Nemrég látott napvilágot a hír, miszerint a Volán kapja a metrópótlás lehetőségét, mely minőségi változást hozhat a fővárosiak életében, olyannyira, hogy talán a metrót sem kívánják majd vissza a pótlás után - legalábbis ezt mondja a vállalat vezetése.
Az újdonsült nyertes gőzerővel készül a pótlás megszervezésére. Az elvégzendő feladatokról a Volán Egyes Ülés ügyfélkapcsolatokért felelős párterapeuta és forgalmi osztályvezető asszonyát, Dzsesszika Alba Jolánt kérdeztük:
H.M.V. A közvélemény alapvetően pozitívan fogadta, hogy az önök cége nyerte el a metrópótlás lebonyolítását. Sokan azonban hangot adtak abbeli aggodalmuknak, mely szerint főleg az utastájékoztatás területén, lemaradásban vannak a BKK-nál megszokotthoz képest. A Futár kijelzők, az internetes felületek...
D.A.J. Nagyon készülünk erre a rendkívüli feladatra! Arra törekszünk, hogy utasaink számára mindenhol egyenletesen magas színvonalat képviseljünk, legyen az a Vámosmikola-Tésa, vagy a Kőbánya-Újpest viszonylat! Ennek érdekében, egyszerűsítjük a megállóhelyek elnevezését, illetve az ott megtalálható menetrendi lapokat is az igényekhez igazítjuk.
Változnak majd a megállónevek?
Kis mértékben. Szeretnénk utasainknak segítséget nyújtani abban, hogy idegen környéken is könnyen megtalálják a jelentősebb intézményeket, utazási célpontokat. Egyúttal megállapítottuk, hogy súlyos hiányossága a jelenlegi elnevezéseknek, hogy nem tartalmazza a település megnevezését. A hibák kiküszöbölésének érdekében az utcaneveket tartalmazó elnevezéseket lecseréltük, és korabeli MÁVAUT menetrendek segítségével pontosítottuk azt is, az egyes megállók mely közigazgatási egység területén találhatóak. Meg is tudom mutatni a tervezett tájékoztató táblák mintáját:
Nem tűnik teljesen késznek a koncepció, eltérő vonalszínek, nem egységes jelölés...
Ez a végleges verzió, a vállalat legfelsőbb tanácsa hagyta jóvá személyesen, úgyhogy már csak kisebb módosítások várhatók, mint pl. egy Credo-busz sziluettje vízjelként az egész kép közepére.
Nem lett volna elegendő a járműveken a hangos utastájékoztatás fejlesztése?
Lesz, de egyelőre csak a turista kategóriába tartozó járműveinken alapfelszereltség a mikrofon. Nagyon fontos azonban, hogy a BKK-val már egyeztetést folytattunk, hogy a kőbányai végállomáson a népligeti állomásról már jól ismert bemondás jelezze, melyik kocsiállásról indul az aktuális járat. Ennek érdekében természetesen valamennyi felállási hely új sorszámot is kap, melyek térképét a metró felőli kijáratnál helyezzük majd el. A kisebb megállókban döntően az élőmunkát preferáljuk majd, a közmunkások téli, képzésekre szállításának ellentételezéseként őket fogjuk foglalkoztatni. Ők látják majd el a hangos utastájékoztatási feladatokat, és kezelik az EMKE-kijelzőket, melyek a járatok várható érkezési időpontját mutatják majd.
Az interneten is lesznek valós idejű információk?
Természetesen, facebook-oldalunkon utasaink mindent megtalálnak majd az újpesti piac aktuális akcióiról, csakúgy mint a Nemzeti Múzeum kulturális rendezvényeiről.
Várhatóak-e menetrendi változások? Biztosítottak lesznek-e a csatlakozások a BKK többi járatára és a vasútra?
A cégcsoportok közötti együttműködést a minisztérium is szorgalmazza, sajnos azonban ennek ellenére még várat magára a közös forgalomirányítás kiépítése. De már elkészült az ezt célzó tender hatástanulmányának elkészítésére vonatkozó pályázati kiírás.
Tehát az átszállások minősége romlani fog?
