Hova megy ez a vonat?

A menetrendkönyv szimbólumai – bevezetés

2013. október 01. Szerző: Budapest, aut. ford.

Általános iskola alsó tagozatában történt, talán harmadikban, hogy a Környezetismeret című könyvben egyszer csak egy olyan oldalhoz értünk, ahol egy vasúti menetrendi tábla volt látható. Bizony, a tananyagba akkor beletartozott az is, hogy a kisiskolások megtanulják használni a menetrendkönyvet. Persze, az 1990-es évek elején ez még fontos, hasznos tudásnak számíthatott, azóta nyilván sok minden, a menetrend megjelenési formája is sokat változott. Hol volt akkor még az örökifjú, szőke Elvira! Lánykorában még CD-n, floppys frissítéssel jelent meg, ma pedig már azon bosszankodunk, hogy miért nincsen mobilalkalmazás-változata. Európa többi vasútjának is megvan azóta a maga "elvirája", természetesen. Ma már a vasútbarátok közül is sokan vitatják, hogy van-e az utasok szempontjából jelentősége a könyv formájában kiadott táblázatoknak. Másrészt az ütemes menetrend elterjedésével megkérdőjeleződik a vasútvonalak összes vonatát ábrázoló táblázatok értelme.

mrd1.JPG

Így látja egy nagy nevű könyvkiadó (éppen megszűnt) nemzetközi kiadványa Magyarországot

Ugorjunk az időben, nézzük a jelent! A menetrendi kereső programok, alkalmazások hatékonysága döntően azon múlik, hogy a fejlesztő milyen paramétereket állít be előre, illetve melyek beállítását engedi meg a felhasználónak! Hogy egy utasnak mennyi átszállási időre van szüksége, vagy hogy az útja egy részén párhuzamos vonatok között pontosan melyik állomáson kíván átszállni, az átlagutasok átlagos szokásait feltételezve többé-kevésbé modellezhető, kérdés, hogy a különleges utazási igényekkel ilyenkor foglalkozik-e a keresőprogram. Különleges igénynek számít egy menetrendi keresőnél az is, ha valaki bármilyen okból kerülő útirányon kíván utazni (az itthoni ötszázpluszos* mozgalomról itt most külön ne is emlékezzünk meg), de az is, ha az utas egy szakaszon más közlekedési eszközt kíván használni, olyat, aminek a menetrendjét az alkalmazás nem ismeri.

*Ötszázplusz:

A vasúti menetdíjak jó ideje úgy vannak megállapítva, hogy a legmagasabb díjszint az 550 km-hez tartozó forint-összeg, ezt kell fizetnie mindenkinek, aki 500 km-nél távolabbra utazik. Ekkora országban konkrét céllal ezt nehéz elérni, de aki nem feltétlenül A-ból B-be, hanem magáért az utazás öröméért száll vonatra, az – néhány egyéb díjszabási feltételt nem megsértve – akár ezernél is több kilométert utazhat egy ilyen jeggyel. Zajta – Mátészalka – Záhony – Szajol – Békéscsaba – Szeged – Kiskunfélegyháza – Kiskunhalas – Dombóvár – Szentlőrinc – Gyékényes – Kaposvár – Siófok –  Budapest 1141 km, ez nem számít nehéz túrának, talán két nap alatt is teljesíthető, de ami a lényeg, hogy egy jeggyel.

mrd2.JPG

A Trenitalia nagysebességű vonatai, laikusnak rejtélyes közlekedési korlátozásokkal

Ezzel szemben a menetrendkönyvben – kis gyakorlattal, jó szemmel – több utazási lehetőség egyidejűleg válik láthatóvá, akár még a keresés közben, annak folyamatában változtathat a könyvet lapozó utas az igényein. A könyv bizony gyakorlott kézben hatékonyabb tud lenni, mint bármilyen keresőprogram. Mi kell ehhez? Három apróság.

Egyrészt a menetrendkönyvnek aktuálisnak kell lennie. Magyarországon ez mostanában teljesíthetetlen feltételnek tűnik. Ugyan mind az év közbeni menetrendi módosítások, mind a vágányzári menetrendek bevezetése szabályozott folyamat szerint történik, az időben és térben egymást fedő időszakos, ideiglenes menetrendek papíralapú megjelenítése, valljuk be, reménytelen.

