobb ritkasággal készültek azonban a következő napon... ez azonban már egy következő cikkbe kerül majd.