Tartjuk magunkat cégünk szlogenjéhez: „biztos indulás, pontos érkezés” – ez esetben nem lesz probléma a csatlakozásokkal.
Rendben. Menetrendek és útvonalak?
A megfelelő kapacitást biztosítani fogjuk. Az igényeknek megfelelő kiszolgálás érdekében kikértük a Közlekedésszervezési Irodák szakvéleményét is, akik tető alá hoztak egy megbeszélést az V. kerületi önkormányzat képviselőivel. Budapesten, a R.k. templom (mai nevén Ferenciek tere) megállóhoz is betérnek egyes járataink. Biztosítjuk a munkába járást a közeli CBA üzlet dolgozóinak, valamint járat közlekedik reggel 8:15 perckor, és délután 16:52-kor a hivatali irodisták számára. A hétvégi betérések a templomi miserendhez igazodnak.
A környék oktatási intézményeit is kiszolgálja a betérés?
Igen, iskolai előadási napokon 7:45, valamint 14:25 perckor érinti a megállót autóbusz, mely kiszolgálja a közeli gimnáziumokat. Meg kell azonban jegyezzük, hogy még nem végleges ennek a betérésnek a terve, mivel a kerületi önkormányzat nem járult még hozzá autóbusz-forduló építéséhez a Petőfi Sándor utcánál, ráadásul az aszfaltozáshoz szükséges két millió forintos fedezetet sem biztosítja.
Számíthatunk-e díjszabási változásokra? Elfogadják-e a budapesti bérleteket?
Az útvonalon bevezetjük a kilométer alapú díjszámítást. A budapesti bérletek elfogadásával kapcsolatban az a jó hírünk, hogy Tarlós István főpolgármester úr előtt van az előterjesztés, mely lehetővé teszi azt, hogy a városhatáron belüli utazásra is használható legyen valamennyi járatunk. A járművezetőknél lehet majd természetesen felszálláskor is jegyet váltani, ez is újdonság lesz a metró járműveihez képest. Kapcsolatban vagyunk a MÁV-Start illetékeseivel is abban az ügyben, hogy az autóbuszra megváltott bérleteket elfogadják a Budapest-Nyugati-Kőbánya-
A MÁV-Start által kibocsátott bérletekre ez kölcsönösen vonatkozik majd?
Nem, csak a Volán Egyes Ülés bérleteire lesz érvényes ez a szabály.
Hogyan szervezik majd meg a jegyellenőrzést?
Első ajtós felszállási rend lesz érvényben a járműveinken. Utasainkat nyomatékosan kérjük egyúttal, hogy a metróaluljárókból jól ismert „Csak egy százasért” mondat kísértésének járatainkon se engedjenek!
Mi a helyzet a járműállománnyal?
Maximálisan törekszünk az Utazóközönség igényeinek kielégítésére, így a legmodernebb járműveinket vetjük majd be. Nagy számban lesznek jelen a már jól ismert Credo buszok, kiváló menettulajdonságaik és kényelmes belső terük miatt ez a legnépszerűbb járműtípus vidéken. Sajnos nagyon nagy mennyiségű járművet kell kiállítani, ezért néhány Ikarus 266-os is előfordul majd, de közel 40 év tapasztalatai alapján ezek a járművek is bírni fogják a terhelést, köszönhetően a laprugóknak és a széles felszállóajtóknak.
Hol lesz a járművek telephelye?
Mivel nagy számú buszról van szó, és hosszú vonalról, elsősorban kint tárolós, kint alvós rendszerben gondolkodunk, így járművezetőink otthonról állhatnak munkába, ezzel is segítjük őket a nehéz feladatban.
És ha a járművezető például szabolcsi?
Nézze, hadd mondjak csak annyit, hogy a kilométer-díjba ez is bőven belefér....
Azt hiszem, nem szükséges mélyebbre ásnunk, minden lényeges információt megkaptunk, sok sikert kívánunk a pótláshoz.
Mi is köszönjük, és reméljük, minél többeket utasaink közt köszönthetünk.
Kedves Budapestiek, mit is kívánhatnánk mást, mint kötélidegeket, és izmos bicepszeket a kapaszkodókhoz!
...és egyben további vidám április 1-t! :)