Hova megy ez a vonat?

Ez is meredek! - A svábhegyi fogaskerekű

2013. január 04. Szerző: biciklis bakter

„Meredek” vasútvonalakat bemutató írásainkban eddig kizárólag külföldi hegyi vasutakat látogattunk meg. A 2013-as évet kezdjük azonban a jelenlegi egyetlen működő hazai fogasüzemmel, a svábhegyi fogaskerekűvel!

orgonas.jpg 

A Svábhegyre vezető fogaskerekű vasút 1874-ben indult meg a mai Városmajor és a Svábhegy állomások között. A normál nyomtávolságú fogaskerekű vasút gőzüzemű volt, és 264 m szintkülönbséget győzött le. 1890-ben hosszabbították meg a Széchenyi-hegyig, amely ma is végállomásként üzemel. A vonal hossza így 3,7 km-re, a legyőzött szintkölönbség pedig 315 m-re nőtt. A vonal eredetileg Riggenbach-rendszerű fogasléccel készült. A vonal villamosítására 1929-ben került sor, akkor a villamosnál alkalmazott 550 V feszültséggel. A villamos hajtású Rowan-rendszerű motorkocsikat, és a hozzájuk tartozó pótkocsikat a Ganz gyár szállította.

regi_kocsi.jpg

Az öreg kocsi nagyon szép, csak kár, hogy nem leget vele menni az eltérő fogasléc-rendszer miatt.

A vonal utolsó nagy felújítása-átalakítása 1973-ban történt meg, ekkor már a BKV üzemeltette. Ekkor a teljes felépítményt kicserélték 34,5 kg/fm tömegű sínekre és a fogasléc is Strub-rendszerűre cserélődött. A felsővezetékben az átépítést követően 1500 V egyenfeszültség futott, a 7 db új szerelvény a Simmering-Graz-Pauker - Brown, Boveri & Cie vállalatok koprodukciójában készült. Az új szerelvények kialakítása miatt az összes megálló átépült magas peronokkal.

esze_tamas_iskola.jpg

SGP-szerelvény kapaszkodik az Esze Tamás Iskolánál (érdemes összevetni a látványt ezzel a képpel!)

A fogaskerekűhöz azóta sajnos nem nagyon nyúltak hozzá, ebből már több kisiklás illetve műszaki probléma is adódott. A forgalom irányítását diszpécser végzi, egy automata üzemre átalakított D55 típusú biztosítóberendezés segítségével. A biztosítóberendezés azonban maga is előidéz veszélyes helyzeteket, épp amiatt, mert egy eredendően nem a fogasüzem részére készült rendszer lett a fogaskerekű igényeihez igazítva (inkább faragva).

gyongyvirag_ut.jpg

Keresztezés a Gyönyvirág út állomáson

A jelentős várakozási idők (biztonsági időzítések váltóállítás előtt) miatt igen alacsony az utazási sebesség, emiatt sokan inkább a csaknem végig párhuzamos autóbuszokat használják, s a fogasnak csak hétvégén van jelentősebb forgalma, az is csak akkor, ha szép az idő. Nem segíti az utasszám növelését az sem, hogy hétköznap mindössze 20 percenként jár, holott az építésekor, sőt a 20. század elején is még rétek és ligetek között vezetett vonal ma sűrűn beépített lakónegyedeken halad át.

gyongyvirag_erdei.jpg 

Mind a pálya, mind a biztosítóberendezés, mind a járművek cserére szorulnak. Ennek kapcsán felmerült a fogaskerekű meghosszabbításának ötlete mindkét irányba, fent a Normafáig, lent a Moszkva Széll Kálmán térig, így bekapcsolódva a város villamoshálózatának vérkeringésébe. A meghosszabbításról részletes tanulmányt készített a VEKE, amelyről bővebben itt lehet olvasni.

