Hova megy ez a vonat?

Dupla nyolcas - állva, vagy fekve? Az elveszett mezőcsáti vonal nyomában...

2016. június 02. Szerző: Laptoptáskás Ügynök

A mai írás a tőlem megszokottaktól bizony igencsak eltér. A jövő firtatása, a szakmai elemzések és a jelen értékelése helyett most csakis a múltba nézek, újabb oldalamról mutatkozva be. Még tavaly ősszel jártam meg ezt a túrát, de nem hinném, hogy sok minden változott azóta. Egy elhullott, értelmét vesztett mellékvonal a sok közül a mezőcsáti, nézzük mi maradt belőle!

20151025_154609.jpg

A mezőcsáti állomás felvételi épületének maradványai. Se az utcafronti felirat, se az ablakok egy része, se az eredeti épület nincs már meg. A buszmegálló viszont még megvan, sőt üzemel is.

A száraz rizsa kimerül abban, hogy a vonal világ életében mellékvonal volt, és éppen megérte a 100. évfordulóját: 1906-ban adták át, és 2007-ig üzemelt rajta a személyszállítás. Szerepe szerint a közvetlen térségét, és annak központjának számító Mezőcsát városát kapcsolta Miskolchoz. Többször történt átépítés a vonalon, de  a mellékvonali jelleg, az infrastruktúra relatív elmaradottsága mindig jellemző volt. Továbbvezetésben, Tisza-hídban, egyebekben érdemben nem gondolkodtak soha. A vonal történetében az 1955-ös év hozta a legnagyobb változást, ekkor kötötték be ugyanis a tiszaszederkényi (később leninvárosi, ma tiszaújvárosi) erőművet, vegyi kombinátot, és a kapcsolódó projektként megépült várost a vasúthálózatba. Ezt úgy oldották meg, hogy a meglévő mezőcsáti vonalba kötöttek be Hejőkeresztúrnál. Ekkortól kezdett a két vonalszakasz külön életet élni: a felső nagyobb felújítást, villanydrótot is kapott, az alsó pedig sorvadt tovább a megszűnésig.

Kirándulásomat úgy terveztem meg, hogy a reggeli indulásra kalkuláltam ki vasúti megközelítést az üzemelő 89-es vonal felől, és a mezőcsáti végpontról egy részben buszos visszajutást a fővárosba. Miután a tiszaújvárosi vonal menetrendjét a hulladékhoz lehetne leginkább hasonlítani (egy újrahasznosítás se feltétlenül ártana), valamint a fővonali kapcsolódó gyorsvonatok is egyre fogynak, az egyetlen szóba jöhető alternatívával indultam reggel 8-kor a Keletiből. Közrejátszott a pályafelújítás Kál-Kápolna és Mezőkeresztes között, de a módosított menetrend a gyorsvonatra nézve nem adott érdemi időveszteséget. Mindaddig, amíg Kál-Kápolnán ki nem derült, hogy elszállt a bizber még reggel, marad a 40-es átgurulás Füzesabonyig és az is csak állomástávolságra.

Na persze akkor már kapcsoljunk össze két vonatot, bevártuk az IC-t (addig jött egy hasonló csatolmány szemből), majd mire minden fékpróba és egyéb sikerült, indulhattunk (bő 10 perccel a szemből megérkezés után - ilyen kapacitásszűkületen ekkora hulladékidő, szinte luxus...). Füzesabonyban még vagy negyed óra, mire a szétszedés megtörtént (kezdtem nem igazán látni a műveletben rejlő nyereséget), majd az egyik utas szóvá tette, hogy miért nem megyünk. Kinéztem, kijáratunk volt, az IC beszorulva mögöttünk, szemből is nyilván ránk várnak. A forgalmista menesztés helyett vele kezdett társalogni, aminek a végén az utas odalegyintett felé idegességében. Nem kellett volna, egyik fél részéről sem. Rendőrség, igazoltatás, ejnyebejnye, még 20 perc. Két "okos" ember jól kitolt másik párszázzal (ha a szemből ránk várókat is hozzáveszem). Utána mehettünk végre, érkezés Nyékládházára 70 perc késéssel, csatlakozás már persze sehol. Baromi ideges voltam, nem is annyira a 70 perc miatt, aminek kb. a felét a vasút a saját hülyeségeivel konstruálta, hanem amiatt is, hogy így négy kilométerrel kényszerűen megnőtt a gyalogtúra távja, ami amúgy sem ígérkezett kifejezetten rövidnek... Így aztán tempót is kellett diktálni (fél 11 helyett délre értem csak Hejőkeresztúrra, ahol az érdemi rész kezdődött), fogalmazzunk tehát úgy, hogy az egész nem így volt tervezve.