Elvira asszony is megküzd a halmozódó vágányzárak okozta olyan helyzetekkel, mint például a 100-as vonal Szolnok – Püspökladány szakaszán hónapokig hatályos menetrend-változatba bezavaró kéthetes „apróság” Városligeti elágazásnál, vagy a szintén tartós használatra készült 30a vonali menetrend egy hétvégére történő felfüggesztése (és helyettesítése egy másik, „még vágányzáribb” menetrenddel).

mrd3.JPG

Így folytatódik a mi 101-es vonalunk Biharkeresztesen túl

Elvonatkoztatva a vágányzáraktól, arra is kíváncsi lennék, hány boldog menetrendkönyv-tulajdonos vezeti át az évi három rendes menetrendi módosítást precízen, pontosan? Tapasztalataim szerint a vasutasok közül szinte senki. Ez természetesen nem bűn, de az aktualitást nézve a menetrendi szoftverekkel szemben a könyv bizony alulmarad.

Másrészt a használónak bírnia kell bizonyos tájékozódási képességgel, vagy inkább elemi (vasút-) földrajzi ismeretekkel. Egy menetrendkönyv hálózati térképe vagy névmutatója is csak akkor ér igazán valamit, ha a felhasználó tudja, mit keres. Zagyva táblázat marad csak a menetrend annak, akinek az állomások nevei egyáltalán nem mondanak semmit.

mrd4.JPG

Magyar emlék 1975-ből: mit jelenthettek a buszocskák, poharacskák az állomásneveknél?

Bár a legtöbb magyar vasutas tanul több vagy kevesebb vasútföldrajzot, azért pénztárost és jegyvizsgálót egyaránt zavarba lehet hozni azzal, ha az ország más vidékeire vonatkozó kérdést teszünk fel neki. Zavarának oka nem csak az, hogy a jegyvizsgáló a gépén egy elég korlátozottan használható menetrendi keresővel rendelkezik csupán, a pénztáros pedig még azzal sem, hanem – bár munkájuk miatt logikusnak tűnne – általában fogalmuk sincs arról, hogy milyen települések, milyen vonatok fordulnak elő az általuk ismert egy-két vonalon túl. Most képzeljünk el egy civilt, aki mondjuk egy adott viszonylaton életében először szeretne utazni…

Harmadrészt - és itt végre a tárgyra térek -  ha a menetrendkönyv aktuális és a felhasználó sem fogalmatlan, még mindig jól jön, ha a menetrendkönyv jól használható. Ez a külső megjelenésen (méret, tömeg, betűtípus és –méret, színek) és a belső tartalmon egyaránt múlik, a jövőben elsősorban ez utóbbival, ezen belül pedig különösen a menetrendek által használt jelekkel, jelölésekkel fogok foglalkozni. Egy jó jelkészlet a gyors tájékozódást segítheti, a jelek nagy darabszáma viszont a laikus, alkalmi felhasználók számára nehezíti a megértést. Fordítva, vonzó lehet minél kevesebb jellel kifejezni menetrendi, díjszabási helyzeteket, így azonban a pontos tartalom sérülhet vagy a (szöveges) terjedelem növekedhet meg.

mrd5.JPG

Kés-villa, bőrönd és kerekesszék a szlovák menetrendkönyvben: ezekről is szó esik majd

Szoktak azon viccelődni, mi értelme a vasúton például a vasárnapi közlekedési rendet (régebben a hét első munkanapját megelőző napot) külön jelölni. Miért nem elég, ha egy jel van, ami a vasárnapot jelenti? Legkésőbb húsvétvasárnap minden utas számára egyértelműen kiderül: bár ez az ünnep tényleg mindig vasárnapra esik, bizony sok érdek sérülne, ha az ilyenkor szokásos sűrítő- mentesítő vonatok mind le is közlekednének, azokra bizony egy nappal később van szükség. Vannak tehát „sima” és „különleges” vasárnapok, utóbbiakon nem feltétlenül kell úgy viselkedjen a vasút, mint a „sima” napokon, ráadásul ott van évente néhány hétfő (esetleg más nap), amikor pedig pont úgy alakul a közlekedés, mint a „sima” vasárnapokon. Egyszerű, nem?

