Hova megy ez a vonat?

Félárú félmegoldás: egy utazási kedvezmény rejtelmei

2014. április 17. Szerző: Thomas a laprugós

Fél éve rendelkezem a közalkalmazottak utazási utalványával. Eme A4-es méretű „sajtpapír” használata során – a díjszabási terület iránt érdeklődőként – meglepő tapasztalatokat gyűjtöttem össze. Valószínű, hogy a néhány tízezer felhasználó szinte mindegyike számára természetes dolgokat figyeltem meg, vagy kollégáim, pályatársaim álla is leesik néha a csodálkozástól? Hiszen ki szeretne hozzám hasonlóan, a kákán csomót keresve, az utazási utalvány kezelésének meglétével, vagy szabályosságával kapcsolatosan érdeklődni? Hiszen a jegy fele annyiba került – innentől pedig a többi már nem tartozik az utasra. Én viszont úgy gondolom, ideje kicsit jobban körbejárni a témát. Hogyan igazolható a kedvezmény? Hogyan (nem) jut a pénzéhez utána a közlekedési szolgáltató? Jó-e ez a kedvezmény ebben a formájában? Blogunk igyekszik most is szakmai oldalról közelíteni a kérdéshez: éppen ezért, a kedvezmény indokoltságával kapcsolatosan a politikai jellegű kört elkerüljük – de bízunk benne, hogy így is érdekes olvasmány lesz.

A közalkalmazottak utazási kedvezményét a 85/2007-es kormányrendelet változtatta meg utoljára. Ezt megelőzően a vasút bocsátott ki évente megújítható arcképes igazolványt, melyet hologramos matricával lehetett érvényesíteni, és felmutatása mellett lehetett a MÁV vonatain 50%-os kedvezménnyel jegyet váltani. (A GYSEV utazásokhoz egy kiegészítő lapra volt szükség). Az autóbuszokon ilyen jellegű kedvezmény, a változás időpontjában nem volt.

x087.jpg

A középső vonat még fél áron is drága: a kedvezmény az IC pót- és helyjegyre nem vonatkozik

A kormányrendelet kiterjesztette a kedvezményt az autóbuszokra is, azonban a javaslat előkészítőinek szándéka szerint egyúttal korlátozta volna a használatot, mégpedig évente 12 darab, menettérti utazásra. A rendelet megalkotásának és elfogadásának gyors tempója mellett nem volt alkalom (és megkockáztatom: talán szándék sem) szakmai vitát folytatni a tartalmáról, és gyakorlati működésének pontos szabályozásáról: sebtében összedobott lett, ugyanakkor mivel „szent tehén” témának tekinthető, azóta sem módosítottak rajta.

A 12 menettérti utazás két „célcsoportja” elég jól körülhatárolható: olyan közalkalmazottak számára készült, akik alkalmilag (de főként: hivatalos céllal) szállnak vonatra, vagy pedig magán céllal, évente néhány alkalommal megtesznek egy-egy menettérti utat (például rokonlátogatásra mennek, vagy leugranak kitakarítani a nyaralót). Előbbi csoport esetében a kedvezmény azt a burkolt célt szolgálja, hogy elkerülje azt, hogy ezek az utasok valamely állami intézményen keresztül „követeljék” utazásuk költségének megtérítését, bár több területről gyűjtött tapasztalatunk szerint ha egy közszolga hivatalos céllal száll vonatra vagy buszra, legalább akkora eséllyel vásárol teljesárú jegyet a munkáltatója nevére, mint kedvezményest a sajátjára. Ne feledjük, a közszférában dolgozóknál már csak a nekik munkát adó intézmények szegényebbek…. Vegyük az alábbi példát: ha egy tanár elvisz egy iskolás csoportot kirándulni (tanítási időben, és a pedagógiai programban rögzítettnek megfelelően), akkor valószínűleg joggal kérhetné, hogy utazási költségét térítsék meg. De ugyanekkor már a diák szülője is mondhatná: a kirándulás költségét állja az intézmény (és fenntartója). Mit lehet hát tenni? Legyen ugyanakkora kedvezménye mindenkinek: akkor diáknak, tanárnak egyforma összegbe kerül az utazás, így reklamálni nincs miért. A magán célú utazások „támogatása”, a mellett hogy egyik-másik kevésbé fizetett közszolga számára már jelentős megtakarítást jelent, egyben szimbolikus is: amíg létezik, nincs miatta konfliktus. Mivel a szféra dolgozóinak egy jelentős része valójában nem használja fel az utalványát, számukra mindegy hogy mennyi járat indul, vagy éppen kell-e rájuk gyorsvonati pótjegy, tehát egy bizonyos határig, a megrendelő a kedvezmény megtartása mellett javíthatja a mutatóit, érdemi tiltakozás nélkül…

