Hova megy ez a vonat?

Az északi part és a menetrend, 1. rész

2013. június 13. Szerző: Thomas a laprugós

Már csak kettőt kell aludni, és dübörög a nyári menetrend (no meg éppen ezért a dízelek is a Déli pályaudvaron) a Balatonnál. Ennek apropóján született a most következő kétrészes cikk, mely az északi parti (29-es számú) vonal menetrendjét veszi górcső alá, több mint negyed századra is visszatekintve. Vártatok már arra, hogy elromlott „Csörgő” mozdonyotokért végre megérkezzen a segélygép („Szergej”, mi más…)? Vagy éppen voltatok már elszenvedői annak, hogy két „Desiro” motorkocsi helyett csak egy érkezett? Ha mindezek ellenére még szeretitek Balatonakarattya után a vonatablakban könyökölve üdvözölni a Balatont – akkor ajánljuk nektek ezt a bejegyzést. Beszélgessünk egy kicsit arról, milyen menetrendet látnátok ti szívesen az északi parton!

DSCF7457_kicsi.jpg

A Szergejt valószínűleg nem kell bemutatni: nyáron mindig találkozhatunk vele az északi parton, itt éppen a balatonfüredi tartalék szerepét tölti be. Sajnos nem telik el minden nap úgy, hogy itt állhatna egy helyben...

A szerkezeti alapprobléma

A 29-es vonal új nyári menetrendjével kapcsolatban a főbb jellemzőket a „szomszéd blog” már összeszedte. Annyi bizonyos: nem az első eset itt, hogy új menetrendi struktúrával kísérleteznek, mellyel reményeik szerint minél több utast tudnak jobb színvonalon kiszolgálni. Hová tartanak ezek az utasok, hányféle főbb csoportjukról van is szó?

  • Távolsági forgalomban a Balatonakarattya és Balatonfüred között állomásokra utazók.
  • Távolsági forgalomban a Balatonfüred és Tapolca közötti állomásokra utazók.
  • A vonal nagyobb állomásainak (pl. Balatonalmádi, Balatonfüred, Tapolca) távolsági utasai.
  • A hivatásforgalmi utasok (Székesfehérvár, Balatonfüred, Tapolca körzetében, a legelső esetében hozzácsapva a Székesfehérvártól Balatonakarattyáig tartó szakasz csekélyebb távolsági forgalmát is).
  • A tóparti települések belső forgalma, néhány jelentősebb állomás körzetében történő rövid utazások, illetve néhány kiemelt célállomásra (pl. Badacsony) irányuló forgalom.

 

Ez a csoportosítás még így is támadható, hogy nem teljes (nem foglalkozik például azzal, hogy a távolsági forgalom nem csak Budapest felől érkezik) – de ettől függetlenül jól mutatja, micsoda összetett igényeket kellene kielégítenie egy olyan vonal menetrendjének, mely egyvágányú, dízelüzemű, ráadásul megállóinak sűrűsége inkább helyiérdekű vasútéhoz hasonlatos.

Arról nem is beszélve, hogy megszüntetés helyett inkább új megállási pontok bevezetése jöhetne szóba: Paloznak és Budatava valószínűleg télen-nyáron megélne, de a szezonban Tobruk vagy Pálköve rendszerbe állítása is tovább javítaná a helyi forgalmak kiszolgálását.

Értelemszerűen – ilyen adottságok mellett lehetetlennek tűnik maximálisan az utazóközönség kedvére tenni (minden struktúrának lesznek nyertesei és vesztesei), és mindig lesznek a menetrendnek előre legfeljebb csak sejtett buktatói, melyek miatt ismét újabb és újabb rendszerekkel próbálkoznak meg a későbbiekben. A most következőkben néhány kiválasztott év menetrendjeit igyekszem megvizsgálni az egyes vonalszakaszokon, a felsorolt utascsoportokra is tekintettel, és az objektív összehasonlítási alap érdekében egy-egy diagrammal, táblázattal igyekszem még külön alá is támasztani. Az őszi-téli menetrenddel kapcsolatos dolgokat majd a maga idejében: nyár végén a szezon utólagos értékelése úgyis cikkbe kívánkozik majd… 

Két megjegyzés előrebocsátva:

- Noha adatokkal dolgoztam, a cikk nem egy tudományos disszertáció része – maximálisan pontos visszaadásukra így nem mindig törekedtem, nem is mindig lett volna könnyű. Annyit igyekeztem betartani, hogy az átlagolt, vagy éppen összehasonlított adatok mindig azokat a vonatokat tartalmazzák, melyek legalább munkanapokon, egész nyáron közlekednek.

- A vonal járműállományával kapcsolatos, nem minden szubjektivitástól mentes véleményformálást a cikkből kihagytam: ismerjük a mondást, szegény ember vízzel főz. Ugyan bizonyos, hogy a nem megfelelő szerepkörben alkalmazott járműtípusok, vagy a réges-régen a sátoraljaújhelyi bontóba való gurulóalkalmatosságok hatással vannak az utasok számára az egyes járatokon, de első körben talán a menetrend a fontosabb. Kérlek titeket is, hogy ennek megfelelően a kommentekben se ez legyen most a hangsúlyos téma. Nagyon köszönöm!