Terveim szerint hetente kinyitok majd régi és új, hazai és külföldi vasúti menetrendeket, hogy egy-egy témában összehasonlítsam a felhasznált jeleket, szimbólumokat, rövidítéseket. Remélem, nem lesz nagyon száraz olvasnivaló: ezekből a jelekből ugyanis lehet következtetni egy-egy kor, egy-egy vasút pillanatnyi állapotára, erősségeire, gyengeségeire, a kialakult szokásokra, de néha még az állomások vagy a vonatok felszereltségére is.

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr115540946

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Snake 2013.10.01. 13:06:25

Egyes vasutasok hiányos vasútföldrajzi ismerete nem új dolog:
Édesapám azután kezdte megvenni a menetrendkönyvet, hogy a 80-as években egy pénztárosra bízta az utazás megtervezését, hiba volt: a mindenttudó kézzel írt kockásfüzet segítségével a kisasszony kiadta az értelem szerű 220 km-es jegyet (Tatabánya-Kelenföld-Sárbogárd-Szekszárd, majd a menetrendkönyv segítségével nagy nehezen összeírta és átadta a javasolt útitervet, mely a Tatabánya-Ferencváros-Kiskunhalas-Baja-Szekszárd útirányt tartalmazta. A problémára valamivel Kiskunhalas előtt derült fény, a megoldást egy menetjegy-kiegészítés jenetette...

VT22 2013.10.01. 15:17:39

Nyugati pénztár, pár éve:
- Jó napot, Battonyára kérek egy jegyet
- (katt-katt-klikk) olyan állomás nincs.
- De van. B-A-T-T-O-N-Y-A.
- Ja B-vel. Megvan.

biciklis bakter · http://hovamegyavonat.blog.hu/ 2013.10.01. 16:12:37

@VT22: :) Egyszer véletlenül azt mondtam a pénztárban, hogy Aggtelek-Jósvafőre kérek jegyet. Közölte hogy olyan állomás nincs. Mondom de van. Hát de nincs. Mondom, akkor próbálja meg Jósvafő-Aggtelekkel. Jé, tényleg. :)

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.10.02. 08:01:46

Én végre (pár éve) megtanultam a kalapácsokat, hogy mit is jlentenek, erre megvariálták a munkanapi, szabadnapi, stb jeleket A, meg B, meg C,....

A téglalapban jelzett számozott közlekedési korlátozásoktól meg herótom van. Honnan tudjam, mit is jelent pontosan a 65-ös korlátozás? Ilyenkor mindig el kell lapozzak, hogy kibogarássza, hogy a szüreti bál idején a vonat nem közlekedik, de közlekedik Katalin és Télbúcsúztató bálok alatt.

Az sem lenne egy utolsó dolog, ha a buszmenetrendek és a vasútmenetrendek azonos jelkészletből dolgoznának.

biciklis bakter · http://hovamegyavonat.blog.hu/ 2013.10.02. 08:27:14

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Na a buszos menetrendi jelzések is megérnek egy misét, a "közlekedik húshagyó keddet megelőző vízkereszt napján, de nem közlekedik ha pénteken csak 5 órája van a gyereknek" típusú jelzésekre mind külön geometriai forma... :)

Budapest, aut. ford. 2013.10.02. 09:04:58

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Pedig a számos korlátozásokban is van logika: az ötvenesek a nyáriak, a hatvanasok a tanítási időszakkal kapcsolatosak, a második számjegy pedig a konkrét közlekedési nap, a nulla az "egész nyáron" illetve az "összes tanítási nap", öttől hétig péntek-szombat-vasárnap, az [58] pedig a "nyáron (C)" :)
Buszéknál szerintem sokkal nehezebben átlátható a rendszer.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.10.02. 13:13:05

@Budapest, aut. ford.:

Ezt eddig észre sem vettem.