A rendelet azonban nem számolt két másik utascsoporttal: több olyan állami cég működik, melynek dolgozói nem a hagyományos munkarend szerint dolgoznak. Tehát például csak havonta néhány alkalommal kell beutazniuk bizonyos útvonalakat, vagy éppen néhány, egymást követő napon folyamatosan ingáznak. Számukra a havi bérlet vásárlása nem lenne indokolható. Ezen kívül ott vannak még azok az utasok is, akik (személygépkocsi híján) gyakrabban utaznak, mint évi 12 alkalom, és esetleg többnyire csak rövid vagy közepes távolságokat.

xP1040668.jpg

Nyári idill Tapolcán - Szabadidős célra is használható a kedvezmény

Az utóbbi csoporthoz tartozom, de azzal kiegészítve, hogy szívesen járok el kirándulni, így az átlagnál többet utazok. Ezért már két éve úgy döntöttem, hogy vasútra megváltom a Start Klub kártyát, az utazási utalványt pedig csak autóbuszra, illetve egyéb közlekedési eszközökre (HÉV, hajó) szeretném felhasználni. Az elmúlt fél év során nagyjából kéttucatnyi alkalommal szálltam buszra, és kétszer mentem HÉV-vel. A 12 rubrikából 5-öt „sikerült” felhasználnom. Arról természetesen előzetesen is tudtam, hogy nem minden alkalommal kezelik az utalványt, azonban a várakozásaimat így is alulmúlták a tapasztalatok.

A hivatalosnak tűnő információk szerint akkor tekinthető érvényesnek mindez, ha a jegyre dátummal együtt felvezetik az utazás útvonalát. Ilyenből azonban csak egyet sikerült begyűjtenem: Békásmegyer és Szentendre között utaztam HÉV-vel. Az első néhány utazásnál, „naiv, új ügyfélként” kértem a jegy kezelését. Néhány reakció, Volán-járatokról:

  1. (Vasi Volán, környéki járat): - Nem, nem írok rá semmit. Majd a kolléga visszaútban.
  2. (Vasi Volán, másnapi visszaút, fiatal sofőr): - Most ezzel mi a f*szt kezdjek? Jöttök itt mindenféle papírokkal. Nem tudom, mit kell velük csinálni. (Végül kezelte, megegyezés alapján rendszám, járatszám, dátum megadásával)
  3. (Mátra Volán, környéki járat): - Nem szoktunk erre írni. De ha az utas ezt kéri…! Nem tudom egyébként, mit írjak rá…
  4. (Volánbusz, távolsági járat):
  5. Igen, elvileg kellene kezelni…
  • Egy járatszámot nem írna rá?
  • Nem.
  • Ellenőrzést nem kapunk?
  • Remélem, nem.

A "rettegett" ellenőrzés végül egy Vérteses távolsági járaton esett meg. Indulás előtt éppen kiveséztem a témát a jármű vezetőjével, aki meg is mondta, hogy miért nem kezeli: az én A4-es papírom a szabályosnak nem tekinthető, hiszen csak a pecsét van rajta, de nem a hivatalos, vízjeles okmány. Arra a kérdésemre, mennyit látott már a hivatalos típusból, azt válaszolta hogy egyik város környékén valamelyik vállalatnál mindenkinek ilyenje van, de egyébként nem sokat… És az ellenőr a papírt aztán szó nélkül nyújtotta vissza nekem.