Menetidők és eljutási lehetőségek

Az öt kiválasztott év (plusz az idei), többnyire valamely korábbi menetrendi struktúra nyitó vagy záró évét jelenti. Az utasnak számos szempontja van, mely alapján közlekedési eszközt választ, ezek közül itt az eljutási idő, az eljutások száma, valamint a közvetlen vonatok mennyisége volt, melyről adatot kerestem. Az eredmények itt következnek, lássunk kezdetnek egy menetidő-diagramot, Budapestről történő indulással:

menetido.jpg

A menetidőket a bevezetőben jelzett módon "két szakaszra" osztott tópart első állomásaira határoztam meg. A két adatsor jórészt együtt mozog: ettől eltérést csak a 2012. évben találunk (a visszafele, "páratlan" irány adatainak trendszerűsége hasonló, még ha a menetidők pár perccel itt-ott el is térnek). A változásoknak egyaránt okai menetrendi strukturális, valamint pálya és járműeszköz változások, ezekre az évenkénti vizsgálatban térnék ki. Minthogy a "két szakaszon" kívül a legforgalmasabb állomások gyors elérése sem közömbös az utazóközönség számára, Balatonfüred és Tapolca elérhetőségéről további egy diagramot készítettem:

menetido2.jpg

És akkor a szöveges értékelés - helyenként visszautalva a diagramokra:

1987

Az 1980-as évek menetrendjei még alaposan különböztek a mostaniaktól. 1987-ben például még nincs szó székesfehérvári gépcseréről, és látványos különbségként mutatkozik meg az is, hogy a napi rendszerességgel közlekedő vonatokat a legforgalmasabb időszakokban "egy kupacban" közlekedő mentesítők egészítették ki. A Balatonakarattya és Balatonfüred közötti utasoknak ekkor 10 (páratlan irányban 11) eljutási lehetőség állt rendelkezésére, melyet péntek délután nem kevesebb mint 4, míg a vasárnapi visszautazáskor 6 további vonat növelt meg. Ezek a járatok a szakasz állomásainak többségén megálltak, majd eltérő megállási renddel (Fülétől Gárdonyig, mindenféle méretű és szerepkörű állomást útbaejtve) jutottak el céljukhoz. Balatonfüredről, vasárnap délután 3 és 6 között például 5 mentesítő vonat indult ekkoriban a főváros felé!

Megtaláljuk ugyanakkor a téli menetrendben máig létező "reggel-délben-este egy gyorsvonat" rendszert, melyek akkor még Tapolcán át Zalaegerszegre közlekedtek tovább (alig négy órás menetidővel, mely mai fejjel, az északi parton át, szinte hihetetlennek tűnik). Ezeknek a gyorsoknak alig volt megállójuk útközben, de Csajágtól, Balatonfüredtől leosztó személyek indultak el közvetlenül utánuk, melyekre át lehetett szállni. Ez a módi az ütemes menetrend bevezetéséig szinte folyamatosan működött. Balatonfüred és Tapolca között 9 vonat jutott: közülük 6 volt közvetlen (a "felső" szakaszon pedig 7). A személyvonatok közül több is rövidebb útvonalon közlekedett, a rendszerben például balatonfűzfői átszállás is volt. Érdekesség volt ebben az időszakban az NDK-ból a déli partra tartó Favorit gyorsvonat, melynek Balatonfüredre volt közvetlen kocsija. 

DSCF7463_kicsi.jpgA szombathelyi járat mostanság.

1996

1996-ban került bevezetésre a székesfehérvári mozdonycsere, villanyról dízelre. A menetidők mégsem növekedtek jelentősen, mivel a Székesfehérvár és a tópart közötti állomásokat a vonatok egy része kihagyta, valamint ekkorra megjelent az a szintén mostanáig működő felállás, hogy a közepes nagyságú, Balatonfüred előtti állomások (például Balatonalmádi, Balatonkenese) sebesvonatot kaptak, melyek néhány kisebb állomáson (például Káptalanfüred) már nem álltak meg. Ebben az évben szinte kizárólag közvetlen vonatok közlekedtek a felső szakaszról: az összes 12-ből 11 pár ilyen volt. Balatonfüred utánra viszont kevesebb járat jutott: a gyorsokról leosztó személyek mellett csak néhány sebes, így lett összesen 7 vonat, melyből páros (lefelé) irányban mindössze 3 volt közvetlen! Ez a diagramon is megmutatkozni látszik, a tapolcai eljutási idő növekedése mutatja. Érdekesség azonban, hogy ebben az évben (valószínűleg a pályaudvari technológia nyomán) kialakult egy spontán ütemesség: a délutáni vonatok szinte kizárólag :25 perckor indultak el a Déli pályaudvarról.