Tükrös reflex szerzőtárs nagy erőkkel dolgozik azon (nemcsak e blogon), hogy Borsodról a hegy-völgyes táj, vagy legalábbis dombvidék jusson mindenkinek az eszébe. Pedig az a "Borsod" részben nem is az, inkább Abaúj, vagy Zemplén ugyebár. És magának Borsodnak is több arca van: tudom jól, hogy amit ma mutatok, az a kevésbé ismert, mégis valahol érdekes, sokak turistatérképén kis fehér foltként jelenlévő földdarab, ahová én is alapvetően az egykor volt vasútvonal miatt mentem, nem pedig egyéb látványosság miatt. A fárasztó menet ellenére is úgy érzem, mégis jó volt látni mindezt.

20151025_121233.jpg

A nap már delelőre hágott, mire közel négy kilométer trappolás után végre elértem a nullát. Hejőkeresztúr állomáson járunk, ez a nulla azonban a 89-es vonalra vonatkozik. Hiába, a szelvényszámok nem felejtenek...

20151025_121637.jpg

Jön a tehervonat - persze ez is a 89-esen. A mezőcsátin lehetséges még, de igen ritkán fordul elő.

20151025_122152.jpg

"Te mész jobbra, hűtlen babám, én meg megyek balra..."

20151025_123029.jpg

Az elkanyarodás után már egyértelműbb a mellékvonali érzés. Még akkor is, ha fölötte az M30-as autópálya húz át, egy másik világot megtestesítve.

20151025_124438.jpg

Továbbhaladva a nem túl "borsodias" borsodi tájon...

20151025_124646.jpg

...amíg csak el nem érjük Hejőszalontát. Valaha állomás volt, ma már csak megállóhelyként használható...

20151025_125008.jpg

 ...olyannyira, hogy a peront a kiszögelt kitérővágány visszakötésén túl találtam meg.

20151025_125355.jpg

Útátjáró nem sokkal arrébb. Még üzemel! Nem részletezném, mekkora pazarlás ezt is itt pislogtatni a nap 24 órájában a hetente (havonta?) erre vetődő egy-két tehervonat kedvéért...

20151025_130318.jpg

A síkvidéken a rétek a jellemzőek, de azért ezt is megszakítja időnként erdősáv. A vasútba még nem harapott bele a természet.

 20151025_132646.jpg

 Újabb átjáróhoz közeledünk...

20151025_133018.jpg

 ...meg egy 10-es lassújelhez. Meglehet azonban, hogy nagy sebességkorlátozást már nem jelent így sem.

20151025_133342.jpg

 Hejőbába-Hejőpapira érkeztünk. Szintén állomás volt valaha, de ma már még kevésbé az, mint a szalontai.

Itt némi kutyafuttatás óvatosságra intett (a gazdái messze voltak, és nem biztos, hogy lett volna bizodalmuk egy idiótában, aki laptoptáskával a kezében követi a síneket...), és ez lezavart egy szakaszra a vasútról. Inkább elővigyázatosságból, de a mögöttes krumpliföldön haladtam, ahol azonban az öntözőcsatornát nem vettem észre, mert eléggé be volt nőve. Szerencsére október vége ellenére nem volt aznap rossz idő...