Ne siessünk el a járművezető díjszabási ismeretei mellett! Semmilyen vízjel meglétét nem írja elő a jogszabály, sőt semmilyen formai követelményt nem támaszt: legyen rajta megfelelő számú bélyegzési hely és tűnjön az irat eredetinek (a kiállító intézményben erre jogosult vezető aláírása és az intézmény bélyegzője a kötelező). Ez tehát nem túl sok elvárás, de a felhasználók és a közlekedési társaságok munkavállalói mégis sokszor belezavarodnak. Hogy csak két szélsőséget említsünk: tapasztalataink szerint fegyveres/rendvédelmi szerveknél divatos, hogy az ezredes kartárs nem szeret (nem tud?) aláírni, ezért újból és újból aláírás-bélyegzővel próbálkoznak, amit a vasúton a jegyvizsgálók azonnal 8000 Ft-os pótdíjjal jutalmaznak; másik, szintén vasúti példa, amikor a jegyvizsgálók között elterjedt az a teljesen alaptalan legenda, hogy a cégszerű aláírás mindig kettős aláírás, ezért az összes, csak egy aláírást tartalmazó utalványt megfogták…

Hamisítható-e egy ilyen utalvány? Megkérdeztem azt a kollégát, aki a munkahelyemen ezekért felelős. Ő határozottan állította: nem nagyon van olyan kiskapu, melyet kihasználva megkockáztatná, hogy illetéktelen számára ilyen utalványt kiállítson. Másik információforrásom pedig évek óta „bizniszel” magának ilyen utalványt: valamely „elfekvő” típusú középiskolából, évenként még a sorszámot sem cserélik le rajta. Hogy itt miért merik megtenni? A válasz valószínűleg az lehet, hogy a problémás diákoknak fenntartott intézményeknél eleve elnézőbbek a szabálytalanságokkal szemben, és ez az adminisztrációnál is tetten érhető. Harmadik tapasztalat a blog egy másik szerzőjéé: az általa ismert intézmény gazdasági irodájának egyik asztalán név nélkül, de aláírva, bélyegezve mindig található pár tucat utalvány, melyből mindenki annyit visz el, amennyit nem szégyell. Betelik egy hónap után, na és?

Láthatjuk tehát: adott egy könnyen megkérdőjelezhető hitelességű okmány, melyet a járművezetők többsége nem kezel, és van, hogy nem is tudja pontosan mit kezdjen vele (többen állítják, hogy szóltak is neki: nem kell kezelni). Ahol írtak vagy pecsételtek rá valamit: az egyik budapesti elővárosi pénztárban, igaz a pecsétet visszaútként kaptam, egy három héttel korábbi, más országrészben tett utazáshoz. Egy pecsétet nyomott rá a Kunságos 266-os vezetője, akiről előzetesen külön is tudtam: szigorúan veszi a papírozást. A Budapestről késő este rajtoló távolsági járat vezetője is pecsételt egy visszautat: azt ugyan ő nem tudhatta, hogy a két nappal korábbi dátum mellett álló négyjegyű szám micsoda. Én sem tudtam volna utólag, ha nem tűnik fel még akkor, hogy ez a HÉV-kalauz azonosítója…

079 kk+miskolc.jpg

Kecskemétről Miskolcra: egy bélyegzési hely, vagy egy sem?

A tapasztalatok arra mutatnak (megerősítve más források által is), hogy a nagyobb távolságot megtevő járatokon és a Volán-pénztárakban többnyire szigorúbban tartják magukat a szabályhoz, és nagy a fegyelem a HÉV-en is.