2003

Néhány évet élt kísérlet utolsó éve volt 2003: a tóparton zónázó vonatok is jártak, nem is akármilyen, hanem Balatonakali-Dörgicse zónahatárral. A legkurrensebb időpontban, 7:15-kor induló budapesti sebes idáig mindenhol megállt, Tapolcáig tovább viszont csak Révfülöpön, Badacsonyban. Az őt 40 perccel később követő párja pedig egy csajági, balatonalmádi, és balatonfüredi megállás után innentől "ment át" személyvonatba. A rendszer a két szakasz eljutási lehetőségeit kiegyenlítette (a zónázókat beleszámolva 13 járat jutott el egészen Tapolcáig, melyek jelentős része közvetlen volt), azonban így a menetidők tovább növekedtek. A Balatonfüreden túlra tartó vonatok, ha éppen nem zónáztak, szinte minden helyen megálltak a vonal felső, Balatonfüredig tartó (tán forgalmasabb) szakaszán, ez érhető tetten az átlagos menetidő látványos (több mint fél órás) növekedésében, a gyorsabb vonatok esetében is. Az alsó szakaszon pedig egyik-másik járatnál a legkisebb megállók (Örvényes, Aszófő, Badacsonylábdihegy, stb.) kihagyásával próbálkoztak. Erre az évre teljesen kikoptak a mentesítő típusú vonatok, és helyenként egy-egy korlátozás (pl. csak hétköznapokon közlekedő hajnali vonat Tapolca és Balatonfüred között) is "befigyelt". Országot átszelő vonatok közül ebben az évben egy Nyíregyháza és Szeged felől érkező járat közlekedett az északi partra.

DSCF7461_kicsi.jpgA vonat hosszú, a mozdony nem túl erős: mennyi utast ad a Balatonfüred feletti szakasz, és mennyi kapacitás mozog feleslegesen Balatonfüred alatt?

2008

Az utolsó év volt ez az ütemes menetrend előtt, több olyan év után, melynél InterCity is közlekedett a vonalon, a korábbi reggeli és esti gyorsok időfekvésében. Ami szembetűnő az előző menetrend szerkezetéhez képest, az a közvetlen vonatok alacsonyabb mennyisége: a rendszerbe bekerült számos Székesfehérvár és Tapolca közötti személyvonat (plusz az IC leosztó-ráhordó személyei), helyenként nem túl elegánsan kialakított (nem) csatlakozásokkal. 14-ből 9 közvetlen eljutási lehetőség volt a felső, 12-ből pedig 5 közvetlen az alsó szakaszra. A menetidők pedig tovább növekedtek, melyben bizony a 30-as vonal romló pályaállapota is szerepet játszott. Több sebesvonat és közvetlen személyvonat csak Balatonfüredig közlekedett, mentesítő jellegű vonatok ebben az évben sem voltak. 2008-ban olybá tűnik, hogy a Balatonfüredig tartó szakasz nyerte el a prioritást: a délután során volt olyan páratlan vonat, mely Tapolcától Balatonfüredig kevés helyen állt meg, onnantól viszont mindenhol. Egyébiránt, eddigre állt be Balatonfüred és Tapolca állomások között az a rendszer is, mely Révfülöpöt, Badacsonyt, Badacsonytomajt fixen bent tartotta a gyorsvonati megállások rendszerébe (valamint Balatonakali-Dörgicsét, mely helyett az ütemes menetrend bevezetése után technológiai okokból Zánka-Köveskál lépett be).

DSCF1693_kicsi.jpg

2012

Az ütemes menetrend nem indult túl jól 2009-ben, de évről-évre javult, még ha a 30-as vonal felújítása némileg meg is kavarta a dolgokat. Balatonfüredig letisztult valamelyest az állomások ellátása (gyorsvonat a közepes és nagyobb helyekre, személyvonat a kisebb megállókba), stabilizálódott a menetidő, ennek azonban ára volt: a kisebb megállók a közvetlen vonatok nagy részét elvesztették (16 vonatból 10 volt közvetlen). A Balatonfüreden túli kisebb megállókban arányaiban több közvetlen vonat maradt meg, azonban ezek menetidői magasabbak lettek, valamint a felső szakasz ütemesítése ellenére, itt ez nem érvényesült maradéktalanul.

 

És akkor elérkeztünk 2013-hoz: ennek tárgyalása azonban a következő fejezetre maradt. Előállt most egy adathalmaz: legközelebb rápillantunk még a hivatásforgalomra, a követési időközökre, illetve az első-utolsó eljutások időpontjaira is. Azt követően pedig megnézzük, mit tud az eddigiekhez képest az idei menetrend, illetve hogy van-e esély felhagyni a kísérletezéssel, kialakítható-e olyan menetrendi struktúra, mely hosszú távon lenne képes szolgálni a Balaton északi partját. 

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr435358351

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.06.13. 09:51:13

Nem világos számomra, hogy a menetidő diagrammok a tényleges időt, vagy a menetrendben meghatározott időt tartalmazzák-e?

Thomas a laprugós · http://hovamegyavonat.blog.hu 2013.06.13. 09:54:01

Tobruk és Budatava: Balatonfűzfő és Balatonalmádi között, előbbi Fűzfőhöz, utóbbi Balatonalmádihoz közelebb. Pálköve pedig Révfülöp és Balatonrendes között.

A vasutallomasok.hu-n érdemes szétnézni, van olyan közöttük, mely egykor létező megállóhely volt.