@biciklis bakter:

Régebben az "Iskolai előadási napokon" volt az, ami gondot okozott, mivel volt, hogy az üzemegység (Pl Vác) budapesti oldala tanszünetes munkanapot járt, a börzsönyi oldal meg iskolai előadási napot.
Tavalyi évben is volt olyan szombati munkanap, amikor a gyereknek volt tanítás, de a Volán tanszünetet járt.

Sokkal jobb lenne, ha ez központilag lenne megszabva, és az iskolák sem térnének ettől el.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2013.10.02. 16:40:18

Én legelőször a hosszú hétvégékkel járó szombat csereberét tiltanám be! Legyen minden ünnep pénteken vagy hétfőn és már nem is kel napokat cserélgetni. Nincs bosszantóbb annál, mikor szombaton iskola van, de a buszok, vonatok szerint meg hétvége...

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.10.02. 18:13:24

@Balogh Zsolt:

Felétek a tartományi ünnepek mennyire kavarnak be? Amikor egyik tartományban ünnep van, a másikban nem, a vonat meg mindkettőt érinti?

efi 2013.10.02. 19:07:44

@Balogh Zsolt:
Ha a szombat munkanap, a vonatforgalomban SOHA nem hétvégi menetrend van, nem tudom ezt honnan szeded.
Volán meg ne legyen lusta, nem iskolai előadások napját kell írni, ki a franc tudja azt fejből ha októberben vagy júniusban vagy decemberben kibattyog egy buszmegállóba, hogy éppen mi van? Letörne a kezük ha a jelmagyarázatba dátumokat írnának?

biciklis bakter · http://hovamegyavonat.blog.hu/ 2013.10.02. 21:53:43

@efi: Valószínűleg az a cél, hogy minél általánosabban írjanak le egy adott eseménykört, ami miatt más menetrend alkalmazandó. Jó példa a magyar 9. sz. vasútvonal (Fertőszentmiklós-Pomogy(-Nezsider), ahol a magyar és az osztrák ünnepek konkurálnak egymással. Nyilván a vonalnak nagyobb jelentősége van odaát, ezért itt nálunk ki van korlátozva az összes vonat a kisasszony, úr napja, vízkereszt, stb. ünnepekkor, de jár a magyar október 23, augusztus 20, és egyéb dátumhoz kötött ünnepeken, plussz az egyéb osztrák ünnepek. Elég kibogozni az ötféle hasonló dátumos lábjegyzetből, hogy megy-e az a vonat.

efi 2013.10.03. 18:31:27

@biciklis bakter:
Semmit nem kéne bogozni rajta, ha a MÁV-START végre beadná a derekát és hajlandó lenne bevezetni 1 db új jelet: osztrák ünnepnap. Ezeket felsorolná, majd a mezőbe mehetne: kivéve vagy továbbá osztrák ünnepnap.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2013.10.07. 15:21:32

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Több tartományon keresztül nem szoktam utazni, így pontosan nem tudom. De az biztos, hogy ahány tartomány, annyi al-vasúttársasága van a nagy DB-nek. Bajorországban a Regio-Bayern irányítja a vonatközlekedést, a kedvezményeket is ő találja ki (lásd: BayernTicket). A regionális vonatok mindig csak a tartomány határáig, vagy a másik tartomány első városáig járnak. Mint Magyarországon a sima személy és gyorsvonatok, melyek nem lépik át az országhatárt. A tartományok közötti közlekedést külön alvállalat végzi, a DB Fernverkher. Hozzá tartoznak az IC-k és ICE-k. De ezekből jóval kevesebb van, mint regionális vonatból.

Wiener Walzer Euronight 2013.10.11. 11:30:11

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
A buszmenetrendeknél most is van kalapács vagy X illetve M vagy bekarikázott kalapács.
Én ezeket a régi jeleket jobban szeretem, mint az A B C D betűket.Régen a lábjegyzetben ott volt minden ami kellett.
Kár lenne a régi ill. még régebbi jól bevált jeleket megváltoztatni.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.10.11. 22:06:34

@Wiener Walzer Euronight:

Kár lenne a régi ill. még régebbi jól bevált jeleket megváltoztatni.

- Egyetértek.
süti beállítások módosítása