Vasúton sokkal rendezettebb a helyzet, nem csoda, hogy a „pecsételős utasok” körében az autóbuszok népszerűbbek ott, ahol mindkét eszköz elérhető. A MÁV-START-nál és a GYSEV-nél ugyanis már vásárláskor bélyegezni kell a pénztárban, a jegyvizsgáló pedig anyagilag eléggé motivált abban, hogy az elmaradásokat felfedezze. Tapasztalataink szerint felülellenőrzés (vasútul: „vizsgáló főkalauz” megjelenése a vonaton) is gyakoribb, mint a volánoknál, ezért az érdekelt kollégák nem szívesen kockáztatnak. Lazaság, felületesség zsúfolt, rövid távon közlekedő elővárosi vonatoknál kaphat teret (az automatából váltott jegyek esetében is, nem csak a vonaton történő jegykiadásnál) vagy olyan kombinált, bonyolult, több buszt és vonatot érintő utazásoknál, ahol a rengeteg kezelés már olvashatatlan.

Mi kerüljön aztán a kezelés során a papírra? A szabály ugyanis kimondja: a közlekedési eszközök közötti átszállás megengedett, és egy utazásnak tekinthető. Ha feltételeznénk, hogy mindenki szabályosan kitölt mindent, elég egy oda-vissza utazás mondjuk Dobogókőről Ceglédre (busz-HÉV-vonat), és már az odaút végére tele is lesz a rubrika, nincs hová írni a visszautat. Nem próbáltam még olyat, hogy álló nap utazzak, közben többször közlekedési eszközt váltva, kacifántos útvonalon: de azért elgondolkodtam, mit kezdene vele a vasúti jegypénztáros, ha mondjuk egy nap harmadik vonatútja végén (közbeiktatva két buszozást) elé tolnám a nálam lévő jegyet, bizonygatva hogy ez bizony még az odaút…

A kedvezmény elvileg menettérti útra érvényes. Ha a vasúti pénztáros mondjuk Várpalotán szigorú, akkor mondhatja az utasnak, hogy a budapesti visszaút előtt mutasson egy odaúti jegyet. Ha az történetesen Pétfürdőre szólt, akkor viszont jöhet az újabb rubrika. Ekkor mondhatja azt az utas, hogy akkor adja Pétfürdőtől…?

Az eddig leírtak azt mutatják: ezzel a szociálpolitikai jellegű kedvezménnyel sok baj van. Hogy mi legyen a jövője? Az utas, a közlekedési szolgáltató, és az állam szemszögéből, folytatjuk majd a vizsgálatot, egy következő bejegyzésben.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr246045158

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

matteo14 2014.04.17. 10:01:08

"A tapasztalatok arra mutatnak (megerősítve más források által is), hogy a nagyobb távolságot megtevő járatokon és a Volán-pénztárakban többnyire szigorúbban tartják magukat a szabályhoz"
Erre nagyon jó példa,hogy reggelente 3 éve ugyanazzal a járattal utazok. Az egyik, szintén törzsutas, hölgy ilyen sajtpapíros 50%-os jeggyel utazik minden reggel. Eddig összesen két alkalommal kaptunk ellenőrzést, mind a két alkalommal az ellenőrtől kapta meg a hölgy a pecsétet a rubrikákba. Még decemberben láttam az elnyűlés szélén álló sajtpapírját. 3 pecsét volt rajta.

VT22 2014.04.17. 10:42:10

Ezt a kedvezményt nyugodtan meg lehetne szüntetni. Nincs olyan társadalmi haszna a kedvezménynek, mint mondjuk a diákkedvezménynél, az egyedüli ok csak a célcsoport szakszervezeti lobbiereje.