Thomas a laprugós · http://hovamegyavonat.blog.hu 2013.06.13. 09:59:47

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

Mi az a tényleges idő? :)

A módszer tehát az volt: megnéztem adott év menetrendjében, mennyi idő alatt lehetett eljutni a naponta közlekedő vonatokkal pl. Budapestről Balatonakarattyára. Az összes időadatot feljegyeztem, majd a végén belőlük átlagoltam. Így már stimmel, vagy valami más olyan logikai hiányosság van, amit nem vettem észre írás közben? (Igen, pl. nem írtam a diagramcímbe hogy Budapestről.)

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.06.13. 10:05:37

A menetidő ingadozásoknak negatív hatása van a buszcsatlakozásokra. A Volán nem mindig, sőt szinte sosem igazít utána az autóbusz indulásoknak, bár sokszor ez eleve a forda miatt nem is mindig lehetséges.

Így például aki vonattal jön hozzánk nyaralni, egyik évben 35 percet vár a buszcsatlakozásra, másik évben meg a vonat tíz perces késése miatt másfél órát vár, igaz, akkor már a következő buszra.

Én személyesen ritkán használom a vonatot, de a menetrend a nyaralóban ki van nyomtatva. Feltűnő, hogy a vonatmenetrendet sokkal gyakrabban kell kinyomtatnom, mint a buszét. A buszt, pedig azt se gyakran használom, kezdem megtanulni (legalább is az ún. borozós és strandolós járatok indulási idejét), míg a vonatról azt tudom, hogy 17:35-kor indult a Tihany Expressz.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.06.13. 10:07:54

@Thomas a laprugós: Kösz, így értem.

Igazából az nem volt világos, hogy menetrendi adatokkal dolgoztál, vagy valahonnan megszerezted a késések idejét, és a tényleges időket írtad-e?

Thomas a laprugós · http://hovamegyavonat.blog.hu 2013.06.13. 10:23:32

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

Jogos felvetés, ehhez nem lehet buszos rendszert tervezni. Már több mint egy éve talonban van egy írás ötlete a Káli-medence illetve Badacsony környéki buszokról amúgy...(és még van is ismerős, aki életvitelszerűen arrafele él, és napi tapasztalatokat is tudna mondani a járatok működéséről).

A késéseket huszonvalahány évre visszamenőleg megszerezni elég durva lenne. Így is sok volt az adat. :)))

Gondolom az kavart meg, hogy a diagram nem volt pontos. Először csináltam ilyet "új" excellel, ez okozott nekem némi zavart.

FrankyLon 2013.06.13. 20:05:04

Meresz otletem tamadt;
Budapest – Szombathely gyorsvonatrol kozvetlen kocsik Boba es Tapolca kozott. Elsore orultsegnek tunik, de Budapest – Boba a jelenlegi menetrendben, 155 perc, Boba – Tapolca 47 perc, ugy hogy a vonat Ukkig minden allomason, utana Goganfan es Sumegen all meg. Ez osszesen tehat 202 perc, gepcsere, illetve kozvetlen kocsikrol leven szo, elofogatolas nelkul. Boba es Tapolca kozott legfeljebb a sumegi megallast hagynam meg, ezzel a bobai “gepesites” ideje meg is terulne, meg kicsivel rovidebb is lenne, mint a 29-esen torteno 210-212 perces eljutas. A vonat esetleg lemehetne Keszthelyig vagy Balatonszentgyorgyig. Tapolcarol leoszto szemely indulna Balatonfuredre a 29-esen. A Budapest-Szombathely ket oras utemet alapulveve ez lenne a frekvencia Boba es Tapolca kozott is, igy a szemelyek is ehhez igazodnank, esetleg csucsidoben oras utemben mennenek. Utobbival az a baj, hogy ekkor jaratonkent ket vonatkeresztre van szukseg, a 69 perces Balatonfured Tapolca szemelyvonatos eljutasi ido miatt, mig ket oras utemnel csak egyre.
A Szekesfehervar – Balatonfured mar problemasabb, itt a gyorsvonatokat el kellene vinni Furedig, lehetoleg nem tul sok megalassal, oras utemmel. Ha e melle meg beteszunk leoszto szemelyeket, az mar igen komoly forgalom az egyvaganyu palyan, figyelembe veve a 75 perc (gyors) es a 89 perc (szemely) menetidoket, ez mar jaratonkent negy vonatkereszt. Mar pedig ez a forgalmasabb szakasz, itt nyaron az egy oras utem abszolut indokolt.
Masik meresz otlet; Reggel es delelott, amikor jellemzoen a to fele eros a forgalom, Szekesfehervarrol a gyorsvonatok a 29-esen elmennenek Tapolcaig, onna fel Boba-ba, ahonnan a Szombathely – Budapest gyorshoz kapcsolnak oket, es igy visszajutnanak `Fehervarra. Delutan/este a vonat Bobarol menne `Fehervarra es a masik iranyban csatolnak hozza a szombathelyi gyorshoz. Ezek melle kellene betenni a leoszto szemelyeket, igy csak a szemelyeknek kellene vonatkeresztet betervezni, mert a gyorsak egy idoszakban csak egy iranyba kozlekednenenek a 29-esen.
Sajnos az egyik legszukebb keresztmetszet az egy vagany, plane ilyen muszaki allapotu gorduloallomannyal, ahol szinte napi rendszereseggel megfekszik egy-egy gep vagy kocsi, plane a 40 fokban. De meg ez sem kell, eleg egy iskolas csoport fel- vagy leszallasa Alsoorson vagy Zankan, es mar borul is a menetrend.

