A népszerű "miért pont ilyen színe van a vasúti járműveknek" sorozatunk a korábbi részekben foglalkozott az alapvetésekkel, majd a dízelmozdonyokkal, most pedig nem húzzuk az időt, az ablakosokra váltunk. A mai alkalommal a motorvonatokról lesz szó.
A motorvonatok túlzás nélkül a magyar mellékvonalak megmentői, de az elővárosi forgalomban az ingavonati közlekedés mellett egyre nagyobb szeletet hasítanak ki maguknak. A korai benzin- és dízelmotorvonatok magukon viselték a korszak jellegzetességeit - a dízelmozdonyoknál már említett zöld szín dominált esetükben. A kivételt az Árpád gyorssínautóbuszok jelentettek, melyek a lendületet, az erős és a modernséget a piros-fehér fényezésükkel is hirdették. A motorvonati közlekedés a 70-es évek elejéig az ABmot, ABnymot, BCmot és Rába-Balaton nevével jelezhető szintre fejlődött, de jelentősebb igény mutatkozott a mellékvonali, és vidéki távolsági közlekedés modernizálására, így a Ganz-MÁVAG-ban megszületett az MDmot.
Az MDmot eredeti színtervre visszafestett betékocsija a Vasúttörténeti Parkban.
A piros vonat, amelynek beceneve is Piroska lett, a közelmúltig szolgálta az utazókat. Igazából átmenetet képez az ingavonatok és a motorvonatok között, mert mozdonya pggyásztérrel rendelkezik, de kocsijai külön is használhatók, és vezérlőkocsi van a másik végén. A gyárból meggypiros színben jött ki, oldalán végigfutó fehér csíkkal, ami a 70-es évek elejének hazai dízelmozdony-festési gyakorlatának teljességgel megfelelt.
MDmot, ahogy ismertük: narancsvörös a teljes szerelvény. A betétkocsik gyakran futottak más mozdonyos vonatokban, ezzel színesítve a személykocsi-palettát.
Aztán jött a 70-es éveknek már megismert uniformizálási hulláma, és a szerelvények egyen nagyarncsvörös festést kaptak, amit aztán pályájuk végéig viseltek is.
Bz mot és mellékkocsija, azonos színtervvel.
A 70-es évek végén beszerzett Bz mot motorvonatok már eleve az "új" színterv szerint jöttek. A 90-es évekbeli felújításokat követően a motorvonatok oldalán sárga csík jelent meg, és valamennyi motorkocsit ilyenre festették. A motor-mellékkocsik is megkapták az új csíkot - kivéve a "börtön-Bz"-nek becézett BDzx poggyászteres mellékkocsik, amelyek (az a kevés) még ma is teli narancs színben rója a síneket.
InterPici motorvonat, ma már személyvonati rangban, de ugyanebben a színezésben.
Ne feledkezzünk meg az InterPici próbálkozásról, melynek során az IC-khez csatlakozó szolgáltatásként emelt színvonalú motorkocsikat állítottak forgalomba, melyeket Bz mot-okból alakítottak át. Az emelt szintű belsőhöz új fényezés is járt, de a vörös színt megtartották.
A dízelfronton a következő fejlesztés a Desiro volt, ami nagyrészt folytatta a hagyományokat, a sárga csíkot elhagyták, és verkehrsrot fényezéssel érkezett, és fut ma is.
Desiro szerelvény érkezik a Balaton felől.
A Metrovagonmash dízel motorvonatai, az Usgyik egy széles fehér sávot kaptak az oldalukra, de ez azt hiszem nem sikerült túl jól, tekintve, hogy a rozsda ezen látszik meg először.
A fehér sáv kiszélesedett, amelyen a fékpor és a rozsda előbb meglátszik, nem volt szerencsés döntés.
És itt érkeztünk el a problémakörhöz. A villamos motorvonatok a 80-as évek végén jelentek meg, a BDVmot és BVhmot motorvonatok a kor színtervének megfelelően a villanymozdonyokra jellemző kék színt kapták, a végeken a sárga figyelemfelkeltő festéssel, oldalukon pedig a később tárgyalandó személykocsikra jellemző fehér csíkkal.
BDVmot motorvonat a jól megszokott "villany" színekben.
És a BVmot vezérlőkocsija, amelyen az InterCity szolgáltatás miatt megjelent a narancs sáv - igaz, más IC kocsikon azóta sem.
Az InterCity szolgáltatásra készült 3 db BVmot szerelvényt a végigfutó narancsvörös csík különbözteti meg, de az alapszínek ugyancsak a villamos jellegre utalnak. A 2000-es években azonban új beszerzés történt, és a Stadler FLIRT villamos motorvonatok is vörös fényezéssel jöttek, pontosan olyannal, amilyennel a Desirók. Sőt, az ÖBB-től átvett 10 db Bombardier-Talent villamos motorvonatnak is ugyanilyen festése van. Villanyfronton tehát nem egységes a színterv, és mint láthatjuk, megszünteti a korábbi dízel-villamos megkülönböztetést. Ezzel nem is lenne gond, de sem a MÁV-START társasági imidzsébe, sem a korábbi hagyományokba nem illik, sőt, nem is következetes a színezés megválasztása, a legfrissebb hírek szerint ugyanis az újabb adag FLIRT már a villamos motorvonati korábbi - és egyben a MÁV-START társasági - színeit fogja viselni, azaz kék, fehér és sárga színeket kap.
FLIRT a piros színezésben. Szép, szép, de részemről a kék-fehér-sárgát támogatom.
Meglátásom szerint az egységesség itt is előny lenne, és nem kellene a német verkehrsrot színt ennyire sztárolni a hazai vasúton. Ugyanúgy jól mutathat egy ügyesen megtervezett színterv, ami a hazai vasúttársaság imázsát tükrözi, és/vagy a hagyományokat folytatja. Ugyanakkor, ha már az újabb adag motorvonat kék-fehéren jön, mindenképpen célszerűnek tartom átfesteni a korábbiakat is erre az új színre, az egységesség jegyében. Ugyanakkor gondoljunk csak bele, egy kék-fehér Bz mot elsőre hajmeresztő, de valóban olyan rosszul nézne ki? Szerintetek meg kell tartani a dízel-villamos elhatárolást a színezésben, vagy viselje minden jármű a MÁV-START cégszíneit?