VT22 2014.04.17. 10:46:14

"A középső vonat még fél áron is drága" --> Ki száll fel az IC-re, ha még Mdmotozni is lehet? :)

Thomas a laprugós · http://hovamegyavonat.blog.hu 2014.04.17. 11:22:18

@VT22: Nem fejeztük még be a témát, óvatosan a te állításodat is megpiszkáljuk majd a folytatásban. Mint érintett, talán meglep ha azt mondom hogy egyetértek (bár azt az óriási lobbierőt most nem látom), de a kérdés annál bonyolultabb, mint hogy közvetlenül csak az utas zsebével kapcsolatos legyen.

charlie 2014.04.17. 11:58:50

Amikor meg kozalkalmazottkent dolgoztam, annyi ilyen papirt nyomtattam magamnak amennyit akartam es a fonok is alairta.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2014.04.17. 11:58:58

Az arcképes korában nekem is volt ilyen igazolványom. Mindig maradt a papír alján hely, ahova pár sörért bárkit felírtak utólag.

A jelenlegi rendszerben azért nincs ilyen sajtpapírom, mert nem kell, kocsival járok mindig.

feketén villogó térközjelző 2014.04.17. 13:41:08

Szabadnapjaimon többször is boldogítottam a vasúti pénztárosokat eltérő útirányú retúrral, mert így "egy pecsétért többet látok" alapon utaztam.
Egy biztos, egyszerűbb lenne, ha a tisztelt dolgozó fizetéséből minden kedvezmény nélkül kitelne évi 12 teljesárú retúr jegyre...
Ha a döntéshozók mégis a közalkalmazottak/tisztviselők ilyen formájú "javadalmazásában" látják a jövő útját (ha egyáltalán foglalkozik ezzel valaki), akkor pedig a Start-Klubkártyához hasonló formátum lenne megfelelő, akár cafeteria keretében biztosítva.

Egyébként szélsőséges a felhasználása is, több kollégám már azt sem tudja, hogy hová tette az ideit, eddigi életében nem is használta őket.
Én igyekszem élni a lehetőséggel, tavaly 8-ig jutottam el a 12-ből, plusz ugye vannak az említett "tömeges felhasználók", akár kényszerből, akár hobbiból.

Adani 2014.04.17. 15:10:30

Nekem is van iylen pecsételősöm ,használom is ,de pl. buszokon változó a fogadtatás, volt olyan sofőr, amelyik visszaadta, hogy ő még ilyet nem látott, de ha kedvezmény hát kedvezmény, kiadta a jegyet, írni csak egy sofőr írt bele eddig 99% nem, kérésre sem, azt mondták nem kell én meg nem ellenkeztem ha nem hát nem annál jobb. Vasúton változó, otthon nyomtatom a jegyet általában (vagyis hát a melóhelyen a benti nagy nyomtatón:) vagy kioszkból veszem kártyával, a vonaton kéne bele pecsételni a kallernek, de nem mindig teszik meg.

Amúgy való igaz, nem nehéz szerezni ilyesmit, sima A4-es papír pecséttel, hamisítani se hiszem ,hogy túl bonyolult lenne nincs rajta semmiféle hamisítás elleni védelem egy darab keménypapír, nem hiszem, hogy egy színes fénymásolónál bonyolultabb technika kéne hozzá.

Egyébként nálunk pl. nem divat ingázásra használni
, arra ott a bérlet 86%-át térítik, hétvégi hazautazásra dettó (ha az állandó lakcímed vidéken van mint pl. nekem). Ha pedig munkaügyben kell utaznom, pl. vidékre kiküldetésbe, azt 100%-ban megtérítik csak le kell adni a jegyeket. (pl. le kell mennem Köröstetétlenre hibát elhárítani, esetleg betanítani az ottani szerződött partnereket a rendszer kezelésére ez vonat Ceglédig és onnan busz, és persze ugyanez vissza). Ha céges autóval mennék elvileg azt is térítenék, feltéve ha van épp olyan, amit elvihetek, de csak akkor autózunk ha többen kell mennünk, ha egyedül kell menjek én mindig inkább tömegközlekedem.