20151025_140821.jpg

Újra a pályán, tovább a cél felé.

20151025_141247.jpg

Bár a faalj volt a jellemző, időnként betonaljas szakaszokat is találtam. Jó kérdés, mikor kapta az utolsó fazont a vonal, de nem látszik mindenhol olyan borzasztóan elhasználtnak.

20151025_142948.jpg

A tábla a látszat ellenére a "közútnak" szól. Ha igaz, akkor Nemesbikkre érkeztem, amely megálló már jóval (évtizedekkel) a 2007-es leállítás előtt megszűnt, valószínűleg a falu tekintélyes távolsága miatt.

20151025_143321.jpg

Ami viszont ide közel esik, az az M3-as autópálya...

Kevés vasútvonal dicsekedhet Magyarországon azzal a kétes dicsőséggel, hogy több autópályát is keresztez (külön szintben természetesen), a mégoly hosszú 100-as vonal például az M3-as Nyíregyházán túlra hosszabbodásáig egyet sem keresztezett. A 88-asnak kettő is jutott alig több, mint 17 km-es önálló szakaszán, de ez jelentheti azt is, hogy keresztbe megy a mai fő csapásirányokhoz képest.

20151025_144625.jpg

Kicsivel arrébb pedig már Igrici jön, az utolsó megálló a végcél előtt.

20151025_144737.jpg

Itt viszont csak megálló-rakodóhely volt régebben is, iparvágány-kiágazása ugyanakkor ennek is volt.

20151025_144847.jpg

 Alig olvasható felirat - mégis az út során (Hejőkeresztúr óta) az első...

20151025_144851.jpg

A peron már-már szokás szerint a váltó(k) után. Itt némi építmény-szerűség is maradt.

20151025_145837.jpg

Egy érdekes műszaki megoldás. És megint betonalj...

20151025_150800.jpg

A nap elkezdett alábukni, és én elkezdtem egyre keményebben vonszolni magamat, hogy a célomhoz érjek...

20151025_151250.jpg

...ám eddigre kezdtem így érezni magam, mint ez a szelvénykő. Nem vagyok annyira elpuhulva, de azért a hosszabb gyaloglásokhoz nem vagyok edződve. Itt kezdett igazán hiányozni az a tönkretett nyékládi átszállás.

20151025_152701.jpg

Ám mielőtt a maradék erő elveszne, az ellenfényes távolban feltűnik egy település, számottevően nagyobb, mint az eddigiek. Mezőcsát, végre.

20151025_153839.jpg

Váltókörzet, ez már a vasútállomás lesz. Az útnak lassan vége.

20151025_154237.jpg

 Itt a rakodó-létesítmények egy része is megvan még, talán hébe-hóba használják is.

20151025_154417.jpg

 Az épület a vágányok felől - normálisabban ilyen napállás mellett nem sikerült...

20151025_154436.jpg

 ...visszafelé azonban szebb valamivel. Négy vágány, klasszikus mellékvonali állomás.

20151025_154456.jpg

Mezőcsát, végállomás.

20151025_154533.jpg

A centenáriumkor a terjengő hírekből már tudhatták, hogy a jelen már nem tart soká. Talán Damoklész személyesen is jelen volt az emléktábla avatásakor...

20151025_154401.jpg

Pillantás a vonal vége felé. Igen, valószínűleg tényleg vége van.

A miskolci busz előtt mintegy húsz perccel érkeztem meg. A végén néha szívesen lassítottam volna, de tudtam, hogy nem lehet, így még jobban elfáradtam, mint azt a táv indokolta volna. A mintegy 21 km a képek tanúsága szerint így mintegy négy és fél óra alatt sikerült. Miskolcra vissza sima volt az utazás (és főleg igen kényelmes ülve...), majd onnantól kezdődött a reggeli kálvária folytatása. A bizber megjavítására a "szakembereknek" egy egész nap kevésnek bizonyult. Vasárnap révén a délutáni-esti órákban számottevő utastömeg összeverődött eddigre, közel kétszázan ténferegtek tanácstalanul a Tiszain, várva valami épkézláb tájékoztatást a találomra kinyomott késések helyett. Én persze rutinból felszálltam az indulni készülő Nagyfröccsre Hosszú Lépésre, és már sejtettem, hogy csak Füzesabonyig megyek vele.