b.agoston 2013.06.13. 22:20:13

@FrankyLon: Ezzel csak az a baj, hogy esély sincs még csak körülbelül sem ütemesíteni. (Másrészt kérdés, hogy lenne-e utas azokon a viszonylatokon...) Önmagában az, hogy nem ütemes, még nem lenne baj a balatoni forgalomnál, mert az utasok sem "ütemesen" mennek le, hanem nagyrészt péntek délután/este, szombat és vasárnap délelőtt, illetve vissza szombat-vasárnap este, de a 30a-ra (ás a Délibe) ütemtelen vonatokat betuszkolni nem tudom, hogy lehet-e...
A sok kereszttel meg az a baj, hogy az állomások nem feltétlenül ott vannak, ahol keresztezni kéne. És ha tizen-sok perces állomásközök vannak, (vannak,) akkor szerencsétlen esetben majd' negyed óra várakozást jelent egy szerencsétlenül adódó kereszt, és akkor esetleges késésről nem is beszéltünk. (Ráadásul a 29-esen még az sem segítene, hogy azt mondjuk, hogy ráköltünk sok pénzt, hogy legyenek kitérők, mert pl. Csajág-BKenese közé elképzelésem sincs, hová férne el akár csak egy forgalmi kitérő...)
A sok vonathoz meg sok szerelvény (és mozdony) is kéne. Persze, mindenki örülne, ha óránként menne gyors és sebes is a Balatonra, de nem tűnik reálisnak.

Az idei menetrend nekem kifejezetten tetszik, jó ötlet a háromvonatos megoldás, de még a márkanevek is. Kíváncsi vagyok, hogy fog működni, mert a papír mindent elbír. (Meg várom a Nohabokat is "Tekeregni".) :)
A baj vele szerintem csak az, hogy nagyrészt a szabad esztergomi Desirokra épít, azaz az ottani villamosítás elkészültéig nem lehet majd megismételni. Ráadásul a Katicák sem tudnák majd kihasználni a 30a leendő 160-ját, de legyen ez a legnagyobb bajunk. :)
Végre nem lassabb a vonat a busznál.

Merlot 2013.06.13. 23:41:27

Az egész északi parti vonat közlekedés az ország jelenlegi állapotát, vele a MÁV fokozatos, évtizedek alatti lassú leépülését tükrözi.
A Bp.-Balatonfüred közötti menetidő, a székesfehérvári min. 15 perces mozdonycsere egy vicc, csak kár, hogy nem tudunk röhögni rajta.
Arról nem beszélve, hogy 20-25 éve, ha leültem a Déliben egy vonat ülésére, arról csak a célállomásnál (Füred, Révfülöp) kellett felállnom és lekászálódnom UGYANARRÓL a vonatról.
Ma? Szállj át vazze 2-3 gyerekkel meg az anyáddal Fehérváron 6-8 csomaggal!
Szálljon át a közlekedési államtitkár és a MÁV vezér az Audijáról Suzukiba!

Ha ez a 21. századi vonatközlekedés az ország egy kiemelt üdülőkörzete számára, akkor mindenkit arra tudok csak buzdítani, hogy minden áron közúton oldja meg a le és a hazajutását. Akár a Volánnal, akár saját autóval.
Akármerre is nézek, Debrecen-Nyíregyháza, Pécs, Szeged, de nem sorolom: Ez még európai kényelem és menetidő vonaton.
A Balaton Tapolcáig a Balkán.
De lehet, hogy csak India...

SdKfz234 2013.06.14. 07:17:28

Mindegy, csak Nohab legyen a mozdony, akkor még én is felülnék egy körre.

vanek ur 2013.06.14. 11:41:10

@Merlot: Mondd csak, elolvastad te rendesen a cikket? Különösen az elejét? Ami arról szól, hogy új menetrend lesz idén, ami megpróbál minél több igényt kiszolgálni. A cikk többi része azt taglalja, hogy az elmúlt kb. 30 évben milyen megoldások voltak.

Az új menetrend lényege pont az, hogy bármelyik végére is mész a Balaton északi partjának, találsz Budapestről átszállás nélküli vonatot, amivel ráadásul az elmúlt 5-10 évhez képest még gyorsabban is célhoz érsz. Plusz bővül azoknak a vidéki városoknak a köre, ahonnan van közvetlen vonat a Balatonhoz.

Szerintem várd meg a cikk második részét, és utána mondj véleményt.

Thomas a laprugós · http://hovamegyavonat.blog.hu 2013.06.14. 14:13:22

@b.agoston:
Az ütemesség a tó belső forgalmánál számíthat, erről lesz még szó a folytatásban.

Az pedig számomra egyelőre nem tiszta, hogy van-e létjogosultsága a korábbi mentesítő vonatos rendszernek (felrúgva vele az ütemet), vagy pedig "többet ér" a több eljutási lehetőség.
Az idei menetrend mondjuk adalékot fog szolgáltatni ehhez a kérdéshez, hiszen a vonal mindkét szakasza azonos sűrűségű, közvetlen járatokat fog kapni, így jóformán semmi olyan külső kényszer nem lesz, ami az utast egy korábbi vagy későbbi utazásra venne rá. Elvileg, választja azt, amit az igényeihez legközelebbinek érez.