Adani 2014.04.17. 15:17:04

@feketén villogó térközjelző:

Na látod én azért használom inkább Elvira nénit, mert egyszerűbb, ha sikerül keresztülverni rajta minden különleges igényt, akkor a jegyátvétel másodpercek kérdése ill. akár otthon kinyomtatom és akkor ráérek 5 perccel a vonat indulás előtt is kiérni, nincs sor, nincs értetlenkedő pénztáros, aki nehezen fogja fel, hogy mit akarok, hogy pl. Bivalybasznádra mennék, de visszafelé nem Mucsaröcsöge-külsőn át, hanem Jászkarafaszajenő felé, de mindezt kedvezménnyel, ja és van Bp bérlet is, tehát a közighatártól kell csak a jegy, de gyorsvonati pótjegy a teljes távról. 2010 előtt pedig még jött még ezekre rá, hogy ja és van 5000ft-nyi üdülési csekkem is, a többit meg bankkártyával.

Régebben már a bankkártya emlegetése és olyan döbbent nézést adott mintha min. a Tyúkdugás 72. folytatását kértem volna a Katolikus rádió kívánságműsorában, kellett pár év mire eljutottunk oda, hogy már sehol sem döbbent nézés és szerencsétlenkedés zajlik ha bankkártyával fizet valaki.

Aeval 2014.04.18. 06:21:31

"A középső vonat még fél áron is drága: a kedvezmény az IC pót- és helyjegyre nem vonatkozik"

Megsúgom, hogy az 50%-os diák kedvezmény sem. Annak mindig ki kell fizetni a teljes árát.

citrix 2014.04.18. 07:20:31

Merre jár az a piroska Md motorvonat,kíváncsi lennék rá :-) A kedvezmények szövevényes káosza uralkodik a tömegközlekedésnél,inkább egyszerűsíteni és vállalhatóbb tarifát kellene megszabni.Ma semmivel sem olcsóbb teljes áron mint az autóval utazás ami ráadásul háztól-házig visz bármikor. És ugye megválaszthatom kivel utazok...

VT22 2014.04.18. 10:36:42

@citrix: "Merre jár az a piroska Md motorvonat,kíváncsi lennék rá :-)" Alighanem Mátészalka/Tiborszállás felé indul Záhonyból.

"Ma semmivel sem olcsóbb teljes áron mint az autóval utazás ami ráadásul háztól-házig visz bármikor."

A félárú jegy az a reális ár, aminél többet én sem fizetnék a vasútért. Szerencsére van Start Klub kártya, amivel igenis megéri tömegközlekedni kocsi helyett. (Az intenzív marketing ellenére sincs tömegesen elterjedve, érdekes kérdés, hogy miért.) Ahol lehetne fejleszteni, az a napi vagy hétvégi (egyedi vagy csoportos) kirándulójegyek területe.

citrix 2014.04.18. 10:56:44

@VT22: Én is a "teljs árú" felét tartom reálisnak. Ma már csak ritkán,az íze miatt vonatozok,szerettem nagyon.Legjobban a régi kupés kocsikat,lehúzható ablakokkal... A mai Flirt,Desiro szép,klímás de nekem nagyon steril,lélektelen,nincs varázsa.

Izo 2014.04.18. 14:21:55

@VT22: "Az intenzív marketing ellenére sincs tömegesen elterjedve"
Lehet, hogy ilyen kevés olyan utas van a vonaton, aki rendszeresen saját zsebből teljes árú jegyet vesz.

@citrix: hidd el, sokkal jobb naponta ezeken a "lélektelen" járgányokon utazni. Gondolom, neked sem olyan autód van, aminek "lelke van".