Füzesabonyban szembesültem mindazzal, amit sejtettem: a MÁV-csoport egyetlen vonat lemondását nem merte felvállalni, így a torlódás a nap folyamán egyre nagyobb lett: ekkor egy IC-szerelvény, egy egri gyors és a Campus Expressz dekkoltak ott a soron következő egri és hidasi személyek társaságában. A Campus épp akkor ment el, a jegyvizsgáló korrekt volt, végigjött és közölte, hogy ebben a disznóólban fogalma sincs, hogy mikor megyünk tovább. A Campus helyére közben megjött egy IC, majd egy saúji gyors, és valahová foglaltra bejártak a Zemplén Expressz Desirói is. Ezután leszállva (ezt ugye nem szabadna, a Hosszú Lépés papíron nem áll meg Füzesabonyban!) elmentem a régebb óta ott álló IC-hez, azzal, hogy úgyis az lesz a következő (senki sehol a peronokon, aki bármit is mondhatna a tárgyban...). A szembejövő után pedig kiderült, hogy igazam lett, gyors felszállás után mentünk is. IC-pótjeggyel nem piszmogtam, tudtam, hogy a jegyvizsgáló ilyen káoszban nemigen mer majd előjönni (az IC is majd' két órája ott állt már ekkor), és azon veszekedni, amiről viszont tudom, hogy az üzletszabályzat szerint szabályos eljárás ilyen helyzetben! Végül kb. 3:15 alatt értem Miskolcról Budapestre, és ezzel azt hiszem magasan rekordáltam aznap az utazóközönség körében. De ez már legyen a (még) működő vasút szégyene...

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr48762104

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dieter 2016.06.02. 18:55:27

Az M3-as Füzesabony-Polgár közti szakaszának eredeti terveiben nem szerepelt felüljáró a mezőcsáti vasút felett. Ám az akkori politika nem merte felvállalni a vonalbezárást.

KissGecihuszár 2016.06.02. 22:22:15

Bicskanyitogató látni, hogyan pusztul el ebben a beteg országban minden, ami pl. arra lenne hivatva, hogy ezen Dél-Borsodi térség némileg élhetőbb, gazdagabb lehessen. Kb hasonló riportot lehetne készíteni a Dél-Dunántúlon, pl. Dél-Somogyban, vagy épp az Alföldön is, mely régiók azért is épültek le, mert módszeresen hagyták lepukkanni, majd miután emiatt már használhatatlanná vált, nemes egyszerűséggel becsukták ezen vonalakat, oszt jónapot! S kik döntöttek sok 100 ezer, ha nem 1 millió, ezen vonalak mentén élő honfitársunk sorsáról? Hát persze, hogy az aktuális regime a vízfejben élő, ténykedő tagjai, mint minden olyan ügyben, mely a real vidék vesztét okozta az elmúlt 26 "demokratikus" évben! Na, ha rajtam múlna, én egyrészt ezen emberekkel építeném fel azon kényszermunka táborokat, ahol utána ők lennének hívatva ezen, általuk halálra ítélet vonalak teljes rekonstrukciójának hórukkos melóit elvégezni, másrészt minden eszközzel támogatnám azon cégek ezen régiókba a vízfejből történő átcuccolását, akik nem vízfej buzik és nem mellesleg számít nekik a gyártáshoz kapcsolódó költségeik optimalizálása.

Becsky András 2016.06.02. 22:52:41

Jóó. Legközelebb merre mész? Idén még nem mentem vonalat bejárni, lassan időszerű lenne.