Thomas a laprugós · http://hovamegyavonat.blog.hu 2013.06.14. 14:33:46

@Merlot:
Az idei menetrendben nem nagyon lesz átszállás. A véleményed amúgy, és ezt semmiképp se vedd minősítésnek, tökéletesen megfelel annak, amit egy átlagos balatoni utastól hallani lehet. Számodra a közvetlen járat fontos, láthatod hogy az utóbbi évtizedek során voltak ebben is némi módosulások.

Nekem valahogy úgy áll össze: volt olyan időszak, amikor aki szerette volna, kivárta a közvetlen járatot, mások pedig átszálltak. Ez utóbbival pedig nem feltétlenül jártak rosszul, mert amikor mondjuk reggel lejutottak Balatonakarattyára az első gyorssal, de valamely másik állomásra mentek tovább, utána azonnal jött is a személyvonat amivel továbbutazhattak. És ez nem feltétlenül jelentett lassúbb eljutást, sőt.

Az utóbbi pár évben az volt, hogy néhány állomásnak alig volt közvetlen vonata. A menetidő pedig ennek ellenére minden járatnál magas maradt. Ezért érzik úgy sokan, ahogy te is, hogy évről-évre rosszabb lett a menetrend.

Engem egyébként nem zavart az átszállás (sőt, a gépcserés szüttyögés elhagyása miatt még szerettem is), ugyanakkor az is biztos: "2-3 gyerek és az anyám nélkül", valószínűleg kevésbé vagyok (még) erre kényes.

Amúgy egyszer jöttem az északi partról busszal: azóta viseltetek meglehetős ellenszenvvel a nagyobb távolságú autóbuszos utazásokkal szemben. :)

Girhes Joe 2013.06.14. 18:47:51

@Thomas a laprugós:

Láthatóan megvannak Neked a régi huszon-sok éves menetrendek is, akkor meg tudod nekem válaszolni, hogy jól emlékszem-e. :) A 80-as évekből, gyerekfejjel, még rémlenek olyan kuriózumok, hogy valamelyik péntek délutáni mentesítő, ami valamikor 17 óra felé indult a Déliből, nem állt meg Kelenföldön (!) és/vagy Székesfehérváron (!!!) se, hanem megállás nélkül lerobogott, és az első megállóhely talán Almádi volt. Na ez a vonat szenzációs eljutási időket tudott, emlékeim szerint 1:40 körül Almádiig, 2:00-nél kevesebb Füredig.

Ráadásul nagyon kulturált szerelvény vitte, nem értek hozzá, de a kocsiknak befelé nyílt az ajtaja, mint a By-oknak, de fülkések voltak, és az ajtó utáni első ablak osztatlan panorámaüveg volt. Oppardon, kérted, hogy a gördülőállományt itt most hagyjuk, na de ez az infó kellett ahhoz, hogy visszaidézzem: onnan a panorámaablakból imádtam nézni kölyökvigyorral, ahogy elhaladunk a Kelenföldön (vagy Fehérváron?) ácsorgó tömeg mellett. :)

Girhes Joe 2013.06.14. 19:06:37

@Merlot:

A gépcsere ötlete szerintem is, bármennyire is a takarékosság és a technológia praktikuma vezérelte, hosszú távon durván visszaütött az eljutási időkben (még ha nem is azonnal, a cikk szerint). Kaptam már én is gutaütést attól, hogy az alapból pár perc alatt végrehajtható művelettel annyit tötymörésztek, hogy az egyes években 15 percnyi menetrend szerinti ácsorgás se volt rá elég, és az eleve késve érkezett vonat még ott szedett össze +5, +10 percet. Ami persze egy ilyen hosszú egyvágányú vonal menetrendjére adott halálos ítélettel egyenlő.

Szívem szerint, ha már VÉGRE visszatérünk a Déliig járó dízelekhez, akkor én az összes vonatot megkímélném a gépcserétől, a gyorsakat is. Bár nem tudom, ennek jelen pillanatban meglennének-e a tárgyi feltételei.

A jövőben meg, ha a MÁV azt akarja, hogy hosszabb távon is legyen keresnivalója a Balatonnál (miközben a közúti infrastruktúra fokozatosan javul), előbb-utóbb villamosítani kell a 29-est, és helyenként egy-egy állomásközt kétvágányúsítani, hogy menet közben mehessenek a keresztek. És ha már a Veszprém-Alsóörs nem is építhető vissza, de egy Hajmáskér-Balatonfűzfő összeköttetés is komolyan segíthetne. Igaz, hogy a vonal csak szezonális, de amikor szezonja van, akkor az egyik (ha nem a) legforgalmasabb vasútvonalunk.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.06.14. 21:10:30

@Thomas a laprugós:

"Amúgy egyszer jöttem az északi partról busszal: azóta viseltetek meglehetős ellenszenvvel a nagyobb távolságú autóbuszos utazásokkal szemben."

A nyaralónk Veszprémtől kb. 20 percre van. Nem direkt a parton. A hugomnak a mániája volt, hogy Veszprémbe lejött busszal, és oda kellett bemenni érte.