Ja, és egyébként én is a fél árat tartom reálisnak. Mármint az utas szemszögéből.

citrix 2014.04.18. 14:50:19

@Izo: Pár éve egy Lada szolgálta az utazást,annak igenis volt lelke.Igényelte a törődést,jó szót,néha makrancoskodott de mindig hazavitt.Most Ford van,annak is van lelke de nem szeszélyes.Teszi a dolgát.Vonatoknál vessetek meg de a kupés folyosós kocsikat imádtam.Ha akartam sétálhattam,lehúzhattam az ablakot és éreztem a száguldást.A steril Flirt-nek nagyon nyomasztó ahogy dübörög a klímája és olyan zárt az egész.

király2644 2014.04.18. 17:19:01

@VT22: Hát nézd. egy óvónő, tanár fizetéséből nem telik teljes árú jegyre, vagy ha igen, akkor évente nem fog utazni vonattal, csak 1-2 -szer, mert annyiba kerül. Szüntessük meg, ok, de akkor emeljük már fel a fizetéseket is!!!

Ami esetleg jogos, hogy a havi netto többszázezret kereső közalkalmazottam, minisztériumi senkiházik,képviselők szintén megkapják. Ezt kéne letiltani, nekik telik rá, annyira, hogy még kocsit is tartanak, szóval akkor minek a kedvezmény? Anno volt a fényképes igazolvány, arra szépen kiadták a jegyet, sokkal jobb volt, mint a mostani sajtpapír....

VT22 2014.04.18. 18:38:27

@király2644: Jó, és a tescós pénztárosok már elég gazdagok a teljesárú jegyhez?

Azzal egyet tudok érteni, hogy a jelenlegi TÁ jegy túl drága ár/érték arányban. Szépen bizonyítja, hogy az utasok nagy része kedvezménnyel utazik csak, tehát a potenciális teljesárú utasok (akik kimaradnak a kedvezményekből) inkább autóba ülnek.

A megoldás erre az hogy csökkentjük a TÁ jegy árát, meg bevezetünk kedvezménykártyákat, akciós kirándulójegyeket, de semmi esetre sem az hogy szociális alapon egyes (túl széles) csoportoknak sajtpapírokat osztogatunk, mert szeretünk kivételezni velük.

charlie 2014.04.19. 10:19:40

@király2644: a minisztériumi dolgozó az már köztisztviselő, az nem keverendő a közalkalmazottal, máshogy számolják a fizetésüket (más a bértábla).

Viszont az átlag köztisztségviselő sincs jól fizetve, aki már jól keress, azok a felső szintek, de ott meg a szolgálati autó dukál, a büdös életbe nem fog vonatra ülni.

www.kozszolga.hu/illetmenyalap

király2644 2014.04.19. 11:09:26

Félreértés ne essék, én csak azt mondom, hogy egy átlagfizetéshez képest a teljesárú jegy nagyon drága.....

szálkereszt_mozgató 2014.04.22. 14:43:11

Múlt hét péntek esti tapasztalat:

Laptop-on bemutatott otthoni közalkalmazotti jegy mellé A/4-es papír is mutatva, de a jv. nem kérte el, s nem "érvényesítette" a vonatkozó rublikát...:(

Thomas a laprugós · http://hovamegyavonat.blog.hu 2014.04.23. 16:27:51

@szálkereszt_mozgató:

Tegnap este újabb tapasztalatot gyűjtöttem: Nógrád megye egyik kistelepülésén szálltam fel. A vezető zsebre dolgozott volna - én mondtam hogy jegy az legyen. Erre elkérte az utalványt, és a "településnév-dátum" ráírásával majdnem teljesen szabályszerűen, kezelte.

Ellőttem hát egy lehetőséget, 20 km-es távolságra, szomorkodhatnék. Viszont ha arra tekintek, hogy az utóbbi két napban több mint 100 km-t buszoztam, több járatot használva - akkor máris pozitívabban látom ezt a helyzetet...

charlie 2014.04.23. 20:06:36

@Thomas a laprugós: Tippem az, hogy ez inkább bosszú volt...

Adani 2014.04.23. 20:55:06

@Thomas a laprugós:

Még mindig divat a sárga jegy? Ill. az út szélén leparkolás után az "akinek nem adtam jegyet, most jöjjön ide, mert ellenőrzés lesz"? Azt hittem ezek már rég a múlté, mikor anno jártam busszal haza Kecskemétről általános dolog volt.