Albu 2016.06.03. 01:16:14

Soha nem lesz itt (mármint itthon) csatlakozás, soha! Senkit nem érdekel.

Fejlesztettek egy közös infós rendszert a csehekhez képest egy évtized késéssel: most már az a funkció sincs a buszos keresőben, hogy ránézel az adott busz menetrendjére (honnan jön, hová megy, hol van földrajzilag a megálló).

Gondolom, százmilliókba került. És? Semelyik pártot nem érdekli a tömegközlekedés.

Ha Veszprémben ad 5 perc átszállást vonatról az autóbuszállomásról induló busszal (járó motorú taxival sem jön össze az I. vg.-ról), akkor szerintetek érdekel valakit Igrici? Szavazhat négyévente, aztán kuss! : (

újember · http://vasut.kTeam.hu 2016.06.04. 21:43:08

@Becsky András: Innen nézve/részemről a 117-es lenne időszerű, a középső részét gyalog még be sem jártam. Dunántúlon a 13-mast rég tervezem, amit szakaszonként csak 1-2x vonattal jártam be, és a 62-es (aminek a középső része az egyetlen szakasza a 2007-ig aktív hálózatnak, amit még sehogy sem jártam be, illetve a párhuzamos buszjáratról, videóról, műholdról ismerem csak. De ezt a vonalat legalább többnapos út keretében végig járnám szívem szerint.
Bármire nyitott vagyok, nagyjából kéthavonta járok be valamelyik szünetelőt egyedül vagy kiscsoportosan.
A "bejáró hétvégéből" jó lett volna, hagyományt csinálni. Nagyobb szervezésre az idén nincs időm, de ha más bármit szervez a szünetelőkkel kapcsolatban, igyekszem elmenni, ha szólnak. Természetesen október végén Mezőcsátra is.

újember · http://vasut.kTeam.hu 2016.06.04. 21:47:12

Hogy azér' ne maradjunk meg teljesen jövőfirtatás és jelen-elemzés nélkül... aki öt éve még nem olvasta: tourhongrie.blog.hu/2011/09/11/88_miskolc_mezocsat
Aktualitását sajnos még nem veszítette ez a szösszenet.

Adani 2016.06.06. 20:02:11

Putnok-Szilvásvárad szakaszt nem tervezi valaki bejárni? Én rászánnék egy napot idén nyáron valamikor.

Becsky András 2016.06.13. 10:37:23

@újember: A 13-ast én is terveztem, mondjuk jó nagy falat, legalább 3 napos szösszenet, csak azért nem vettem még rá magam mert azt én anno, még a bezárás előtt 2006 júliusában fülkéből, végigvideóztam. A 62-es vonal is megvan ugyanúgy, de azt is nagyon végig sétálnám ennek ellenére, különösen a Drávafok - Középrigóc szakaszt. Nálam még a 84-es, valamit a 37-es is napirenden van, továbbá a Kunszentmiklós-Tass - Solt szakasz is, az alsó részt már 2012-ben bejártam. Bár ez is megvan fülkéből, de azért más amikor részletesen végigfotózod, már a forgalomszüneteltetés után. Bár mondjuk a nyár nem az igazi ilyenekre mert az ember megpusztul a napon a hőségben, de szeptemberre már igen jó időt lehet kifogni az ilyesmihez.

Adani 2016.06.14. 20:49:24

A legjobb az lenne ha lenne egy olyan biciklim, amivel lehet tekerni a vágányokon is. Ha ebben tud valaki segíteni ,hogy egy hagyományos biciklit könnyedén át lehessen alakítani a sínbiciklire (és persze vissza is), úgy, hogy a helyszínen megoldható a szerelés szóljon hogyan lehetne megcsinálni.

Amit még felírtam a bakancslistára az a Diósjenő-Romhány, 18 km az lesétálható lazán egy nap alatt.