Ez nekem egy 40 perces út volt minimum, de pár éve péntekenként még voltak olyan rásegítő buszjáratok, amik kb 90-100 perc alatt leértek.

Thomas a laprugós · http://hovamegyavonat.blog.hu 2013.06.15. 08:49:41

@Gergő77:
Sajnos nincs meg sorozatban, egy ismerősöm nyaralójából került hozzám három balatoni kötet az 1980-as évekből, ez adta az ihletet a cikkhez. :)

Az 1983-as kötetben van olyan, hogy a Tapolcán át Zalaegerszegre menő Göcsej-Expressz nem állt meg a Délitől Balatonfüredig, így tudott 1:54-es menetidőt. Mentesítőt ilyen formában nem találtam, persze lehet hogy olyan évben volt amiről nincs menetrendem.

Személykocsi témában talán a szerzőtársak eligazítanak, de sajnos arra nem tudok válaszolni.

Még egy megjegyzés, a vonal forgalmához kapcsolódóan: "az egyik legforgalmasabb" vélekedés inkább csak abból fakad, ahogy mondjuk egy vasárnap délután azt látjuk ahogy csomagokkal, gyerekekkel ömlenek az utasok. :)
Ha tényleges utasszámadatokat néznénk, kb. egy pesti elővárosi vonal hétvégi forgalma, vagy mondjuk a miskolci távolsági járatok forgalma lenne nagyjából hasonló.

Snake 2013.06.15. 20:09:24

@Gergő77: "A 19-47.0" és "B 20-47.1" sorozatú, győri gyártású, belföldi forgalmú gyorsvonati kocsik.
www.vasutikocsi.hu/gyor47/515519-27007-5A.jpg

Ezekből készültek a DVJ'93-as ("Ap 10-67.0", "Bp 20-67.0", "WRR 88-67.0") IC kocsik Dunakeszin
www.vasutikocsi.hu/ic/10-67Ap.jpg

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.06.15. 21:08:32

Déliből 20 perc különbséggel indul a Katica meg a Kék Hullám (Meg még Tekergő. Borzalmas elnevezések!).

Füreden 9 perccel egymás után érkeznek.

Mindezt úgy, hogy a Katica (Bevallottan Desiro) Fehérvártól minden állomáson és megállóhelyen megáll.

A Desironak lesz 6 db ajtaja, ahol a teljes utasforgalomank zajlania kell. A mögötte jövő vonatnak lesz kb 12 ajtaja, és kevesebb utasforgalma, valamint nem is áll meg, csak Almádiban.

Ha megállásonként 90 mp-et számolunk, akkor a 15 többletmegállás differenciája 23 perc. De az utasok eloszlása a személyvonat esetében sem lesz egyenletes, mivel több ember megy Alsóörsre, mint Káptalanra.

Elvileg - akartam írni. - A kettő vonat közti időkülönbség ugyan elegendő, de Füredre a személy mögött késve fog beérkezni a gyors.

És ekkor látom, hogy Fehérvárig a köztük levő időkülönbség megnövekszik 34 percre. 34-23 már elégnek tűnik.

.

Böngészésem további tapasztalata: Óra 50 és Óra 10 között a Fürdő utca fele megyünk kocsival.

Girhes Joe 2013.06.17. 13:30:36

@Thomas a laprugós:

Igen, a Göcsejre közben én is találtam utalást, hogy megállás nélkül ment Füredig, de nekem nagyon nem az Ex rémlik, hanem valami "fekete rombuszos" vonat (♦), persze tévedhetek. Nyilván nem a '87-esben volt, mert akkor Te is megtaláltad volna, talán akkor '88 vagy '89? Az a baj, hogy nálunk már nincsenek meg a nyaralóban a régi menetrendek, Apu mindet elhasználta gyújtósnak, gondolta a fene, hogy egyszer még valakit [engem :)] érdekelni fognak...

♦: Közlekedik: IX. 29-ig T.

Na igen, a régi menetrendi jelek. :) Látszik, gyerekkoromban is milyen vonatbolond voltam már, az ábécével együtt tanultam meg, hogy két kalapács keresztbe: hétköznap, két kalapács keresztbe bekarikázva: munkanap (egyáltalán ma még "hétköznapnak" hívják a hétfő-szombatot, mint akkor?), két kalapács keresztbe bekeretezve: munkanap a hét utolsó munkanapja kivételével, egy álló kalapács: a hét utolsó munkanapja, kör: szabadnap, kereszt: munkaszüneti nap, kereszt bekarikázva: szabad- és munkaszüneti nap, kereszt bekeretezve: a hét első munkanapját megelőző nap (és akkor még nem értettem a finom különbséget ez és a sima kereszt között), négyzet: a hét első munkanapja. Na, kihagytam valamelyiket? :) Tekintve, hogy fejből írtam, és kábé 15 éve láttam utoljára olyan betétlapot a jelmagyarázattal. :)

A másik nem triviális dolog meg, hogy egy csomó vonatnál a közlekedési időben nem volt megadva, hogy mettől, csak az, hogy meddig jár. Ugyanis a menetrendváltás május végén volt, úgy, hogy először a nyári, aztán a téli zajlott le, tehát úgy kellett értelmezni, hogy az adott vonat a váltástól szeptemberig jár. Azóta se értem, miért kellett egy további menetrendváltást beiktatni decemberben (jó, tudom, ejrópa, de ott se értem, miért így van).