Buszon amúgy a közszolgai pecsételős papírt le se szarja a sofőrök 90%-a, vagy eleve el se kéri vagy ha kéri és adom mondja, hogy ezzel nem tud mit kezdeni fogalma sincs mit kell vele csinálni, itt az 50-es jegy azt kész.

Vonaton már gyakrabban kérik és ha elkérte a kaller pecsétel is bele.

Thomas a laprugós · http://hovamegyavonat.blog.hu 2014.04.24. 09:23:23

@charlie: No de kérem, ilyet nem is merek feltételezni...! :)

@Adani: Cégenként, üzemegységenként, vonalcsoportonként eltérő a helyzet. Régebben (pár éve) láttam egy listát a Volános alapbérekről: valahogy az alapján úgy tűnt, mintha a zsebre dolgozás gyakorisága és a fizetés nagysága között lenne némi összefüggés. A Nógrád pl. pont a bérlista végén volt...

A Volánbusznál inkább a vonalcsoportok és üzemegységek szerint van a különbség.

portugéza 2015.02.23. 19:48:50

Google találat alapján találtam ide, látom, már lezárult a diskurzus. Írta valaki fentebb, hogy a kalauznak kéne pecsételnie a neten megvett és automatában az állomáson kinyomtatott jegybe. Hát, pár éve az én kalauzom kioktatott, hogy a pénztárban kellett volna pöcsét, és _szívességből_ nem büntetett meg. Ritkán veszem igénybe a kedvezményt, évente 0-2 alkalommal. Legközelebb lehet, a neten vett, állomáson kinyomtatott jegyet lepecsételtetem a pénztárban - hülyén fognak rám nézni.

Volán se jobb, az információnál nem tudták megmondani, hogy csak a pénztárban vett jeggyel együtt tudom-e érvényesíteni a kedvezményt. A bökkenő az volt, hogy akkorra a pénztár már nem volt nyitva, és másnap pénztárnyitás előtt utaztam. A buszvezető aztán valami aláírásfélét firkantott a kedvezménylap egyik négyzetébe, oszt ennyi, pecsét gondolom nincs náluk.

Thomas a laprugós · http://hovamegyavonat.blog.hu 2015.02.24. 08:29:21

@portugéza:
A jegyvizsgáló rosszul tudta. Lásd üzletszabályzat, B függelék, 7. pontja:

<i>Ha az utas elektronikus vásárlási felületen vagy jegykiadó automatából
olyan kedvezményes árú menetjegyet vásárolt, amelynek igénybevételéhez
a pénztárban a kedvezményre jogosító okmány bélyegzése, érvényesítése
szükséges (pl. nyugdíjasok utazási utalványa), az érvényesítést az első
jegyvizsgálatnál, pótdíj felszámítása nélkül a jegyvizsgáló végzi el.</i>

A buszosok egyik-másika dátumbélyegzőt azt használ, de olyat még nem láttam, hogy ilyenkor a viszonylatot melléírták volna. Általánosságban egyébként szerintem az is jellemző, hogy a pénztárban váltott buszjegynél szokták kérni a papírt, és le is pecsételik.

Adani 2015.02.24. 14:02:39

@Thomas a laprugós: V

Nekem még sosem pecsételték ott le. Elvileg egy pecsét = 1 utazást ér. Vasúton változó a dolog sok 500+ túrán voltam már, ahol sok km-t utazik az ember és sok vonattal, és volt mikor a 3 napos túrán, ahol tucatnyi vonatot és viszonylatot utaztam le az utolsó etap végén a céltól kb. 20km-re kérte el a kaller a pecsételős papírt és pecsételt bele. :( Nem pénztárnál vett jegy volt, hanem Elvirával kisakkozott, automatából átvéve.

Mellesleg nehezen tudnád pénztárban pecsételtetni a kinyomtatot jegyet ha olyan megállóban veszed át ,ahol történetesen nincs pénztár vagy zárva van.
süti beállítások módosítása