varoskut.jpg 

Ha átépítésre és hosszabbításra kerül sor, természetesen új járműveket is kell venni. A jelenlegi Strub-rendszerű járművek nem képesek normál váltókon illetve adhéziós pályán való haladásra, mert a fogasléc a sínkoronával egy szintben van. A piros SGP-BBC járművek is beállnak majd a múzeumba, ahogy a Ganz-motorkocsi sem közlekedhet (sajnos), az eltérő fogasléc-rendszer miatt.

svabhegy.jpg

Svábhegy állomás az SGP-szerelvénnyel, 380 m magasan.

szechenyi_hegy.jpg

Széchenyi-hegy, végállomás, 450 m magasságban.

szechenyi_hegy_2.jpg

A piros szerelvények hóban is jól mutatnak.

jarmutelep_1.jpg

A járműtelepen nincs fogasléc, de a képen látható, hogy a hely mindenütt, a speciális váltókon is biztosítva van, mert a fogaskerék lenyúlik a sínkorona alá.

janos_korhaz.jpg

Hegymenetben a Szent János Kórház megállóhelyre érkezik a vonat.

orgonas_2.jpg

Orgonás, alkonyatkor.

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr294996894

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Adani 2013.01.04. 12:55:22

Viszont kihasznált hétvégén meg szezonban, mert lehet rajta biciklit is vinni, csak ugye itt is dúl a töketlenség, szerelvényenként 7 bicikli és akkor sem több ha alig van utas és még férne. És mikor DH-s esemény van, akkor velük tele is van a fogas. Ha mát nem legalább pár kizárólag bicikliszállításra való szerelvényt vagy kocsit még kéne biztosítani, hogy legalább a biciklisek tudják használni megkötések nélkül. Akár úgy is, hogy egy-két pótkocsit átalakítani csak bicikliszállításra.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.01.08. 00:09:45

Jelenlegi váltóknál nem baj, hogy lenyúlik a fogaskerék?

biciklis bakter · http://hovamegyavonat.blog.hu/ 2013.01.08. 10:14:02

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Az SGP-szerelvények által használt váltókon a keresztezési rész is elfordul, fogasléces pályán a fogasléc így folytonos lesz, a fogasléc nélkülin pedig helyet ad a fogaskeréknek. A telepen készült képen ez utóbbi megfigyelhető, az utolsó képen pedig látható egy váltó egyenes állásban, a fogasléc pedig folytonos.

NAR 2014.02.25. 14:34:36

Ha a 18-as villamos pályáján a Városmajor és a Moszkva tér között kicserélnék a váltókat, akkor mehetne arra a fogas? Vagy akkor az 1500V lenne a megoldhatatlan probléma?

biciklis bakter · http://hovamegyavonat.blog.hu/ 2014.02.28. 19:40:40

@NAR: Nem, egyik sem. A probléma az, hogy a jelenlegi jármű fogaskereke leér a sínig. Ha megfigyeled, a fogasléc egy szintben van a sínszállal, a fogaskerék fogai tehát lejjebb nyúlnak. Emiatt ezek a járművek nem alkalmasak adhéziós (fogasléc nélküli hagyományos pályán) közlekedésre, a keresztezéseknél, váltóknál a fogaskerék beleakad a sínbe. A fogaskerekű rendszerét át kell alakítani teljesen, hogy olyan járműveket lehessen rá venni, amely tud adhéziós üzemben is menni (a fogasléc kicsit magasabban kell, hogy legyen). A jelenlegi járművek amúgy is jóval szélesebbek a villamos számára meglévő űrszelvénynél, tehát nem fér el a villamosvonalon. Új rendszerű pályával és járművekkel akár az alsó szakaszhoz való hozzányúlás nélkül a feszültségváltás és a váltókon való közlekedés nem lenne probléma.

Hunor Buday 2019.05.18. 20:18:16

Ha átalakítanák a feszültseget és a strub rendszerrel kompatibilins fogaskereket építenének be, a régi típusú szerelvényekbe akkor tudnának közlekedni noaztalgiába is. Az új szerelvényekkel eggyütt.
süti beállítások módosítása