Girhes Joe 2013.06.17. 13:52:14

@Snake:

Kösziii, a kedvenc kocsim volt! Személyvonatokon meg ilyenekkel találkoztam gyakran: www.vasutikocsi.hu/gyor17/19-17Aa.jpg csak már talán kék festéssel. Az ablak alatti nyitva-zárva táblácskás (de imádta minden gyerek! ahogy azt is, hogy elérhető magasságban volt a villanykapcsoló...) teleüveges Ah, Bh-knak a fülkés változata volt ez.

(Nem tudod, a www.vasutikocsi.hu miért nem ad linket a www.vasutikocsi.hu/kocsi.html alatt lévő főlapra? Úgy kellett kigugliznom...)

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.06.17. 19:42:33

Valaki hétvégén esetleg átélte testközelből? Vonatinfó alapján vasárnap kora estére borult minden.

Snake 2013.06.18. 01:49:27

@Gergő77: A linkelt kocsi az un. kisgyőri. Ezek 23,7 m-es, 9 fülkés gyorsvonati kocsik voltak, első osztályon 6, másod osztályon 8 üléssel fülkénként. Létezett 1., 2. és 1-2. osztályú változatban, valamint étkezőkocsiként is. A dunakeszi kocsicsalád igen közeli rokona. A kcosik az 50es-60-as évek fordulóján készültek, a rendszerváltásra kikoptak a forgalomból.

A főoldalról is be lehet jutni az oldalra, csak kissé el van dugva a link. Az "És akkor térjünk rá a lényegre..." mondatra kell kattintani.

Thomas a laprugós · http://hovamegyavonat.blog.hu 2013.06.18. 10:37:36

@Gergő77:
Korrekt!
A Volános jelrendszer is így menne? Az csak az igazán finom... :)

Thomas a laprugós · http://hovamegyavonat.blog.hu 2013.06.18. 10:40:37

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
A héten járok majd arrafelé, de csak kocsival. Jövő hét második felében megyek majd vonattal. Be fogom ide írni a tapasztalatokat.

Thomas a laprugós · http://hovamegyavonat.blog.hu 2013.07.02. 11:15:40

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

Megvolt a balatoni utazás a múlt héten. Odafelé egyik reggeli Katicával (ez még munkanap), vissza pedig az utolsó Katicával. Mindkettőn bőven volt helyem (odafelé Székesfehérváron szálltam fel, és volt szabad négyes, és visszafelé is csak pár megállóra ültek le velem szemben). A többi vonatot - amennyire meg tudtam figyelni, szintén az jellemezte, hogy nem "folytak le" az utasok, hanem volt elegendő hely. Mondjuk a szombat reggel lefelé irányú forgalomról nem tudok beszámolni.

A menetrendszerűségről: Balatonfürednél volt alkalmam figyelgetni a rendszer működését. A Tekergők nem sok vizet zavarnak, a keresztezési helyeik zöme olyan, hogy a másik két vonattípus késése függvényében tologatható, na meg a menetrendjük is lazább.

A másik két típus esetében jellegzetesen a páros Kék Hullámok késésekor fordult elő az, hogy a keresztje Alsóörsön volt, utána átjött Balatonfüredre, a páratlan Katica viszont csak utána tudott elindulni. Amikor én jöttem, akkor is ez történt, a 12-13 perces késést Arácstól tartotta is Budapestig. Ennél még Csajágon és Polgárdi-Ipartelepeken maradtak a keresztezési helyek, de a páros Kék Hullám megkésése miatt a kör kezdődhetett újra...

Thomas a laprugós · http://hovamegyavonat.blog.hu 2013.07.02. 11:17:35

@Thomas a laprugós: Ja, és vissza vasárnap jöttem. A legtöbb utast Arács, Csopak, Alsóörs adta, a Tekergő a nagyobb állomások utasait elvitte, Káptalanfüredről és Balatonkenese-ÜTp.-ről meg szerintem az előző (17:10-es) vonat lehetett az erősebb.

Thomas a laprugós · http://hovamegyavonat.blog.hu 2013.08.05. 14:17:21

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

Láttam (olyan helyen tartózkodtam, ahonnan ráláttam a vonal Balatonfüred környéki szakaszára), de szerencsére nem voltam elszenvedője az összeomlásnak. Egy Desiro vált mozgásképtelenné Fülénél.

Girhes Joe 2013.08.05. 23:15:21

@Thomas a laprugós:

És persze a Lepsény-Csajág-Hajmáskér vonalat nagyon muszáj volt megszűntetni, hogy véletlenül se lehessen ilyen helyzetben kerülni egyik vagy másik irányba. Jó, persze a menetrend számára az már halottnak a csók, de legalább teljes beállás nem lenne. A 29-esnek a sok közül ez az egyik rákfenéje, hogy (ma már) Szabadbattyántól Tapolcáig nincs egyetlen kiágazás, "menekülő útvonal" se rajta. Régen Csajág mellett ott volt még az alsóörsi elágazás is Veszprém felé.
süti beállítások módosítása