Leslie04 2016.07.28. 22:53:37

Az a baj sajnos, hogy csak emlektablak vannak, de a vasuti forgalmat mar reg kinyirtak, holott lenne igeny ra. Ennek az allomasnak a rakodoja nagyon emlekeztet engem a Zalaszentgroti allomasera, ami szinten egy negyvaganyos allomas volt a Zalavolgye HEV utvonalan, jelentos teher es szemelyforgalommal. A vonal Zalaber-Batykot kototte ossze egykoron Balatonszentgyorgyel, ahova meg messzebbre is konnyen el lehetett jutni. Aztan jott az a torekves, hogy mindent a kozutakra kell terelni, es Zalaszentgrottol Balaszetgyorgyig meg a vaganyokat is felszedtek, igy lett Zalaszentgrot egy zsakallomas. Annak ellenere, hogy egy teglagyar, a faipari ktsz, a sajtgyar, es a hutohaz, vagy a Rekord is jelentos teheraru forgalmat adott, plusz meg volt mellette szemelyforgalom is. Budapest Delibol kenyelmesen el lehetett jutni le, par ora alatt, es nagyszuleim haza elott leszallni majdnem. Aztan 2007-ben vegleg kinyirtak a vonalat, megszuntetve rajta mindenfele szemely es teherszallitast, mondvan nem volt eleg utas. Csak azt felejtettek el, hogy ezt szandekosan ok ideztek elo, azzal, hogy olyan eszmeletlenul hasznalhatatlan menetrendet krealtak , hogy az semmire nem volt jo, max arra, hogy a buszokat hozzak elonybe....Az allomast es kornyeket, sot meg a palyat is lelkes vasutbaratok a mai napig gondozzak es rendben tartjak, ennek ellenere olyan idiota otletek is felmerultek egyesekben, hogy fel kell szedni a vaganyokat es bicikliutat epiteni a helyere. Csak akkor azt mondja meg nekem valaki, hogy Zalaber-Batyk allomason miert is van kihuzva a felsovezetek Zalaszentgrot iranyaba?

Adani 2016.07.29. 09:15:00

@Leslie04:

Minden villamosított vonalon, ahol csatlakozik hozzá nem villamosított kihúznak némi drótot a vágányok fölé, biztos, ami biztos. Jól jöhet ha pl. tolatni kell egy hosszú vonattal, és csak ott tud félreállni.

A többi helytálló a Murony-Békés szárnyvonal is így járt. Olyan menetrendek voltak, hogy a Muronyba befutó gyorsvonat előtt percekkel ment el a Bz szinte üresen, nehogy már valaki át tudjon szállni. Sikerült is leszoktatni az utasokat az átszállásról. Ugyanezt megtette amúgy a csatlakozó busz is, ami a vonat pótlására indult 2007-ben. Ha csak perceket késett is a vonat nem várta meg, elment forró levegőt szállítva üresen, végül azt is megszüntették meghagytak 3 járatpárt ami lehetetlen időpontokban jár, így a diákokat autóval viszik be a szüleik Békésre iskolába és ők is autóval járnak be dolgozni, mert mással nem lehet. Avagy bemegy a diák 6:50-re és 1 óráig csinálja a semmit, mert a következővel csak 9-re tud bemenni és akkor már második óráról is elkésik.

Leslie04 2016.08.01. 06:53:50

@Adani:

Pont ezt mondtam, tulajdonkeppen burkolt celzas lett volna: tovabbvinni a felsovezeteket, visszaepiteni a vaganyokat Balatonszentgyorgyig (tudom sok penz, de ha a sok egyeb marhasagra van penz, arra is lehetne penz, hogy a videki kisvarosokat fejlesszek), es mindjart egyszerubb lenne a Szentgrotiak elete. Es ahelyett, hogy egy "ideiglenesen bezart" zsakvonal lenne, lehetne megint sokkal egyszerubben kozlekedni a Balaton fele, es meg ki tudja merre!
süti beállítások módosítása